Conversie meten op de landingspagina: hier moet je op letten

Conversie meten op de landingspagina: hier moet je op letten

De conversie op de landingspagina is afhankelijk van allerlei factoren. Het is belangrijk om een hogere conversie te behalen. Dit leidt tot meer klanten en hierdoor ook meer omzet. Dit begint bij het meten van de conversie op de landingspagina, want met deze gegevens kun je de pagina steeds verder optimaliseren door bijvoorbeeld op de landingspagina te splittesten.

 

De manier waarop je de conversie meet is van invloed op de uiteindelijke resultaten. Je kunt kijken naar verschillende soorten data, zoals de hoeveelheid inschrijvingen, offerteaanvragen of verkopen. Maar het meest belangrijk blijft uiteindelijk de omzet die de landingspagina genereert.

 

Door de landingspagina zo veel mogelijk te optimaliseren behaal je een steeds hogere omzet. Waar veel bedrijven continu staren naar data omtrent conversies kun je beter kijken naar wat echt belangrijk is: welke omzet kun je op de landingspagina meten? Uiteindelijk is dit het meest van invloed op de ROI van de landingspagina.

 

In dit artikel deel ik daarom enkele tips met je die zullen helpen de conversie op de landingspagina te meten. Hierbij houd ik er onder andere rekening mee dat je al de juiste bezoekers op de landingspagina krijgt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je het gelinkte artikel beter even lezen.

Meet altijd de conversie op je landingspagina

Het is van belang dat je precies weet hoe goed een landingspagina werkt. Door uit te zoeken welke woorden, afbeeldingen, knoppen en andere elementen van de pagina de hoogste conversie opleveren, kun je meer omzet genereren. Je stelt een basis voor de landingspagina op en door middel van splittesten zoek je steeds verder uit hoe je de conversie kunt verhogen.

Je kunt met gegevens over de conversie exact achterhalen welke soorten bezoekers de meeste omzet opleveren en lopende en toekomstige advertentiecampagnes hier perfect op laten aansluiten. Als je een hogere conversie meet bij bezoekers die via Social Media binnenkomen dan is het natuurlijk slim om hier meer van het advertentiebudget aan uit te geven.

Omdat je landingspagina’s steeds verder wilt optimaliseren, helpt het meten van de conversie om te zien wat wel en niet werkt. Er is ontzettend veel informatie over conversieoptimalisatie te vinden, zowel goede, bruikbare informatie als mythes over hogere conversies (die je beter niet kunt geloven).

Als je bijhoudt wat iedere verandering voor effect heeft dan bouw je uiteindelijk de perfecte landingspagina en behaal je de hoogste omzet. Lees daarom verder en leer hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt meten.

Kijk altijd naar het eindresultaat

De eerste tip die we je meegeven bij het meten van de conversie is: kijk altijd naar de omzet. Je kunt de landingspagina op allerlei factoren beoordelen, maar de conversie geeft niet altijd de juiste informatie weer. Het geeft alleen aan hoeveel bezoekers een conversie zijn geworden, maar niet hoeveel omzet zij opleveren.

Je wilt niet zo veel mogelijk bezoekers omzetten naar een conversie, maar juist alleen de meest interessante bezoekers. Hierbij draait het om de korte en lange termijn waarde van de conversie. Als je een conversiepercentage van 20% behaalt, maar niets verkoopt, dan is de data nietszeggend.

Houd daarom altijd het einddoel als focus: meet wat de huidige bezoekers aan waarde binnenbrengen. Zo voorkom je dat er een te grote focus op andere elementen ligt, zoals het uitsluitend optimaliseren voor de conversie en niet voor het aantal verkopen.

Voorbeeld

Je verkoopt software en biedt dit als maandelijks pakket aan. De conversie op de landingspagina is 5% en klanten blijven gemiddeld 14 maanden klant.

Na een jaar pas je de landingspagina aan en behaal je een conversie van maar liefst 10%, een verdubbeling. Echter blijven klanten nu gemiddeld maar 5 maanden klant.

In dit voorbeeld zie je dat de conversie niet relevant is voor het eindresultaat. Ondanks de verdubbeling in het aantal conversies staat er onderaan de streep minder omzet. Onthoud dus: je wilt niet de conversie meten, je wilt de omzet per bezoeker meten.

Gebruik in ieder geval Google Analytics

Je kunt met allerlei soorten software de conversie meten. Iedere tool kent unieke kenmerken die helpen bij het meten. Google Analytics is nodig om de conversie te meten, maar biedt niet alle inzichten die wilt verkrijgen. Vooral voor omzet op de lange termijn biedt de tool onvoldoende data (hierover verderop meer).

 

Toch helpt Google Analytics bij het meten van de conversie zodat je deze verder kunt optimaliseren. Het is een van de weinige, gratis tools die inzicht biedt in de bron waar de conversie vandaan komt: Social Media, advertenties, retargeting-campagnes, Google Search of vanuit een van de vele andere bronnen.

 

Door de conversie per verkeersbron te meten weet je exact welke marketingcampagnes gewenste resultaten opleveren. Je moet een goede landingspagina voor SEO, Adwords of Social Media maken. Als je een hoge conversie meet bij bezoekers die via retargeting-campagnes van Adwords binnenkomen, maar merkt dat Social Media weinig conversies binnenbrengt, dan weet je waar je het marketingbudget beter aan kunt spenderen.

  • Stel conversiedoelen in (als je dit nog niet hebt gedaan)Google Analytics Conversie meten

    Binnen Google Analytics kun je conversiedoelen instellen. Dit kan variëren van een offerteaanvraag tot een nieuwe bestelling. Het conversiedoel wordt behaald op het moment dat de bezoeker een specifieke pagina bezoekt. Denk aan de “Bedankt voor uw offerteaanvraag”- of “Uw bestelling wordt verzonden”-pagina.

  • Ga naar Google Analytics en maak een nieuw conversiedoel aan.

    Nieuw conversiedoel google analytics

  • Geef bij de instellingen aan wat voor conversie je wilt meten: een nieuw account, nieuwe bestelling, offerteaanvraag of een van de 6 andere conversiedoelen. Zit de gewenste er niet bij? Dan kun je ook handmatig een aangepast doel instellen. Dit handmatige doel geeft de mogelijkheid om een geldwaarde aan een conversie in te voeren.

    Doelconfiguratie Google Analytics

  • Vul in hoe je het doel wilt meten: de bestemmingspagina, duur dat de bezoeker op de website is, het aantal pagina’s per sessie of een specifieke gebeurtenis (zoals een ‘video afspelen’).

    Conversie meten - Type instellen

    Beschrijf in de volgende stap hoe wordt vastgesteld dat het conversiedoel is bereikt: op welke pagina moet de bezoeker komen? Hoe lang moet de bezoeker op de website zijn? Hoeveel pagina’s moet deze per sessie bekijken? Wat is de specifieke gebeurtenis?

Je verzamelt nu pas echt informatie

Met het conversiedoel kun je conversies verbinden met bezoekers. Je ziet het gedrag van een groep bezoekers die uiteindelijk een conversie zijn geworden. Dit biedt inzicht in belangrijke data omtrent de conversies. Je weet nu waar de conversies vandaan kwamen, welke pagina’s zij hebben bezocht, hoelang deze op de website waren en kunt ook demografische gegevens bekijken.

Het probleem met Google Analytics

De doelen die je binnen Google Analytics kunt instellen zijn beperkt. Je kunt hier niet zien welke omzetwaarde het doel met zich meebrengt tenzij je het inzet voor bestelpagina’s. Doelen op algemene landingspagina’s, waar je bijvoorbeeld een incentive zoals een whitepaper aanbiedt, zijn vaak nog niet in omzet uit te drukken. Op dat moment heb je slechts een lead gegenereerd.

 

Want een offerteaanvraag of whitepaper-download is nog geen conversie die in omzet is uit te drukken. Het is prettig wanneer zo veel mogelijk bezoekers een offerte aanvragen of whitepaper downloaden, maar het brengt niet gegarandeerd een omzetwaarde met zich mee.

 

Daarbij weet je ook niet wat iedere individuele bezoeker heeft gedaan. Je ziet alleen wat een groep bezoekers doet. Het is nog lastig om per bezoeker een unieke aanpak op te zetten. Het is daarom nodig om software te gebruiken die dit inzicht wel biedt.

Gebruik een softwarepakket

Het is van belang om aanvullende software te gebruiken. Zo bieden HubSpot en KissMetrics belangrijke data die je wel verder helpen bij het meten van een gewenste conversie. Beide platforms geven inzicht in wat een bezoeker op de website doet en hoeveel omzet deze bezoeker uiteindelijk genereert. Dit begint vanaf het moment dat de bezoeker voor het eerst op de site komt en is vanaf dat moment jarenlang te volgen.

Om de conversie op de juiste wijze te meten moet je dus gebruikmaken van aanvullende software. Dit brengt aanzienlijke kosten met zich mee. De kleinste pakketten voor de software zijn voor enkele honderden euro’s per maand verkrijgbaar, maar je moet er van uitgaan dat je de eerste maanden alleen nog maar aan het testen bent en de investering er dus nog niet uit zult halen.

Of gebruik LeadIn (gratis)

Conversie meten met Leadin

Een gratis, maar zeer beperkt, alternatief voor de bovenstaande softwarepakketten is LeadIn. Deze tool is vooralsnog alleen verkrijgbaar voor WordPress. Het biedt automatisch inzicht in het gedrag van bezoekers. Het houdt bij via welke verkeersbron zij op de landingspagina komen, welke andere pagina’s zij bezoeken en welke formulieren zij invullen. Zo weet je altijd wat een klant doet en wat er gebeurde voordat dit een conversie werd.

Zorg dat je voldoende verkeer hebt

Het meten van de conversie is alleen interessant als je voldoende bezoekers op de landingspagina krijgt. Een meting onder tien mensen zal weinig inzicht bieden wanneer je als uiteindelijk doel hebt duizenden bezoekers op de landingspagina te krijgen.

Maak daarom gebruik van advertentiemogelijkheden van Adwords om in korte tijd meer bezoekers te trekken of optimaliseer de pagina volgens SEO-richtlijnen om redelijk kosteloos bezoekers te ontvangen. Vergeet ook niet om retargeting in te zetten. Je hebt tegenwoordig de mogelijkheid om verloren bezoekers opnieuw te benaderen via retargeting op Facebook en retargeting op Twitter.

Wanneer je tientallen of honderden bezoekers hebt dan biedt het meten van conversie een beter inzicht. Je hebt dan een grote testgroep. Meet belangrijke acties op de landingspagina en onderzoek overige interacties die zij op de website uitvoeren. Zo krijg je inzichtelijke informatie en kun je op een later moment de landingspagina optimaliseren.

Blijf altijd meten wat belangrijk is

Het is ook in de toekomst van belang dat je alleen blijft kijken naar de gegevens die echt belangrijk zijn. Binnen conversies blijf je dus altijd kijken naar de omzet die er via de landingspagina wordt gegenereerd. Houd rekening met de omzetwaarde die op korte en lange termijn wordt gegenereerd.

Deel hieronder je eigen tips

Heb je zelf nog tips voor het meten van conversie op de landingspagina? Plaats deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

Is een tip in dit artikel niet helemaal duidelijk of heb je aanvullende vragen? Laat dan een reactie achter. Wij zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips