6 Tips voor het opstellen van anchorteksten voor SEO

6 Tips voor het opstellen van anchorteksten voor SEO

De anchortekst wordt veel besproken.
 
Want de anchortekst is belangrijk voor SEO.

 

Tenslotte bepaalt onder andere de anchortekst jouw positie in Google…

 

en dit geldt voor de anchortekst op zowel op jouw eigen website als op externe websites.
 
In dit artikel lees je 6 tips om maximaal gebruik te maken van de anchortekst.

1. Help bezoekers en zeg waar het op staat

Je wilt bezoekers een zo goed mogelijke ervaring bieden. De anchorteksten die op jouw website staan moeten daarom ook duidelijk zijn voor deze bezoekers.

Op een groot aantal websites kom je anchorteksten zoals ‘klik hier’ of ‘lees nu’ tegen. De links verwijzen met deze woorden naar een andere pagina. Het enige resultaat dat hieruit gehaald kan worden, is een hoge positie op zoektermen zoals ‘klik hier’ en ‘lees nu’. Daar heb je echter niets aan.

 

Bovendien is dit niet vriendelijk voor bezoekers, omdat zij willen weten wat er achter een link zit. Deze anchorteksten zullen hierover geen duidelijkheid geven, omdat de anchortekst te algemeen is opgesteld.

 

Zorg er daarom voor dat de anchortekst aansluit bij het onderwerp van de pagina. Gaat een pagina over groene hondenspeeltjes dan moet de anchortekst dus ook de woorden ‘groene hondenspeeltjes’ bevatten.

 

Zo weet iedere bezoeker wat er achter deze link zit: een pagina over groene hondenspeeltjes. En dat biedt ook weer voor Google betere duidelijkheid wat er achter de pagina schuilt, omdat Google hiermee sterk rekening houdt.

2. Optimaliseer de eerste anchortekst zo veel mogelijk, want alleen deze telt

Je kunt meerdere keren vanaf een pagina verwijzen naar een andere pagina en voor iedere verwijzing andere woorden als anchortekst gebruiken. Echter voor Google telt alleen de eerste verwijzing op een pagina.

 

Je moet de eerste anchortekst op de pagina dus zo veel mogelijk optimaliseren. Hoe sterker de anchortekst aansluit bij de pagina, hoe beter dit voor de positie van jouw website zal zijn.

 

Zorg er daarom op iedere pagina voor dat iedere verwijzing vanaf een andere pagina zo goed mogelijk wordt ingezet. Gebruik de eerste anchortekst om de waarde naar deze pagina zo veel mogelijk te versterken.

 

Anchorteksten in het menu

Er worden vaak links in het menu gezet. Deze links moeten ook worden geoptimaliseerd, omdat dit over het algemeen de eerste verwijzingen zijn naar een specifieke pagina.

 

Je kunt voor de menuknoppen daarom beter geen afbeeldingen gebruiken. Het is belangrijk om deze te vervangen door tekst, omdat Google dan een beter beeld krijgt van de aard van de pagina waarnaar wordt verwezen.

3. Gebruik zoekwoorden in de anchortekst

Het gebruik van zoekwoorden in verwijzingen op de eigen website en op externe websites heeft een directe relatie met de positie van een pagina in Google.

 

Het is dus van belang dat de meest interessante zoekwoorden in de anchortekst worden verwerkt. Net als het optimaliseren van een pagina met elementen zoals de H1- en H2-koppen, is het optimaliseren van anchortekst onmisbaar.

 

Zorg er daarom voor dat de verwijzingen naar een pagina altijd zijn voorzien van het meest interessante zoekwoord dat bij deze pagina hoort. Een verwijzing naar een pagina over dierenspeelgoed moet dus in ieder geval het woord dierenspeelgoed bevatten.

 

Maak hiervan geen misbruik door zo veel mogelijk zoekwoorden in een anchortekst te gebruiken, omdat dat er juist in zal resulteren dat Google dit als misleiding ziet. Dit resulteert er al spoedig in dat de pagina juist lager in de zoekresultaten staat.

 

Houd ook hier weer rekening met de eerste anchortekst, zodat je de anchortekst zo veel mogelijk kunt optimaliseren.

4. Maak de anchortekst lang voor meer kliks

Als er vanaf een externe website naar jouw website wordt verwezen, of je verwijst vanaf een pagina op jouw website naar een andere pagina, dan is het slim om de anchortekst lang te maken.

 

Je kunt in de anchortekst meerdere woorden gebruiken die helpen om de pagina beter te beschrijven.

 

Daarbij maak je het voor bezoekers ook gemakkelijker om een pagina te bezoeken. Lange anchorteksten zijn opvallender en daarbij ook eenvoudiger aan te klikken. Een te kleine anchortekst kan ertoe leiden dat de bezoeker de pagina uiteindelijk niet bezoekt. Dit laatste is vooral bij mobiele gebruikers een probleem.

 

Je kunt van de anchortekst dus een anchorzin maken. Gebruik 4 tot 6 woorden voor de anchortekst.

 

Wanneer je vanaf een eigen blog of externe blog naar een pagina verwijst, dan is het altijd beter om meerdere woorden te gebruiken. Dit biedt over het algemeen een beter beeld van het volgende artikel of de volgende pagina waar de bezoeker terechtkomt wanneer zij op de link klikken.

5. Gebruik ook afbeeldingen als anchortekst

Afbeeldingen zijn, net als tekst, als anchortekst in te zetten. Je kunt bij het plaatsen van een afbeelding een alt instellen. De alt geeft aan wat er door de webpagina getoond moet worden wanneer een afbeelding niet kan worden geladen.

 

Maar voor Google geeft de alt aan waar een afbeelding over gaat. En wanneer een afbeelding als link wordt gebruikt, dan worden beide elementen met elkaar verbonden. De alt geeft dus aan wat voor pagina er achter de afbeelding zit.

 

Het gebruik van anchorteksten met afbeeldingen biedt niet dezelfde waarde als anchorteksten die gewoon als tekst worden weergegeven. Dit is onderzocht door MOZ (#6).

 

Uit dit onderzoek blijkt dus dat het niet slim is om alle anchorteksten te vervangen door afbeeldingen. Er geldt dus nog steeds dat verwijzingen in het menu beter als tekst kunnen worden weergegeven en niet als afbeelding.

6. Varieer om een straf van Google te voorkomen

In 2012 heeft Google het algoritme veranderd. Lange tijd gebruikten webmasters specifieke anchorteksten om hun pagina’s hoger in Google te krijgen. Wanneer je veel anchorteksten met ‘lening aanvragen’ vanaf andere websites had, was de kans groter dat je hoog op deze zoekterm voorkwam.

 

Bij het nieuwe algoritme is rekening gehouden met deze vorm van manipulatie. Op dat moment heeft Google ervoor gekozen om overmatig gebruik van specifieke anchorteksten te bestraffen. Websites die deze praktijken gebruiken werden spoedig lager in Google weergegeven.

 

Deze straf staat bekend als de ‘Penguin Penalty’ en geldt nog steeds. Bijna ieder kwartaal krijgt een groot aantal websites te maken met de Penguin Penalty. Het is vervelend voor de website, omdat deze lange tijd laag in Google staat. Dit kan alleen worden opgelost door alle anchorteksten aan te passen of alle links te verwijderen.

 

Zorg er daarom voor dat verwijzingen van externe websites niet allemaal dezelfde anchortekst hebben of dezelfde zoekwoorden bevatten. Het is belangrijk om hierin een natuurlijk variatie aan te brengen. Gebruik dus niet alleen zoekwoorden, maar verwerk ook regelmatig jouw bedrijfsnaam als anchortekst.

 

Zolang je niet probeert te manipuleren, zal er weinig aan de hand zijn. Verwijzingen vanaf externe websites worden vaak al voorzien van allerlei verschillende anchorteksten.

Deel jouw eigen tips voor de anchortekst

Kun je aanvullende tips bedenken voor de anchortekst? Deel deze dan in de reacties onder dit aritkel.

 

Heb je vragen over het gebruik van de anchortekst op jouw eigen website of op andere websites? Stel jouw vraag dan in de reacties onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips