De perfecte landingspagina voor SEO, Adwords of Social Media maken

De perfecte landingspagina voor SEO, Adwords of Social Media maken

De bezoekers die op een landingspagina komen kunnen via verschillende bronnen worden bereikt. Het is essentieel om de landingspagina te optimaliseren voor deze bezoekers. Je wilt een zo hoog mogelijke conversie op de landingspagina behalen en het advertentiebudget efficiënt besteden.

 

Bezoekers vanuit Adwords-advertenties hebben andere verwachtingen dan bezoekers die via de normale zoekresultaten binnenkomen. Het optimaliseren van landingspagina’s op basis van de verkeersbron is onmisbaar bij het opzetten van een winstgevende campagne.

Verkoop meer door optimalisatie

In Amerika is in 2014 onderzoek gedaan naar de conversiepercentages van e-commercewebsites per bron van verkeer. Hieronder worden de onderzoeksresultaten in een grafiek weergeven.

Conversie per bron van verkeer

Bron: Statista

Je ziet dat de conversiepercentages per bron van verkeer aanzienlijk verschillen. Bezoekers die via advertenties binnenkomen hebben een veel lager conversiepercentage (0,75%) dan bezoekers die via e-mail (3,31%) binnenkomen.

Een van de redenen dat de conversiepercentages tegenvallen is het gebruik van verkeerde landingspagina’s. Alle elementen op een landingspagina moeten overeenkomen met de verkeersbron: van mobiele optimalisatie tot het gebruik van de juiste zoekwoorden.

Je verkoopt meer producten en diensten door de landingspagina’s op ieder element te optimaliseren.

Achterhaal de beste bron

Je moet eerst vaststellen welke bron het meest interessant is voor de landingspagina. Als het gaat om tijdelijke aanbiedingen, zoals tickets voor een zomerevenement, dan kunnen e-mail, social media en advertenties interessanter zijn dan SEO. Bij SEO duurt het vaak enige tijd voordat de pagina wordt geïndexeerd door Google en deze in de zoekresultaten op de belangrijkste termen voorkomt.

Onderzoek de meest interessante doelgroep

Bij het opzetten van de landingspagina moet je rekeninghouden met de doelgroep op deze media. Landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn voor Facebook en Twitter hebben te maken met een lagere besteding dan bezoekers die via SEO binnenkomen. Je wilt zeker zijn dat de juiste bezoekers op de landingspagina landen.

Iemand koopt niet snel een nieuwe auto na een status update via Social Media maar zal deze potentieel wel kopen wanneer zij hier gericht op zoeken in Google.

Bepaal het doel om de beste bron te achterhalen

Het doel van de pagina is hierbij ook van belang. Social Media is een uitstekende bron van verkeer voor prijsvragen en loterijen, maar SEO is hier vaak niet interessant. Prijsvragen zijn over het algemeen van korte duur.

Optimaliseer taalgebruik voor het verkeer

De manier waarop je iemand met woorden bereikt verschilt per verkeersbron. Mensen die actief zijn op social media scannen vaak snel door informatie. Je wilt hen dus globale informatie over producten of diensten geven. Gebruik korte zinnen die zij snel kunnen lezen.

Bij Adwords en SEO draait de boodschap juist weer om de zoekwoorden die je gebruikt. De landingspagina moet worden geoptimaliseerd voor deze verkeersbronnen om hoger in Google te staan en meer kliks te genereren.

Hieronder worden strategieën beschreven die je per verkeersbron moet gebruiken om de landingspagina’s te optimaliseren. Gebruik deze strategieën om voor betere conversieratio’s op jouw website te zorgen.

Krijg relevante kopers met SEO optimalisatie

Door middel van zoekmachine optimalisatie is het bijzonder eenvoudig om uitsluitend relevante bezoekers op de landingspagina te ontvangen. Je kunt de teksten op de landingspagina zo inrichten dat de pagina alleen gevonden kan worden bij specifieke zoektermen.

Voorbeeld

Op een landingspagina voor boekhoudsoftware wil je bezoekers die deze software nodig hebben. Je moet relevante zoektermen zoals “Boekhoudsoftware kopen”, “Boekhoudprogramma kopen” en “Beste boekhoudprogramma” op de landingspagina gebruiken om bij deze zoekopdrachten in Google te staan.

Gebruik belangrijke SEO-elementen

Verwerk deze SEO-elementen op de landingspagina om deze zo goed mogelijk te optimaliseren en zet het zoekwoord in:

  1. De titel
  2. De H1- en H2-tussenkoppen
  3. De teksten op de pagina
  4. De afbeeldingen
  5. Aanvullende video’s
  6. De URL van de pagina
  7. Sitelinks naar de landingspagina

Schrijf daarbij ook een pakkende titel voor de landingspagina om mensen aan te sporen om vanuit Google naar de website te klikken. Je kunt de metaomschrijving gebruiken om nog meer argumenten voor het doorklikken te geven.

Beter optimaliseren dan de homepagina

Optimaliseer de landingspagina zo dat deze als eerste pagina van de website zichtbaar is in Google. Je wilt niet dat de bezoeker in plaats van op de landingspagina eerst op een andere pagina terechtkomt. Zij moeten dan via andere pagina’s op de landingspagina terechtkomen. Dit zorgt voor een veel lager conversiepercentage omdat er een kans is dat zij de site verlaten.

Adwords: Meer conversies en minder spenderen

Bezoekers die via advertenties in Google op de website komen hebben bepaalde verwachtingen. Deze verwachtingen schets je in de advertentie. Door middel van de titel en omschrijving van de advertentie vertel je aan de bezoeker wat zij op de pagina zullen zien. De woorden waarop je de advertentie richt zijn hierbij ook van invloed.

 

Als je een advertentiecampagne voor boekhoudsoftware gaat opzetten dan moet je de advertentie alleen tonen op de zoekwoorden die hier goed bij aansluiten. Dit zorgt voor de meest relevante bezoekers en helpt om minder advertentiebudget uit te geven.

 

En dat is nog niet alles. Google zal de advertentie zelfs hoger in de resultaten weergeven wanneer je de advertentie goed mogelijk optimaliseert, zelfs wanneer je minder betaalt dan jouw concurrenten!
Google zegt hier zelf het volgende over:

Bij het schatten van het verwachte effect van extensies en advertentie-indelingen houden we rekening met factoren als relevantie, klikfrequenties en prominentie van de extensies of indelingen op de pagina met zoekresultaten.

Google zegt daarbij ook:

Zelfs wanneer uw concurrenten hoger bieden, kunt u alsnog een hogere positie behalen tegen een lagere prijs door gebruik te maken van uiterst relevante zoekwoorden, advertenties en extensies.

Bron: Google Adwords

 

Gebruik specifieke termen

Optimaliseer de landingspagina dus op basis van de zoekwoorden die je gaat gebruiken. Adverteer het boekhoudprogramma niet op te algemene termen zoals “Boekhouden” maar kijk naar termen zoals “Boekhoudsoftware kopen”, “Boekhoudprogramma kopen” en “Beste boekhoudprogramma”.

 

Sluit de boodschap aan bij het zoekwoord

Geef in de advertentie aan waarom dit goed aansluit bij de bezoeker. Bij de termen “Boekhoudsoftware kopen” en “Boekhoudprogramma kopen” focus je op verkoopargumenten voor de aankoop zoals “Binnen 5 minuten beginnen met boekhouden”. Bij de term “Beste boekhoudprogramma” vermeld je bijvoorbeeld prijzen of beoordelingen die je hebt gekregen.

 

Beslis of mobiel verkeer interessant is

Een mobiele landingspagina is interessant als je ook bezoekers die een smartphone of tablet wilt bereiken. Omdat je binnen de Adwords-campagne kunt instellen dat de advertentie ook op mobiele apparaten zichtbaar is mag een mobiele landingspagina niet missen.

Houd hierbij rekening met de aankopen die iemand via hun mobiele telefoon doet. Steeds meer mensen kopen producten via mobiele apparaten, waaronder kleding en elektronica. Maar het eerdere voorbeeld van een boekhoudprogramma zal hoogstwaarschijnlijk niet relevant zijn voor mobiele gebruikers omdat software vooral via desktop wordt aangeschaft.

Houd er bij mobile ook rekening mee dat bezoekers vaak informatie opzoeken. Het conversiepercentage ligt hier op dit moment lager dan de conversie via desktops.

 

Zet Adwords remarketing in

Bezoekers die de website verlaten zonder iets te kopen of informatie achter te laten worden gezien als verloren. Door middel van Google remarketing haal je deze bezoekers weer terug. In de handleiding Adwords remarketing lees je hoe je deze bezoekers terughaalt en zo toch een conversie kunt behalen.

Gebruik een goede landingspagina voor Social Media

Bezoekers die via social media binnenkomen zijn vaak aan het rondsurfen op internet. Social Media is nog steeds een platform waar mensen snel op kijken om te zien of er nog iets interessants is geplaatst of is gebeurd.

Wanneer je een landingspagina voor bezoekers vanuit social media gaat aanmaken dan is het dus van belang dat je hier rekening mee houdt.

 

Optimaliseer per sociaal netwerk

Gebruikers op Facebook zijn anders dan de gemiddelde gebruiker op LinkedIn. Facebook is vooral een entertainment-platform en LinkedIn richt zich puur op zakelijke connecties. Optimaliseer de landingspagina op basis van het publiek dat via het sociale platform komt.

 

Schrijf kort en bondig

Social Media-bezoekers schenken weinig tijd aan het lezen van verhalen. Twitter staat bijvoorbeeld slechts 140 tekens per bericht toe. Hier moet je ook op de landingspagina rekening mee houden. Als iemand vanuit Twitter op een landingspagina met duizenden woorden terechtkomt dan is de kans klein dat zij dit gaan lezen.

 

Formuleer de berichten kort en bondig en steek tijd in het samenvatten van de content. Hoe minder woorden je op de landingspagina gebruikt hoe groter de kans dat de bezoeker blijft. Hiermee behaal je vaak een hogere conversie.

 

Vergeet de mobiele gebruikers niet

Door de mobiele applicaties voor de sociale netwerken is de mobiele activiteit groter. Je moet de landingspagina daarom ook optimaliseren voor mobiele gebruikers. Houd rekening met de visuele elementen die op de pagina staan en zorg dat de tekst op de pagina goed leesbaar is.

 

Meer bezoekers met Deel-knoppen

Er komen bezoekers op de landingspagina die uiteindelijk niet converteren. Dat betekent echter niet dat deze bezoekers geen conversies kunnen opleveren. Door Deel-knoppen op de landingspagina toe te voegen maak je het voor bezoekers mogelijk om de landingspagina te delen.

 

Wanneer iemand geen interesse heeft in een kortingscode voor nieuwe schoenen, maar wel iemand kent met interesse dan kan de Deel-knop helpen om toch nog een conversie binnen te halen. Vergeet de Deel-knoppen dus niet toe te voegen aan de landingspagina. Houd er echter rekening mee dat deze niet de aandacht van de Call-to-Action-knop wegnemen.

 

Zo haal je verloren bezoekers terug op Social Media

Mensen die de landingspagina verlaten zonder actie te ondernemen keren vaak niet terug. Maar door middel van retargeting kun je deze bezoekers uiteindelijk toch nog terughalen. Via Facebook en Twitter kun je de Social Media-bezoekers nogmaals benaderen (en dit wekenlang blijven doen).

 

Lees de artikelen ‘Facebook Retargeting’ en ‘Twitter Retargeting’ om te leren hoe je een vloed aan verloren bezoekers kunt laten terugkeren naar de landingspagina of een andere pagina op de website. Retargeting is onmisbaar bij het verbeteren van de conversie bij verkeer via social media.

Haal meer verkopen uit e-mail

E-mailmarketing is onmisbaar bij het opzetten van een succesvolle online business. Je kunt met een e-maillijst gigantisch veel mensen bereiken en zo veel relevante bezoekers op de landingspagina krijgen.

 

De manier waarop je e-mail inzet bepaalt het succes van de landingspagina. De boodschap die je in de e-mail formuleert moet aansluiten bij het doel van de pagina en beschrijven wat de bezoeker hieruit haalt. De e-mail biedt een kleine intro voor de landingspagina.

 

Maak de belofte waar

Eenmaal op de website aangekomen moeten de elementen op de landingspagina aansluiten bij de belofte die je in de e-mail hebt gedaan. Je moet de boodschap echter wel laten verschillen met de inhoud van de e-mail. Je kunt het onderwerp van de e-mail niet gebruiken als element op de landingspagina. Het is beter om hier weer nieuwe woorden en zinnen voor te bedenken.

 

Voorkom dat je veel conversies mist

De hoeveelheid mobiele e-mailgebruikers stijgt nog steeds. Het percentage opens via mobiele apparaten verschilt van 15 tot 75%. Dit is afhankelijk van de markt en de doelgroep. Zo worden e-mails naar ouderen over het algemeen via de desktop geopend.

 

Het is vanwege deze hoge percentages van belang dat de landingspagina ook is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Met een responsive landingspagina zorg je voor een beter conversiepercentage.

 

Vergeet remarketing via e-mail niet

Door de statistieken van de e-mailmarketing en landingspagina bij te houden kun je achterhalen welke bezoekers:

  • De e-mail niet hebben geopend
  • De e-mail hebben geopend maar niet zijn doorgeklikt
  • Hebben doorgeklikt maar niet de gewenste actie hebben uitgevoerd

 

Met deze informatie kun je via e-mail een remarketing-campagne opstellen. Je stuurt deze gebruikers op een later tijdstip nogmaals een e-mail met een andere inhoud om hen nogmaals te overtuigen om de e-mail te openen, naar de landingspagina te gaan en de actie uit te voeren.

Vertel hoe jij landingspagina’s optimaliseert

Welke strategieën pas jij zelf toe om de landingspagina zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de bron van verkeer? Deel het in de reacties onder dit artikel.

 

Heb je vragen over het optimaliseren van landingspagina’s voor verschillende verkeersbronnen? Plaats dan een reactie.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips