De eerste paar duizend volgers op je Facebook bedrijfspagina

De eerste paar duizend volgers op je Facebook bedrijfspagina

Volgers en likes op Facebook hebben een belangrijk doel: hoe meer mensen jouw pagina en bedrijf volgen hoe groter de kans dat je leads kunt genereren. Dit leidt tot meer klanten en dus een hogere omzet.

 

Facebook is een gigantisch: het sociale netwerk met miljoenen actieve Nederlandse en miljarden internationale gebruikers. Het is dus een prima platform om meer naamsbekendheid te genereren, mensen up-to-date te houden over ontwikkelingen of aanbiedingen en goede resultaten te behalen.

 

Daarbij is Facebook bij veel bedrijven onderdeel van de klantenservice. Kijk maar eens naar Coolblue, Ikea Nederland of Thuisbezorgd. Zij posten updates en reageren op vragen/klachten, en zorgen zo dat zij steeds meer in beeld zijn bij potentiële en huidige klanten.

 

Kortom: volgers op Facebook zijn belangrijk. Daarom lees je in dit artikel 9 manieren om meer volgers/likes op Facebook te krijgen en de Facebook bedrijfspagina te laten groeien tot ver boven de 10.000 bezoekers.

Belangrijk: Meer likes met de juiste woorden

Laten we eerst beginnen met het belangrijkste. Om te groeien en zo meer likes en volgers op jouw Facebook-pagina te krijgen moet je de juiste woorden gebruiken. “Volg ons op Facebook” is niet altijd voldoende om iemand aan te zetten de Like-knop aan te klikken. Je moet aangeven welk voordeel deze persoon hiermee behaalt. Denk aan exclusieve updates, kortingscodes of een andere speciale actie.

De woorden die je hierbij gebruikt bepalen het succes. Coolblue gebruikt “Antwoord binnen 30 minuten” om mensen te stimuleren de Facebook-pagina leuk te vinden. Er moet een duidelijke reden worden gegeven. Het is voor de potentiële fan belangrijk dat zij een meerwaarde uit de bedrijfspagina kunnen halen. Speel hier dus goed op in bij het taalgebruik.

De eerste 1.000 Facebook-likes

Gebruik een Social Flyin op je website

Je kunt bezoekers op de website actief stimuleren om jouw bedrijf via Facebook te volgen. Wanneer iemand al even op de website is, dan kun je een klein scherm tonen dat gericht is op het volgen van jouw Facebook bedrijfspagina.

Meer volgers op Facebook met Flyin pop up

Dit kan in korte tijd veel likes opleveren. Omdat iedere bezoeker wordt gewezen op de Facebook-pagina vergroot je de zichtbaarheid. Het is natuurlijk belangrijk dat je de flyin niet storend maakt, het mag niet leiden tot ergernis of afleiden van het doel van de website.

 

Je kunt de flyin op verschillende manieren inzetten. Je kunt een groot scherm tonen waardoor de rest van de pagina niet meer zichtbaar is, dit is vanzelfsprekend niet aan te raden. Dit kan afleiden en een negatief effect hebben op de conversies op de website.

 

Een kleine flyin, bijvoorbeeld in de rechterhoek, wordt als minder storend ervaren en kan dus perfect gebruikt worden om meer likes te krijgen. Het neemt niets weg van de gebruiksvriendelijkheid. Je kunt bij deze pop-in instellen dat deze pas tevoorschijn komt als de bezoeker een x aantal seconden op de site is of x% van de pagina heeft bekeken.

Zet delers direct om in fans

Wanneer iemand een artikel of pagina op jouw website deelt dan is de eerste interactie een feit. Je kunt na het delen een extra scherm tonen waarin je de gebruiker stimuleert de pagina leuk te vinden.

 

Onze blogberichten zijn voorzien van Deel-knoppen voor de bekende sociale netwerken. Als je via deze knoppen een artikel deelt dan krijg je na het delen een scherm te zien met Volg-knoppen. Zo kun je ons direct volgen op Twitter om toekomstige updates op het sociale netwerk tegen te komen.

Meer volgers op Facebook bedrijfspagina met after sharing

Installeer een script op de website waarmee je deze Volg-knoppen na het delen kunt tonen. Er zijn plug-ins voor WordPress die al een dergelijk script bevatten. Het ‘Volg-scherm’ wordt direct getoond wanneer iemand het artikel heeft gedeeld.

 

Een voorbeeld is Easy Social Sharing waarmee je na het delen een ‘Volg-scherm’ of HTML-pagina kunt tonen. Dit is dus ook bijzonder interessant om e-mailadressen te verzamelen van mensen die net een artikel hebben gedeeld.

Gebruik e-mailadressen voor meer likes

Wanneer je e-mailadressen verzamelt dan kun je deze personen uitnodigen om de pagina leuk te vinden. Je uploadt de lijst met e-mailadressen naar Facebook. Vervolgens ontvangt iedereen in de lijst een e-mail en een Facebook-notificatie om de pagina leuk te vinden.

 

Nu zit niet iedereen zit op een dergelijke e-mail en uitnodiging te wachten. Je kunt het daarom ook anders aanpakken. Met behulp van Facebook-advertenties kun je alle Facebook-gebruikers in de e-maillijst bereiken. Je toont een advertentie die mensen aanspoort om jouw pagina te volgen.

 

Dit kun je doen door de e-maillijst te uploaden in Facebook advertising. Je betaalt per 1000 weergaven of per nieuwe Like op de pagina.

 

Een derde manier is om een algemene e-mail naar de e-maillijst te sturen waarin je aangeeft nu ook op Facebook actief te zijn. Zet een speciale actie op om mensen te stimuleren de pagina leuk te vinden. Hier lees je bij punt 4 meer over.

Bied meer in ruil voor een like

De succesformule van Dropbox begon bij de extra’s die zij gaven als iemand vrienden uitnodigde of meer gegevens invulde. Het gevolg was dat mensen massaal nieuwe leden gingen uitnodigen om meer MB’s aan data te krijgen.

Meer volgers met Dropbox Facebook connect

Je kunt een korting of extra gebruiken om meer Facebook-likes te krijgen. Bedenk hoe je kosteloos of tegen een laag bedrag een kleine extra kunt aanbieden. Je kunt gebruikers een verlengde proefperiode aanbieden, 5% korting geven op een volgende bestelling of zelfs een cadeau bieden in ruil voor een Facebook-like.

Gebruik Facebook-advertenties en krijg meer likes

Adverteren via Facebook is ontzettend eenvoudig. Het advertentieplatform is zeer gebruiksvriendelijk opgesteld. Daarbij biedt het de mogelijkheid om miljoenen Nederlanders te bereiken. Je hoeft het maar één keer op te stellen en kunt het hierna steeds verder optimaliseren.

 

Bij Facebook-advertenties kun je instellen dat je specifiek op het verkrijgen van meer likes wilt richten. Hierbij moet je rekening houden met jouw gewenste doelgroep. Adverteer bijvoorbeeld bij profielen die ook al andere pagina’s binnen jouw markt volgen.

 

Bedrijven betalen gemiddeld ongeveer €1 per kwalitatieve like. Dit is een like van een persoon die ook echt tot de doelgroep behoort. Facebook staat de laatste jaren bekend om de spamachtige bot-accounts die zomaar iedere pagina volgen. Je betaalt dus af en toe voor neppe accounts. Dit is te voorkomen door de doelgroep zeer specifiek op te stellen.

 

Zet websitebezoekers om in fans met retargeting

Het is raadzaam om een Facebook retargeting-campagne op te zetten. Hiermee bereik je bezoekers die al op de website waren. Je kunt gericht adverteren bij mensen die bepaalde pagina’s hebben bezocht. Als iemand een blogbericht heeft gelezen dan kun je bijvoorbeeld een advertentie tonen waarin je aangeeft via Facebook meer interessante content te delen.

Bied uitstekende klantenservice aan

Wanneer mensen vragen hebben over producten of diensten dan moeten zij vaak een e-mail sturen. Reacties op e-mailberichten kunnen soms enkele dagen uitblijven. Door de klantenservice via Social Media aan te bieden verbeter je dit proces aanzienlijk.

 

Bekende bedrijven die uitstekende klantenservice via Twitter of Facebook aanbieden zijn NS, CoolBlue en KLM. De vragen die via deze pagina’s worden gesteld zijn vaak al binnen 30 minuten beantwoord.

Meer likes met klantenservice via Facebook bedrijfspagina

Omdat men eerst de Facebook-pagina leuk moet vinden voordat er een bericht kan worden geplaatst is dit een mooie kans om meer fans te krijgen. Plaats op de contactpagina een link naar de Facebook-pagina en geef aan dat vragen hier binnen zeer korte tijd worden beantwoord.

 

Door een sterkere focus te leggen op klantenservice via Facebook dan service via telefoon of e-mail krijg je meer likes op de bedrijfspagina. Bovendien kunnen andere Facebook-gebruikers antwoorden op veel gestelde vragen lezen en zien zij dat de service van uitstekende kwaliteit is. Dit verbetert de betrouwbaarheid van jouw bedrijf.

 

Stel een webcare team samen

De grote bedrijven die klantenservice via Facebook aanbieden stellen hier vaak een webcare team voor samen. Dit zijn medewerkers die zich specifiek richten op het beantwoorden van vragen die via Facebook binnenkomen. Naarmate meer mensen vragen via de Facebook bedrijfspagina stellen is het nodig om dit team verder uit te breiden.

 

Houd er bij het samenstellen van een webcare team rekening mee dat er voldoende kennis over diensten en producten aanwezig is. Laat een kennisbank samenstellen waar zij direct informatie kunnen opzoeken. Maak gebruik van korte communicatielijnen zodat zij contact op kunnen nemen met de juiste afdeling om meer informatie te verkrijgen en vragen te beantwoorden.

Facebook-pagina verder laten groeien

Gebruik speciale acties en prijsvragen

Je hebt het vast weleens voorbij zien komen: bedrijven lanceren een prijsvraag, actie of loterij op Facebook. Mensen kans willen maken eerst de pagina ‘Leuk vinden’ en een reactie plaatsen. Het gevolg: de pagina krijgt vaak al snel duizenden Likes.

 

Helaas slaan de meeste bedrijven hier de plank mis. Je wilt niet zo veel mogelijk Likes op je Facebook-pagina, je wilt juist dat zo veel mogelijk potentiële klanten de pagina leuk vinden. Bedrijven geven vaak algemene prijzen weg waardoor iedereen hierop reageert.

 

Geef alleen een prijs weg die echt gericht is op jouw gewenste doelgroep. Lanceer geen acties voor cadeaubonnen bij bekende webwinkels. Deze wil iedereen winnen. Als je schoonmaken als dienst aanbiedt, zoals Helpling, dan kun je beter twee uur gratis schoonmaken aanbieden dan €100 korting bij Bol.com.

 

De manier waarop je de prijsvraag lanceert is natuurlijk van invloed op het succes dat je hiermee kunt behalen. Stel vooraf enkele voorwaarden op: om kans te maken op de prijs moet men in ieder geval de Facebook-pagina leuk vinden. Je kunt meer voorwaarden toevoegen: reageren op een status update, vrienden uitnodigen of een e-mailadres invullen.

 

Succesvol voorbeeld van een startup

Een bekend voorbeeld is SnapKnot. De startup behaalde binnen enkele weken een groei van 900% op hun Facebook-pagina door een relevante actie te lanceren. De Facebook-pagina groeide met één actie van 8.000 naar 72.000 fans.

Spoor mensen aan te delen

Met een groep van minimaal 1.000 volgers is het gemakkelijker om nieuwe volgers te krijgen. Door huidige fans aan te sporen berichten te delen vergroot je het bereik op Facebook. Deel daarom interessante content, zoals video’s en afbeeldingen, om het bereik in zeer korte tijd te vergroten.

 

De content moet relevant zijn aan de doelgroep en op jouw eigen website staan. Tenslotte volgen de gebruikers jouw bedrijfspagina en willen zij dus relevante content te zien krijgen. Algemene content vanuit de markt kunnen zij ook op andere pagina’s vinden. Stel de updates zo op dat de lezer hier ook echt waarde uit zal halen.

 

Maak gebruik van video om snel te groeien

Het aantal weergaven van video’s op Facebook is de laatste jaren gigantisch gestegen. Vooral mobiele gebruikers kijken graag video’s. Tegenwoordig speelt Facebook de video’s zelfs automatisch af wanneer deze zichtbaar worden bij het scrollen op de nieuwsfeed

 

Video’s worden met één druk op de knop gedeeld met de rest van het netwerk. Het is dus erg eenvoudig om in korte tijd de vrienden van Facebook-volgers te bereiken. Je kunt zelf video’s maken of video’s gebruiken die op dat moment trending zijn binnen de markt en hier een eigen twist aan geven.

 

Let ook hier weer op dat je uitsluitend relevante content deelt. Als je actief bent binnen de kledingbranche dan is het slim om video’s met kledingtips te delen. Kijk wat op dit moment al goed scoort binnen de doelgroep en stel op basis daarvan een gestructureerd plan op.

Werk met relevante pagina’s samen

De kans is groot dat er binnen jouw markt nog andere pagina’s zijn die soortgelijke content delen. Het is slim om een samenwerking te starten waarbij jullie beiden verder kunnen groeien.

 

Pagina’s waar potentiële volgers op dit moment al actief zijn bieden een perfect medium om zelf meer volgers te krijgen. Neem contact op met de eigenaar van deze pagina of van deze onderneming en geef aan dat je samen wilt werken om beiden verder te groeien.

 

Deel regelmatig elkaars content en richt je op de groei van beide pagina’s. Wanneer de andere pagina verder groeit ontstaan er voor jouw pagina ook steeds meer kansen.

 

Je moet er op letten dat de pagina relevant is voor jouw bedrijf. Je wilt geen algemene pagina’s benaderen, dit kan er juist alleen maar toe leiden dat je volgers krijgt die niet relevant zijn.

Test wat werkt en blijf het herhalen

De bovengenoemde strategieën hebben allen eigen voor- en nadelen. Het is belangrijk om te testen welke strategie de meeste fans oplevert en op basis van deze resultaten toekomstige campagnes op te stellen.

 

Iedere markt is anders en iedere doelgroep moet op een andere wijze worden bereikt. Het is slim om case studies van andere pagina’s te bekijken om inspiratie op te doen. Wanneer deze pagina’s goede resultaten hebben behaald betekent dit niet dat het ook voor jouw bedrijfspagina zal werken, maar het zal wel voldoende inspiratie opleveren om er een eigen twist aan te geven.

 

Bekijk deze 7 Facebook Marketing case studies, van onder andere Hubspot en Asos, die je als inspiratie voor eigen marketingcampagnes kunt gebruiken.

Aanvullende tips voor meer volgers

Heb je zelf nog tips om meer volgers op de Facebook bedrijfspagina te krijgen? Deel deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Dan kun je deze via de reacties stellen. Wij beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips