Google Display-netwerk: waar moet je wel en niet adverteren?

Google Display-netwerk: waar moet je wel en niet adverteren?

Google Adwords en het Display-netwerk helpen meer bezoekers aan te trekken.

 

Je kunt het als cold advertising inzetten…

 

maar je kunt er ook retargeting-campagnes opzetten.

 

Maar niet iedere website die Display-advertenties toont is relevant voor jouw advertenties.

 

In dit artikel bekijken wij hoe je dit daarom kunt doorvoeren in marketingcampagnes.

Haal meer uit het Google Display-netwerk

De standaardinstellingen bij het Display-netwerk van Google houden in dat de advertentie op vrijwel iedere website getoond kan worden. Je vult tijdens het opzetten van een advertentie altijd enkele gegevens in over de advertentie, zoals een categorie. En op basis daarvan selecteert Google allerlei websites om de advertentie op te tonen.

 

Maar niet iedere website binnen een categorie sluit ook echt aan bij jouw website. Hierdoor ligt het aantal kliks op deze websites bijvoorbeeld een stuk lager. Maar daarbij komt ook dat de conversie vanuit deze kliks aanzienlijk lager zal liggen.

 

Het is dus goed om uit te zoeken of een website inderdaad relevant is aan de diensten en producten die je via deze advertentiebanners probeert te verkopen. En gelukkig helpt Google hierbij door de mogelijkheid te geven om te selecteren op welke websites je wel en niet wilt adverteren.

Zo weet je of een website relevant is

Je hebt op dit moment wellicht al enkele websites op het oog waarvan je weet dat jouw doelgroep hier actief is. Dit zijn de websites die het meest relevant zullen zijn, dus is het van belang om juist op deze websites te adverteren. Deze websites moeten vanzelfsprekend wel Google-advertenties tonen, omdat je hier anders niet op kunt adverteren.

 

Het is van belang om deze websites goed te bekijken en op basis van specifieke pagina’s te beoordelen of een website en de doelgroep echt relevant zijn. Omdat je ook de mogelijkheid hebt om op specifieke pagina’s te adverteren, kun je deze dus het beste meenemen in de zoektocht.

 

Relevantie begint bij zoekwoorden die op deze websites en pagina’s worden gebruikt. De meeste websites en pagina’s bevatten zeer specifieke zoekwoorden. Dit trekt verschillende soorten publiek aan, waaronder jouw doelgroep.

 

Houd bij elke website in de gaten of iedere pagina en iedere categorie aansluit bij de doelgroep die jij wilt benaderen. Je kunt zeer gericht instellen op welke websites, welke pagina’s en zelfs welke categorieën je wel of niet wilt adverteren.

 

Noteer de websites die je interessant vindt en noteer hier ook bij of er specifieke pagina’s of categorieën zijn waar je juist wel of niet wilt adverteren. Dit zal helpen om een lijst samen te stellen van de meest interessante plekken om te adverteren.

Laat Google je helpen

Google heeft ontzettend veel informatie over het internet verzameld. De kans is dus groot dat Google beter weet waar jouw doelgroep zich bevindt dan jijzelf. Tenslotte wil Google graag dat er op advertenties wordt geklikt, en dat gebeurt alleen wanneer de advertentie bij de juiste mensen wordt getoond. En daar moet je natuurlijk maximaal gebruik van maken.

 

Je kunt Google zelf laten uitzoeken op welke websites er het beste geadverteerd kan worden. Dit wordt op basis van allerlei algoritmes berekend. Daarbij wordt waarschijnlijk ook rekening gehouden met de gegevens die Google zelf over individuele bezoekers heeft verzameld.

 

Google heeft een gigantische database van websites die het Display-netwerk inzetten. Op basis van de aard van de bezoekers die deze websites bekijken worden advertenties getoond. Het is dus eenvoudig om op redelijk automatische wijze te zorgen dat de advertenties bij de juiste doelgroep eindigen.

 

Meet en verbeter

Maar eerlijk is eerlijk: ook Google kan er niet voor zorgen dat jouw advertenties alleen op de meest relevante websites worden getoond. Dit heeft vooral te maken met het feit dat Google alleen naar de kliks kijkt en dus geen rekening houdt met de conversies vanuit de advertentie.

 

Gelukkig kun je op basis van de websites die Google voor jou uitzoekt selecteren welke websites nu echt het meest interessant zijn voor jouw website. Zo kun je met deze gegevens de beste websites uitzoeken en alleen op deze websites advertenties laten tonen.

 

Na ongeveer een maand krijg je een goed beeld van de prestaties van advertentiebanners op bepaalde websites. Op basis van deze prestaties, zoals het aantal kliks en conversies, kun je filteren welke websites het beste resultaat hebben opgeleverd.


En deze resultaten helpen weer om verbeteringen binnen de advertentiecampagnes door te voeren. Je noteert welke websites weinig tot geen resultaat hebben opgeleverd en je kunt deze vervolgens eenvoudig doorvoeren en filteren in de advertentiecampagnes binnen het Display-netwerk. Hoe je dit doet, lees je hier onder.

Zo voeg je websites toe of blokkeer je websites

Het toevoegen of juist blokkeren van websites kost weinig tijd. Het is allereerst belangrijk om te weten dat jij je aan specifieke manieren van invoeren om URLs toe te voegen moet houden.

 Websites toevoegen of blokkeren bij het Google Display Netwerk

Zoals je in deze afbeelding kunt zien, kun je vrijwel iedere vorm van de URL invoeren, behalve subdomeinen. Je kunt bijvoorbeeld ook categorieën toevoegen, waarbij Google alle aanvullende pagina’s (waarvan de URL start met www.domein.nl/categorie/) zal blokkeren. Dit helpt om echt uitsluitend bij de meest relevante pagina’s te adverteren.

 

Om een website aan het systeem toe te voegen ga je naar “+ Targeting” in het Google Adwords Dashboard.

Websites uitsluiten of toevoegen binnen het Google Display Netwerk

Op de volgende pagina selecteer je een campagne waarvoor je de regels wilt instellen. Vervolgens klik je op ‘Placements’ om te bepalen waar de advertenties wel of niet zullen worden getoond.

 Websites uitsluiten of toevoegen binnen het Google Display Netwerk en een campagne maken

Optimaliseer het steeds verder

Naarmate je langer met het Google Display-netwerk werkt zul je steeds meer inzicht krijgen in de websites die goed presteren. Het is belangrijk om deze gegevens regelmatig te bekijken, zodat je deze steeds meer kunt optimaliseren.

 

Langlopende advertentiecampagnes bieden duidelijkheid omtrent websites die goed presteren. Analyseer de data regelmatig om te zien welke websites wel of juist niet de gewenste bezoekers aanleveren en tot conversies leiden.

 

Blokkeer websites of pagina’s die helemaal geen resultaat opleveren en let ook op websites die juist wel veel conversies opleveren. Het kan bij deze websites interessant zijn om hier een permanente banner af te nemen. Hiervoor moet je vaak contact opnemen met de webmaster. Je adverteert dan voor minder geld, omdat de webmaster zekerheid van inkomsten heeft.

 

De goed presterende websites zullen daarbij ook helpen om nog meer relevante websites te vinden. Door uit te zoeken of er andere websites zijn die door deze doelgroep worden bezocht, kun je het bereik van jouw advertenties vergroten. Dit zal helpen om meer conversies te krijgen.

Plaats aanvullende tips voor het Display-netwerk

Kun je nog meer advies geven voor het verbeteren van advertentiecampagnes in het Display-netwerk? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

 

Heb je een vraag over het gebruik van het Google Display-netwerk of hoe je dit verder kunt optimaliseren? Laat een reactie achter onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips