Hoe gerelateerde zoektermen helpen bij zoekwoordonderzoek

Hoe gerelateerde zoektermen helpen bij zoekwoordonderzoek

Je wilt zo veel mogelijk interessante zoektermen vinden.

 

Maar Google Keyword Tool geeft niet altijd de juiste resultaten.

 

Gelukkig biedt Google nog een extra bron van inspiratie.

 

Via de gerelateerde zoektermen kun je meer interessante zoektermen vinden.

Zo vind je gerelateerde zoektermen

Tijdens het zoekwoordonderzoek wil je termen vinden die de hoogste relevantie met jouw andere zoekwoorden hebben. Door de term in Google in te vullen, krijg je een mooie lijst met extra suggesties.

 

In de zoekresultaten worden maximaal 10 gerelateerde zoektermen gegeven. Dit zijn zoektermen die ook door andere Google-gebruikers zijn ingevoerd om informatie rondom een specifiek onderwerp te vinden.

 

Op de onderstaande afbeelding kun je zien hoe je deze zoekwoorden kunt vinden.

 Gerelateerde zoektermen in Google voor zoekwoordonderzoek

Je vindt deze zoektermen helemaal onderaan de Google-pagina. Zoals je kunt zien in de afbeelding, worden deze zoektermen net boven de navigatiepagina’s van Google weergegeven.

Gebruik de gerelateerde zoektermen effectief

De zoektermen die in dit overzicht worden gegeven zijn bijzonder waardevol voor jouw website en de content die je hierop wilt plaatsen. Je kunt de zoektermen daarbij gebruiken om advertentiecampagnes in Google Adwords op te zetten.

 

Door deze zoektermen ook mee te nemen in het zoekwoordonderzoek, ontdek je een veel breder vlak aan zoekwoorden. Want je kunt niet alleen uit dit overzicht weer nieuwe zoektermen halen, maar ook uit de Keyword Tool. Iedere term die als gerelateerde zoekopdracht wordt gegeven zal in de tool namelijk ook weer nieuwe zoektermen opleveren.

 

Daarbij kun je de gerelateerde zoektermen ook weer in Google invoeren, om zo nog meer gerelateerde zoektermen te vinden.

 

Kijk bijvoorbeeld naar de afbeelding hieronder. In de eerste afbeelding uit dit artikel werd gezocht naar ‘online marketing’. Daar werd ‘online marketing opleiding’ als suggestie gegeven. Door ‘online marketing opleiding’ ook weer in Google in te voeren, krijg je nog meer interessante termen te zien.

 Nog meer gerelateerde zoektermen voor het zoekwoordonderzoek

Bij deze zoekterm worden wederom acht nieuwe suggesties gegeven. Je kunt op iedere suggestie klikken en ook weer nieuwe suggesties vinden. Uiteindelijk heb je een brede lijst aan zoektermen.

Zoek zo veel mogelijk suggesties

Het is natuurlijk eenvoudig om bij ieder zoekwoord slechts eenmalig een zoekopdracht uit te voeren. Maar dit biedt maar een beperkt aantal suggesties. Je kunt beter zo ver mogelijk zoeken, omdat dit steeds meer nieuwe suggesties brengt. Daarbij zorgt het voor zeer waardevolle informatie.

 

Want kijk bijvoorbeeld naar de tweede afbeelding. Hier wordt ‘internet marketing opleiding’ gegeven. Dit is een synoniem voor ‘online marketing opleiding’. Het is bovendien een zeer waardevolle term, want het geeft aan dat de doelgroep ook andere termen voor hetzelfde product gebruikt.

 

De suggesties bieden dus meer dan snelle zoektermen; het heeft een zeer hoge waarde voor het vinden van allerlei nieuwe zoektermen. Je kunt het zoekgedrag van de gehele doelgroep achterhalen door deze strategie toe te passen, omdat er steeds meer suggesties worden weergegeven die ervoor zorgen dat je een breder deel van de doelgroep kunt aanspreken.

 

Klik dus zo veel mogelijk door wanneer je nieuwe suggesties onder de Google-zoekresultaten krijgt. Noteer iedere suggestie die relevant is voor jouw website, maar sla de suggesties die niet direct relevant zijn nog niet over. De kans is groot dat er op deze pagina’s toch suggesties worden gegeven die een grote waarde voor jouw zoekwoordonderzoek zullen hebben.

Gebruik de volgende tactiek voor maximaal resultaat

Iedere zoekterm die je in Google invult zal andere suggesties opleveren. Het is prettig om op voorhand te weten wat voor suggesties je kunt verwachten. Zo kun je het zoekwoordonderzoek steeds verder optimaliseren; tenslotte weet je welke soort termen je moet gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen.

 

De aard van de term zal invloed hebben op de gerelateerde zoektermen die door Google worden gegeven.

 

Algemene zoektermen

Zoektermen die erg breed zijn, zoals producten, zullen ook brede gerelateerde zoekopdrachten opleveren. Een voorbeeld is het zoekwoord ‘televisie’. Omdat er dusdanig veel gerelateerde zoektermen zijn, is het lastig om de meest gewenste termen te krijgen.

 

Want misschien ben je juist op zoek naar zoektermen die met het product televisie te maken hebben, omdat jij een webshop in televisies wilt starten. De gerelateerde zoekopdrachten zullen dan niet direct relevant zijn voor jouw zoekwoordonderzoek.

 

Gerelateerde zoektermen in Google voor televisie

 

Commerciële zoektermen

Als je meer in de richting van commerciële zoektermen wilt zoeken, dan kun je het beste starten met een zoekterm zoals ‘televisie kopen’. De suggesties die je op basis van deze zoekterm krijgt zullen helpen om nog meer commerciële zoektermen te vinden.

 

Kijk naar het voorbeeld hieronder. Deze zoektermen zijn gerelateerd aan ‘televisie kopen’. Je ziet dat er in Google gezocht wordt naar specifieke soorten televisies: ‘led televisie kopen’ en ‘lcd televisie kopen’.

 

Gerelateerde zoektermen in Google voor televisie kopen

 

Deze zoektermen kun je meenemen om nog meer suggesties te krijgen.

 

Aanvullende zoektermen

Televisies hebben talloze aanvullende mogelijkheden. Het is slim om uit te zoeken waarnaar mensen zoeken. De gerelateerde zoektermen kunnen daar een extra inzicht in geven. Deze termen bieden een overzicht van de extra’s die mensen bij een televisie willen.

 

In onderstaande afbeelding wordt weergegeven welke extra’s mensen bij deze televisies zoeken. Door een term zoals goedkope televisie te gebruiken, krijg je een beter inzicht in welke aanvullende zoektermen Google-gebruikers invoeren om het juiste product te vinden.

 

Gerelateerde zoektermen in Google voor goedkope televisie

 

Synoniemen voor zoektermen

Niet alleen de exacte zoektermen zijn interessant voor jouw website. De termen die hieraan sterk gerelateerd zijn worden vaak over het hoofd gezien. Maar synoniemen betekenen hetzelfde als de hoofdterm waar jij je op richt. Kijk hier dus goed naar, omdat dit vaak meer interessante zoektermen kan opleveren.

 Gerelateerde zoektermen in Google voor televisie repareren

 

Zo zie je in dit voorbeeld dat er meerdere termen gerelateerd zijn aan ‘televisie repareren’, zoals ‘televisie maken’ en ‘televisie kapot’.

 

Deze synoniemen worden regelmatig als suggestie gegeven, maar er is geen speciale combinatie die helpt om meer synoniemen te krijgen. Het helpt natuurlijk wel om vanuit de synoniemen weer verder te klikken en zo nog meer suggesties te krijgen.

Vertel hoe jij gerelateerde zoektermen gebruikt

Heb je gerelateerde zoektermen al gebruikt om jouw zoekwoordenonderzoek te verbeteren? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel een vraag stellen? Plaats deze dan onder dit artikel, wij beantwoorden jouw vraag graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips