8 Manieren om Facebook Zakelijk in te Zetten Voor Bedrijven

8 Manieren om Facebook Zakelijk in te Zetten Voor Bedrijven

Je hebt een Facebook-pagina aangemaakt en de eerste honderd of duizend Likes zijn binnen. Maar wat nu? Social Media is onmisbaar voor bedrijven en Facebook biedt een ideaal platform om huidige klanten en nieuwe potentiële klanten te bereiken. De start moet dus goed zijn.

 

Om op zakelijk niveau maximaal van Facebook gebruik te maken zijn er talloze opties. Van Facebook Marketing tot Retargeting en alles ertussen. Het sociale netwerk is perfect om nieuwe leads te genereren.

In dit artikel beschrijf ik 8 manieren om Facebook voor bedrijven in te zetten.

Facebook ads

De afgelopen jaren is de hoeveelheid advertenties op Facebook flink toegenomen. Waar het sociale netwerk enkele jaren geleden vrijwel geen advertenties bevatte zijn er nu tientallen. Bedrijven kunnen met Facebook ads gemakkelijk adverteren op basis van het aantal views of betalen per klik.

 

 

Door Facebook ads zakelijk in te zetten kunnen bedrijven een groter bereik krijgen. Met maar liefst 9,4 miljoen Nederlandse Facebook-accounts is het ideaal om veel mensen te bereiken. 6,6 Miljoen Nederlanders maken iedere dag gebruik van Facebook. Dit blijkt uit onderzoekscijfers van Newcom Research & Consultancy, welke op MarketingFacts.nl zijn uitgewerkt.

 

Het gebruik van Facebook ads is perfect om meer Likes op de pagina te krijgen. Toch kunnen de gebruikers beter naar een externe link gestuurd worden. Zo kunnen bedrijven unieke landingspagina’s samenstellen die met A/B-splittesten te optimaliseren zijn. En juist nadat een bezoeker een lead is kan een Like worden gevraagd.

 

Facebook advertenties werken op verschillende manieren. Er zijn 9 verschillende blokken waar bedrijven kunnen adverteren. De primaire blokken zijn aanwezig in de news feed en aan de rechterkant op de news feed. Dan zijn er nog mobiele ads, tablet-ads en binnenkort ook Facebook Messenger-ads.

 

Voor een uitgebreide handleiding kun je kijken op Facebook.com (Nederlands).

Facebook landingspagina (Tabs)

Facebook-pagina’s bestaan uit verschillende tabbladen: Tijdlijn | Info | Foto’s | Video’s | Meer. Je kunt binnen deze tabbladen zelf een volledige landingspagina opzetten. Het is hier mogelijk om een opt in-pagina aan te maken om zo meer e-mails en leads te verzamelen.

 

 

De pagina is volledig op te bouwen met HTML en kan dus zeer eenvoudig worden uitgewerkt door een webdesigner. Door van deze tabbladen gebruik te maken is de kans groter dat leads zich registeren. Zij hoeven hiervoor Facebook niet eens te verlaten.

 

Het grootste nadeel van deze Facebook landingspagina’s zijn de beperkte mogelijkheden die je als bedrijf hebt. Je kunt bijvoorbeeld niet splittesten. Landingspagina’s op de eigen website kunnen worden geoptimaliseerd met software voor A/B-splittests zoals Optimizely of Virtual Website Optimizer.

Facebook statusupdates

Met een redelijk Facebook-publiek kunnen statusupdates een groot effect hebben. Het is een ideaal medium om klanten op de hoogte te houden van nieuws vanuit het bedrijf, nieuwe aanbiedingen en updates over huidige producten of diensten.

 

 

De meeste bedrijven gebruiken de statusupdates voornamelijk om volgers te berichten over aanbiedingen en producten. Dit is echter een van de grootste redenen om zo snel mogelijk op de Unlike-knop te klikken.

 

Probeer bij het versturen van aanbiedingen een verhouding van 1 op 5 te houden. Zorg dat de andere 4 berichten interessant zijn voor de lezer, maar niet direct eigen producten promoten. Juist door regelmatig handige informatie weg te geven (bijvoorbeeld door een blogartikel uit de markt te delen) blijft de binding tussen volgers en bedrijven sterker.

 

Plaats je eenmaal een aanbieding dan moet deze goed aansluiten bij de doelgroep. Als het grootste deel van de volgers uit Zuid-Holland komt dan is het niet slim om aanbiedingen over de lokale winkel in Groningen te plaatsen. Gelukkig is het mogelijk om binnen de status updates te segmenteren. Maak hier dan ook goed gebruik van.

FrankWatching publiceerde hierover in 2013 al een bericht: The next step in social media marketing: bereik relevantie door segmentatie.

 

Het tracken van data van Facebook statusupdates is belangrijk voor de groei van een bedrijf. Tools zoals Buffer en HootSuite laten je statusupdates inplannen. Je kunt vervolgens bij iedere update zien hoeveel mensen op de links hebben geklikt.

Facebook inloggen (Connect)

Sinds begin 2013 kunnen websites in hun Aanmeldformulieren een “Login with Facebook”-knop verwerken. Hiermee kunnen gebruikers gemakkelijk een account aanmaken zonder al hun informatie keer op keer te moeten invullen. De website haalt zelf de benodigde informatie uit de persoonlijke Facebook-gegevens. Leeftijd, woonplaats, vrienden, e-mailadres en andere gegevens zijn direct uit te lezen.

 

Gebruikers moeten altijd toestemming geven welke informatie het bedrijf mag gebruiken. Wil het bedrijf bijvoorbeeld de woonplaats, leeftijd en het e-mailadres weten dan kunnen gebruikers aangeven dat zij alleen het e-mailadres willen verstrekken. Ideaal voor nieuwe gebruikers en leads die liever niet direct alle informatie willen laten gebruiken.

 Inloggen   Spotify

Bekende platforms voor de B2C-markt die gebruikmaken van Facebook Connect zijn muziekdienst Spotify en videodienst Netflix. Datingapplicatie Tinder maakt zelfs uitsluitend gebruik van Facebook Connect als je een account wilt aanmaken.

 

Binnen de B2B-markt maken nog maar weinig bedrijven hier gebruik van. Hier worden de inschrijf-opties via Google en LinkedIn veel gebruikt.

 

Het is belangrijk om hierbij te vermelden dat de e-mailadressen die via Facebook Connect zijn verzameld niet gebruikt mogen worden voor de eigen e-mailmarketing. Het is wel toegestaan om deze e-mailadressen te bereiken via de eigen Facebook-app. Uitgebreide informatie hierover vind je in dit artikel van CampaignMonitor.

Facebook voor social proof

Social Proof is een goede manier om potentiële klanten te laten zien hoe goed de onderneming in de markt staat. Door te tonen dat een groot aantal klanten al lid zijn van de Facebook-pagina worden nieuwe potentiële leads sneller overgehaald.

 

Het aantal Facebook-likes vermelden zorgt al voor een positief effect. Virtual Website Optimizer heeft dit in samenwerking met Betfair getest. In dit onderzoek werden 3 unieke blokken getest. Het blok met de vermelding van Social Proof zorgde voor een conversieverhoging van 7%. Bekijk het onderzoek.

 

Facebook-likes kunnen op allerlei manieren als Social Proof worden gebruikt. De Facebook-box is een bekende. Hierin wordt het aantal Facebook-volgers weergegeven.

 

Er zijn ook nog Sharing-proofs. Hierover lees je bij het volgende punt meer.

Facebook sharing (Delen)

Facebook is een van de meest gebruikte platforms om webcontent te delen. Waar internetgebruikers vroeger leuke links doorstuurden via e-mail is Facebook vandaag de dag het sharing-medium.

 

Het aantal shares van een website of webpagina kan anderen overtuigen. Het is een goede manier om het als Social Proof te gebruiken.

 

Er zijn allerlei tools die het delen via Facebook gemakkelijker maken. Zo kun je met Share van SumoMe (AppSumo) handige knoppen aan de zijkant toevoegen. AddThis laat je ook gemakkelijk Facebook- en andere Social Media-knoppen toevoegen.

 

Je kunt de Share-buttons het beste neerzetten op pagina’s die interessant zijn voor bezoekers. Blogberichten, whitepapers, infographics en nieuwsberichten zijn uitstekende pagina’s om te delen. Maar laat de Share-button weg op pagina’s met producten. Zo blijkt uit een onderzoek van VWO in samenwerking met het Finse Taloon.com dat dit de conversie zelfs verlaagt!

Facebook retargeting

De nieuwste methode om Facebook zakelijk in te zetten is Retargeting: bezoekers van de website krijgen op Facebook op maat advertenties te zien.

Voorbeeld:
Een bezoeker komt op de website en eindigt bij een bepaalde dienst. De bezoeker leest alle informatie over de dienst maar verlaat vervolgens de website. Normaal ben je de potentiële lead op dat moment kwijt. Maar dankzij een enkele conversiepixel is dit verleden tijd.

Met Facebook Retargeting zet je een campagne op om de bezoeker terug te halen. Je stelt in dat als een bezoeker Pagina X bezoekt dat deze Advertentie X te zien krijgt. Bezoekt iemand Pagina Y dan krijgt deze Advertentie Y. En wanneer iemand op Pagina X+Y komt toon je Advertentie X, Y of X+Y.

 

Binnen 30 minuten Facebook remarketing en retargeting instellen

De cookies zijn accountgebonden. Dit houdt in dat Facebook-gebruikers de advertentie niet alleen zien op de desktop waar zij op dat moment zijn ingelogd. De advertenties komen ook terug op tablets, smartphones en andere elektronica.

Facebook als klantenservice

Social Media kan een bedrijf maken of breken. Er zijn inmiddels al tientallen bewijzen: Youp van het Hek vs. T-Mobile, Carglass en de Telegraafboycot zijn voorbeelden van hoe het niet moet. Maar NS, KLM en Bol.com zijn goede voorbeelden van hoe het juist wel moet.

 

Uit onderzoek van Bluewolf [Infographic] blijkt dat maar liefst 20% van de Fortune 500-bedrijven Social Media inzet als klantenservice.

 

 

Facebook is een handig en bovendien snel middel om vragen te stellen. Omdat veel Nederlanders er dagelijks gebruik van maken is het ook zakelijk gezien een goed platform voor de klantenservice.

 

Wanneer iemand een vraag over een product of dienst heeft dan kunnen zij bellen of een e-mail sturen. Maar op deze manier blijft de klantenservice dezelfde vragen ontvangen en dezelfde antwoorden geven.

 

Wordt de vraag op Facebook gesteld dan kunnen anderen ook direct het antwoord zien. Dit biedt een mogelijkheid om het eigen merk goed in de markt te zetten. Nieuwe en potentiële klanten zien zo dat vragen en/of klachten serieus worden genomen. Dit wekt vertrouwen op en helpt om een betere marktpositie te bemachtigen.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips