Meer resultaat met Google Remarketing in Analytics en Adwords

Meer resultaat met Google Remarketing in Analytics en Adwords

Het advertentienetwerk van Google is naast het aantrekken van nieuwe bezoekers ook bijzonder geschikt voor het terughalen van verloren bezoekers. Via Google Adwords en Google Analytics kun je advertentiecampagnes opzetten die zich specifiek richten op bezoekers die al eerder op de website waren.

 

Dit biedt de mogelijkheid om een hogere conversie op de website te behalen. Wanneer bezoekers de site verlaten dan is de kans klein dat zij nogmaals terugkeren. Door middel van retargetingcampagnes verbeter je de conversie op de website en kun je de 98% van de bezoekers die je normaal verliest beter bereiken.

 

Je wilt met retargeting het maximale resultaat behalen. Wij raden daarom aan ook het artikel In 30 Minuten Twitter Retargeting Opzetten en het artikel Binnen 30 minuten Facebook remarketing en retargeting instellen te lezen.

Het verschil tussen retargeting en remarketing

Er zit een verschil tussen de termen retargeting en remarketing en de inhoud hiervan. Bij retargeting richt je de advertenties op bezoekers die de website hebben verlaten en bij remarketing benader je deze bezoekers via e-mail en andere media.

Toch spreekt de zoekmachine zelf van Google Remarketing. Adwords is hierbij het enige platform dat hiervan spreekt.

Weet hoe Google Retargeting werkt

Je zet voor Google Retargeting een code op de website. Via deze code wordt een cookie van Google op de computer van bezoekers opgeslagen. Deze cookie maakt het mogelijk om deze bezoeker dan later via advertentiecampagnes in de Google zoekresultaten en in Google Display-netwerk te adverteren.

Je gebruikt Google Retargeting zo

Een bezoeker op de website bekijkt producten in de categorie ‘elektronica’. Deze bezoeker bekijkt onder andere de iPad en een Windows tablet. Hierna verlaat de bezoeker de website weer. Er wordt dus geen aankoop gedaan.

Door de cookie wordt deze informatie over de bezoeker opgeslagen. Je kunt nu advertenties die de bezoeker op andere websites ziet inzetten om de bezoeker te laten terugkeren naar de website.

Weet dat Google Analytics beter is voor Retargeting dan Adwords

Je kunt voor Google-advertentiecampagnes gebruikmaken van gegevens die via Google Analytics en via Google Adwords worden verzameld. Er zit echter een aanzienlijk verschil tussen de mogelijkheden die je binnen beide tools hebt. Dit is vooral van invloed op de soort gegevens die je kunt inzien.

 

Je krijgt deze gegevens van Google Adwords

Als je op dit moment al via Google Adwords adverteert dan kun je bijhouden wat de bezoekers doen nadat zij op een advertentie klikken en of zij een conversie behalen. De gegevens die je hierbij verzamelt zijn beperkt tot het zoekwoord waar deze advertentie stond en het feit of de bezoeker inderdaad als conversie is gerekend.

Je kunt de advertentie binnen Google Adwords nog wel verder filteren op basis van gegevens zoals locatie, soort apparaat en taal, maar Google geeft hier zelf ook al bij aan dat dit niet interessant is.

Daarbij kunnen advertenties die met doelgroepen vanuit Google Adwords worden aangemaakt alleen worden getoond bij bezoekers die via Google Adwords op de website komen. Bezoekers die via de organische zoekresultaten, Social Media of andere websites op de site komen kunnen dus niet worden meegenomen. Je mist een aanzienlijk deel van het websiteverkeer.

 

Google Analytics biedt jou deze gegevens

Indien jouw website op dit moment al gebruikmaakt van Google Analytics dan heb je zeer uitgebreide gegevens over de interacties van bezoekers. Alle gegevens die je kunt inzien over deze bezoekers kunnen ook worden gebruikt om in Google Analytics retargeting op te zetten.

Denk hierbij onder andere aan:

  • Welke pagina’s de bezoeker wel en niet heeft bezocht;
  • In welke volgorde een bezoeker pagina’s heeft bezocht;
  • Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie;
  • Via welke bron de bezoeker op de website kwam.

 

De conclusie is dus dat je veel beter doelgroepen voor retargetingcampagnes kunt opzetten door gebruik te maken van de gegevens die Google Analytics biedt. De mogelijkheden zijn veel uitgebreider en advertentiecampagnes zijn zeer specifiek op te zetten.

Daarbij target je via de doelgroepen vanuit Google Analytics alle websitebezoekers en niet alleen de bezoekers die via Google Adwords op de website zijn gekomen.

Toch zullen we in dit artikel beide mogelijkheden bekijken om je zo de juiste informatie te bieden voor het opzetten van een retargetingcampagne met gegevens van Google Analytics en Google Adwords.

Google Adwords Remarketing/Retargeting

Met de huidige advertentiecampagnes in Google Adwords kun je verdere advertentiecampagnes opzetten.

  • Maak een advertentie aan zoals je gewend bent

    Het begint allemaal bij het aanmaken van een nieuwe retargetingcampagne. Via het Google Adwords-dashboard kun je een nieuwe advertentiecampagne aanmaken die zich specifiek richt op de verloren bezoekers.

     Google Retargeting Adwords Display-netwerk

    Selecteer als advertentietype ‘Alleen in het Display-netwerk’ en kies uit de lijst met mogelijkheden ‘Remarketing’. Hierbij worden de advertenties dus getarget op de mensen die al eerder op de website waren.

  • Zo stel je de doelgroep in

    Vervolgens stel je in aan welke eisen de bezoeker moet voldoen om aan hen de advertentie te tonen. Je kunt hierbij onder andere rekening laten houden met factoren zoals het apparaat waarmee de bezoeker op de website is gekomen (computer of mobiel) en de locatie van de bezoeker.

    Het is aan te raden deze doelgroepen via Google Analytics in te stellen. Dit wordt in het volgende blok uitgelegd.

    Voor de rest stel je de advertentie hetzelfde op als de normale advertenties binnen Google Adwords. Je kunt dus instellen dat de advertentie alleen op bepaalde dagen en binnen bepaalde uren wordt getoond.

  • Stel een frequency cap in

    De frequency cap houdt in dat je de advertentie maar een maximaal aantal keer per dag aan deze specifieke bezoeker laat tonen. Het te vaak tonen van een advertentie kan ertoe leiden dat je het doel voorbijgaat: de advertenties worden irritant in plaats van interessant.

  • Gebruik ook dynamische remarketing

    Als je meerdere producten en diensten via jouw website verkoopt dan is het slim om ook dynamic remarketing in te zetten. Met deze advertenties kun je verschillende producten tonen. In combinatie met de informatie die je al over bezoekers hebt kunnen deze producten zeer specifiek worden uitgekozen.

    Google Retargeting Adwords Dynamische advertenties

    Voor de dynamische advertenties moet je gebruikmaken van een feed. Als je zelf producten verkoopt dan kun je hier lezen hoe je deze feed aanmaakt.

    Om de dynamische advertenties te laten weergeven is het vanzelfsprekend ook van belang dat je zelf dynamische advertenties hebt. Je kunt deze aanmaken via de advertentiegalerij van Google Adwords.

Belangrijk: Doelgroepen instellen in Google Analytics

Nu je weet op welke manier je Google retargeting via Adwords kunt opzetten is het tijd om te kijken naar het belangrijkste onderdeel: de doelgroepen. Zoals eerder vermeld zorgt alleen Analytics voor de meeste data om de beste campagnes op te stellen.

  • Lees dit voordat je een doelgroep aanmaakt

    De bezoekergegevens van Google Analytics moeten eerst worden geanalyseerd. Je wilt weten welke soort bezoekers op dit moment het meeste resultaat opleveren. Het is zonde om te adverteren op gebruikers die via Social Media binnenkomen als hier de laagste conversie mee wordt behaald.

    Hetzelfde geldt voor de demografische gegevens en apparaten van de gebruikers. Advertenties voor mannelijke producten zijn niet interessant voor vrouwen, en andersom ook niet. Sluit dus bij voorbaat al bepaalde gegevens uit van deze doelgroepen zodat je die binnen Analytics beter kunt opzetten.

  • Zo maak je een doelgroep aan

    Om een nieuwe doelgroep in Google Analytics te maken ga je naar het beheerdersdashboard (bovenste balk in Google Analytics) en selecteer je de gewenste website. Klik nu in de middelste kolom op “Remarketing”.

    Als dit de eerste connectie is die je tussen Analytics en Adwords maakt dan moet je dit eerst instellen. Deze koppeling heb je binnen 2 muisklikken gemaakt en kost dus slechts 10 seconden.

    Vervolgens kun je op basis van allerlei kenmerken nieuwe doelgroepen aanmaken. Je kunt hier zelf doelgroepen instellen of door Google een doelgroep laten instellen die wordt gebaseerd op gegevens van soortgelijke bedrijven.

     

    Dit zijn de metrics die je binnen eigen doelgroepen kunt instellen:

    Google Retargeting Analytics instellen

     

    En in deze afbeelding zie je welke instellingen je nog meer kunt meenemen bij het opzetten van doelgroepen in Google Analytics:

    Google Retargeting Analytics Doelgroep instellen

    De mogelijkheden binnen het opstellen van doelgroepen in Google Analytics zijn dus zeer uitgebreid en zorgen ervoor dat de advertentiecampagnes zeer specifiek zijn. Je kunt binnen deze doelgroepen ook instellen voor hoelang iemand zich in deze doelgroep bevindt (aantal dagen) en gegevens gebruiken van Universal Analytics.

  • Enkele suggesties voor het opzetten van doelgroepen in Google Analytics en remarketing tips

    Acties op andere websites

    Als je via een andere website adverteert en een speciale actie voor deze bezoekers hebt dan kun je deze bezoekers via Adwords-advertenties terughalen als zij toch de site verlaten. Je stelt als vereiste in dat de bezoeker vanuit deze specifieke bron moet komen. Dit is niet alleen handig bij advertenties maar kan ook helpen bij gastblogs die je op andere sites plaatst of nieuwsbrieven waar je in adverteert.

     

    Social Media

    Heb je een speciale campagne voor je volgers op Social Media opgezet? Dan kan Adwords de perfecte aansluiting zijn. Stel binnen de doelgroep van Google Analytics in dat bezoekers vanuit de bron Facebook.com, Twitter.com en andere sociale netwerken Adwords-advertenties te zien krijgen.

     

    Gevulde winkelwagens

    Bezoekers die iets in hun winkelwagen hebben maar toch de site verlaten kunnen via Adwords worden bereikt. Je stel in dat zij de winkelwagenpagina moeten hebben bezocht. Vervolgens lanceer je via Adwords advertenties met als doel de bezoekers terug te halen.

     

    Aanvullende producten

    Als iemand recentelijk een aankoop via jouw website heeft gedaan en je hier aanvullende accessoires of upgrades voor verkoopt dan kun je dit als doelgroep instellen. Denk aan advertenties voor koffers als deze bezoekers net een reis hebben geboekt.

  • Maak nu de Adwords-campagne aan

    Nadat je alle gegevens vanuit Google Analytics hebt gebruikt om zeer specifieke doelgroepen samen te stellen dan kun je vanuit Analytics direct een advertentie aanmaken.

    Na het instellen van de doelgroep word je doorgestuurd naar de pagina waar je naar Google Adwords kunt gaan. De grote blauwe knop stuurt je direct door naar Adwords. In de advertentie kun je natuurlijk weer belangrijke voorwaarden instellen zoals je ook bij de normale Adwords-campagnes gewend bent (datum, tijd, locatie, apparaten en nog meer).

Heb je vragen over Google Retargeting?

Vertel hoe je van plan bent Google Retargeting onderdeel te maken van jouw online marketingstrategie. Wij zijn benieuwd naar jouw ideeën!

Is iets in dit artikel niet duidelijk voor je of heb je andere vragen over Google Retargeting? Reageer dan op dit bericht met je vraag en wij zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips