Hoe de fold van een e-mail de conversie bepaalt

Hoe de fold van een e-mail de conversie bepaalt

Je wilt dat ontvangers de e-mail openen, dus gebruik je goede onderwerpen.   Daarbij zet je de omschrijving in om hier nog verder voor te zorgen.   Eenmaal doorgeklikt leest de ontvanger de e-mail…   … en dan is er een split-second waarin je hen moet overtuigen actie te ondernemen.   Dit doe je het meest effectief met de fold.

Je moet de fold uitgebreid behandelen

De fold is het deel van de e-mail dat wordt afgekapt, zodra de ontvanger de e-mail opent. De ontvanger heeft op dat moment dus nog niets in de e-mail gedaan en is ook niet omlaag gescrolld in de e-mail.

 

De inhoud die de ontvanger op dat moment ziet is bepalend voor de actie die hierna wordt genomen. De ontvanger kan ervoor kiezen om op basis van de zichtbare inhoud de e-mail te sluiten en te verwijderen, alleen te sluiten of de e-mail verder te lezen.

 

Om te zorgen dat de ontvanger de e-mail ook daadwerkelijk verder gaat lezen, moet je de content boven de fold zo effectief mogelijk inzetten. Je wilt tenslotte dat de lezer ook een conversie gaat worden.

Zet het belangrijkste boven de fold

De belangrijkste content van een e-mail moet boven de fold worden gezet. Alles boven de fold is direct zichtbaar voor de lezer. Dit biedt dus de grootste kans dat zij op basis van deze content ook daadwerkelijk een actie gaan ondernemen.

 

Houd er hierbij rekening mee dat je elementen zoals de call-to-action dus direct boven de fold kunt verwerken. Door elementen zoals deze direct zichtbaar te maken, is het voor de ontvanger direct duidelijk hoe zij een actie moeten ondernemen; zij hoeven hiervoor alleen op de call-to-action-knop te klikken.

 

Het is daarbij ook bijzonder gebruiksvriendelijk voor lezers om de belangrijkste content boven de fold te zetten. Omdat de lezer zo direct kan zien waarover de e-mail gaat, is de kans kleiner dat zij geïrriteerd raken dat zij moeten scrollen. E-mails die niet direct ‘to-the-point’ komen kunnen tot irritatie leiden.

 

Call to Action boven de fold van de e-mail

In bovenstaand voorbeeld heeft Hema het belangrijkste element boven de fold gezet: het is dus direct zichtbaar zodra de e-mail wordt geopend.

Maar het gaat niet alleen om elementen zoals de call-to-action die boven de fold moeten voorkomen. De belangrijkste inhoud van de e-mail wat betreft tekst moet ook boven de fold staan. Hiermee moet dus ook rekening worden gehouden wanneer de e-mail wordt geschreven, omdat de grootte van de tekst er niet toe mag leiden dat het niet volledig zichtbaar is.

De fold is altijd anders

Bij iedere ontvanger van de e-mail is de fold anders. En dat maakt het een stuk ingewikkelder. Een groot deel van de e-mails wordt op mobiele apparaten gelezen. De afmetingen van deze mobiele apparaten zijn overal anders en verschillen daarbij ook van de afmetingen die op desktop worden gebruikt.

 

Iedere e-mailcampagne die wordt verzonden zal dus speciaal moeten worden ingericht om te zorgen dat de fold nooit de belangrijke elementen van de e-mail wegneemt. Je wilt dat de e-mail op ieder apparaat goed zichtbaar zal zijn. De manier waarop de e-mail wordt afgesneden heeft hierop een ontzettend grote invloed.

 

Het optimaliseren van e-mailcampagnes voor mobiele apparaten is dus een hele klus, omdat de fold op het ene model ertoe leidt dat belangrijke elementen niet zichtbaar zijn, terwijl het bij andere modellen juist wel voor de juiste zichtbaarheid zorgt.

 Call to Action boven de fold op smartphone

Op bovenstaande afbeelding zie je de mobiele versie van de eerdere e-mail van Hema. Bij de mobiele versie wordt het belangrijkste element ook boven de fold weergeven.

 

Voor mobiele e-mailcampagnes is het daarom van belang dat deze voor ieder apparaat worden getest – dit is ook één van de 7 tips voor het optimaliseren van mobiele e-mailmarketing. Uit deze tests zal al snel blijken dat het vooral belangrijk is dat de fold aangepast wordt aan het kortste mobiele scherm. Want wanneer de content op dit scherm gewoon zichtbaar is, dan is deze content dus ook op alle andere modellen goed zichtbaar.

Maak de e-mails wel langer dan de fold

Het feit dat je belangrijke elementen het beste boven de fold kunt zetten betekent echter niet dat je moet proberen zoveel mogelijk content boven de fold neer te zetten. De e-mail moet tenslotte nog wel leesbaar zijn voor de ontvanger, omdat het er anders toe leidt dat de e-mail niet gebruiksvriendelijk zal zijn en deze direct wordt verwijderd.

 

Je kunt de e-mails daarom beter zo overzichtelijk mogelijk inrichten, maar de call-to-action en wat aanvullende tekst gewoon boven de fold neerzetten. De tekst die je boven de fold plaatst moet uiteraard wel uitnodigend zijn om de e-mail verder te lezen. Dit is in combinatie met het onderwerp en de omschrijving van de e-mail doorslaggevend voor de hoeveelheid conversies dat je hiermee behaalt.

 

Vergeet ook niet om de call-to-action in de e-mail meerdere keren te herhalen. Een lezer van een e-mail zal niet direct bij de eerste call-to-action actie ondernemen. Het loont daarom de call-to-action regelmatig in de e-mail te laten terugkomen. Maak hierbij niet alleen gebruik van knoppen met opmaak, maar verwerk de call-to-action ook in hyperlinks.

 

Het is mogelijk de e-mail aan te vullen met afbeeldingen die helpen om de kans op een conversie te vergroten. Je kunt bijvoorbeeld afbeeldingen gebruiken die gericht zijn op de call-to-action-knoppen. Omdat de richting van deze ogen automatisch gevolgd wordt, is de kans groot dat de lezer naar de call-to-action kijkt.

 

De tekst binnen de call-to-action zal dan verder bepalen of de lezer hier ook daadwerkelijk op klikt, naar de landingspagina gaat en een conversie wordt. Zolang de elementen bij de fold zijn inbegrepen, kun je de kans hierop in ieder geval aanzienlijk vergroten.

Blijf splittesten om te zien wat het beste werkt

Het verwerken van belangrijke elementen boven de fold kan de conversie van een e-mailmarketingcampagne aanzienlijk verhogen. Maar het kan er ook toe leiden dat de conversie juist daalt omdat jouw ontvangers gewend zijn dat de call-to-action ergens anders in de e-mail staat.

 

Je moet daarom continu blijven splittesten om te zorgen dat je de resultaten kunt optimaliseren. Zo kun je onderzoeken of de content boven de fold inderdaad de beste resultaten oplevert. Daarbij biedt het ook inzicht in de manier waarop je deze content boven de fold moet verwerken.

 

Want voor de ene e-mailmarketingcampagne is het gebruik van een headline boven de fold wel effectief, terwijl het voor een volgende campagne wellicht niet effectief is. Houd de belangrijkste metric van e-mailmarketing, de conversie, daarom goed in de gaten en kijk op basis daarvan wat je kunt doen om de hoeveelheid conversies te verbeteren.

 

Bij de meeste e-mailmarketingsoftware heb je de mogelijkheid om splittests op te zetten. Maak verschillende versies van een e-mail, zorg dat deze op ieder apparaat zichtbaar zijn en verstuur deze vervolgens naar een deel van de e-mailadressen. Kijk op basis van de conversies vanuit deze campagne op kleine schaal wat het beste werkt en verstuur de campagne hierna naar alle e-mailadressen.

Plaats een reactie over de fold

Heb je zelf vragen over de fold of kun je aanvullende tips geven voor het verbeteren van e-mails boven de fold? Laat het dan weten in de reacties, wij horen het graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips