20 Dingen Om te Splittesten Op Een Landingspagina

20 Dingen Om te Splittesten Op Een Landingspagina

Door middel van splittesten kun je zorgen dat een landingspagina steeds verder kan worden geoptimaliseerd. Voor splittesting gebruik je vaak software om unieke testpagina´s op te zetten en hierbij direct de resultaten te meten.

Naarmate je een landingspagina op steeds meer elementen test kun je deze steeds verder optimaliseren. Bovendien bieden de onderzoeksresultaten ook een betere basis voor toekomstige landingspagina´s. Want wanneer je eenmaal weet wat wel en wat niet werkt kun je deze informatie blijven gebruiken en in de toekomst vaker toepassen.

De Headline

Het eerste dat de bezoekers op de landingspagina vaak zien is de headline. Deze moet opvallend zijn en aansluiten op de verwachtingen die je hebt gecreëerd toen je mensen naar de landingspagina aantrok.

In de headline zet je in één zin waarom mensen jouw product moeten gebruiken, downloaden of kopen.

Enkele voorbeelden van headlines:
KISSmetrics gives you the insights you need to optimize your marketing.” – KissMetrics.com

From attracting visitors to closing customers, HubSpot brings your entire marketing funnel together. The result?” – Hubspot.com

Bereken” – Nederlandse Energie Maatschappij

Je ziet aan bovenstaande headlines dat je verschillende kanten op kunt gaan. Er zijn websites die gebruik maken van lange headlines, maar ook korte headlines zoals die van NLE kunnen volstaan.

Gebruik deze voorbeelden van landingspagina-headlines om zelf de perfecte headline te schrijven.

Subheadline

Onder de headline kun je een subheadline plaatsen. Met de subheadline ga je in op in de reden dat iemand het product moet bestellen, downloaden of informatie moet aanvragen.

Het is van belang dat je de subheadline bij de headline laat aansluiten. De subheadline op landingspagina’s is vaak langer dan de headline omdat deze dieper ingaat op de verkoopargumenten.

Enkele voorbeelden van subheadlines

Hey, I’m Neil Patel. I’m determined to make a business in your city successful. My only question is, will it be yours?” – NeilPatel.com

Find Errors In Seconds With Our Free AdWords Grader:” – Wordstream.com

Boomerang for Gmail lets you take control of when you send and receive email messages.” – Boomerang Gmail

Afbeeldingen

De afbeeldingen op de landingspagina kunnen de pagina maken of breken. Er zijn allerlei factoren die invloed hebben op het effect dat afbeeldingen zullen hebben.

Je kunt afbeeldingen inzetten om:

  • Bezoekers te duiden op Call-to-Action
  • Meer over het product te laten zien
  • Het vertrouwen van de bezoeker te verhogen

Gebruik afbeeldingen zoals keurmerken op de landingspagina om het vertrouwen bij de bezoeker te laten toenemen.

Je kunt voor de afbeeldingen ook versies met menselijke gezichten gebruiken. Wanneer een gezicht op een website een specifieke kant op kijkt, bijvoorbeeld naar de Call-to-Action-knop, dan wordt de blik van de bezoeker ook naar deze knop geleid. Gebruik hier foto’s van het personeel voor om zo in korte tijd een groot aantal versies te maken die verschillende richtingen op kijken of wijzen.

Met afbeeldingen kun je ook de verkeerde kant op gaan. Wanneer afbeeldingen niet aansluiten bij de context van de landingspagina dan kan het een negatief effect op de bezoeker hebben. Test of het gebruik van andere afbeeldingen invloed heeft op de conversie.

Als je op dit moment een afbeelding gebruikt van een gezicht dat niet naar de Call-to-Action kijkt dan kun je een andere foto proberen van iemand die wel naar de CTA kijkt.

Content op de pagina

Alle woorden, zinnen en alinea’s op een pagina moeten als primair doel hebben om bezoekers te informeren en om het product of de dienst te verkopen. Je kunt woorden en zinnen testen om uit te zoeken wat het beste werkt.

Test onder andere of bepaalde woorden en zinnen in de content zorgen voor een betere conversie. Er is een kans dat je op dit moment zinnen gebruikt die ervoor zorgen dat er onvoldoende duidelijkheid is over het product of de dienst, of content gebruikt die het vertrouwen van de bezoeker laat afnemen.

Door verschillende onderdelen van de content te testen kun je een betere landingspagina opstellen. Vervang woorden en zinnen, maar probeer ook hele alinea’s te herschrijven.

Video

Met een video op de landingspagina bied je gebruiksvriendelijkheid en kun je de conversie verhogen. Bovendien kun je video’s op meerdere plekken op de landingspagina inzetten en hiermee laten aansluiten op het AIDA-model.

Een video biedt veel informatie in zeer korte tijd. Je kunt in een video in 10 seconden meer delen dan een bezoeker in dezelfde tijd kan lezen. Maar in enkele gevallen zorgt video juist voor extra afleiding waardoor er minder conversies zijn. In dat geval zouden afbeeldingen misschien beter werken.

Probeer meerdere versies van video’s te maken en te testen welke de hoogste conversie biedt. Je kunt ook testen of de locatie van de video op de landingspagina invloed heeft op de conversie.

Call-to-action

Maar liefst 72% van de online retailers test de call-to-action-knop. Dit is niet verrassend, deze knop is een van de meest belangrijke elementen van de gehele pagina. Je kunt verschillende tests voor de knop uitvoeren.

Woorden

De CTA-knop wordt vaak voorzien van een of meerdere woorden om de bezoeker aan te zetten hier op te klikken. “Klik hier“, “In Winkelmandje” en “Offerte aanvragen” zijn enkele voorbeelden van veelgebruikte woorden.

Het is essentieel om de bezoeker actief aan te zetten om op de knop te drukken. Voer daarom tests uit om te onderzoeken welke woorden de hoogste conversie opleveren. Over het algemeen zorgen Call-to-Action-knoppen die actief aanzetten tot actie (‘Call to action’) voor de hoogste conversie, maar je weet pas wat het beste werkt nadat je hebt getest.

Enkele voorbeelden van splittests die je kunt uitvoeren:
– “Brochure aanvragen” vs. “Vraag Brochure Aan

- “Inschrijven” vs. “Schrijf mij in

- “Tickets kopen” vs. “Stuur mijn tickets

Kleur

Een call-to-action-knop moet opvallen tussen de andere elementen op de webpagina. Zonder opvallende kenmerken wordt de knop begraven. Test daarom of het veranderen van de kleur een invloed heeft op de conversie.

In een onderzoek zorgde een rode knop voor 21% meer conversies dan de groene knop die daarvoor lange werd gebruikt.

Grootte

Net als kleur is ook de grootte van de knop van invloed op hoe goed mensen deze kunnen zien. Maak de knop groter om extra aandacht hier naartoe te trekken. Je kunt testen of deze aandacht zorgt voor een hogere conversie of juist helemaal geen invloed heeft.

Het kan zijn dat de knop op dit moment zelfs te groot is. In een splittest van ContentVerve op WriteWork.com zorgde een grotere knop voor 10% minder conversie. Door de splittest om te draaien, en van een grote knop een kleinere knop te maken, kun je testen of dit ook effect heeft op jouw conversie.

Extra knop naast call-to-action

Je kunt mensen beïnvloeden een keuze te maken door hen twee opties te geven. Op dat moment wil de bezoeker altijd de beste keuze maken. En als de beste keuze overeenkomt met een conversie op jouw webpagina dan is dat voor beide partijen ideaal.

Test of het gebruik van een tweede knop invloed heeft op de conversie. Het bieden van een extra keuze kan ervoor zorgen dat de primaire call-to-action-knop beter opvalt. Daarbij kan het helpen om bezoekers die in eerste instantie niet willen kopen toch nog via de primaire CTA naar de secundaire landingspagina te leiden.

Design

De volgorde van de landingspagina heeft invloed op de conversie. Test de volgorde van de verschillende onderdelen om zo uit te zoeken wat de hoogste conversie geeft. Wellicht moet de CTA lager op de pagina, staan de Unique Selling Points niet hoog genoeg of komen bezoekers nooit tot de belangrijkste onderdelen van de pagina.

Je kunt hiervoor onder andere een Heatmap gebruiken. Hiermee kun je bijhouden waar bezoekers de landingspagina verlaten en het design hierop aansluiten. Als de heatmap aangeeft dat bezoekers de site al voor de CTA-knop verlaten dan moet je deze hoger plaatsen.

Sluit het nieuwe design aan op de resultaten die de Heatmap biedt en kijk na het uitvoeren van enkele tests welke invloed dit op de conversie heeft.

Met of zonder euroteken

Het gebruik van een euroteken kan invloed hebben op de conversie van de landingspagina. In sommige Amerikaanse restaurants worden de dollartekens vaak van het menu verwijderd omdat dit een negatieve invloed op de conversie heeft: iets lijkt duurder als er ook een euroteken bij staat. https://www.hotelschool.cornell.edu/research/chr/pubs/reports/abstract-15048.html

Test op de landingspagina of het toevoegen of juist weghalen van het euroteken meespeelt in de hoeveelheid conversies.

Locatie van specifieke elementen

De opbouw van de landingspagina is sterk gerelateerd aan de hoeveelheid conversies. Je kunt de locatie van elementen testen om zo de invloed op de conversie te meten.

Specifieke elementen zoals de Call-to-action-knop, maar ook testimonials, contactgegevens en webformulieren, kunnen op talloze locaties op de landingspagina geplaatst worden. Test of het verplaatsen van deze elementen zorgt voor een betere zichtbaarheid en hiermee ook tot een hogere conversie leidt.

Welke informatie je verzamelt

Webformulieren zijn nog steeds een struikelpunt op landingspagina’s. Kort gezegd geldt: te veel invulvelden zorgen voor een lagere conversie.

Dus door te testen hoeveel en welke invulvelden je op de landingspagina moet zetten kun je kijken of het invloed heeft. Gebruik geen invulvelden voor het adres als je geen adres nodig hebt. Dit scheelt al 4 invulvelden: straatnaam, huisnummer, postcode en stad.

Aanbiedingen

Kortingen, coupons of proefperiodes kunnen worden ingezet om hogere conversies te halen. Je kunt aanbiedingen op verschillende manieren gebruiken.

Je kunt testen of deze punten invloed hebben op de conversie:

  • XX% korting op de eerste maand;
  • 14 of 30 dagen proefperiode;
  • Extra accessoires of garantie;

Test ook welke korting (10%, 20%, 25%) de hoogste conversie oplevert en of het noemen van de prijs bij een proefperiode en de extra accessoires zorgt voor een hogere conversie (Ontvang accessoires t.w.v. €97 – gebruik hier wel het euroteken om de waarde juist te verhogen)

Lang of kort

De discussie rondom de lengte van een landingspagina wordt al jaren gehouden. De een beweert dat lange landingspagina’s een hogere conversie bieden terwijl de ander er juist van overtuigd is dat het juist korte landingspagina’s zijn die de conversie verhogen.

Hier kan maar één ding over gezegd worden: je weet pas of iets beter of slechter werkt als je het test. Als de landingspagina op dit moment kort is dan kun je elementen zoals testimonials, veelgestelde vragen, portfolio en gebruikersvideo’s toevoegen om deze langer te maken.

Andersom geldt hetzelfde: maak de landingspagina korter door specifieke elementen te verwijderen. Leg de twee landingspagina’s naast elkaar en kijk welke resultaten je behaalt.

Kortere landingspagina zorgt voor 11% meer conversies

Langere landingspagina zorgt voor 52% meer conversies

Boven de fold

“De fold” is een term die wordt gebruikt bij het opzetten van een landingspagina. Alles wat een bezoeker direct op de website ziet zodra zij deze laden bevindt zich boven de vouw (de fold). Je kunt een test uitvoeren om te kijken of het uitmaakt welke elementen zich boven de fold moeten bevinden.

Test of de Call-to-Action wel of niet boven de fold moet staan, of het toevoegen van een video aan de fold invloed op de conversie heeft en welke afbeeldingen je hier kunt gebruiken. Maak verschillende versies van de fold en test welke – in combinatie met de rest van de landingspagina – de beste resultaten oplevert.

Unique Selling Points

De punten die jouw product of dienst uniek maken moeten primair zichtbaar zijn. De bezoeker moet weten wat deze uit de aankoop gaat halen.

Gebruik daarom juist geformuleerde Unique Selling Points waarbij geen gebruik wordt gemaakt van jargon. Test hoeveel USPs je op de pagina moet zetten en welke het beste resultaat opleveren. Houd hierbij ook rekening met de locatie van de Unique Selling Points, je kunt deze vrijwel overal op de pagina gebruiken.

Pop-up

Wanneer een bezoeker de website verlaat heb je nog een kans om de conversie te verhogen. Met een pop-up op de pagina kun je de verlatende bezoeker toch nog overtuigen.

Test of het toevoegen van een pop-up een positieve invloed heeft op de conversie. De pop-ups die je kunt gebruiken, zoals BounceExchange, kunnen zo worden ingesteld dat deze alleen tevoorschijn komen als iemand de site verlaat of meer dan XX% van de pagina heeft gezien.

Zet splittests op waar je wel en geen pop-ups gebruikt. Test hierbij ook de inhoud van de pop-up. De meeste betaalde pop-up-tools bieden zelf de mogelijkheid om te splittesten.

Testimonials

Hoe huidige klanten het product ervaren is voor nieuwe bezoekers van invloed op de beslissingen. Als zij zien dat de huidige klanten zeer tevreden zijn, en waarom zij zo tevreden zijn, dan kun je hier een betere conversie mee behalen.

Je kunt testimonials op verschillende manieren testen:

  • Gebruik logo’s en foto’s van klanten
  • Per doelgroep één testimonial
  • Korte of lange testimonials

Door de inhoud van de testimonials ook zo voordelig mogelijk voor jouw website te laten schrijven kun je hier meer resultaat uit halen. Vraag huidige klanten niet wat zij van het product vonden maar waarom zij tevreden zijn.
Voorbeeld van een test:
“Wij waren zeer tevreden over het product omdat het precies was wat wij op dat moment zochten” vs. “Wij gebruiken Product X inmiddels 8 jaar voor het schoonhouden van onze dienstauto’s”.

Één of meerdere pagina’s

Je kunt de landingspagina opdelen in verschillende pagina’s. Test of het opdelen van de pagina’s invloed heeft op de conversie. Zo kan het voorkomen dat hele lange formulieren voor offerteaanvragen betere resultaten opleveren wanneer deze op meerdere pagina’s zijn verspreid.

Het opzetten van een test tussen één landingspagina en een “Multi-step landingspagina” vereist meer werk. Je moet hier vaak handmatig de resultaten voor bijhouden omdat tools deze mogelijkheid niet altijd bieden.

Je kunt bij landingspagina’s die zijn opgedeeld goed inzien wat de knelpunten zijn. Kijk bij de Multi-step landingspagina’s via bijvoorbeeld Analytics waar in de funnel je bezoekers verliest en optimaliseer het proces op basis van deze resultaten.

Mobiele versie

Steeds meer tools maken het mogelijk om landingspagina’s ook voor smartphones te optimaliseren. Dit biedt weer een hele nieuwe tak van mogelijkheden voor de landingspagina’s die eigenlijk een eigen handleiding verdient.

Test de mobiele versies op basis van compatibiliteit voor meerdere schermen, maar houdt hierbij ook rekening met visuele elementen die goed leesbaar zijn. De Fold van de mobiele versies (wat de bezoeker direct ziet bij het bezoeken van de mobiele pagina) is ook weer anders dan bij de desktop en moet hier goed op aansluiten.

Einddatum toevoegen

Je kunt een test opzetten met een einddatum of eindtijd op de landingspagina en kijken of het een verschil maakt. Heb je bijvoorbeeld een beperkte voorraad of loopt een aanbieding maar voor korte tijd? Dan kun je met een timer zorgen dat de bezoeker een gevoel van haast krijgt.

Plaats in de testversie een timer die binnen 14 dagen afloopt en een timer die binnen 24 uur afloopt. Voer beide tests uit tegenover de normale landingspagina die geen timer heeft en bekijk welke resultaten het oplevert.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips