7 Tips Voor Betere Leadgeneratie Om Meer Leads te Genereren

7 Tips Voor Betere Leadgeneratie Om Meer Leads te Genereren

Leads genereren is een belangrijk onderdeel binnen ieder bedrijf. Door geïnteresseerde potentiële klanten alvast binnen te halen is de kans groter dat zij in de toekomst een product of dienst afnemen. Met e-mailmarketing kunnen de leads regelmatig benaderd worden.

 

Leadgeneratie staat bij een groot aantal bedrijven daarom bovenaan de actielijst. Het opzetten van goede landingspagina’s en het verwerken van belangrijke conversie-elementen kan veel tijd kosten. Maar gelukkig zijn er voldoende voorbeelden die hierbij kunnen helpen.

 

In dit artikel geven wij 7 tips voor betere leadgeneratie op je website.

1. Weet wie de potentiële klanten zijn

De belangrijkste stap voor het genereren van leads is uitzoeken wie de potentiële klanten zijn. Hoe komen zij op de website? Waar werken deze klanten? Welke informatie op de website vinden zij het meest interessant?

Hoe tevreden bent u- (1)Door een profiel te schetsen van de potentiële klanten die op de website terechtkomen is het eenvoudig om meer leads te genereren. Want hoe duidelijker dit profiel wordt geschetst hoe beter je gegevens kunt verzamelen. Je weet exact welke informatie je aan elke lead moet vragen.

Ga na wie de huidige klanten zijn, hoe zij op de website terecht zijn gekomen en wat voor hen de doorslag gaf om gebruik te maken van diensten en producten die jullie leveren.

Met SurveyPal of SurveyMonkey kun je eenvoudig en in een handomdraai mooie enquêtes maken. Je stelt zelf enkele vragen op om de mening van klanten te verzamelen. Enkele handige voorbeeldvragen zijn:

  •         Hoe ben je destijds op onze website terechtgekomen?
  •         Wat gaf de doorslag dat je voor ons koos tegenover concurrenten?
  •         Wat vind je de belangrijkste eigenschap van Blog4Leads?
  •         Hoe belangrijk is [uniek kenmerk van het bedrijf] in jullie onderneming?

Geef klanten naast multiplechoice-antwoorden ook de mogelijkheid om een eigen mening in te vullen in een tekstvak.

2. Leadgeneratie met gratis informatie

Informatie is in de B2B-markt een doorslaggevende factor. Als een bedrijf de juiste expertise bezit dan is het prettig om hiermee in zee te gaan. Door informatie weg te geven kunnen potentiële klanten meer leren over de markt. Dit wordt ook wel een opt-in incentive genoemd. Het is van belang dat je een juiste incentive opstelt.

 

Informatie kan op talloze manieren worden gedeeld en gebruikt worden als Capture. Je kunt de informatie gewoon openbaar online zetten. Dit biedt transparantie voor de potentiële klanten. Bovendien kunnen zoekers uit Google ook sneller op je website terechtkomen.

 

Een ideale manier om gratis informatie te delen en toch leads te verzamelen is door extra informatie verborgen te houden. Bezoekers kunnen de informatie alleen inzien als zij een e-mailadres achterlaten. Dit is perfect om leads te genereren. Je verzamelt hierbij bijvoorbeeld e-mailadressen, telefoonnummers of adresgegevens.

 

Blog4Leads gebruikt de combinatie van gratis informatie en extra informatie. Zo kun je onderaan dit artikel een PDF downloaden met 10 extra tips over leadgeneratie. Dit document wordt via e-mail toegestuurd.

 

Het e-mailmarketingbedrijf Blinker biedt openbare informatie over bepaalde eigen cases. Maar wanneer je meer wilt weten over e-mailmarketing dan kun je een e-mailadres achterlaten. Zij sturen je meerdere whitepapers toe waarin je allerlei tips kunt vinden om meer uit e-mailmarketing te halen.

 

E mail marketing in de praktijk   Blinker

3. Leadgeneratie met gratis proefperiode

Het is je vast al opgevallen: op meerdere plekken op Blog4Leads.nl kom je formulieren tegen om het eenmalig gratis te proberen. Dit is onze vorm van een gratis proefperiode. Veel bedrijven bieden eerst een proefabonnement of -periode aan om zo gegevens van klanten te verzamelen. Het heeft daarbij ook nog een groter doel.

 

Door potentiële klanten bekend te laten worden met software of een dienst die je aanbiedt kun je de klant binden. Het is moeilijk om een verkooptechniek te gebruiken die bij 100% van de potentiële klanten werkt. Door een op maat proefabonnement te bieden kunnen zij het volledig naar wens testen.

 

Dit is terug te zien bij een groot aantal bedrijven, zowel in de markt van B2B als B2C. E-maildienst Copernica biedt een proefperiode van 30 dagen, bij PR.co – een dienst om persberichten te distribueren – krijg je 14 dagen gratis en MoneyBird laat gebruikers altijd gratis gebruikmaken maar met maandelijkse limieten.

 

Regel snel en efficiënt je PR

 

Op de B2C-markt zijn Netflix en Spotify twee bekende voorbeelden. Bij beide bedrijven krijgen nieuwe leden een gratis proefperiode van 30 dagen.

4. Bepaal hoe je leads gaat genereren

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een greep uit wat er daadwerkelijk mogelijk is tijdens het verzamelen van nieuwe leads. Er zijn talloze manieren om meer leads te genereren zonder gratis informatie weg te geven of een proefperiode aan te bieden. Het is belangrijk dat je vooraf bepaalt hoe de leadgeneratie wordt uitgevoerd.

 

Een goede dienst of een goed product verkoopt zichzelf. De beste manier om leads te genereren is daarom door een perfecte dienst of een perfect product te verkopen, hierna volgen leads vaak vanzelf. Dit kan voor bedrijven die nog maar net de markt betreden moeilijk zijn, omdat er nog maar weinig naamsbekendheid is.

 

Bekende bedrijven hebben hierbij een stap voor. Zij staan al met expertise en autoriteit in de markt en hoeven zichzelf daarom vaak niet te bewijzen.

 

Netflix is een nieuwe online dienst die langzaam in steeds meer landen verkrijgbaar is. Toch is het telkens weer een nieuwe speler op de markt. Het bedrijf moest zich daarom keer op keer bewijzen en heeft dit met een gratis proefperiode gedaan. Ondertussen is de videostreaming-website in Amerika al jaren bekend.

 

Daar tegenover staat een Nederlands bedrijf: Pathé Thuis. Omdat Pathé al zeer bekend is in Nederland is het voor hen niet nodig een proefperiode aan te bieden.

 

Een ander voorbeeld is Exact. De administratiesoftware heeft een sterke marktpositie verkregen in de jaren dat zij actief zijn. Zij bieden een beperkte proefperiode van 30 dagen aan wanneer iemand zich aanmeldt. Elke klant moet hierna een betaald pakket afnemen.

 

MoneyBird is een nieuwkomer in deze markt en probeert met een gratis abonnement potentiële klanten te motiveren voor hen te kiezen.

 

Prijzen   Aanmelden. Probeer MoneyBird Gratis

 

5. Maak een landingspagina per soort bezoeker

Leadgeneratie werkt het meest efficiënt wanneer iedere bezoeker een andere behandeling krijgt. Komt iemand na een Google-zoekopdracht op de website dan is dit een andere soort bezoeker dan iemand die via Social Media komt. Google-gebruikers zoeken vaak snel een antwoord op een vraag. Social Media-gebruikers lezen vaak berichten omdat zij op dat moment niets anders doen.

 

Iedere bezoeker is dus anders. Daarom is ook iedere lead anders. Social Media-gebruikers kunnen worden gemotiveerd om informatie in te vullen als er koppelingen met Facebook en Google+ op de website aanwezig zijn. Hiermee kunnen nieuwe gebruikers direct een eigen account aanmaken.

 

Gebruikers die via een Google-zoekopdracht binnenkomen kunnen landen op een organische pagina of via PPC (Adwords). Internetgebruikers die op advertenties klikken zullen sneller een aankoop doen. Gebruikers die via SEO binnenkomen zoeken vaak alleen maar informatie en kijken dan verder. Beide bezoekers vereisen een andere aanpak.

 

Leid bezoekers daarom naar geoptimaliseerde landingspagina’s. Zo wordt het advertentiebudget het zorgvuldigst uitgegeven en zullen alle leads op maat zijn.

6. Sla alle leadgeneratie-data op

Het internet draait om data. Succesvolle online bedrijven maken altijd gebruik van de data die zij tot hun beschikking hebben. Hoe meer informatie je uit een website kunt halen hoe sterker de toekomstige campagnes zijn.

Sla belangrijke data op zoals:

  • Welke pagina’s leveren de meeste leads op?
  • Welke pagina’s converteren het best?
  • Welke online marketing zorgt voor de meeste leads?
  • Welke informatie vullen bezoekers liever niet in?
  • Wat doen bezoekers als zij op de website komen?
  • Hoeveel dagen duurt het voordat iemand een lead wordt?

 

Er zijn diverse tools die hierbij helpen. In Google Analytics kun je verschillende doelen opzetten waarmee je zeer eenvoudig kunt achterhalen welke media de meeste en de beste leads opleveren.

 

Deze data is nu bruikbaar en kan in de toekomst ook gebruikt worden. Je kunt deze nog jaren gebruiken en steeds verder optimaliseren. De hoeveelheid leads neemt steeds meer toe naarmate je het volledige proces van leadgeneratie optimaliseert. De data legt hiervoor de juiste basis.

7. Weet wanneer mensen de site verlaten

Op steeds meer websites zijn exit pop-ups te zien. Wanneer een bezoeker een “Exit Intent” (gaat de site verlaten) vertoont komt de opvallende pop-up tevoorschijn. De bezoeker wordt hierin gevraagd om zijn/haar e-mailadres of om andere gegevens achter te laten. In ruil voor deze gegevens ontvangen zij meer informatie of een speciale aanbieding.

 

Talloze handige tools kunnen hierbij helpen. De duurste is Bounce Exchange. Voor maar liefst $3.995 per maand krijg je een grote pop-up op het beeldscherm. Dit is interessant voor grote bedrijven die zo veel mogelijk e-mailadressen willen verzamelen. Het wordt pas interessant en winstgevend als je meer dan 250.000 pageviews per maand hebt.

 

Bounce Exchange   Behavioral Automation   Exit Intent

 

Er zijn talloze alternatieven voor Bounce Exchange. Optin Monster biedt voor $199 eenzelfde pop-up maar is een stuk kleiner dan de Exit Intent van Bounce Exchange. Bij ExitIntent.io kunnen websites voor $49 30.000 Exit Intents weergeven of voor een op maat contract nog meer gebruikers in leads omzetten.

Start vandaag met het genereren van meer leads

Bovenstaande tips zullen helpen om meer leads uit de website te halen. Heb je behoefte aan nog meer tips? Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang nog eens 10 tips voor leadgeneratie op websites.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips