Binnen 30 minuten Facebook remarketing en retargeting instellen

Binnen 30 minuten Facebook remarketing en retargeting instellen

Bezoekers die op de website komen en deze vervolgens weer verlaten; het is een veelgekend probleem voor websites en webwinkels. Gelukkig zijn er vandaag de dag allerlei methodes om te zorgen dat deze bezoekers toch niet verloren gaan. Je kunt deze onder andere bereiken met Facebook remarketing en retargeting. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je dit in zo min mogelijk tijd kunt doen terwijl je de resultaten zo veel mogelijk optimaliseert.

Het verschil tussen remarketing en retargeting

Beide termen worden losjes gebruikt maar verschillen inhoudelijk. Bij remarketing draait het om het opnieuw tonen van een product of dienst welke de bezoeker heeft bekeken en retargeting heeft als primair doel de bezoeker te laten terugkeren naar de website. Toch betekenen de termen voor de meeste mensen hetzelfde.

Hoe werkt het?

Wanneer een bezoeker op de website komt wordt er via een Facebook Remarketing-pixel een connectie gemaakt. De bezoeker moet hiervoor ingelogd zijn op Facebook om deze connectie te kunnen maken.

Zodra de bezoeker op de website landt registreert Facebook welke pagina’s worden bekeken. De pixel is slechts een klein stukje dat je op specifieke pagina’s op de website of juist op alle pagina’s kunt plaatsen.

Facebook weet nu welke pagina’s de bezoeker heeft bezocht. Jij kunt op basis van het surfgedrag advertenties aan de bezoeker tonen. Heeft de bezoeker Product X bekeken dan kun je op Facebook advertenties voor Product X tonen.

Hoe gebruik je Facebook remarketing?

Je kunt Facebook remarketing voor talloze doelen inzetten. Een van de meest gebruikte doelen is om op basis van de pagina’s die de bezoeker bekeek specifieke advertenties te tonen, zoals productadvertenties voor de producten die de bezoeker heeft bekeken. Je kunt Facebook remarketing ook gebruiken om meer likes op Facebook te krijgen.

Hieronder leg ik stap voor stap uit hoe je dit het meest efficiënt en ook volledig op maat kunt instellen. Je hebt hiervoor in ieder geval een Facebook-account nodig.

Advertentie aanmaken

Je kunt via Facebook Advertising een nieuwe advertentie aanmaken. De volgende afbeeldingen leiden je door het proces om een nieuwe advertentie te maken en wijzen vrijwel voor zich.

Informatie over adverteren op Facebook

Klik op de grote groene knop “Een advertentie maken” om de advertentie aan te maken.

Stap 1

In deze stap selecteer je het doel van de advertentie: je ziet bij Facebook retargeting dezelfde advertentiemogelijkheden als bij de normale Facebook advertenties. De meest gekozen opties zijn ‘Mensen naar je website sturen’ en ‘Conversies op je website stimuleren’.

Doelgroep kiezen

Vervolgens krijg je een pop-up te zien waarin je de doelgroep die je op Facebook wilt bereiken kunt instellen. Je stelt retargeting op basis van websitebezoek in via ‘Websiteverkeer’, maar kunt via deze pagina ook instellen dat je de retargeting-advertenties toont aan de doelgroep waar jij de persoonlijke gegevens (zoals e-mailadressen) van hebt. In dit voorbeeld selecteren we ‘Websiteverkeer’ om de retargeting uitsluitend voor bezoekers van de website in te stellen.

Doelgroep maken

Je krijgt nu een pagina te zien waarop je kunt instellen of je de advertenties wilt tonen aan iedereen die de website bezoekt of juist alleen aan mensen die specifieke pagina’s bezoeken. Er is hierbij nog een vierde optie waarbij je de retargeting-advertenties uitsluitend toont aan mensen die tijdens een bepaalde periode op de website zijn gekomen.

Doelgroep instellen

Op basis van de gekozen informatie kun je de doelgroep nog verder filteren op basis van demografische gegevens. Wanneer je advertenties voor kinderkleding wilt tonen dan is het slim om deze te tonen aan 1) vrouwen omdat deze vaak de kleding kopen, 2) in de leeftijd van 25–45 omdat vrouwen op deze leeftijd moeder zijn, 3) getrouwd of gescheiden zijn omdat de kans groter is dat zij kinderen hebben en 4) eventueel Facebook pagina’s rondom de merken kinderkleding die jij verkoopt leuk vinden.

Budget instellen

De volgende stap is het instellen van het budget. Je kunt een bepaald budget per dag, week of maand instellen. Er worden twee aanvullende mogelijkheden gegeven: het doorlopend weergeven van de advertentie betekent dat de advertentie vandaag online komt en elke dag wordt getoond, en bij het instellen van een begin–  en einddatum zorg je ervoor dat de advertentie alleen tijdens een bepaalde periode wordt getoond (bijvoorbeeld tijdens een uitverkoop).

Optimaliseren voor

Je kunt de retargeting-advertenties optimaliseren voor klikken en weergaven. Wanneer je voor kliks kiest dan betaal je uitsluitend wanneer iemand op de advertentie klikt. Bij weergaves betaal je per 1000 impressies die de advertenties krijgen.

Facebook retargeting efficiënt inzetten

Je kunt allerlei instellingen aanpassen om te zorgen dat de inhoud van advertenties maximaal benut wordt.

Afbeelding

De afbeelding is over het algemeen het eerste dat op de nieuwsfeed opvalt. Door deze zo goed mogelijk te laten aansluiten bij het doel kun je voor meer conversies zorgen. Net als bij alle andere vormen van adverteren zorgt het gebruik van gerichte blikken richting de CTA-knop vaak voor de hoogte conversies.

Door meerdere afbeeldingen te uploaden creëer je ook meerdere versies van dezelfde advertentie. Je kunt maximaal zes afbeeldingen uploaden en krijgt exact te zien wat de prestaties per afbeelding zijn. Dit is op dit moment het enige element van de advertenties dat je vanuit het Advertising Center kunt testen.

Kop

Het kleine stuk tekst onder de afbeelding moet goed worden benut om interesse in de advertentie te wekken. Deze kop wordt met grote letters weergeven en zorgt voor veel aandacht.

Tekst

Boven de afbeelding is er een mogelijkheid om een of twee zinnen toe te voegen die een intro voor de advertentie bieden. Vaak valt deze tekst door de afbeelding niet op, maar het kan toch een extra locatie voor verkoopargumenten zijn.

Linkomschrijving

Je kunt onder de kop ook nog een klein stuk tekst plaatsen waarmee je de Facebook-gebruiker verder kunt overtuigen om naar de website te gaan of een Facebook-pagina leuk te vinden. De linkomschrijving wordt alleen getoond in de advertenties in de newsfeed op desktop en mobile, maar komt niet voor in de rechter advertentiekolom op de desktopversie.

Call-to-action

Je kunt de Call-to-Action-knop onderaan de advertentie optimaliseren. Als je downloads aanbiedt dan kun je als call-to-action “Download” gebruiken, hetzelfde geldt voor applicaties.

Er zijn ook mogelijkheden om onder de advertentie een knop te tonen waar mensen zich kunnen inschrijven voor een e-maillijst of direct naar specifieke producten op de website worden doorgestuurd. Dit is handig wanneer mensen nog geen e-mailadres hebben achtergelaten of nog producten in hun winkelwagen hebben staan.

Uiteindelijk zal de advertentie er zo uitzien:

Advertentie

Advertentiedoelgroepen

Je kunt de doelgroep die de advertenties te zien krijgt volledig naar wens instellen. Zo kun je specifiek op geslacht, locatie en interesses adverteren. Eerder publiceerde ik al een sectie over advertentiedoelgroepen bij retargeting.

Bij Facebook kun je echter nog dieper richten op specifieke Facebook-gebruikers. Je kunt bijvoorbeeld op basis van interesses, zoals pagina’s die de gebruiker leuk vindt, advertenties tonen. Wanneer iemand op jouw online kledingwinkel is geweest en op Facebook het merk Jack & Jones leuk vindt dan kun je specifiek met producten van dit merk adverteren.

Door zeer specifieke doelgroepen op te stellen zul je de beste resultaten uit Facebook retargeting halen. Hoe specifieker de doelgroep hoe hoger de conversie vaak ligt en hoe lager het advertentiebudget dat je hiervoor moet uitgeven.

Facebook retargeting is zeer geschikt om mensen op verschillende stadia in het koopproces te bereiken. Zo kunnen wij ons artikel “Handleiding voor Google Shopping” ook als download op Facebook aanbieden. Wij adverteren dan op bezoekers die het artikel vandaag of gisteren hebben gelezen en bieden hen een download van de handleiding aan.

Dit doen wij door twee voorwaarden in te geven: de bezoeker moet de URL van het artikel dat online staat hebben bezocht maar niet de URL waar zij de handleiding downloaden. Bovendien is het alleen interessant voor bezoekers die gisteren of vandaag op de site waren. In de afbeelding hieronder zie je hoe dat eruit ziet.

Voorbeeld Google Shopping Handleiding

Je kunt Facebook retargeting dus met talloze doeleinden gebruiken: leadgeneratie, bestellingen plaatsen of simpelweg naamsbekendheid genereren. En door ieder onderdeel van het koopproces maximaal te benutten zullen er steeds betere resultaten behaald worden.

Het is bij het opzetten van nieuwe campagnes daarom ook slim om verder te kijken dan de standaardinstellingen en -doelgroepen. Je kunt de advertenties bij iedereen die de website bezoekt weergeven, maar dan wordt een deel van het budget onnodig gespendeerd. Mensen die geen producten in de winkelwagen hadden zullen de advertenties ook te zien krijgen.

Bij Facebook draait het dus om het vinden van een balans tussen de meest interessante bezoekers en weergaves. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat bezoekers die de categorie Tuinartikelen advertenties voor televisies krijgen. Deze bezoekers kunnen beter advertenties voor specifieke tuinartikelen die zij eerder al hebben bekeken op hun nieuwsfeed zien.

Mobile en desktop combineren

Via Facebook retargeting is het mogelijk om mobiele apparaten en desktops met elkaar te combineren. Als de gebruiker via de computer op de website komt en de pixel laadt dan kun je op een later tijdstip via zowel desktop als mobile advertenties tonen.

Deze advertenties zijn geschikt om naamsbekendheid te genereren of de gebruiker terug naar de website te leiden. En nu het aandeel mobiele verkopen steeds hoger ligt is het bijzonder interessant om op beide platforms te adverteren.

Je kunt bezoekers van desktopversie later via Facebook Mobile bereiken om hen aan de producten te herinneren. Wanneer de gebruiker dan weer op de computer op Facebook komt kun je de volgende advertentie tonen met bijvoorbeeld een kortingscoupon voor de producten die nu nog in hun winkelwagen staan te wachten.

Facebook retargeting API gebruiken

Facebook maakt het voor websites en webwinkels mogelijk om via een API nieuwe advertenties aan te maken. Wanneer je duizenden verschillende producten in het assortiment hebt en er dagelijks duizenden verschillende bezoekers op de website komen dan kost het te veel tijd om handmatig allerlei doelgroepen en advertenties te maken.

Met de API zorg je bijvoorbeeld via een productfeed voor specifieke advertenties. Wanneer de bezoeker een tuinslang heeft bekeken dan kun je op de nieuwsfeed advertenties voor dit product tonen. Maar ook andere producten die gerelateerd zijn aan de tuinslang kunnen hier worden getoond.
De API biedt talloze opties bij het opzetten van nieuwe doelgroepen en advertenties en is onmisbaar voor grote websites waar de handmatige aanpak te veel werk is.

In het Facebook Development Center lees je alles over de mogelijkheden met de Facebook API. Hier wordt onder andere beschreven hoe je de API volledig naar wens kunt instellen en zo met code duizenden verschillende retargeting-advertenties kunt aanmaken.

Waar moet je op letten?

Frequency cap

Je kunt bij Facebook retargeting onder andere de frequentie van de advertenties instellen: hoe vaak krijgt de bezoeker de advertentie op een dag te zien? Internetgebruikers klagen bijvoorbeeld na het zoeken van een geschikte hotelkamer over de honderden advertenties die ze de dagen erna te zien krijgen. Het is vaak een agressieve vorm van retargeting die het doel voorbijstreeft: het zorgt voor irritatie in plaats van conversie.

Door gebruik te maken van de frequentie cap kun je zorgen dat Facebook-gebruikers de advertenties van jouw website een maximaal aantal keer per dag te zien krijgen. Zo voorkom je dat de retargeting-campagne te agressief overkomt en zal de gebruiker zich niet aan de advertenties storen.

Weergaven vs. Kliks

Je hebt vooraf aan de retargeting-campagne een specifiek doel: het aantal bestellingen verhogen, meer leads genereren, meer naamsbekendheid genereren, etc.. Je kunt op basis van het doel bepalen welke strategie je toepast: ga je vooral voor de weergaven of wil je kliks naar de website?

Weergaven zijn vooral handig voor de naamsbekendheid van de website en kunnen bij goed gebruik ook voldoende kliks opleveren. Je betaalt een specifiek bedrag per 1000 weergaven. Bij kliks betaal je simpelweg per klik. Je hoeft hierbij dus uitsluitend te betalen als iemand ook echt naar de website doorklikt. Hierdoor zorg je nog steeds voor naamsbekendheid omdat gebruikers de advertentie zien, maar hoef je niets te betalen totdat iemand de website daadwerkelijk bezoekt.

Het is slim om te testen wat het beste voor jouw website werkt: haal je de beste resultaten uit de weergaven of kliks? Wanneer je de advertenties voldoende optimaliseert dan zouden 1000 weergaven voor hetzelfde bedrag wellicht meer kliks op kunnen leveren. En door de advertenties zo veel mogelijk te focussen op kliks zul je juist bij ‘pay per click’ meer budget spenderen.

Betalingen, registraties en leads

Je kunt bij Facebook retargeting ook specifiek op eigen doelen adverteren. Je betaalt per voltooid doel: je hoeft dus pas te betalen als de bezoeker heeft afgerekend, zich registreert of een lead wordt.

Door middel van een conversiepixel houdt Facebook bij of iemand daadwerkelijk als conversie geteld wordt. Je kunt bij deze conversies instellen of je per weergaven of per voltooid doel betaalt. De kosten per voltooid doel liggen vaak aanzienlijk hoger dan de weergaven. Dit is voornamelijk het gevolg van de hoeveelheid adverterende bedrijven die ook gericht conversies proberen te behalen vanuit Facebook.

Hoe gebruik jij Facebook retargeting?

Dankzij de vele mogelijkheden binnen het advertentienetwerk van Facebook kun je vrijwel alle kanten op. De inhoud van advertententies is naar wens in te stellen en ook de doelgroepen waar je de advertenties aan toont kunen specifieker worden ingesteld dan bij ieder ander advertentienetwerk.
Op welke wijze zet jij Facebook retargeting op dit moment in of wil je het in de toekomst inzetten?

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips