15 Dingen Die je Moet Doen Voor Een Hogere Conversie

15 Dingen Die je Moet Doen Voor Een Hogere Conversie

Het optimaliseren van de website om zo een hogere conversie te krijgen hoeft niet moeilijk te zijn. Je investeert tijd en geld om voor meer leads te zorgen. Dit moet je efficiënt uitvoeren om zo de beste resultaten te behalen.
Voordat je aan de slag gaat om voor een hogere conversie te zorgen wil je natuurlijk zeker zijn dat je weet wat je doet. Daarbij is het belangrijk om te weten waarom je iets doet.

In dit artikel geef ik daarom 15 tips voor een hogere conversie die jij direct kunt toepassen.

1. Begin direct met testen

Een hogere conversie behaal je pas als je weet wat werkt. Je kunt direct allerlei elementen op de website veranderen maar dat zorgt alleen maar voor meer vragen achteraf. Je moet elementen op de landingspagina splittesten. Je krijgt hierdoor inzicht in wat je echt wilt weten: wat zorgt voor die hogere conversie?

 

Er zijn een groot aantal elementen die je kunt testen, hier lees je 20 onderdelen die je kunt splittesten. Zorg er daarom voor dat je, voordat je begint met het uitvoeren van deze tips om zo een hogere conversie te krijgen, twee dingen doet: meten hoe de site op dit moment presteert en bijhouden wat aanpassingen doen met de conversie.

 

Meten hoe de site het op dit moment doet is niet lastig:
Je kijkt naar het aantal bezoekers op een specifieke landingspagina die je wilt aanpassen en berekent hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk een lead zijn geworden.
Bereken daarbij ook het aantal leads ten opzichte van de hoeveelheid bezoekers op de gehele website. Beide metingen zijn van invloed op de uiteindelijke conversieverhoging omdat een groot aantal elementen hierin meespelen.

 

Het bijhouden van aanpassingen en de daarbij behorende veranderingen in conversie zijn ook eenvoudig te tracken. Er zijn allerlei online tools beschikbaar waarmee je landingspagina’s, homepagina’s en bestelformulieren kunt testen. Gebruik software zoals Optimizely of Visual Website Optimizer om dit te meten.

2. Verander de volgorde van de landingspagina

Hoe zijn de landingspagina’s op dit moment opgebouwd? De meeste landingspagina’s starten met een kleine introductie inclusief afbeelding en gaan verder met aanvullende informatie, Unique Selling Points, een korte video, contactformulier en antwoorden op veelgestelde vragen. Sommige van deze elementen staan op andere pagina’s maar zijn slechts één muisklik weg.

 

De volgorde waarop deze landingspagina is opgebouwd is van invloed op de conversie. Bepaalde elementen kunnen beter bovenaan staan. Zo kan een introductievideo beter direct in beeld komen. Door de volgorde aan te passen kun je testen welke versie het best werkt. Het kan al snel resulteren in een hogere conversie.

 

Probeer op de landingspagina in ieder geval het AIDA-model aan te houden: Aandacht trekken, Interesse opwekken, Desire opwekken en Actie laten ondernemen (Attention, Interest, Desire, Action). Zo zorg je voor de meest geïnteresseerde leads.

3. Test verschillende headlines

Blog4Leads   Headline

“Blog4Leads is de Simpelste Manier om Meer Leads te Genereren”, het siert onze hoofdpagina. Waarschijnlijk heb jij op dit moment ook al een specifieke headline op de homepagina en landingspagina’s staan. Headlines moeten direct de aandacht van de bezoeker pakken.
Testen met verschillende headlines is erg belangrijk maar bovenal erg makkelijk. Het verzinnen van nieuwe headlines is namelijk zo gebeurd en je kunt deze gemakkelijk doorvoeren op de verschillende pagina’s.

 

Bekijk deze 15 voorbeelden van headlines van bekende websites om inspiratie op te doen.

 

Zorg dat de headline de volgende elementen bevat:
– Het pakt de aandacht van de lezer

- Het omschrijft in één zin wat het product/de dienst inhoudt

- Het bestaat uit maximaal 10-15 woorden

- Is eventueel SEO-geoptimaliseerd (bevat een zoekwoord)

 

Probeer op basis van bovenstaande punten 5 verschillende headlines te schrijven. Zet deze in de test-software en kies op basis van de resultaten wat de beste headline voor de website of landingspagina is.

4. Vul de headline aan met een onderschrift

Onder de headline is voldoende plek om verder in te gaan op wat het product of de dienst inhoudt. Bovendien kun je een mooie doorstroom uit de headline doorzetten. Het onderschrift staat, zoals de naam al zegt, vaak onder de headline. Toch hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Het kan ook boven de headline staan om zo een kleine introductie te bieden.

 

Blog4Leads   Onderschrift

 

Met een headline zorg je voor aandacht en met het onderschrift zet je het AIDA-model voort en wek je interesse. Je kunt het onderschrift aan laten sluiten bij de headline. Zorg echter altijd dat de inhoud van beiden verschilt. Zo heb je twee kansen om de bezoeker langer op de pagina te laten blijven.

5. Maak de Call-to-Action duidelijk zichtbaar

Een veel voorkomend probleem met websites en landingspagina’s is een onzichtbare Call-to-Action-knop. Het is hierdoor voor de bezoeker niet helemaal duidelijk wat het doel van de pagina is.
Zorg dat in één oogopslag duidelijk is wat de bezoeker moet doen: klikken, gegevens invullen, lezen, enzovoorts. Gebruik de Call-to-Action-knop om de boodschap volledig duidelijk te maken. Je kunt tekst op de knop plaatsen. Gebruik hiervoor de gebiedende wijs: “Lees verder”, “Bekijk product”, “Bestel nu”.

 

Blog4Leads   Call to Action

 

Maak de Call-to-Action ook niet onzichtbaar. Stop deze niet weg in de lay-out van de website. Wanneer de bezoeker niet in één keer kan zien waar deze moet klikken dan verlies je eigenlijk al de strijd. Experimenteer met de kleur, grootte en vorm van de Call-to-Action-knop. Dit is een van de meest gemakkelijke elementen om voor een hogere conversie te zorgen.

 

Deze infographic van KissMetrics legt het gebruik van de juiste kleuren verder uit. Klik op de afbeelding om naar de grote versie te gaan.

 

Kissmetrics infographic

6. Wek voldoende vertrouwen

De bezoekers hebben een bepaald emotioneel gevoel voordat zij op de website komen. Vaak is het vertrouwen in en de kennis van een website, product of dienst in eerste instantie laag. Er moet daarom het een en ander gebeuren om te zorgen dat het vertrouwen van de bezoeker toeneemt.

  

Je kunt allerlei vertrouwenselementen aan de pagina toevoegen. Plaats in ieder geval een recensie van een huidige klant op de pagina. Geef ook wat verdere uitleg over deze klant. Zo voelen bezoekers een connectie met de recensie. Als een klant schrijft “Dit was voor mij de perfecte oplossing voor probleem X” dan zal de bezoeker die kampt met dit probleem meer vertrouwen hebben.

 

Maak de recensies niet te rooskleurig. Als alles 100% perfect is volgens de recensies dan ontstaat er snel argwaan bij de bezoeker en daalt het vertrouwen. Geef daarbij ook de mogelijkheid om meer informatie rondom de recensie te vinden. Beschrijft de recensie dat “Probleem X” is opgelost? Plaats dan een link naar een pagina waar je uitleg geeft hoe het product of de dienst Probleem X oplost.

 

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het plaatsen van foto’s van de klant die de recensie heeft geschreven voor een hogere conversie zorgt. Een verdere omschrijving, waaronder de naam en het bedrijf waar de klant werkt, helpt ook om de conversie te verhogen.

7. Verliezen is beter dan winnen

De mens is ingesteld om pijn te voorkomen. Winnen is leuk maar niet verliezen is meer waard. Probeer bij het product of de dienst daarom altijd te beschrijven wat een bezoeker verliest als deze het niet koopt of probeert.

 

De bezoeker heeft ‘pijn’, jij moet ervoor zorgen dat dit duidelijk is. En vervolgens beschrijf je waarom jouw dienst/product deze pijn wegneemt: jij hebt tenslotte het beste medicijn voor dit probleem.

 

Voeg een onderdeel toe dat de ‘pijn-factor’ voor de bezoeker benadrukt. Maak het duidelijk zichtbaar en plaats hierbij ook een link met verdere uitleg hoe de pijn wordt weggenomen. Nog beter is om een video te gebruiken zodat je dit nog verder kunt toelichten.

 

Gebruik verschillende pijn-factoren om uit te zoeken wat de bezoekers als het meest pijnlijk ervaren. Je kunt hiervoor huidige klanten ondervragen om zo uit te zoeken wat zij zelf als grootste pijn ervoeren.

8. Maar winnen blijft belangrijk

Aanvullend op punt 7 blijft winnen natuurlijk belangrijk. Het is goed om pijn bij de bezoeker op te wekken maar daarbij moet de potentiële klant ook genot ervaren.

 

Producten en diensten zijn niet statisch: ze zorgen ergens voor. Blog4Leads is meer dan alleen het onderhouden van een blog op de website: we zorgen voor betere vindbaarheid, hierdoor komen er meer bezoekers op de website en dit resulteert in meer leads.

 

Benadruk daarom wat de klant wint als zij voor het product kiezen. Een boek is meer dan alleen letters op papier: het is leerzaam, wekt emoties op en versterkt de hersenen. Omschrijf producten en diensten daarom niet statisch maar geef aan wat de potentiële klant eraan heeft.

 

Plaats rondom de ‘pijn-factor’ een opvallend onderdeel over wat de klant wint als zij dit product zullen gebruiken. Test verschillende winscenario’s en omschrijvingen.

9. Geef verschillende contactmogelijkheden

Probeer op de landingspagina’s en homepagina te testen hoe klanten contact willen opnemen als zij vragen hebben: via e-mail, telefonisch of zelfs live chat. Door verschillende contactmogelijkheden aan te bieden kunnen klanten logischerwijs gemakkelijker contact opnemen. Op basis van deze resultaten kun je kijken wat de meest gewenste manier van contact is.

 

Blog4Leads   Contact

Test daarom of het vermelden van het telefoonnummer of een e-mailadres in de header van de website zorgt voor meer telefoongesprekken en e-mails. Je kunt een live chat op de website installeren zodat klanten direct contact kunnen opnemen om antwoorden op vragen te krijgen.

 

Contactmogelijkheden zorgen altijd voor een verhoogd vertrouwen. Zo weten potentiële klanten dat zij altijd bij je terecht kunnen als zij tegen problemen aanlopen of verdere vragen hebben.

10. Achterhaal wat klanten echt willen weten

Als een nieuwe bezoeker op de website komt dan leest deze informatie (als het goed is de headline en het onderschrift) en gaat vervolgens op zoek naar verdere informatie. Het is belangrijk om te weten wat de bezoeker nu aan informatie zoekt. Zo kun je dit sneller bieden en de potentiële klant omzetten naar een lead.

 

Experimenteer daarom met verschillende informatie. Maar zorg vooral dat bezoekers de juiste informatie snel kunnen vinden. Zoek uit of verdere uitleg onder bepaalde punten een hogere conversie tot gevolg heeft. Plaats kleine klikbare vraagtekens bij punten die verwarring kunnen opleveren om zo met een kleine pop-up uitgebreide informatie over dit punt te geven.

11. Test hoeveel informatie je vraagt

De meeste landingspagina’s bevatten een opt in-formulier. Dit is het formulier waar de bezoeker gegevens invult zodat deze toegang krijgt tot bepaalde content, gratis gebruik mag maken van software of een offerteaanvraag uitvoert.

 

De lengte van het opt in-formulier is een onderdeel dat je moet testen. Als je op dit moment meer dan 4 informatievelden hebt dan kun je dit beter inkorten. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat opt in-formulieren met 5 velden of meer een lagere conversie hebben.

 

Door op de landingspagina te testen hoeveel informatie je vraagt kun je testen welke informatie potentiële klanten willen geven. Test meerdere velden, zoals Naam, Telefoonnummer, Bedrijf, E-mailadres, Adresgegevens, Functie binnen het bedrijf en meer relevante gegevens die je nodig hebt.

 

Houd er rekening mee dat het overeen moet komen met de database van leads die je zelf bijhoudt. Als je echt meer dan 5 soorten informatie van de bezoekers nodig hebt dan kun je het beter hierbij laten. Maar als je op dit moment het telefoonnummer eigenlijk niet nodig hebt, omdat je dit bijvoorbeeld zelf kunt opzoeken, dan kun je dit veld beter weglaten om zo te zorgen voor een hogere conversie.

12. Welke garantie werkt het best?

Garanties bij producten en diensten kunnen de doorslag geven. Als een klant 30 dagen aanspraak kan maken op een Niet goed, Geld terug-garantie dan zullen zij sneller een aankoop doen. Tenslotte lopen zij een laag risico om de dienst uit te proberen. Zijn zij niet tevreden dan kunnen zij altijd hun geld terugvragen.

 

Als jij op dit moment nog geen garantie biedt dan is het slim om een testversie van de landingspagina te maken waarop je dat wel doet. Voeg een element toe waarin je 30 dagen garantie geeft. Je kunt bijvoorbeeld de volgende redenen geven:
– Binnen 30 dagen een goedkopere aanbieder vinden

- Na 30 dagen geen verhoging in het aantal leads

- Binnen 365 dagen een diploma

 

Talloze bedrijven gebruiken deze garanties. YourHosting biedt een tevredenheidsgarantie van 100 dagen als je niet 100% tevreden bent. Bax-shop, een online muziekwinkel, biedt 60 dagen Niet goed, Geld terug-garantie als de producten niet voldoen aan de wensen. En ook bij Blog4Leads vind je een garantie: wij bieden een tevredenheidsgarantie op de blogberichten die wij schrijven.

 

Als je op dit moment al gebruik maakt van een Niet goed, Geld terug-garantie dan kan het lonen om te testen of een verhoging in het aantal dagen kan zorgen voor een hogere conversie. Verhoog de garantie van 30 naar 60 dagen. Wanneer het product of de dienst voldoet aan de wensen en behoeftes van klanten dan hoeft dit geen enkel probleem te zijn.

13. Gebruik afbeeldingen

De landingspagina bestaat uit talloze elementen. De een nog opvallender dan de ander. Met afbeeldingen kun je veel toevoegen: je geeft extra informatie over het product en maakt andere onderdelen op de website opvallender.

 

Een afbeelding die een vlugge blik op de software biedt kan zorgen dat bezoekers dit sneller begrijpen. Een screenshot van de software zelf kan hiervoor al voldoende zijn.

 

Zorgt het product of de dienst ergens voor dan is het slim om een afbeelding van een eindproduct te gebruiken: het is niet zomaar dat vliegtickets naar zonnige bestemmingen worden geadverteerd met afbeeldingen van mensen die aan het warme strand liggen. Experimenteer met verschillende afbeeldingen om dit gevoel goed vast te leggen.

 

Je kunt de afbeeldingen ook gebruiken om extra aandacht aan de Call-to-Action te geven. Wanneer iemand naar de Call-to-Action kijkt of wijst dan valt deze beter op. Onze ogen worden namelijk naar deze lijn getrokken en volgen deze automatisch. Zo eindigt het pad van de ogen altijd bij de belangrijkste knop.
Test verschillende afbeeldingen om te kijken welke hiervoor het beste werkt. Je kunt experimenteren met gezichtsuitdrukkingen, wel/niet wijzen, man/vrouw en talloze andere variaties.

14. Misschien moet er gewoon iets weg

Afleidingen op de webpagina kunnen negatieve gevolgen voor de conversie hebben. In Amerika heeft de website van VeggieTales, een kinderprogramma, getest of hun bestelpagina te veel afleidingen bood. En dat bleek ook zo te zijn. Met als gevolg een omzetverhoging van 14,7% per klant.

 

Wellicht bevat jouw landingspagina of opt in-pagina op dit moment elementen die ertoe leiden dat bezoekers afgeleid worden. Probeer alle afleidingen te verwijderen. Zo voorkom je dat de potentiële lead weer wegklikt naar een andere pagina en uiteindelijk zonder gegevens achter te laten de site weer verlaat.

15. Test altijd alles op mobiele versies

Grote kans dat een deel van de bezoekers op de website via smartphone of tablet op de website terechtkomt. Je kunt tegenwoordig erg gemakkelijk verschillende versies voor deze apparaten opstellen. Sterker nog, de meeste tools die je laten splittesten zorgen direct voor mobiele variaties van de pagina.

 

Maar… mobiele bezoekers zijn anders dan bezoekers op de computer. Zij zoeken vaak snel informatie omdat het vervelend is lange verhalen op deze apparaten te lezen. Daarbij heeft de website vaak een hele andere lay-out in de smartphone-browsers.

 

Maak daarom individuele tests voor mobiele gebruikers en voeg hier andere elementen aan toe. Achterhaal wat deze bezoekers onderscheidt van bezoekers die op de computer een artikel lezen of de landingspagina bezoeken.

Conclusie van dit artikel

– Begin met een basis

– Test headlines, onderschriften, call-to-action

– Wek vertrouwen

– Laat bezoekers verliezen en winnen

– Bied garanties

– Test afbeeldingen, afleidingen en mobiele versies

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips