8 Mythes Over Hogere Conversie Die je Nooit Moet Geloven

8 Mythes Over Hogere Conversie Die je Nooit Moet Geloven

Het behalen van een hogere conversie kost geld en bovendien veel tijd. Vooral het zoeken naar de juiste informatie kan veel tijd gaan kosten. Het is moeilijk de goede informatie te vinden in het grote aanbod van informatie dat beschikbaar is. Je leest in dit artikel daarom 8 mythes over hogere conversie die je nooit moet geloven.

 

Door op de hoogte te zijn van tactieken die je niet moet volgen kun je jouw tijd beter besteden aan tactieken die wel zullen helpen. Eerder deelden we al een artikel met 15 dingen die je moet doen voor een hogere conversie.

1. Gegarandeerd hogere conversie door kleuren

Het gebruik van kleuren op een website kan een sterke invloed hebben op de prestaties en de conversie. Door bepaalde kleuren te gebruiken kun je elementen op de webpagina’s beter laten opvallen en hier dus meer aandacht naartoe trekken. Maar dat betekent niet dat het een hogere conversie gaat opleveren.

Waar de ene website een hogere conversie behaalt door alle call-to-action-knoppen oranje in plaats van blauw te maken, kan deze verandering voor een andere website juist resulteren in een lagere conversie.

Er is dus nooit een garantie dat de website een betere conversie gaat draaien doordat je kleuren op de hoofdpagina, blogpagina’s en landingspagina’s gaat aanpassen. Dit betekent echter niet dat het veranderen van kleuren helemaal geen invloed heeft op de conversie en dus genegeerd kan worden. Het houdt slechts in dat het kopiëren van kleurenschema’s van andere websites en het gebruiken van hun tactiek meer conversies zal opleveren.

2. Alleen Call-to-Actions zijn belangrijk

Je ziet het bijna overal voorbij komen:

  • “120% meer conversie door andere Call-to-action”
  • “Kleur Call-to-Action verhoogt conversie met 22%”
  • “Woorden in Call-to-action zorgen voor 25% meer sales”

Door al deze onderzoeken en statistieken lijkt het alsof Call-to-actions het enige belangrijke onderdeel van pagina’s zijn. Voor veel pagina’s is dit het meest essentiële element maar dat betekent niet dat andere elementen zomaar genegeerd mogen worden.

Want naast de Call-to-action zijn er nog andere elementen die invloed hebben op bezoekers en die voor een hogere conversie kunnen zorgen: de lengte van een pagina, de Unique Selling Points, hoe de pagina is opgebouwd, het aanmeldformulier, enzovoorts.

Raak dus niet verstrikt in een web van Call-to-action-tests als je een hogere conversie wilt behalen maar kijk naar meer elementen. Met een brede blik op verbetering kun je uiteindelijk meerdere elementen op de pagina combineren om tot een nog hogere conversie te komen.

3. Lange landingspagina’s zijn slecht

Of: Lange landingspagina’s zijn beter

“Als een webpagina acht keer langer wordt gemaakt dan stijgt de conversie gegarandeerd met 51%”. Op basis van een onderzoek van Conversion Rate Experts in hun werkzaamheden voor Moz.com heeft het inderdaad die resultaten opgeleverd. Maar dat betekent niet dat een langere landingspagina gegarandeerd meer resultaat op gaat leveren.

Wat maakt een lange landingspagina beter dan een korte?

Er is:

  • Meer ruimte voor verkoopelementen
  • Voldoende ruimte voor informatie
  • Één pagina met alles erop
  • Weinig afleiding voor de lezer

Maar een langere pagina zorgt niet niet gegarandeerd meer conversies in vergelijking met korte pagina’s. Omdat er zoveel factoren op een pagina van invloed zijn op de conversie is er van te voren nooit met zekerheid te zeggen of langere pagina’s meer conversies gaan opleveren.

VS

Kort of Lang?

Uiteindelijk draait het bij lange pagina’s nog steeds om testen. Je kunt de langere pagina’s testen tegenover de kortere varianten en op basis van de statistieken kijken wat voor resultaten er zijn behaald. En dit kan soms resulteren in een hogere conversie en andere keren juist in een lagere conversie.

4. Er zijn magische tactieken voor hogere conversie

“Als je tactiek X, Y en Z uitprobeert stijgt de conversie zeker met 80%”. Met een blauwdruk voor conversiegerichte pagina’s zou het internet een saaie omgeving worden. Tenslotte zou ieder bedrijf dezelfde pagina’s hebben, met dezelfde kleurencombinaties, dezelfde woorden en dezelfde lengte. Maar als je rondkijkt op kleine en grote websites dan valt al één ding op: deze zien er niet allemaal hetzelfde uit.

En dat komt omdat er simpelweg geen magische tactiek is die gegarandeerd een hoge conversie op gaat leveren. Natuurlijk kunnen bepaalde factoren op een pagina zorgen voor een hogere conversie, zoals een opt-in-formulier of het vermelden van Unique Selling Points, maar dit garandeert niet dat dit voor iedere website zal werken.

Ga daarom niet achter de magische tactieken aan, want bij conversieoptimalisatie is er maar één gouden regel: je weet pas of iets werkt als je het getest hebt.

5. Hogere conversie is het belangrijkst

Moet een hogere conversie wel bovenaan de focuslijst van jouw organisatie staan? Bij veel organisaties is het antwoord hierop “Nee.”. Want een hogere conversie resulteert niet altijd in een hogere omzet, dus hier hoort de focus niet te liggen.

De focus van vrijwel iedere organisatie is om een hogere omzet te realiseren. En door middel van conversies kun je zorgen dat deze hogere omzet behaald wordt. Als je tien keer zo veel conversies krijgt maar de omzet stijgt met €0 dan gaat er toch iets verkeerd.

HOGERE CONVERSIEJe wilt daarom geen hogere conversie maar een hoger aantal interessante conversies. Het is helemaal niet noodzakelijk om zo veel mogelijk bezoekers om te zetten naar een lead. De focus moet liggen bij het omzetten van bezoekers naar klanten. Er is dus alleen maar behoefte aan een hogere conversie in het aantal bezoekers dat uiteindelijk klant zal worden. Dit begint bij de juiste bezoekers op de landingspagina.

Probeer via de website daarom niet zomaar iedereen te interesseren. Tenslotte is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Je kunt nog zoveel conversies hebben maar aan het eind van de dag telt maar één factor: dat deze conversies uiteindelijk klant worden en klant zullen blijven.

6. Het gaat om conversie manipulatie

Sommige marketeers zijn van mening dat, om een hogere conversie te behalen, bezoekers gemanipuleerd moeten worden om informatie achter te laten, producten te kopen of in te gaan op een aanbieding. Maar door bezoekers te manipuleren en deze zo te converteren win je helemaal niets.

Zoals je bij punt 5 kunt lezen is kwaliteit altijd belangrijker dan kwantiteit. Je kunt dus een focus leggen op het manipuleren van zo veel mogelijk bezoekers om te converteren, maar als geen enkele bezoeker uiteindelijk klant wordt dan voegt dit weinig toe.

Het gaat bij conversies om het verleiden van de bezoeker. En dan ook niet iedere bezoeker. Alleen de bezoekers die het meest interessant voor jouw organisatie zijn verdienen het om te converteren. Dit kan ertoe leiden dat je niet een hogere conversie maar juist een lagere conversie behaalt. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Want als je teveel conversies behaalt dan verklein je de focus op de groep potentiële klanten die echt telt voor jouw organisatie.

7. Experts weten alles

Er is ontzettend veel informatie over conversieoptimalisatie te vinden en experts brengen constant nieuwe onderzoeken uit. Zij verkondigen bepaalde tactieken die zullen werken om de conversie te verhogen. Waar de meeste uitspraken behoorlijk overeenkomen met de waarheid zijn sommige uitspraken juist niet waar.

Ga daarom nooit op het woord van een expert af als deze aangeeft dat specifieke tactieken werken. Bedenk op zulke momenten hoe je deze tactieken zelf kunt toepassen op de website en vervolgens kunt testen tegenover de huidige website. Je kunt er vooraf niet van uitgaan dat de tips die door experts gedeeld worden resulteren in een hogere conversie. Maar je kunt deze tips wel gebruiken om te kijken of het een verschil op de website zal gaan maken.

Omdat er dagelijks nieuwe manieren bijkomen om de conversie te verbeteren, en er ook steeds meer bekend is over wat bezoekers op een website nu echt verleidt, lijkt het gemakkelijk om enkele van deze tips op te volgen en vervolgens zeker te zijn van een hogere conversie. Wanneer je dit doet en ondertussen geen tests laat lopen dan kun je er nooit van uitgaan dat het gaat bijdragen aan het verbeteren van de website.

8. Het is in één dag te optimaliseren

clock-611619_640Als je alle tips die op het internet staan in één dag op de website kunt verwerken dan zou dit zeker moeten resulteren in een hogere conversie, toch? Helaas, conversieoptimalisatie gaat veel verder dan 24 uur hard werken om een pagina beter te maken. Het gaat om weken, maanden en zelfs jaren. Hoe meer data je onderweg verzamelt hoe beter de conversie uiteindelijk wordt.

Vergis je daarom niet door te denken dat het behalen van een hogere conversie een korte bezigheid zal zijn. Je moet er week na week tijd in blijven steken om te zorgen dat de beste resultaten behaald zullen worden. Iedere aanpassingen die je op een webpagina verwerkt en ieder onderzoek dat je uitvoert draagt bij aan één groot doel: het behalen van een zo hoog mogelijke conversie onder de meest interessante bezoekers.

Begin daarom zo snel mogelijk met testen en leer na verloop van tijd wat de doorslaggevende factoren op jouw website en pagina’s zijn waardoor interessante bezoekers en potentiële klanten gegevens achterlaten of iets downloaden.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips