15 Voorbeelden van perfecte landingspagina headlines

15 Voorbeelden van perfecte landingspagina headlines

De headline op de landingspagina heeft een grote invloed op de conversie. Je kunt specifieke strategieën en woorden gebruiken om een zo hoog mogelijke conversie te behalen. Zo kun je meer leads genereren en verbeter je de verkoopresultaten.

 

Vrijwel ieder succesvol internetbedrijf gebruikt geoptimaliseerde headlines. Er worden bij sommige bedrijven honderden headlines bedacht. Door middel van splittesting op de landingspagina wordt uiteindelijk de beste gekozen. In dit artikel geven we je meerdere tips voor het schrijven van de perfecte headline zodat je de landingspagina onweerstaanbaar maakt.

Hier moet de landingspagina-headline aan voldoen

De headline maakt of breekt de pagina. Het is het eerste dat de bezoeker ziet en leest en dus bepalend voor het verdere gedrag van de bezoeker. Een headline schrijven kost daarom ontzettend veel tijd, maar als de headline voldoet aan deze eisen dan ben je al goed op weg:

  • Het omschrijft de voordelen
  • Het omschrijft het verschil
  • Geschreven in de jij-/u-vorm
  • Intro tot de rest van de landingspagina
  • Voldoet, indien nodig, aan SEO-richtlijnen

Je schrijft de headline niet in één keer. Het vereist creativiteit om tot een bijzondere zin te komen. Je moet het product of de dienst in één zin kunnen samenvatten. Sommige headlines zijn 3 woorden lang, andere headlines zijn 20 woorden lang.

Waarom de headline het belangrijkst is

Grote bedrijven testen niet zomaar tientallen titels. De conversie van de landingspagina is afhankelijk van de headline. Een aanpassing in de headline kan leiden tot een verschil van enkele procenten. Zo behaalde AppSumo 6% meer conversies door een betere headline te schrijven. Sommige websites hebben zelfs een stijging van ruim 60% gemeten.

Er zijn ontzettend veel elementen op de landingspagina die invloed hebben op de uiteindelijke conversie. Het is dus van belang om perfect te starten. Je begint bij de headline en optimaliseert deze als eerst.

Leer van deze 15 landingspagina-headlines

Hieronder delen we 15 voorbeelden van landingspagina headlines van succesvolle bedrijven. Per headline wordt beschreven waarom deze voldoet aan de eisen. Gebruik deze headlines om zelf de perfecte headline te schrijven en te testen. Het is slim om elke headline over te nemen, er je eigen draai aan te geven en deze via splittesting te testen op basis van conversie en omzet.

  • Zet aan tot actie in 3 woorden

    Landingspagina headline Magnet.me

    Magnet.me maakt het mogelijk om carrièrekansen te ontdekken. Je kunt via de website bedrijven in de gaten houden en direct zien of er een relevante baan beschikbaar is.

     

    De headline “Verken je toekomst” vat perfect samen wat Magnet.me voor je doet. Iedereen wil zeker zijn van de toekomst. Vooral jonge mensen zijn op zoek naar mogelijkheden voor de toekomst, tegenwoordig zijn er talloze mogelijkheden voor een unieke carrière. De mogelijkheid om de toekomst te “verkennen” sluit hier perfect op aan.

     

    Pas het zelf toe: [Werkwoord in gebiedende wijs] je/uw [Mogelijkheid die je biedt]

  • Beschrijf de doelgroep in 3 woorden

    Landingspagina headline Spotify

    Voor wie is jouw product geschikt? Spotify weet het zeker, zij bieden “Muziek voor iedereen.” Of je nu fan bent van classic rock, de top 40 wilt bijhouden of liever naar jaren ’30 jazz luistert: zij hebben alles.

     

    Probeer in de headline aan te geven voor wie het product geschikt is. Richt het zich op jongeren, op vakantiegangers of op ondernemers? Spotify maakt het in 3 woorden duidelijk, maar dit betekent niet dat je het zelf ook in zo min mogelijk woorden moet samenvatten.

     

    Pas het zelf toe: [Dienst die je levert] voor [Gewenste doelgroep]

  • En los bekende problemen op

    Landingspagina headline Spotify 2

    Overal waar je wilt muziek luisteren zonder limiet. Met Spotify Premium krijg je voordelen die muziekdiensten zoals iTunes niet bieden. Spotify omschrijft het als grenzeloos en biedt hiermee een uniek verkoopargument.

     

    Datalimieten en hoge kosten zijn problemen waar veel mobiele muziekliefhebbers tegenaanlopen. Met het betaalde abonnement lost Spotify dit probleem eenvoudig op.

     

    Pas het zelf toe: [Dienst die je levert] zonder [Veel voorkomend probleem]

  • Maak duidelijk welke voordelen gebruikers hebben

    Landingspagina headline Dropbox

    Dropbox is in enkele jaren uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf. Een van de factoren voor succes is het testen van headlines. Als je thuis documenten of foto’s opslaat en van huis vertrekt dan waren deze in het verleden niet meer te bereiken totdat je thuis was. Maar toen kwam Dropbox.

     

    “Altijd je spullen bij je” lost in 5 woorden een probleem op. Je wilt overal toegang hebben tot belangrijke documenten en foto’s en Dropbox sluit hier als dienst perfect op aan.

     

    Pas het zelf toe: [Indicatie van tijd ‘Altijd/Nooit meer’] je [Product] [‘bij je/vergeten’]

  • Beschrijf hoe lang het duurt

    Landingspagina headline Adwords

    Google Adwords zegt direct waar het op staat. Bij normale advertenties moet je dagen of weken wachten voordat je gezien wordt, maar niet bij Google. “Zet uw advertentie nu op Google” omschrijft direct de waarde die het advertentienetwerk biedt.

     

    Het sluit perfect aan bij wat Google Adwords is: een snel advertentieplatform waarbij je daadwerkelijk binnen enkele minuten een advertentie online zet en aan duizenden mensen kunt tonen.

     

    Pas het zelf toe: [Werkwoord in gebiedende wijs] je/uw [product] [indicatie van tijd] op [jouw website]

  • Maak het relevant voor iedere bezoeker

    Landingspagina headline Travelbird

    Wie wil er nu niet een ideale reis boeken, en dat ook nog eens zonder stress en gedoe? Travelbird gebruikt korte, pakkende woorden die in de persoonlijke vorm zijn geschreven. Je boekt niet zomaar een reis, je boekt jouw ideale reis. TravelBird schetst hiermee al direct de prachtige beelden die je krijgt als je over een welverdiende, ideale reis nadenkt.

     

    Iedere reis is anders. De ene bezoeker wil relaxen aan het strand en de andere bezoeker wil wandelen in de Alpen. Bij TravelBird is het geen enkel probleem: je boekt altijd jouw ideale reis. En alle stress die je hier normaal gesproken bij ervaart wordt ook volledig voor je weggenomen.

     

    Pas het zelf toe: Jouw [positief bijvoeglijk naamwoord] [product]

  • Geef een vertrouwd gevoel

    Landingspagina headline AirBNB

    In een vreemde stad of een vreemd land bij iemand anders in huis slapen. Niet iedereen krijgt er een vertrouwd gevoel bij. Maar AirBNB neemt de zorgen in twee woorden weg: Welkom thuis. Want ook op reis moet het voelen alsof je gewoon thuis in je eigen bed ligt.

     

    Enkele jaren geleden was het nog vreemd om zomaar een kamer bij iemand in huis te huren. Met de komst van AirBNB is het voor iedereen mogelijk om een net appartement te vinden dat net als thuis voelt. Of je nu wilt overnachten in Amsterdam of naar Amerika vliegt: je zult slapen zoals je thuis in je eigen bed ook slaapt.

     

    Pas het zelf toe: [Kort Nederlands gezegd of spreekwoord]

  • Bied meer dan één voordeel

    Landingspagina headline Uber

    Je hoeft je binnen de headline niet te beperken tot het beschrijven van één voordeel. Er kunnen ook meerdere voordelen in worden verwerkt. Voor werkgevers is het van belang dat medewerkers netjes worden vervoerd en Uber for Business biedt hiervoor de perfecte mogelijkheden.

     

    Het gebruik van taxi’s kan resulteren in hoge kosten. De houding die Uber binnen de taxibranche heeft brengt hier verandering in. Het biedt lagere kosten en zorgt voor een hoge betrouwbaarheid. In één zin zegt Uber waar het op staat: medewerkers ervaren een gevoel van veiligheid terwijl je als ondernemer toch bespaart op de vervoerskosten.

     

    Pas het zelf toe: [Unique Selling Point #1] voor je [zelfstandig naamwoord] & [Unique Selling Point #2] voor je [zelfstandig naamwoord].

  • Kies belangrijke voordelen uit

    Landingspagina headline Helpling

    Helpling biedt de snelle mogelijkheid om een kwalitatieve schoonmaker in te huren. Je hebt geen zin om lang te zoeken naar een schoonmaker, vaak resulteert dit er alsnog in dat je alles zelf schoonmaakt. Maar als het binnen slechts 60 seconden kan worden geregeld dan wordt het een stuk interessanter.

     

    Beschrijf voordelen die jouw producten en diensten beter maken dan de traditionele alternatieven. Waar je vroeger wel 30 minuten bezig kon zijn om een schoonmaker te vinden en een geschikte dag uit te kiezen kan het via Helpling in slechts 60 seconden. Wie zegt daar nu nog nee tegen?

     

    Pas het zelf toe: [Werkwoord in gebiedende wijs] je/uw [product/dienst die je levert] in [maximale tijd die het kost]

  • Prijs jezelf maximaal aan

    Landingspagina headline SalesforceDe headline op de landingspagina van SalesForce is niet zomaar geschreven. Het bevat allerlei elementen die je als ondernemer wilt hebben:

    • Sneller en slimmer verkopen – wie wil er nu niet nog sneller en nog slimmer verkopen dan je op dit moment al doet?
    • Het beste CRM-systeem ter wereld – niet het beste systeem van de regio, van Nederland of van Europa, maar van de hele wereld. Als gebruiker ga je niet akkoord met het op-een-na beste, je wilt het allerbeste voor je onderneming.

     

    Pas het zelf toe: [Bijvoeglijk naamwoord] en [Bijvoeglijk naamwoord] [Werkwoord] met [Wat jouw product/dienst uniek maakt]

  • Gebruik relevante termen (voor SEO)

    Landingspagina headline Copernica

    Copernica levert software voor email marketing en marketing automation. In één zin vatten zij hun volledige software samen. Zij maken hierbij gebruik van termen waar hun doelgroep in Google gebruik van maakt. “Email marketing” en “marketing automation” zijn twee termen waar via Google maandelijks honderden keren naar wordt gezocht.

     

    Omdat de term als primaire kop op de website staat maakt Copernica aan Google duidelijk waar het op deze pagina om gaat. De landingspagina verschijnt zo hoger in Google op de twee termen waar zij op richten en gerelateerde termen zoals “Email marketing software” en “Marketing automation software”. Probeer in jouw headline ook relevante zoektermen te gebruiken waar maandelijks veel naar wordt gezocht.

     

    Pas het zelf toe: [Algemeen product] voor [Veelgebruikt zoekwoord #1] en [Veelgebruikt zoekwoord #2]

  • Overtuig op basis van gewenste resultaten

    Landingspagina headline Office 365

    Microsoft Office staat tegenwoordig bekend als Office 365. Voor de zakelijke gebruiker biedt Office 365 talloze mogelijkheden omtrent zakendoen. Daar wordt met deze headline dan ook goed op ingespeeld. Je wilt altijd dat zaken beter gaan. Elke ondernemer heeft hier interesse in. De headline biedt overtuiging en zet de lezer aan om verder te lezen, want hoe gaan de zaken dan beter met Office 365?

     

    Door in te spelen op gewenste resultaten kun je een hogere conversie behalen. Je beschrijft het uiteindelijke doel aan de bezoeker en schetst goede verwachtingen. De kans is hierdoor groter dat zij de rest van de landingspagina bekijken en overtuigd worden van jouw product of dienst.

     

    Pas het zelf toe: [Zelfstandig naamwoord] gaat [Positief bijvoeglijk naamwoord in vergrotende trap] met [Product/dienst]

  • Omschrijf de doelgroep met gewenste kenmerken

    Landingspagina headline Exact software

    Exact Software slaat met de headline twee vliegen in één klap. Zij stellen de doelgroep met de headline vast, namelijk “grote bedrijven”, en categoriseren de doelgroep direct binnen een positieve groep. Als je wordt beschreven als een van de bedrijven die grenzen verleggen dan krijg je direct een goed gevoel.

     

    Want welke ondernemer wil nu niet binnen de groep ‘grote bedrijven die grenzen verleggen’ vallen? Door je doelgroep in een positief hokje te plaatsen kun je direct een positief gevoel bieden. Daarbij beschrijf je ook een onmisbaar punt voor de doelgroep: “Grote bedrijven die grenzen verleggen” MOETEN Exact Software gebruiken!

     

    Pas het zelf toe: Voor [Doelgroep] die [Positieve, gewenste eigenschap]

  • Combineer USPs met de doelgroep

    Landingspagina headline HP Printers

    Printers van HP zijn verkrijgbaar voor particulieren en bedrijven. Het probleem bij printers is over het algemeen dat deze groot zijn, niet altijd werken of er soms ontzettend lang over doen om iets te printen. HP combineert de doelgroep met unieke verkooppunten die gericht zijn op de ergernissen.

     

    Met slechts 3 woorden beschrijft HP alle unieke verkoopargumenten. De 3 volgende woorden vatten de doelgroep perfect samen: de HP-printers zijn niet alleen geschikt voor mensen die 1 keer per jaar iets printen of elke dag veel papier gebruiken, ze zijn geschikt voor iedereen.

     

    Pas het zelf toe: [USP #1], [USP #2] & [USP #3] [Product/Dienst] voor [Doelgroep]

  • Bied een directe oplossing

    Landingspagina headline WerkspotNiemand heeft zin om via internet veel tijd aan een taak te besteden. Het internet is er juist om het leven makkelijker te maken. Werkspot speelt hier perfect op in met de headline “Vind een professionele vakman voor al je klussen in en om het huis”. Ze delen bezoekers mee dat ze a) altijd te maken hebben met een professional, b) het geschikt is voor iedere klus en c) het direct kan worden uitgevoerd.

     

    Door een directe oplossing te bieden verzorgt Werkspot een gebruiksvriendelijk platform zodat mensen niet onnodig urenlang allerlei websites hoeven langs te gaan. Dit is een erg lange headline in vergelijking met de andere landingspagina’s en headlines in dit artikel, maar vat in enkele woorden perfect samen wat Werkspot voor de bezoeker kan betekenen. Verwoord jouw eigen unieke kenmerken in veel woorden en probeer het hierna langzaam samen te vatten tot één zin.

     

    Pas het zelf toe: [Werkwoord in gebiedende wijs] een [Zekerheidsgarantie] voor [Diensten/Producten]

Maak direct je eigen headlines

Hieronder zetten we alle bovenstaande headlines nog even op een rijtje. Vul je eigen USPs, zoekwoorden en kenmerken in om deze eenvoudig op je eigen pagina te kunnen gebruiken.

Vergeet de headlines niet te splittesten om zo te achterhalen welke het beste werkt op jouw landingspagina.

 

  1. [Werkwoord in gebiedende wijs] je/uw [Mogelijkheid die je biedt]
  2. [Dienst die je levert] voor [Gewenste doelgroep]
  3. [Dienst die je levert] zonder [Veel voorkomend probleem]
  4. [Indicatie van tijd ‘Altijd/Nooit meer’] je [Product] [‘bij je/vergeten’]
  5. [Werkwoord in gebiedende wijs] je/uw [product] [indicatie van tijd] op [jouw website]
  6. Jouw [positief bijvoeglijk naamwoord] [product]
  7. [Kort Nederlands gezegd of spreekwoord]
  8. [Unique Selling Point #1] voor je [zelfstandig naamwoord] & [Unique Selling Point #2] voor je [zelfstandig naamwoord].
  9. [Algemeen product] voor [Veelgebruikt zoekwoord #1] en [Veelgebruikt zoekwoord #2]
  10. [Bijvoeglijk naamwoord] en [Bijvoeglijk naamwoord] [Werkwoord] met [Wat jouw product/dienst uniek maakt]
  11. [Werkwoord in gebiedende wijs] je/uw [product/dienst die je levert] in [maximale tijd die het kost]
  12. [Zelfstandig naamwoord] gaat [Positief bijvoeglijk naamwoord in vergrotende trap] met [Product/dienst]
  13. Voor [Doelgroep] die [Positieve, gewenste eigenschap]
  14. [USP #1], [USP #2] & [USP #3] [Product/Dienst] voor [Doelgroep]
  15. [Werkwoord in gebiedende wijs] een [Zekerheidsgarantie] voor [Diensten/Producten]

Deel je pakkende headlines

Heb je op andere websites ook een pakkende headline gezien of gebruik je zelf een goede headline met hoge conversie? Deel deze dan in de reacties.

 

Heb je hulp nodig bij het schrijven van de juiste headline? Laat dan een reactie achter en wij zullen je helpen een goede headline op te stellen.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips