7 Tips om mobiele e-mailmarketing te optimaliseren

7 Tips om mobiele e-mailmarketing te optimaliseren

Maar liefst 55% van e-mails wordt op mobiele apparaten geopend.

 

Het is daarom van belang om e-mailmarketing hiervoor te optimaliseren.

 

E-mails zien er op smartphones en tablets anders uit…

 

… maar gelukkig kun je dit vaak eenvoudig oplossen.


In dit artikel lees je 7 tips om e-mailmarketing voor mobile te optimaliseren.

Je mag mobiel niet negeren

Bovenstaande statistiek over het openen van e-mails op mobile geeft al aan dat je dit platform echt niet mag negeren. Het is van groot belang om mobile mee te nemen in de e-mailcampagnes.

 

Als bijna 6 op de 10 e-mails die je verstuurt niet netjes worden weergegeven, dan mis je een groot deel van de doelgroep. Het gevolg is dat deze leads en klanten ook niets zullen afnemen. Iedere e-mailcampagne moet daarom ook gericht zijn op de lezers die je via mobile bereikt.

 

Gebruik daarom de 7 tips hieronder om mobiele e-mailmarketing maximaal te kunnen inzetten.

1. Gebruik responsive templates

De meeste tools voor e-mailmarketing bieden responsive templates aan. Dit zijn templates die zich automatisch aanpassen aan het medium waarop de e-mail wordt geopend. Deze zien er dus goed uit op desktops, maar ook op smartphones, tablets en andere mobiele gadgets.

 

Je kunt de responsive templates volledig naar wens samenstellen en elementen toevoegen. De e-mailsoftware zet vervolgens alle elementen automatisch om in het responsive design. Afbeeldingen, tekst en call-to-action-knoppen worden zo op ieder elektronisch apparaat perfect weergegeven.

 

Varieer per campagne

De responsive templates zijn iedere week te hergebruiken of er kan bij iedere e-mail voor gekozen worden om een nieuwe template te gebruiken. Dit laatste is aan te raden wanneer je bijvoorbeeld wilt kunnen testen welke lay-out de meeste conversies oplevert.

2. Bekijk de e-mail op verschillende devices

Voordat je een e-mail verstuurt, is het van belang om te kijken of deze wel op alle apparaten goed zichtbaar is. Het kan zijn dat de e-mail bijvoorbeeld in Outlook en Gmail op de desktop wel goed wordt weergegeven, maar dat het in de Gmail-app voor iOS niet goed wordt weergegeven.

 

Gebruik demo-adressen

Je kunt dit eenvoudig voorkomen door de e-mail vooraf aan verzending naar een aantal demo-adressen te versturen. Vervolgens open je de e-mail in verschillende tools en apps om te controleren of alles volledig naar behoren werkt.

 

Optimaliseer per device

Indien je e-mailmarketingsoftware gebruikt, kun je vrij eenvoudig testen hoe goed de e-mail op verschillende apparaten wordt weergegeven. Software zoals Litmus toont de e-mail op maar liefst 30 verschillende apparaten. Door middel van online displays van deze apparaten is het dus bijzonder eenvoudig om de e-mails voor ieder apparaat te optimaliseren.

3. Houd rekening met de onderwerplengte

Het verschil tussen mobiele en normale e-mailmarketing zit onder andere in het onderwerp van de e-mail. Je kunt bij desktops gebruikmaken van onderwerpen met 80-100 tekens. Maar bij mobiele e-mailmarketing moet je deze kort houden. Deze onderwerpen kunnen het beste onder de 50 tekens lang zijn, omdat dit de maximale lengte is dat op mobiele apparaten wordt weergegeven.

 

Verwerk belangrijke informatie eerst

Het is dus van belang dat de meest belangrijke informatie aan het begin van het onderwerp is opgenomen. Het onderwerp kan wel langer dan 50 tekens zijn, maar de call-to-action om de e-mail te openen moet vooraan staan. Zo kun je er zeker van zijn dat ook echt iedere ontvanger het onderwerp van de e-mail kan lezen.

4. Schrijf een goed subonderwerp

Onder ieder onderwerp wordt altijd een subonderwerp weergegeven. De e-mailclient haalt dit uit de eerste regel met tekst uit de e-mail. Maar weinig bedrijven gebruiken het subonderwerp in hun e-mailcampagnes. 65% van de bedrijven negeert dit onderdeel.

 

Geef meer redenen om te openen

Let erop dat de mobiele gebruikers ook het subonderwerp zullen lezen. Je moet het subonderwerp als een tweede onderwerp zien; het biedt de mogelijkheid om de ontvanger een nog sterkere reden te geven om de e-mail te openen. Maak hiervan dus maximaal gebruik.

 

Houd je aan 70 tekens

Zorg er ook hier weer voor dat de lengte van de tekst overeenkomt met de maximale breedte van het scherm. Je moet het subonderwerp daarom niet langer dan 70 tekens maken, omdat anders de rest van het subonderwerp op de mobiele apparaten zal wegvallen.

5. Optimaliseer de Call-to-action-knoppen

Het verschil tussen e-mails die op desktops worden gelezen en e-mails die op mobiele apparaten worden gelezen is groot. Omdat de lay-out op mobiele apparaten anders is, moet je de call-to-action-knoppen ook zoveel mogelijk hierop aanpassen. Het is daarom goed om deze knoppen als code in de e-mail te zetten in plaats van een afbeelding te gebruiken.

 

Gebruik geen hyperlinks

De afmetingen van de call-to-action-knoppen worden in responsive designs vaak volledig geoptimaliseerd. Maar op mobiele apparaten wil je het liefst een zo groot mogelijke call-to-action-knop, terwijl deze op de desktop kleiner mag zijn. Tenslotte is het op een mobiel apparaat moeilijker om de hyperlink aan te klikken.

 

Krijg meer bezoekers

Gebruik dus ook geen hyperlinks als call-to-action-knop, maar stel visueel sterke knoppen samen. Ontvangers zien de knop zo sneller, zullen ook eerder hierop klikken en eindigen daarom ook vaker op de landingspagina.

6. Vergeet de landingspagina niet

Je kunt de e-mails nog zo volledig voor mobiele apparaten optimaliseren, als de landingspagina niet geschikt is voor mobiele bezoekers dan is er nog steeds een lage conversie. Zorg er daarom voor dat de landingspagina ook geschikt is voor de mobiele bezoekers. Zo kun je voorkomen dat alle mobiele bezoekers de website gelijk weer verlaten vanwege het feit dat alles op de pagina te klein is.

 

Behaal meer conversies

Het is daarom slim om responsive landingspagina’s op te stellen. Deze landingspagina’s worden op ieder apparaat goed weergegeven en passen zich, net als de responsive templates voor e-mails, helemaal aan op het apparaat dat de bezoeker gebruikt. Iedere bezoeker die vanuit de e-mails komt, krijgt de landingspagina op de juiste manier te zien en kan dus uiteindelijk ook resulteren in een conversie.

 

Maak belangrijke elementen opvallend

De meeste software voor landingspagina’s maakt het mogelijk om eenvoudig een responsive versie hiervan op te zetten. Je hoeft hiervoor dus vaak weinig te doen, omdat alle elementen op de landingspagina al helemaal geoptimaliseerd worden. Bij landingspagina’s geldt ook weer dat belangrijke elementen zo opvallend mogelijk moeten zijn voor mobiele gebruikers.

7. Houd belangrijke metrics bij

Uiteindelijk wil je mobiele e-mailmarketing zoveel mogelijk optimaliseren. Het is daarom belangrijk om verschillende metrics bij te houden. Vaak wordt hier gekeken naar elementen zoals de open rate en click through rate, maar de conversie is juist de meest belangrijke metric.

 

Analyseer en optimaliseer

Je wilt daarbij ook bijhouden welk percentage van de e-mails op mobiele apparaten wordt geopend en welke mobiele apparaten dit zijn. Zo kun je de inhoud van de e-mail steeds verder optimaliseren en de resultaten van e-mailmarketing steeds verder verbeteren. De meeste software voor e-mailmarketing biedt uitgebreide inzichten in deze metrics, maar het kan nodig zijn om Analytics te gebruiken om de conversie te meten en dit verder te koppelen aan de e-mailsoftware.

 

Combineer resultaten

Houd ook bij welke templates voor de e-mails en landingspagina’s het beste resultaat opleveren. De combinatie van beide templates kan van grote invloed zijn op de conversie die je behaalt, dus is het belangrijk om hierin een duidelijk inzicht te krijgen.

Deel jouw aanvullende tips voor mobiele e-mailmarketing

Heb je zelf nog aanvullende tips om mobiele e-mailmarketing te optimaliseren? Deel deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

Heb je hulp nodig om jouw mobiele e-mailmarketingcampagnes te starten? Plaats dan een reactie, dan kijken wij graag wat wij voor jou kunnen doen.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips