Het Grootste Probleem Met Leads Genereren, en Hoe je Het Oplost

Het Grootste Probleem Met Leads Genereren, en Hoe je Het Oplost

Leadgeneratie is binnen B2B- en B2C-markten de grootste focus voor bedrijven. Op de tweede plek van de lijst staat naamsbekendheid, zo blijkt uit een onderzoek van ContentMarketingInstitute. Door middel van contentmarketing proberen bedrijven meer bezoekers te krijgen en zo meer leads te genereren.

 

Maar veel bedrijven lopen bij leadgeneratie tegen problemen aan. En dan voornamelijk met de kwaliteit van de leads. Bezoekers schrijven zich wel in voor de wekelijkse e-mailupdates of downloaden een whitepaper, maar zodra het sales-team de lead overneemt blijkt er geen interesse te zijn.

 

Het aantrekken van sales leads is daarom een van de grootste uitdagingen voor bedrijven. Het is mooi om honderden leads aan te trekken, maar als geen enkele lead daadwerkelijk het product koopt dan heb je hier uiteindelijk niets aan.

Problemen met leadgeneratie

De kwaliteit van de leads is vaak het grootste probleem waarmee bedrijven kampen. Bezoekers melden zich wel aan, maar dit zijn 1) niet de juiste mensen die het product kopen, 2) mensen die alleen op zoek zijn naar informatie, of 3) de verkeerde personen in een onderneming.

 

Als je op dit moment veel leads aantrekt, maar slechts een klein procent hiervan wordt klant, dan kun je veel verbeteren binnen het proces van leadgeneratie. Ik geef daarom hieronder enkele tips die zullen helpen om betere leads te genereren die ook echt producten en diensten willen afnemen.

 

Onthoud bij leadgeneratie altijd het volgende:

 

 

Kwaliteit > Kwantiteit

Het profiel van de klant moet duidelijker

Je hebt als bedrijf een specifieke klant in gedachte die het product koopt. Dit staat bekend als de “Buyer Persona“. Door na te denken over de perfecte klant krijg je een beter beeld van de manier waarop je deze kunt aantrekken.
Stel hiervoor de volgende vragen:

Buyer Persona #11. Welke persoon binnen het bedrijf moeten wij aanspreken? Door uitsluitend de personen die beslissingen maken aan te spreken kun je betere leads genereren. De meest kwalitatieve lead voor e-mailmarketing software is iemand van de marketingafdeling en dan specifiek de e-mailmarketeer. Maar als alle leads webdesigners zijn dan zal geen enkele lead uiteindelijk converteren.

 

2. Wat zijn de vaardigheden van deze persoon? Moet de persoon op de hoogte zijn van ontwikkelingen? Waarvan moet de potentiële lead verstand hebben? Schrijf de vaardigheden op die nodig zijn voor het product of de dienst om een beter beeld te schetsen.

 

3. Gebruikt deze markt al bepaalde tools en software? Als je een product of dienst rondom WordPress verkoopt dan wil je uitsluitend leads die met WordPress werken. Houd daarom rekening met bepaalde tools en software die potentiële leads kunnen gebruiken.

 

4. Hoeveel medewerkers moet het bedrijf hebben? Het product of de dienst is al gebonden aan een bepaalde grootte van het bedrijf. Verkoop je communicatiesoftware voor grote teams dan zijn bedrijven met meer dan 25 medewerkers vaak het meest interessant.

 

5. Wat zijn de uitdagingen in deze markt? Door uit te zoeken waar potentiële leads tegenaan lopen krijg je een goed beeld hoe de eigen diensten en producten hier bij kunnen inspringen. Is sales de grootste uitdaging dan wil het bedrijf sneller investeren in dergelijke software.

 

6. Is internet het medium waar deze persoon zal kopen? Nog niet iedereen is comfortabel met het kopen van producten en diensten via internet. En dat geldt voornamelijk voor dure producten en diensten. Wellicht willen potentiële leads liever eerst telefonisch contact hebben of prefereren zij een meeting.

Inbound marketing op maat

Zodra je hebt vastgesteld aan welke kenmerken de perfecte lead voldoet krijg je een beter inzicht in de manier waarop je deze kunt aantrekken. Door middel van inbound marketing trek je deze leads aan.

 

Inbound marketing kent talloze strategieën. De meest voorkomende is contentmarketing. Je publiceert informatie en waardevolle artikelen voor de doelgroep. Zo geef je niet alleen aan dat je veel verstand hebt van deze markt maar kun je ook veel bezoekers aantrekken.

 

Contentmarketing draagt vooral bij aan de vindbaarheid van de website. Als je regelmatig nieuwe blogberichten publiceert kun je veel meer bezoekers aantrekken. Daarbij is de kans ook groter dat mensen artikelen delen via Social Media of doorgeven aan collega’s die beslissingen maken.

 

Uit een onderzoek van HubSpot blijkt dat bedrijven met een inbound marketing-strategie van meer dan 15 blogberichten per maand (ongeveer 4 per week) maar liefst 400% meer kwalitatieve leads aantrekken.

 

(Dit is ook de reden dat wij bij onze 2 grootste pakketten minimaal 4 blogberichten per week leveren. En natuurlijk de reden dat wij iedere dag zelf een blogbericht op Blog4Leads publiceren).

 

Inbound marketing is dus belangrijk. En dan met name als je de leads wilt aantrekken die echt interessant zijn. Maar hoe stel je hiervoor de juiste strategie op? Hieronder geef ik enkele voorbeelden.

 

Markt: E-mailmarketing | Product/Dienst: Software

Untitled design (1)E-mailmarketeers zijn constant op zoek naar methodes om hun resultaten te verbeteren, en dan met name de omzet. Inbound marketing met artikelen die tips voor deze markt beschrijven zijn daarom essentieel.

Publiceer experimenten, blogartikelen met tips en beschrijf waarom de eigen software hier zo goed bij aansluit:

  • Hoe [Bedrijf X] 300% meer verkocht met e-mailmarketing
  • 18 Tips voor betere Call-to-Action in e-mails

Markt: Administratie | Product/Dienst: Software

Untitled designDe administratie is een complex maar belangrijk onderdeel van het bedrijf. De hoeveelheid werk kan met software flink worden verlaagd. Geef bezoekers tips bij het invoeren van facturen, berekenen van winsten, tips voor de belastingaangifte en meer.

Beschrijf binnen artikelen waarom de software perfect is:

  • [Bedrijf X] spendeerde 80% minder tijd aan administratie
  • 5 Manieren om administratie sneller uit te voeren

Markt: Boodschappen | Product/Dienst: Bezorging

Untitled design (2)Boodschappen doen kost tijd. Een groot deel doet het op zaterdag en de supermarkten zijn hierdoor bomvol. Deze klanten kunnen de boodschappen daarom beter thuis laten bezorgen.

Beschrijf de voordelen van bezorging, zoals tijdsbesparing, verlaagde stress en minder drukte:

  • Zo bespaarde [Familie X] 7 uur in februari
  • Minder stress voor 20 euro per maand

Met inbound marketing spreek je de kwalitatieve leads volledig op maat aan. De focus ligt hier niet op het aantrekken van zo veel mogelijk verkeer. Je moet juist zo veel mogelijk kwalitatieve leads aantrekken. Het maakt dus niet uit of maar 10 mensen het artikel lezen, zolang deze 10 mensen maar kwalitatieve leads zullen zijn.

Leadgeneratie hoeft geen probleem te zijn

Als je eenmaal een buyer persona hebt opgesteld en daarbij een goede inbound marketing-strategie opzet dan is het aantrekken van kwalitatieve leads bijzonder eenvoudig. Je biedt bezoekers exact de informatie die zij nodig hebben en wekt ook direct interesse bij hen op.

 

Kwaliteit > Kwantiteit

Kwalitatieve leads zullen sneller converteren naar volwaardige klanten als zij een goed beeld hebben van wat de problemen binnen hun markt zijn en hoe zij dit kunnen oplossen.

 

Houd dus de gouden regel “Kwaliteit > Kwantiteit” als focus en trek meer kwalitatieve leads aan die ook echt interesse hebben in het product. Zo onderscheid je de informatiezoekers van de bruikbare leads. Zo wordt leadgeneratie een proces dat veel extra omzet zal opleveren terwijl je hieraan minder tijd hoeft te besteden.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips