In 30 Minuten Twitter Retargeting Opzetten

In 30 Minuten Twitter Retargeting Opzetten

Retargeting via Twitter is een bijzonder interessante manier om verloren bezoekers terug te halen naar de website. Bezoekers die specifieke pagina’s bekijken en hierna de site verlaten keren over het algemeen niet snel terug. Twitter Retargeting brengt hier verandering in.

Is het nu retargeting of remarketing?

De termen retargeting en remarketing worden regelmatig door elkaar gehaald. Bij retargeting bereik je bezoekers die eerder op de website waren via advertenties en bij remarketing bereik je deze bezoekers (welke vaak al klant zijn) via e-mail of een ander medium.

 

Twitter noemt het zelf Remarketing, maar andere websites gebruiken voor deze zelfde advertentiemogelijkheden het woord ‘Retargeting’.

Zo werkt Twitter Retargeting

Wanneer de bezoeker op de website komt zal er via het script van Twitter een melding worden gemaakt. Dit script werkt alleen wanneer de bezoeker op dat moment ingelogd is op Twitter.

Twitter kan met dit script exact bijhouden welke pagina’s de bezoeker op de website bekijkt. Op basis van dit surfgedrag kun jij specifieke advertenties tonen. Bezoekt de gebruiker een productpagina voor een nieuwe televisie dan kun jij later op Twitter een advertentie voor deze televisie tonen.

Zo gebruik je Twitter Retargeting

Bovenstaand voorbeeld van de televisie is slechts het begin van de mogelijkheden. Je kunt ook gericht op de weg die de bezoeker op de website aflegt adverteren. Heeft de bezoeker eerst 5 televisies bekeken dan kun je later op Twitter adverteren met een productvergelijking tussen deze modellen.

Twitter Retargeting biedt uitgebreide mogelijkheden en dankzij ‘Aangepaste doelgroepen’ wordt het allemaal nog interessanter. Maar we beginnen bij het begin: het aanmaken van een nieuwe advertentie voor Twitter Retargeting.

Nieuwe advertentie aanmaken

Ga naar het dashboard van Twitter-advertenties om hier een nieuwe campagne op te zetten. Je ziet rechtsboven op deze pagina een grote knop met “Nieuwe campagne maken”.

Nieuwe Twitter Retargeting Campagne

Selecteer vervolgens de gewenste campagne uit het menu dat hieronder verschijnt. Per advertentiecampagne stel je een ander doel in. Zo richt de advertentiecampagne ‘Volgers’ zich op het krijgen van meer Twitter-volgers en richt ‘Leads op Twitter’ zich op het genereren van nieuwe interessante leads.

 

De meeste Twitter Retargeting-campagnes worden opgezet met als doel om meer ‘Websiteclicks en –conversies’ te genereren. Je wilt er voor zorgen dat de verloren bezoeker weer terugkeert naar de website.

 

Op de volgende pagina kun je alle belangrijke instellingen voor de advertentiecampagne opgeven. Het is allereerst van belang om de code voor Twitter Retargeting op te halen. Je kunt hiermee het script activeren wanneer iemand op de website terechtkomt zodat Twitter deze informatie kan opslaan.

  • Retargeting-code ophalen

    Je moet hiervoor eerst een nieuwe doelgroep aanmaken via Doelgroepbeheer van Twitter. De knop voor het aanmaken van de nieuwe doelgroep bevindt zich, net als bij het aanmaken van een nieuwe advertentiecampagne, aan de rechterzijde van de pagina.

    Websitetag maken   Twitter Ads

    In het menu wat hier verschijnt selecteer je ‘Een tag aanmaken om websitebezoekers te verzamelen’. Vul alle instellingen op de pagina in en klik onderaan de pagina op de knop om de code op te halen. Op de volgende pagina verschijnt nu een code die je in voor de </body>-tag in jouw website moet zetten. Je kunt in deze handleiding van Twitter lezen hoe je het script installeert.


  • Campagne opzetten

    Nu kun je weer terug naar het opzetten van de advertentiecampagne. Voeg de tag toe aan de advertenties door deze in het menu te selecteren. Vanaf dat moment wordt het surfgedrag van Twitter-gebruikers op de pagina’s die de Tag bevatten bijgehouden.

    Websiteclicks en  conversies   Twitter Ads

    Je kunt de advertentiecampagne nu opstellen zoals je gewend bent. Maak de advertentie op met nieuwe tekst en afbeeldingen of selecteer tweets die je in het verleden hebt gedeeld. Je kunt een voorbeeld van de advertentie bekijken om te zien of deze volledig naar wens is.

    De advertentie


  • Doelgroepen instellen

    De volgende stap is om in te stellen bij wie de advertenties uiteindelijk getoond zullen worden. Als je deze stap overslaat dan spendeer je teveel advertentiebudget en behaal je te weinig resultaat. Door specifieke targeting-doelgroepen samen te stellen zal de advertentie uitsluitend bij de Twitter-gebruikers die voor jou het meest interessant zijn worden getoond.

    Doelgroepbeheer   Twitter Ads

    Stel daarom een doelgroep samen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats, platform (computer of mobiel), zoekwoorden en interesses.

     

    Vul hier gegevens in die je in het verleden hebt verzameld over de meest interessante doelgroep voor jouw website. Wanneer je hier geen informatie over hebt dan kun je door logisch nadenken nog steeds een goede doelgroep samenstellen. Een website die zich richt op senioren kan bijvoorbeeld beter niet adverteren op de Twitter-pagina’s van jongeren en jongvolwassenen.

     

    Je kunt de doelgroep nog verder aanpassen door specifieke mensen uit te sluiten. Heb je zelf een lijst van mensen die dit product al hebben gekocht via jouw website dan kun je deze mensen uitsluiten. De advertenties wordt dan niet bij deze gebruikers getoond. Je hoeft alleen de lijst met contactinformatie te uploaden. Twitter doet vervolgens de rest voor je.


  • Budget instellen

    De volgende stap is om het budget in te stellen. Dit werkt bij Twitter Retargeting-campagnes op dezelfde wijze als de reguliere advertentiecampagnes. Je stelt in wat je maximaal per dag en in totaal wilt spenderen.
    Daarbij kun je ook aangeven hoe snel het budget wordt gespendeerd: zo snel mogelijk of verdeeld over de dag.

    Budget besteden

Op welke manieren kun je Twitter Retargeting inzetten?

Er zijn net zoals bij retargeting in het algemeen bij Twitter Retargeting natuurlijk talloze mogelijkheden. Hieronder worden enkele mogelijkheden beschreven. Zo kun je inspiratie opdoen bij het opzetten van nieuwe advertentiecampagnes.

  • Retargeting voor webwinkels

    Webwinkels kampen vaak met volle winkelwagens die niet worden afgerekend. Uit onderzoek blijkt dat dit maar liefst 68% bedraagt. Je kunt door middel van retargeting op Twitter bezoekers terughalen die nog producten in hun winkelwagen hebben.

    Abandoned winkelwagens
    Hiervoor kun je normale advertenties tonen met algemene producten die je in de webwinkel aanbiedt. Maar ook specifieke producten, die op basis van de door de bezoeker bezochte pagina’s zijn vastgesteld, kunnen in de Twitter-advertenties getoond worden.

    Wanneer je de advertentie aanvult met een kortingscode die de Twitter-gebruiker direct kan gebruiken vergroot je de kans dat deze uiteindelijk toch de artikelen bestelt.

  • Retargeting voor e-mails

    Wanneer je regelmatig interessante en belangrijke informatie via e-mail verstuurt dan is het verzamelen van e-mailadressen van groot belang. Mensen die veel informatie op de website lezen en vervolgens vertrekken kunnen via Twitter Retargeting worden bereikt om hun e-mailadres achter te laten.

    Je kunt de Twitter-advertentie zo inrichten dat mensen direct naar de opt-in pagina worden geleid. Op deze pagina kunnen zij het e-mailadres achterlaten en worden zij toegevoegd aan de specifieke e-maillijst die je hiervoor hebt ingesteld.

    Omdat je op basis van surfgeschiedenis kunt adverteren is het mogelijk om de bezoeker zeer specifieke informatie te sturen. Iemand die meerdere pagina’s over non-fictieboeken heeft bezocht heeft wellicht geen interesse in e-mails over fictieboeken. Door middel van op maat advertenties is dit eenvoudig te filteren om zo een gerichte e-maillijst op te bouwen.

  • Retargeting voor leadgeneratie

    Bezoekers die landingspagina’s voor whitepapers, proefversies en andere incentives bezoeken gaan niet altijd direct in op de aanbieding. Zij hebben op dat moment geen tijd om informatie in te vullen of zoeken verder naar een alternatief.

    Je kunt deze doelgroep via Twitter Retargeting bereiken om zo toch een nieuwe lead te genereren. Leadgeneratie via Twitter is al zeer specifiek in te stellen en dankzij het retargeting-script kun je hier nog een stap verder gaan. Je weet nu namelijk exact welke pagina’s de bezoeker heeft bekeken en hoe lang de bezoeker hier was. Op basis van deze informatie kun je op maat advertenties tonen.

  • Retargeting na proefperiode

    Je kunt via Twitter instellen dat mensen die recentelijk een product of dienst hebben uitgeprobeerd advertenties op Twitter te zien krijgen. Als voorbeeld nemen we een proefperiode voor software.

    Om met de proefperiode te starten bezoekt de nieuwe gebruiker de trial-pagina. Wanneer het script op deze trial-pagina staat dan kan er later aan deze bezoeker een advertentie worden getoond. Bij een proefperiode van 30 dagen kun je instellen dat de bezoeker dus na 30 dagen Twitter-advertenties te zien krijgt. Je kunt vragen hoe de trial is bevallen en adverteren voor betaalde pakketten.

    Het is hierbij van belang dat je na 30 dagen de personen die het product al hebben afgenomen filtert uit de advertentiedoelgroep. Je zult dit handmatig moeten instellen.

  • Retargeting voor evenementen

    Heb je een lijst met alle aanwezigen van een vorig evenement dat je hebt georganiseerd? Dan kun je een lijst met e-mailadressen van de aanwezigen importeren en advertenties voor het volgende evenement tonen aan deze doelgroep.
    Door een Aangepaste doelgroep aan te maken, waarbij je eenvoudig een contactlijst kunt uploaden, bereik je zeer specifieke doelgroepen. Het is hierbij echter wel nodig om minimaal 500 contacten te uploaden omdat Twitter anders aangeeft dat de doelgroep te klein is. Je kunt dit probleem eventueel voorkomen door aan de lijst inactieve Twitter-gebruikers toe te voegen.

  • Retargeting via mobile

    Bied je software aan waarvoor ook een mobiele versie beschikbaar is? Dan kun je door middel van Twitter Retargeting gericht adverteren op deze mobiele applicaties. De gebruikers die nu al de desktopversie gebruiken zijn hoogstwaarschijnlijk opgenomen in een database.

    Je kunt deze database eenvoudig als Aangepaste doelgroep instellen in Twitter. Vervolgens stel je een advertentie op die aan deze doelgroep wordt getoond. Bij de verdere specificaties voor de advertentie moet je nog instellen dat de advertentie uitsluitend op mobiele apparaten wordt getoond.

    Er verschijnen vanaf dat moment advertenties in de mobiele applicaties van de softwaregebruikers. Het is mogelijk om een directe link naar de downloadpagina van de software in te stellen.

  • Direct Applicatie downloaden

    Je kunt de applicatie ook direct binnen Twitter aanbieden. Twitter-gebruikers kunnen de applicatie dan met één druk op de knop downloaden.  In plaats van een websiteclicks-gerichte advertentie stel je hiervoor een App-installatie-campagne op. Je vult de applicaties in binnen de nieuwe advertentiecampagne. Hierbij betaal je per download of installatie.

Vragen over Twitter Retargeting?

Heb je op basis van bovenstaande informatie nog vragen over retargeting via Twitter? Plaats dan een reactie onder dit artikel en wij zullen jouw vraag beantwoorden.

Kun je zelf nog tips delen over Twitter Retargeting? Dan mag je deze natuurlijk ook altijd via de reacties delen.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips