Zo maak je in 10 minuten een goede Facebook-bedrijfspagina

Zo maak je in 10 minuten een goede Facebook-bedrijfspagina

Facebook-bedrijfspagina makenHet is niet te ontkennen:

Facebook is een van de grootste sociale netwerken in Nederland.

Het sociale netwerk telt maar liefst 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers.

Je kunt Facebook dus zakelijk inzetten om meer klanten aan te trekken.

 

Maar hoe maak je hier als bedrijf nu maximaal gebruik van? Dat begint met een goede Facebook-bedrijfspagina.

 

We leggen je vandaag daarom uit hoe je in 10 minuten een perfecte Facebook-bedrijfspagina kunt opzetten. Daarbij helpen wij je gelijk een goede start te maken:

We delen hoe je de eerste groep volgers op de Facebook-bedrijfspagina kunt krijgen.

Stap 1: Kies de juiste paginavorm

Facebook biedt verschillende soorten pagina’s:

  • Lokaal bedrijf
  • Organisatie
  • Merk
  • Artiest
  • Amusement
  • Goed doel

Paginavorm voor bedrijfspagina kiezen

Kies de meest geschikte optie voor jouw bedrijf. Wanneer je lokaal diensten aanbiedt dan zal ‘Lokaal bedrijf’ een betere optie zijn dan ‘Organisatie’.

In principe maakt de paginavorm niet echt uit. Er zijn maar een paar kleine verschillen:

  1. Lokale bedrijven kunnen openingstijden toevoegen (organisaties niet)
  2. En lokale bedrijven kunnen prijzen en parkeerplekken toevoegen (organisaties niet)
  3. Maar organisaties kunnen ‘missies’, ‘onderscheidingen’ en ‘producten’ toevoegen

Je kunt de paginavorm nog op een later moment veranderen. De keuze ligt dus niet voor altijd vast.

Omdat de opties vrijwel overeenkomen wordt hieronder de paginavorm ‘Lokaal bedrijf’ besproken. Deze zelfde stappen volg je dus ook voor het aanmaken van een ‘Organisatie’-pagina.

Stap 2: Vul alle benodigde informatie in

Eerst komt het standaardgedeelte:

Nadat je een van de paginavormen hebt gekozen kun je informatie op de pagina invullen.

Informatie over Facebook-bedrijfspagina invullen

Kies eerst een categorie waarbinnen het bedrijf valt. Er zijn tientallen categorieën, van advocaat tot ziekenhuis.

Hierna kun je de naam van het bedrijf invullen. Dit wordt ook de naam van de Facebook-bedrijfspagina.

Vul nu het postadres, de plaatsnaam en postcode in.

Je wilt ook dat Facebook-gebruikers je telefonisch kunnen bereiken. Voeg daarom ook een telefoonnummer aan de pagina toe.

Klik vervolgens op ‘Aan de slag’. Hiermee ga je direct akkoord met de voorwaarden van Facebook.

Stap 3: Stel paginadoelen op voor een betere Facebook-bedrijfspagina

Het doel van het bedrijf Facebook is simpel:
Zij willen uiteindelijk dat jij gaat adverteren op Facebook. Dit is tenslotte het grootste verdienmodel op de website.

Door middel van paginadoelen geef jij op wat jij met de pagina wilt bereiken. Facebook zal deze informatie in de toekomst gebruiken om je te helpen adverteren.

Paginadoel voor Facebook-bedrijfspagina instellen

Advertenties kunnen veel nieuwe klanten aantrekken. Het is dus belangrijk om hier goede doelen neer te zetten waar Facebook echt bij zal kunnen helpen.

Vul in wat je met de pagina wilt bereiken:

  • Wil je meer naamsbekendheid genereren?
  • Ben je juist op zoek naar meer klanten (wie is dat nu niet?)
  • Of wil je mensen simpelweg op de hoogte houden?

Deze doelen helpen Facebook een beter beeld van jouw bedrijf en bedrijfsdoelen te schetsen.

Stap 4: Optimaliseer de pagina voor Facebook en Google

Je denkt misschien: Optimalisatie voor Google?

Ja, ook dat is belangrijk op Facebook.

Kijk:

De Facebook-pagina wordt ook zichtbaar in Google. Wanneer iemand naar woorden zoals “Slager Rotterdam” zoekt worden er pagina’s van Facebook in de zoekresultaten getoond.

Kijk maar naar dit voorbeeld:

Facebook-bedrijfspagina als Google-resultaat

Dit geldt ook voor Facebook. Mensen die via Facebook naar “Slager Rotterdam” zoeken krijgen een lijst met lokale slagers.

Om meer bezoekers te krijgen, en zo meer klanten te kunnen krijgen, moet je de pagina dus optimaliseren.

Dit werkt als volgt:
Je gebruikt woorden die mensen kunnen gebruiken als zij op zoek zijn naar een bedrijf zoals het jouwe.

Voeg eerst een categorie voor de pagina toe. Dit heb je inderdaad ook al bij stap 2 gedaan. Je moet deze categorie zien als een subcategorie: je geeft nog meer informatie.

Je hebt hierna enkele regels waarin je kunt aangeven waar de pagina over gaat.

Let op:

Je hebt maar 155 tekens om een omschrijving te geven. Laat dus ieder woord tellen.

Verwerk in deze omschrijving ook weer zoekwoorden die te maken hebben met jouw bedrijf.

Verkoop het bedrijf ook in deze omschrijving. Gebruik zinnen als “De nummer 1 slager in Rotterdam”.

Dit helpt om bezoekers van de Facebook-bedrijfspagina te motiveren naar jouw bedrijf te komen of jouw website te bezoeken.

En nu:

Voeg je ook de website van jouw bedrijf toe. Plak het webadres in het invulveld.

Je moet het webadres van de Facebook-bedrijfspagina in te stellen.

Gebruik ook hier weer een zoekwoord. Kies bijvoorbeeld SlagerijRotterdam.

Je krijgt dan als webadres: Facebook.com/SlagerijRotterdam of Facebook.com/Slagerij-Rotterdam

Wanneer iemand in Google of op Facebook zoekt naar “Slagerij Rotterdam” is de kans groter dat zij jouw Facebook-bedrijfspagina zullen zien.

Stap 5: Gebruik een logo om de pagina te verbeteren

Je wilt dat bezoekers jouw pagina zullen herkennen.

Voeg daarom een logo aan de pagina toe.

Het logo wordt als een vierkant weergeven. Zorg ervoor dat de afbeelding dus in de hoogte en breedte even groot is, anders valt een deel van het logo weg.

Je kunt dit logo vanaf jouw eigen computer uploaden of importeren vanaf jouw website.

Via de computer:

Zoek het logo-bestand op jouw computer en open dit bestand. Het bestand wordt nu direct op Facebook opgeslagen.

Via jouw website:

Type het webadres van jouw website in. Facebook importeert nu alle afbeeldingen van deze pagina. Kies uit deze afbeeldingen jouw logo.

Stap 6: Voeg de bedrijfspagina toe aan ‘Favorieten’ voor snelle toegang

Om de bedrijfspagina efficiënt te onderhouden moet je deze snel kunnen bereiken.

Door de bedrijfspagina aan jouw favorieten op Facebook toe te voegen kun je vanaf de hoofdpagina direct naar de bedrijfspagina doorklikken.

Het kan nog beter:

Om sneller naar de pagina te gaan kun je deze ook als favoriet in jouw browser instellen.

Maak hiervoor gebruik van snelkoppelingen in jouw browser. Er wordt dan een knop onder de adresbalk van jouw pagina toegevoegd.

Stap 7: Stel jouw gewenste doelgroep in

Deze stap is echt onmisbaar:

Je wilt zeker zijn dat de juiste doelgroep jouw pagina bezoekt.

Facebook helpt je, volledig kosteloos, om de pagina te tonen bij de relevante doelgroep. Hier kun je eventueel later ook advertenties voor opzetten.

Stel de locatie van jouw doelgroep in. Als je alleen in Rotterdam of Zuid-Holland actief bent dan kun je dit hier instellen.

Ben je in heel Nederland actief, bijvoorbeeld als webwinkel, dan kun je dit hier ook aangeven. Aanvullende Europese landen zoals België zijn ook beschikbaar.

Voer de leeftijd van de doelgroep in. Je kunt zeer specifieke leeftijden opgeven, zoals 18 tot 25 of 40 tot 65+.

Het is mogelijk om een doelgroep vanaf 13 jaar in te vullen.

Dit is de minimale leeftijd die een gebruiker moet hebben om zich bij Facebook aan te kunnen melden.

Voer hierna het geslacht van jouw doelgroep in.

Nu komt het belangrijkste:

Sluit af met de interesses van jouw doelgroep.

Doelgroep instellen voor Facebook-bedrijfspagina

Deze interesses worden gebruikt om jouw bedrijfspagina bij de meest relevante doelgroep te tonen.

Je kunt hier bijvoorbeeld pagina’s van concurrenten invullen. Dit is tenslotte een doelgroep waar jij je ook op richt.

Algemene interesses zoals muziek zijn hierbij ook relevant. Klik niet zomaar willekeurige interesses aan maar denk na welke doelgroep je het liefst wilt aanspreken.

Zoek ook op grotere merken waarvan je denkt dat deze relevant zijn.

Als je als slager maaltijden thuisbezorgt dan kunnen fans van Netflix een interessante doelgroep zijn. Zij kijken liever Netflix dan dat zij in de keuken staan, dus dit is een perfecte doelgroep.

En dan:
Is de pagina klaar, maar ben je nog niet helemaal klaar.

Stap 8: Vul altijd aanvullende informatie in

Je wilt zeker zijn dat bezoekers van de pagina alles over het bedrijf te weten kunnen komen.

Ga daarom naar het tabblad ‘Info’ en klik links op ‘Pagina-informatie’

Nu komt het beste:
Je krijgt hier een hele lijst met extra aanvullingen te zien. Deze kun je één voor één invullen om bezoekers te overtuigen contact met je op te nemen of de winkel/website te bezoeken.

Hier staan aanvullingen zoals:

  • Openingstijden
  • Prijsklasse
  • Parkeergelegenheid
  • Bereik via openbaar vervoer

(Deze aanvullingen missen bij de ‘Organisatie’-pagina’s)

Stap 9: Gebruik een omslagfoto voor meer likes

De omslagfoto wordt bovenaan de Facebook-bedrijfspagina getoond.

De afmetingen van deze pagina zijn lastig te optimaliseren voor jouw afbeelding.

Gelukkig is hier een handige truc voor:
Ga naar de website Canva.com.

Canva.com is een online verwerker voor afbeeldingen. Je kunt hier zelf eenvoudig nieuwe afbeeldingen maken, ook als je geen ervaring als online designer hebt.

Log in met jouw Facebook-account of maak een account aan met jouw e-mailadres.

Je komt nu op een pagina waar je afmetingen voor de afbeelding kunt selecteren. Klik op ‘Facebook cover’.

Facebook-omslagfoto maken in Canva

Canva toont nu automatisch een opmaakveld waarmee je een afbeelding voor de omslagfoto kunt maken.

Importeer een foto naar Canva en voeg eventueel tekst toe aan de omslagfoto.

Nu volgt een belangrijk onderdeel:
Je kunt meer likes op de pagina krijgen door een pijl naar de like-knop in de omslagfoto te zetten.

Zo valt de Vind-ik-leuk-knop beter op en zullen meer mensen hier op klikken. Schrijf er bijvoorbeeld “Blijf op de hoogte van onze aanbiedingen” bij, dit helpt om meer volgers te krijgen.

Zo krijg je de eerste volgers

Stap 10: Nodig de eerste volgers uit

Je kunt klanten via e-mail uitnodigen om de pagina te volgen. De volgende drie stappen helpen je hier doorheen:
E-mailcontactpersonen voor bedrijfspagina uitnodigen

  1. Ga naar het uitgebreide menu. Je vindt dit bij de omslagfoto.
  2. Selecteer hoe je de contactpersonen wilt importeren
  3. Importeer de lijst en druk op uitnodigen

E-mailcontactpersonen uitnodigen

Let op:
Er geldt hier een limiet van 5000 contactpersonen.

Alle contacten in deze lijst ontvangen op Facebook en via e-mail een uitnodiging. Zij worden hierin gevraagd of zij de pagina willen volgen.

Stap 11: Deel de pagina op je eigen Facebook-profiel

Je hebt zelf al vrienden op Facebook. Je kunt de pagina met jouw vrienden op Facebook delen.

Dit werkt zo:

Bij de knoppen op de omslagfoto staat “Delen”. Als je op deze knop klikt komt er een pop-up tevoorschijn.

Facebook-bedrijfspagina delen op Facebook

In deze pop-up kun je een unieke omschrijving voor het bericht geven.

Vergeet niet om in te stellen dat je het bericht op jouw tijdlijn wilt delen. Stel ook direct in dat het bericht voor iedereen zichtbaar is. Zo vergroot je de kans dat je Facebook-vrienden het zien.

Facebook-pagina delen op Facebook

Klik hierna op “Bericht”. Er zal nu een status update op jouw Facebook-profiel geplaatst worden.

Stap 12: Gebruik bewezen groeistrategieën

Eerder is er op Blog4Leads al een blogbericht gepubliceerd over hoe je meer likes op je Facebook-bedrijfspagina krijgt.

In dit artikel worden verdere strategieën voor de eerste 1.000 Facebook-likes gedeeld.

Je leest hoe je Facebook-advertenties kunt inzetten om meer likes te krijgen en meer naamsbekendheid te genereren.

Daarbij lees je in dit artikel ook hoe je prijsvragen kunt gebruiken om sneller te groeien.

Prijsvragen hebben bij sommige Facebook-pagina’s in enkele dagen duizenden interessante Facebook-volgers opgeleverd. Deze strategieën zijn dus onmisbaar.

Stel je vragen in de reacties hieronder

Heb je vragen over het opzetten van de Facebook-bedrijfspagina? Stel deze dan in de reacties hieronder. Wij beantwoorden jouw vragen graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips