De beginnershandleiding voor retargeting met advertenties

De beginnershandleiding voor retargeting met advertenties

Retargeting kan voor websites en webwinkels worden ingezet om verloren bezoekers terug te halen. Wanneer een bezoeker de website verlaat dan is dit normaal vaak een verloren zaak: de kans is klein dat de bezoeker weer een keer terugkeert. Met retargeting los je dit eenvoudig op.

 

Retargeting werkt als volgt:
Iemand komt op de website en bekijkt één of meerdere pagina’s. Een retargeting-pixel houdt het gedrag van de bezoeker bij. De bezoeker verlaat vervolgens de website. Op dat moment kun je via retargeting met advertenties zorgen dat de bezoeker mogelijk weer terugkeert naar de website.

 

Retargeting kan via verschillende media worden uitgevoerd, waaronder Facebook, Twitter, YouTube en Adwords.

Waarom is retargeting interessant?

Omdat verloren bezoekers normaal niet zomaar terugkomen naar de website is het inzetten van retargeting een efficiënte manier om hen toch terug te laten keren. Je kunt de bezoeker op miljoenen websites bereiken, zorgen dat deze toch terugkomt en eventueel informatie achterlaat of een aankoop doet.

Bovendien kan retargeting zeer specifiek worden ingezet. Je kunt campagnes opstellen die zich richten op een bepaalde doelgroep, alleen getoond worden op basis van bezochte pagina’s en alleen op bepaalde websites getoond worden. Dit maakt retargeting niet alleen interessant voor grote websites, want ook kleine websites krijgen te maken met verloren bezoekers die achteraf gewoon kunnen terugkeren.

De voordelen van retargeting

Het grote aantal voordelen van retargeting is wat het vooral interessant maakt. Hieronder worden de verschillende voordelen uitgelicht.

Meer conversies

Als een bezoeker de site verlaat dan kun je hier normaal geen conversie meer uithalen. Maar een bezoeker die meerdere pagina’s bezoekt, verschillende producten bekijkt en zelfs producten aan de winkelwagen toevoegt is zeer interessant.

Via retargeting kun je daarom zorgen dat er meer conversies op de website plaatsvinden. De verloren bezoeker kan door middel van de advertenties toch worden teruggehaald. Dit voorkomt dat deze voor altijd wegblijft en nooit een bestelling zal plaatsen of informatie achterlaat. Door retargetingcampagnes op te zetten kun je de bezoeker laten terugkeren en uiteindelijk toch de conversie behalen.

Meer brand awareness

Bezoekers die eenmalig op de website komen kunnen vervolgens via allerlei sociale media en advertentienetwerken benaderd worden. Je kunt advertenties laten tonen op de newsfeed van Facebook, timeline van Twitter, als reclame bij video’s op YouTube en in het Display- & Zoekadvertentienetwerk van Google (Adsense).

Iedere keer dat een verloren bezoeker een advertentie op een van deze media ziet zal de brand awareness van de website toenemen. Je kunt het logo van de website of de bedrijfsnaam prominent in de advertenties tonen zodat de bezoeker continu het logo te zien krijgt. Hierdoor blijft de naam beter hangen en bestaat er ook een kans dat de bezoeker naar de website terugkeert.

Gebaseerd op websitegedrag

Binnen de retargetingcampagnes kunnen allerlei instellingen worden gebruikt. Een van de beste mogelijkheden is het opzetten van campagnes die zich richten op websitegedrag. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat bezoekers die pagina X, Y en Z bezocht hebben advertentie XYZ zien en bezoekers die alleen pagina X en Y bezochten advertentie XY zien.

Op basis van het gedrag kun je beoordelen waar de verloren bezoeker zich in het koopproces bevindt. Wanneer de bezoeker producten in de winkelwagen heeft geplaatst en vervolgens de site heeft verlaten dan kun je een specifieke advertentie bij deze bezoeker laten tonen: zij krijgen 20% korting op de artikelen in hun winkelwagen. Dit vergroot de kans dat zij terugkeren naar de website en de bestelling uiteindelijk toch plaatsen.

Maar je kunt ook specifiek adverteren op bezoekers die juist al een product hebben gekocht en potentieel nog een product zullen kopen. Als iemand recentelijk een nieuwe computer bij jouw webwinkel heeft besteld dan kun je computeraccessoires in advertenties gebruiken om de bezoeker te laten terugkeren. Zo vergroot je de kans dat de bezoeker nogmaals een bestelling plaatsen.

Verschil retargeting en remarketing

Bij retargeting speelt verwarring door de term remarketing. Er zijn meerdere verschillen tussen retargeting en remarketing. De termen worden ook nog weleens door elkaar gebruikt waardoor er nog meer verwarring ontstaat. Deze verwarring is vooral het gevolg van Google die zelf de term remarketing gebruikt voor retargeting.

Dit is het verschil tussen retargeting en remarketing

Bij retargeting gaat het om bezoekers die jouw website bezocht hebben en via advertenties op andere websites weer worden benaderd.

Voorbeeld van retargeting:
Een bezoeker komt op de website, bekijkt een verzorgingsproduct en verlaat vervolgens de website. Op Facebook verschijnt bij deze gebruiker een advertentie voor dit specifieke verzorgingsproduct.

Bij remarketing draait het om bezoekers waar je al persoonlijke informatie van hebt, zoals het e-mailadres, welke je nadat zij de site verlaten benadert.

Voorbeeld van remarketing:
Een klant komt op de website, bekijkt een hotelkamer in Berlijn en verlaat de website. In de inbox van deze klant verschijnt de volgende ochtend een e-mail met een kortingscoupon voor 20% korting bij het boeken van deze hotelkamer.

Of

Een klant heeft 3 maanden geleden een maandabonnement afgenomen welke binnen 30 dagen verloopt. Op Facebook, Twitter en in het Adsense Display-netwerk verschijnen advertenties bij deze klant met een aanbieding voor het verlengen van het maandabonnement.

Welk platform is het meest geschikt?

Retargeting is inmiddels op verschillende platforms beschikbaar. Je kunt advertenties tonen op Twitter, Facebook, YouTube en via Google Adwords. Het is slim om met één netwerk te starten en op basis van de resultaten verder uit te breiden naar andere advertentienetwerken.

Om uit te zoeken welk platform het meest geschikt is voor jouw website kun je de volgende statistieken gebruiken. Let op: je weet pas zeker of een bepaald advertentienetwerk geschikt of ongeschikt is wanneer je het zelf hebt getest.

  1. Facebook converteert 36% beter dan Google (2013)
  2. Combinatie Facebook & Google geeft beste resultaat (2014)
  3. Conversieratio: Facebook (1,85%), YouTube (1,16%), Twitter (0,77%)

Categorieën die goed verkopen:

  • Twitter: Boeken en kleding
  • Facebook: Sieraden, elektronica en voeding
  • YouTube: Kleding en tijdschriften

Bron: Shopify

Hoe kun je retargeting inzetten?

Eigenlijk komt retargeting maar op één ding neer: het terughalen van bezoekers die ergens in het koopproces de site hebben verlaten OF bezoekers die al klant bij jou zijn.

Maar hoe kun je dat nu efficiënt inzetten om meer te verkopen of om een hoger aantal leads te genereren? Hieronder ga ik in op de mogelijkheden van retargeting in de verschillende onderdelen van het aankoopproces (onder andere met behulp van het AIDA-model)

  • Aandacht trekken: de bezoeker is op de website geweest, is niet lang gebleven maar kan uiteindelijk toch klant worden. Op dat moment kun je de bezoeker op Social Media en in het Adsense-netwerk bereiken door advertenties met jouw bedrijfsnaam, logo en een slagzin te tonen. Deze advertenties zorgen voor een betere naamsbekendheid zodat er een grotere kans is dat de bezoeker de volgende keer meer informatie op jouw website bekijkt.

  • Interesse wekken: wanneer de bezoeker lang op één pagina is gebleven of meerdere pagina’s heeft bekeken dan is er al interesse gewekt. De bezoeker heeft informatie gelezen die interessant is bevonden maar was niet voldoende overtuigd om op dat moment gegevens achter te laten of een bestelling te plaatsen. Je kunt nu advertenties tonen van producten die de bezoeker heeft bekeken en hier bijvoorbeeld recensies van andere kopers bij plaatsen om extra interesse te wekken.

  • Overweging: na al enige tijd op de website rond te kijken en informatie over verschillende producten te bekijken kiest de bezoeker er toch voor om de website te verlaten. De bezoeker heeft interesse om een of meerdere producten te kopen maar overweegt nog of zij het a) echt nodig hebben, b) of het voldoet aan hun wensen of c) of er alternatieven zijn. In de overwegingsfase is het van belang om de vragen die bij deze bezoeker spelen te beantwoorden. Gebruik de retargetingcampagnes om antwoorden op spelende vragen te geven, bijvoorbeeld door de voordelen van het product extra uit te lichten of afbeeldingen/video’s te tonen waarin het product gebruikt wordt.

  • Beslissing maken: hoe verder de bezoeker zich in het aankoopproces bevindt hoe sterker de neiging om een beslissing te maken. De bezoeker weet dat hij/zij het product wil maar er zijn nog laatste barrières die een uiteindelijke verkoop tegenhouden. Op dat moment is het van belang om deze laatste twijfels weg te nemen door een aanbod te doen dat zij niet kunnen afslaan: geef tijdelijk 10% korting, adverteer met gratis bezorging of zet in de retargetingcampagne dat zij er extra producten/een langere garantie bij krijgen.

  • Na de aankoop: de bezoeker is op de website gekomen en heeft direct een aankoop gedaan. Dit houdt echter niet in dat het niet meer interessant is om hier retargeting voor uit te voeren. Sterker nog: het is juist interessant om aan deze bezoeker retargetingadvertenties te tonen omdat zij jouw website al vertrouwen. Je kunt nu advertenties tonen van producten die aansluiten bij het product dat zij net gekocht hebben: een printer die past bij de nieuwe computer, een smartwatch die aansluit bij hun hardloopkleding of een sim only-abonnement voor de smartphone die zij net hebben gekocht.

De mogelijkheden bij retargeting

Retargeting kent zeer uitgebreide mogelijkheden waardoor het op een uitermate gerichte manier kan worden ingezet. Hieronder lees je enkele soorten input die je binnen de retargetingcampagnes kunt inzetten om betere resultaten te behalen.

  • Locatie

    Als je bijhoudt vanaf welke locatie de bezoeker de website bezoekt dan kun je hier gericht op adverteren. Stel dat je van plan bent om over 2 maanden evenementen te organiseren: een evenement in Rotterdam en een evenement in Utrecht. Het is zonde om de retargetingcampagnes in te zetten voor het evenement in Rotterdam wanneer deze bezoeker uit Utrecht komt, andersom geldt hetzelfde. Je kunt de retargetingcampagnes specifiek op de locaties inzetten om zo minder advertentiebudget te spenderen en toch betere resultaten te behalen. Tenslotte zullen bezoekers uit Utrecht sneller het evenement in Utrecht bezoeken dan het evenement in Rotterdam.

  • Doelgroepen

    Jouw belangrijkste producten zijn vooral interessant voor mannen met een leeftijd van 30 tot 50 jaar. Met remarketing kun je zeer specifiek op deze doelgroep adverteren om zo betere resultaten te behalen. Je voorkomt dat mannen buiten deze leeftijdsgroep en vrouwen deze producten ook te zien krijgen. Je behaalt hiermee een hogere Click-Through-Rate (CTR) omdat je uitsluitend op de meest interessante doelgroep adverteert en kunt er zo voor zorgen dat er minder weergaven zijn. Dit is een van de betere manieren om flink op het advertentiebudget te besparen omdat je zo ongewenste weergaven vermijdt.

  • Product/pagina

    Wanneer een bezoeker op een bepaalde productpagina rondkijkt of een landingspagina bezoekt dan is het slim om hier gericht mee te adverteren. Bezoekers die meer dan 2 minuten op een productpagina rondkijken hebben vaak interesse in het product en willen hier meer informatie over. Op dat moment kun je via de retargetingcampagne adverteren met informatie over het product of speciale acties vermelden om de bezoeker terug te laten keren naar jouw website.

  • Op datum

    Binnen retargeting kun je de datum op verschillende manieren gebruiken. Je kunt specifiek adverteren op bezoekers die in een bepaalde periode op de website kwamen. Daarnaast kun je tijdens specifieke periodes adverteren bij verloren bezoekers. Als een bezoeker tijdens de weken voor Sinterklaas een speelgoedwebsite bezoekt maar geen aankoop doet dan kan het tijdens de weken voor kerst interessant zijn om bij deze bezoeker te adverteren.

  • Na bepaalde periode

    Het is inmiddels 90 dagen geleden dat een bezoeker de website voor het laatst heeft bezocht. Zij kunnen zich de website niet meer herinneren en zijn in enkele gevallen zelfs helemaal vergeten wat zij op de website hebben gedaan. Je kunt na een periode van enkele dagen, weken of maanden bij deze bezoekers adverteren. Als iemand 90 dagen geleden een aankoop voor een abonnement van 3 maanden heeft gedaan en sindsdien niet is teruggekeerd dan kun je na deze periode actief adverteren om nogmaals eenzelfde abonnement te nemen of om dit keer te kiezen voor een jaarabonnement.

  • Voortgang lead- of bestelproces

    Omdat je bij retargeting kunt instellen dat bezoekers advertenties krijgen wanneer zij bepaalde pagina’s hebben bezocht is het mogelijk om dit in te zetten in het lead- en bestelproces. Wanneer dit proces bestaat uit meerdere pagina’s kan er worden ingesteld dat zij voor deze pagina’s specifieke advertenties te zien krijgen. Dit helpt om meer mensen te stimuleren het proces volledig te doorlopen en zo meer leads te genereren of bestellingen te krijgen.

  • Profiel (Man, pagina XYZ, koopt met iDeal)

    Je kunt al deze informatie ook combineren om zo zeer specifiek te adverteren naar bezoekers. Wanneer je uitsluitend wilt adverteren op mannen die pagina XYZ hebben bezocht en waarvan je weet dat deze met iDeal betalen dan kun je hier een retargetingcampagne voor opzetten. Dit resulteert in advertentiecampagnes die relevant voor slechts enkele personen waardoor je de meest gerichte campagnes ontwikkelt.

Veelgestelde vragen

  • Wat is het beste retargeting-netwerk?

    Het is niet vooraf te voorspellen via welk netwerk je de beste resultaten zult krijgen. Omdat ieder retargeting-netwerk andere kenmerken heeft (percentage kopers, welke interesses zij hebben, welke mogelijkheden je binnen retargeting op het netwerk hebt) is het goed om dit voor jouw eigen website uit te testen. Uiteindelijk geldt ook hier: je weet pas wat het beste werkt wanneer je er zelf mee werkt en voldoende tests uitvoert.

  • Kan ik op meerdere netwerken adverteren?

    Ja, het is op dit moment mogelijk om op 5 websites met retargeting te adverteren: Google Search, Google Display (Adsense), Facebook, Twitter en YouTube. Het is per netwerk nodig om een unieke retargeting-campagne op te zetten. Er zijn online tools, zoals Adcrowd, waarmee je meerdere retargeting-campagnes tegelijkertijd kunt opzetten. Echter zijn deze tools op dit moment beperkt tot maximaal twee netwerken: Google en Facebook.

  • Hoe zet ik retargeting op bij Adwords, Twitter of Facebook?

    We hebben per advertentienetwerk een retargeting-handleiding geschreven waarmee je zelf in korte tijd een campagne op Adwords, Twitter of Facebook kunt opzetten:

    Handleiding voor Remarketing in Analytics en Google Adwords

    Handleiding voor Twitter Retargeting

    Handleiding voor Facebook Retargeting

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips