8 Opt-in Incentives voor leadgeneratie die je vandaag kunt maken

8 Opt-in Incentives voor leadgeneratie die je vandaag kunt maken

Een incentive is een overtuigend medium om de meest interessante bezoekers om te zetten in leads. Steeds meer bedrijven genereren leads via de website en gebruiken hierbij incentives. Het is van belang om goede incentives te gebruiken om zo uitsluitend gegevens van de meest interessante leads te verzamelen.

 

Een incentive kan op verschillende manieren worden opgezet. Het hoofddoel is altijd om de lead iets toe te sturen in ruil voor gegevens zoals een e-mailadres of een telefoonnummer.

Hier moet een incentive aan voldoen

Voordat we verder ingaan op de soorten incentives die je kunt opzetten is het goed om te weten waar een incentive aan moet voldoen:

Een incentive…

  1. Is gerelateerd aan de gewenste lead
  2. Biedt een overtuigende beloning
  3. Zet de bezoeker aan zich aan te melden
  4. Sluit aan bij de eigen website
  5. Goed worden gepromoot via de site

De incentive zal dus bij ieder bedrijf anders worden opgesteld. Voor webwinkels zijn opt-in incentives rondom kortingen vaak interessanter dan het delen van kennis via presentaties of whitepapers.

Maak gebruik van een duidelijke inhoud

Maar ook de inhoud van de incentive is van invloed. Een website die zich richt op informatie omtrent het opzetten van een bedrijf zal met een handleiding 8 Manieren om de administratie bij te houden minder resultaat behalen dan met een handleiding 9 Vragen die je jezelf moet stellen voordat je gaat starten.

Voordat je een incentive aanmaakt is het goed om na te denken welke soort beloning nu echt overtuigend zal werken. Noteer meerdere ideeën en werk op basis van bovenstaande criteria en onderstaande vormen van incentives een juiste beloning uit.

Stel promotiemethodes op

De manier waarop je promotie voor de incentive uitvoert is verder ook van invloed op het resultaat. Je kunt een kleine link op de website plaatsen met een verwijzing naar de incentive. Dit zal echter weinig resultaat opleveren. Een incentive is net als een product of dienst: het moet op de juiste manier worden gepromoot. Denk dus na over banners, pop-ups en andere media waarmee je deze gaat promoten.

Stel een whitepaper samen

Het delen van gratis kennis is binnen zowel de B2B als B2C-markt een fantastische manier om meer leads te genereren. Door informatie overzichtelijk in een whitepaper op te nemen kun je meer leads genereren. Een whitepaper bevat meerdere pagina’s met belangrijke informatie en onmisbare kennis van de markt. Hiermee kan de lead direct meer leren over een specifiek onderwerp.

Een whitepaper kan vrijwel overal over gaan. Voor websites die betere resultaten met hun landingspagina’s willen behalen hebben wij een handleiding over Splittesting op de landingspagina geschreven. Het sluit aan bij de leads die via onze website willen verzamelen en biedt hierdoor een goed medium als incentive.

Voorbeelden van leadgeneratie met whitepapers vind je onder andere bij Blinker. Zij bieden inmiddels 15 whitepapers aan waarin zij kennis omtrent e-mailmarketing delen. Een internationaal voorbeeld is KissMetrics dat tientallen whitepapers aanbiedt.

Om een whitepaper samen te stellen kun je eerder gepubliceerde blogberichten samenvatten en samenvoegen. Lees deze handleiding van Saskia de Laat om een goede whitepaper samen te stellen.

Stuur nadat een lead de whitepaper heeft aangevraagd een e-mail met daarin een downloadlink naar de whitepaper of voeg dit als bijlage toe. Vergeet de e-mail en landingspagina niet te gebruiken om meer informatie over jouw bedrijf te delen. Plaats eventueel een link naar de nieuwsbrief die jullie versturen om nog meer uit de lead te halen.

Geef een (E-mail)cursus cadeau

Net als whitepapers zijn cursussen een goede methode om kennis te delen. Je kunt dit volledig  automatiseren nadat de lead een e-mailadres heeft ingevuld. Bij een e-mailcursus stuur je gedurende enkele dagen of weken informatie naar de lead.

Deel de kennis via de e-mails die je de lead stuurt of stuur iedere keer een link naar de desbetreffende pagina op jouw website. Het is bij een e-mailcursus van belang dat de bezoeker hier veel kennis uit kan halen. Bedenk daarom vooraf goed hoe je deze opstelt en welke kennis je hierin gaat delen.

Je kunt binnen de e-mailcursus bijhouden welke e-mails de lead opent. Wanneer je een goede e-mailcursus hebt opgezet dan opent de lead natuurlijk iedere e-mail. Je kunt het openratio verbeteren door pakkende titels te gebruiken.

Een bekend voorbeeld van een e-mailcursus is Slimmer Werken in 1 Minuut. Inschrijvers ontvangen informatie waarmee zij efficiënter leren werken met e-mail en andere media die binnen het bedrijfsleven belangrijk zijn. De cursus bestaat uit 8 e-mails waarin kennis wordt gedeeld die de inschrijvers binnen één minuut kunnen lezen.

Geef een kortingscode voor producten

Een korting op een product of dienst in ruil voor een e-mailadres of voor andere gegevens is een bekende manier om meer leads te genereren.

Wanneer iemand de website bezoekt en een product wil kopen dan bestaat de kans dat deze tijdens het verkoopproces toch de site verlaat. Indien de bezoeker een kortingscode heeft aangevraagd dan kun je de bezoeker toch nog verder overtuigen door e-mails te sturen.

Kortingscodes zijn vooral voor webwinkels interessant als incentive. Een bekend voorbeeld is Zalando. De website biedt bezoekers een korting van €5 wanneer zij zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Zodra Zalando het e-mailadres van de lead heeft ontvangen kunnen zij hier geregeld aanbiedingen naar sturen om zo meer kleding en andere artikelen te verkopen.

Bied de kortingscode op een opvallende manier aan. Bij Zalando staat de opt-in voor de kortingscode duidelijk op de homepagina en worden bezoekers doorgestuurd naar de opt-in pagina. Sommige webwinkels gebruiken een pop-up om bezoekers op de hoogte te stellen van de kortingscode en zo leads te genereren.

Bied een proefperiode aan

Een proefperiode heeft altijd twee doelen. Allereerst bied je de gebruiker de mogelijkheid om alles vrijblijvend te proberen om te zien of het product geschikt is voor wat zij zoeken. Daarbij verzamel je ook informatie over de gebruiker. Je kunt de gebruiker op een later tijdstip benaderen met andere incentives of met verkoopargumenten om het product verder te verkopen.

Proefperiodes worden steeds meer gebruikt om leads te overtuigen specifieke gegevens achter te laten. Het is gebruikelijk om een proefperiode van een week of een maand te geven. Sommige bedrijven bieden een proefperiode in de vorm van accounts met beperkte mogelijkheden.

Gratis mogelijkheden Moz

Moz.com is hier een voorbeeld van. Deze gebruikers kunnen de software wel gebruiken maar mogen per dag maar 3 aanvragen doen.

Maak case studies op basis van behaalde resultaten

De resultaten die je voor klanten hebt behaald kunnen een perfecte incentive bieden voor leadgeneratie. Je beschrijft in een case study op welke manier je de klant hebt geholpen en welke resultaten je voor hen hebt behaald.

In een case study staat niet alleen kennis over de markt. Je prijst hiermee ook eigen diensten aan. Je beschrijft de eigen expertise om op deze manier nieuwe leads te overtuigen van jouw kunde. Intelligence-bedrijf OnMarc biedt meerdere case studies aan waarin wordt beschreven wat zij hebben betekend voor hun klanten.

Bied informatieve blogposts als PDF-download aan

Heb je een lange, informatieve post op je blog toegevoegd die ook perfect als PDF-handleiding kan worden verspreid? Dan kun je hier eenvoudig een incentive van maken. Blogposts bieden vaak fantastische informatie aan de bezoeker, maar niet iedere bezoeker heeft direct tijd om alles door te lezen.

Met een blogpost als incentive zet je de bezoeker aan tot het invullen van de opt-in. Je kunt via meerdere Call-to-action-knoppen verwijzen naar een downloadpagina of direct binnen de blogpost een opt-in-veld plaatsen. Maak het voor de gebruiker eenvoudig om de handleiding te downloaden door slechts een e-mailadres te vragen.

Wij hebben onze de artikelen YouTube Videomarketing Deel 1 en YouTube Videomarketing Deel 2 als download aangeboden om zo meer leads te genereren.

Bied aanvullende informatie bij het blogbericht

Maak als aanvulling op het blogbericht een document waarin de lezer nog meer informatie kan vinden. Als je in het blogbericht 10 Manieren om meer klanten met LinkedIn te krijgen beschrijft dan kun je een extra download aan het bericht toevoegen waarin je nog eens 7 manieren deelt.

De aanvullende informatie is voor de bezoeker bijzonder relevant en de kans is dus groot dat de bezoeker een e-mailadres zal achterlaten om deze informatie te ontvangen.

Deel een opgenomen webinar

Maak je gebruik van webinars om leads en klanten te informeren over mogelijkheden binnen de markt? Dan kun je deze webinars op een later tijdstip gebruiken om meer leads te genereren. Webinars bieden een gigantische bron van informatie en zijn niet alleen voor de eerste kijkers relevant.

Het is slim om de webinar te bewerken voordat je deze als incentive aanbiedt. Door een samenvatting van de webinar aan te bieden verbeter je de gebruiksvriendelijkheid voor de lead. Voeg daarbij ook een kleine inhoudsopgave toe waarin je vertelt welke vragen er zijn gesteld en op welk tijdstip kijkers dit in de video kunnen vinden.

Gratis webinar

Deze incentive is perfect om middelen die je toch al hebt nogmaals te gebruiken. Er zijn (naast videobewerking) geen verdere kosten aan verbonden. Je hoeft dus geen nieuwe informatie op te zoeken of te beschrijven maar kunt de lead gewoon een link naar de video sturen.

Lanceer een prijsvraag

Prijsvragen kunnen in korte tijd veel leads opleveren. Een prijsvraag is niet alleen een bijzonder goed middel als incentive voor leadgeneratie maar werkt ook om snel meer bezoekers te verkrijgen. Prijsvragen doen het vooral op social media heel goed.

Bij een prijsvraag draait alles om de beloning die deelnemers kunnen krijgen. Deze beloning moet goed aansluiten bij de soort leads die je wilt verzamelen. Je moet als online verkoper van fietsen geen nieuwe iPad weggeven: iedereen wil wel een nieuwe iPad winnen. Het is juist belangrijk om informatie van leads te verzamelen die de prijs nodig hebben. Zo is de kans groter dat zij uiteindelijk producten of diensten afnemen.

De leads die met prijsvragen verzamelt zijn niet altijd van de hoogste kwaliteit. Sommige mensen nemen deel aan de prijsvraag omdat zij graag iets willen winnen en niet om op een later tijdstip een aankoop te doen. Toch kan dit een perfecte ingang zijn om de nieuwe lead verder te informeren over producten en diensten die je verkoopt.

Deel jouw favoriete incentive

Zijn er incentives die jij al binnen jouw bedrijf gebruikt of ben je naar aanleiding van dit artikel van plan een nieuwe incentive aan te maken? Reageer dan op dit blogbericht. Wij zijn benieuwd welke ideeën jij zelf hebt voor incentives om leads te genereren.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips