E-mailmarketing: zo schrijf je het perfecte onderwerp

E-mailmarketing: zo schrijf je het perfecte onderwerp

Het onderwerp van een e-mail is van groot belang,

 

want het bepaalt of de ontvanger deze wel of niet opent.

 

Veel bedrijven steken uren in het bedenken van goede onderwerpen.

 

En splittesten deze uiteindelijk om het beste resultaat te halen.


Maar hoe schrijf je nu goede onderwerpen voor marketing e-mails?

De bepalende factor bij e-mailmarketing

Klanten en leads die jouw e-mail ontvangen moeten de e-mail uiteraard openen. Dat gebeurt vaak alleen wanneer het onderwerp van de e-mail pakkend genoeg is. Vooral bij nieuwsbrieven en verkopende e-mails is het onderwerp van groot belang: één verandering kan zomaar 10% meer conversies opleveren.

 

Kijk naar de waarde

Het opstellen van een pakkend onderwerp maakt dan ook echt het verschil in de resultaten die je met e-mailmarketing behaalt. Je wilt per e-mail een zo hoog mogelijk aantal conversies behalen, met een ook zo hoog mogelijke waarde.

 

Segmenteer de lijst

Je kunt de e-mailonderwerpen opstellen op basis van segmentatie, waarbij je de e-mail of dit specifieke onderwerp alleen naar een bepaald deel van de doelgroep stuurt. E-mailsegmentatie is altijd belangrijk bij e-mailmarketing, en bij de onderwerpen van de e-mails kan dit een gigantisch verschil maken.

 

Om het onderwerp van de e-mail ook echt als bepalende succesfactor in te kunnen zetten, moet je goed nadenken over hoe je deze gaat samenstellen. In dit artikel lees je daarom hoe je zo effectief mogelijk nieuwe onderwerpen voor e-mailmarketing kunt verzinnen.

Waar moet een onderwerp aan voldoen?

In onderstaande afbeelding zie je enkele voorbeelden van onderwerpen die door bedrijven worden gebruikt.

Voorbeelden onderwerpen e-mailmarketing

Deze onderwerpen worden vaak op basis van de inhoud van de e-mail opgesteld. Het is dus ook bepalend of de e-mailmarketing zich richt op informatie of sales. Het ene onderwerp richt zich specifiek op content marketing, terwijl het andere onderwerp erop gericht is meer verkoopconversies te behalen.

 

Zet mensen aan tot klikken

Een onderwerp is pakkend wanneer het mensen aanzet om hier op te klikken. Maar je wilt niet dat zo veel mogelijk mensen op de e-mail klikken. Je wilt juist dat vooral de meest interessante mensen op de e-mail klikken. Probeer met het onderwerp daarom niet iedereen tevreden te stellen, maar richt deze specifiek op de doelgroep die je het liefst bereikt (en waar je de meeste conversies met de hoogste waarde uit kunt halen).

 

Bepaal wat een conversie is

Deze conversiegerichte strategie is niet alleen belangrijk voor e-mails die zich richten op sales. Je moet dit principe ook toepassen bij e-mails waar je informatie of content mee wilt delen. Want je wilt bij deze onderwerpen juist mensen bereiken die de content verder zullen delen. Hier is een conversie geen aankoop, maar bijvoorbeeld een share op Facebook of Twitter.

 

Houd je aan de maximale lengte

Houd er ook rekening mee dat het e-mailonderwerp maar een maximale lengte kan hebben. Je wilt dat de ontvanger het onderwerp zowel op desktops als smartphones kan lezen. Het onderwerp kan daarom beter maximaal 50 tekens lang zijn, of moet in ieder geval de belangrijkste woorden in de eerste 50 tekens bevatten.

 

Het onderwerp moet:

  • Pakkend zijn
  • Zich richten op een specifieke doelgroep
  • Conversiegericht zijn
  • Belangrijke informatie in de eerste 50 tekens bevatten

Hoe ziet een goed onderwerp eruit?

Mailchimp heeft een korte lijst samengesteld van e-mails die het meest zijn geopend. Deze lijst is gebaseerd op gebruikers van deze e-mailsoftware, waarvan de metrics zijn gemeten.

Onderwerpen voor e-mails bij e-mailmarketing

Achter ieder onderwerp is ook weergeven waarom MailChimp denkt dat deze e-mail een hoge open rate heeft. Zo zie je dat goed presterende e-mailonderwerpen:

  • Pakkend zijn
  • Zich richten op een specifieke doelgroep
  • Conversiegericht zijn
  • Belangrijke informatie in de eerste 50 tekens bevatten

(De exacte lijst zoals hierboven is weergeven).

 

Maar het is belangrijk om op de gemeten metric te letten: open rate. Zoals je eerder hebt gelezen, is niet de open rate maar juist de conversie de belangrijkste metric. Deze voorbeelden zijn dus goed om zo veel mogelijk ontvangers een e-mail te laten openen, maar vertellen niets over de conversie van de e-mails.

 

Stel de inhoud op

Dat betekent echter niet dat bovenstaande voorbeelden niet waardevol zijn. Je kunt hier namelijk nog steeds veel informatie uit halen. De voorbeelden geven aan wat voor resultaten je kunt verwachten bij deze onderwerpen. Vervolgens is het aan jou om de inhoud van de e-mail zo veel mogelijk erop te richten dat de ontvangers uiteindelijk resulteren in een conversie.

 

Richt je op conversies

Richt de inhoud daarom zo veel mogelijk op het behalen van een conversie. Of het nu gaat om het verkopen van kleding of het delen van interessante content: je moet de inhoud zo inrichten dat er conversies behaald kunnen worden.

 

Schets een beeld

Het e-mailonderwerp is slechts de doorgang naar de inhoud, dus je moet in het onderwerp ook woorden gebruiken die ervoor zullen zorgen dat mensen een conversie worden. Maak ontvangers daarom alvast warm om uiteindelijk een conversie te worden. Verwerk in het onderwerp belangrijke informatie welke aansluit bij de inhoud van de e-mail. Dit leidt er vaak toe dat je meer conversies behaalt.

Hoe blogtitels helpen onderwerpen te schrijven

Blogberichten hebben altijd hele pakkende titels. Dit is niet voor niets: hoe pakkender de titel, hoe groter de kans dat iemand hier op klikt. Dit werkt in Google, op Social Media en in e-mails. Je kunt blogberichten als voorbeeld gebruiken om zelf zeer pakkende e-mailonderwerpen te schrijven.

 

Kijk op Social Media

Kijk naar blogtitels die binnen jouw markt gebruikt worden om uit te zoeken wat mensen nu echt als pakkend ervaren. Zoek bijvoorbeeld onderwerpen die veel gedeeld worden op Social Media of hoog in Google staan. Mensen denken altijd lang na over het onderwerp van het blogbericht, dus is dit het perfecte middel om hier zelf minder lang over te hoeven nadenken.

 

Maak handig gebruik van titels

Blogtitels zullen wellicht niet veel inspiratie bieden voor e-mails die zich specifiek op sales richten, maar voor e-mails die informatie bevatten kunnen deze veel betekenen. Gebruik deze daarom om zelf e-mailonderwerpen samen te stellen. Bovendien zorg je er zo ook voor dat je meer inspiratie hebt om blogberichten te publiceren en zo ook meer content via e-mail te delen.

Schrijf altijd meerdere onderwerpen

Als je op dit moment al een grote e-maillijst hebt opgebouwd, dan is het van belang om onderwerpen te testen. Door meerdere onderwerpen te bedenken kun je uitzoeken welke het beste werkt. De meeste softwarepakketten voor e-mailmarketing bieden de mogelijkheid om meerdere onderwerpen in te voeren en uit te zoeken welke het beste werkt.

 

In het artikel over ‘de belangrijkste metric bij e-mailmarketing’ werd al verwezen naar het testen van onderwerpen voor e-mailmarketing. En ook hier geldt weer: kijk niet naar de open rate maar juist naar de conversies op de website.

 

Let niet op opens

Want je wilt graag dat zo veel mogelijk mensen jouw mail openen, maar het is nog beter om zo veel mogelijk gerichte ontvangers de e-mail te laten openen. Dan vergroot je de kans op conversies. Het ene onderwerp kan 1.000 opens hebben en 2 conversies behalen, en het andere onderwerp kan 100 opens hebben en 20 conversies behalen. Onderwerp #2 wint dus in dit geval.

 

Houd de resultaten bij

Schrijf dus meerdere onderwerpen per e-mail die je gaat verzenden. Houd per onderwerp bij hoe goed deze presteert en bekijk na verloop van tijd welke trends je zit binnen de onderwerpen en de conversies die hiermee verbonden zijn. Zo schrijf je op termijn steeds betere e-mailonderwerpen en kun je dus ook steeds meer resultaat behalen.

Deel jouw eigen e-mailonderwerp

Heb je zelf recentelijk een goede strategie gevonden om e-mailonderwerpen te schrijven? Deel dit dan in de reacties onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips