65% Van de bedrijven vergeet dit e-mail element

65% Van de bedrijven vergeet dit e-mail element

E-mailmarketing kent een zeer hoge ROI.

 

Vrijwel ieder bedrijf verzamelt e-mailadressen en verstuurt regelmatig mailings.

 

De ROI van e-mailmarketing ligt hoog…

 

… maar deze kan vaak nog veel hoger.

 

Dit is afhankelijk van de elementen die succesvol worden vervuld.

 

In dit artikel lees je over het e-mail element dat 70% van de bedrijven niet effectief inzet: de omschrijving.

Wat gaat er bij e-mailmarketing fout?

Laten we eerst naar een duidelijk voorbeeld kijken.

 

In de afbeelding hieronder zie je dat 17 van de 25 e-mails iets mist:

Missende e-mail omschrijving in inbox

Dat is niet alles. Wij bekeken 3.306 e-mails van 183 verschillende bedrijven en zagen dat maar liefst 1883 van deze e-mails geen omschrijving hebben. 57% van alle e-mails wordt niet maximaal wordt benut.

 

Het gaat hier om een geoptimaliseerde omschrijving. Vrijwel iedere e-mailontvanger krijgt de omschrijving te zien, maar slechts weinig bedrijven optimaliseren de omschrijving.

 

Dit is zonde, want de omschrijving is vaak redelijk eenvoudig aan te passen voordat de e-mail de deur uitgaat.

 

En nog belangrijker:

De omschrijving is als een tweede onderwerp voor de e-mail. Je kunt ontvangers meer informatie geven over dezelfde e-mail, nog voordat zij op de e-mail hebben geklikt.

 

Er zijn daarbij allerlei factoren die ertoe leiden dat meer mensen de e-mail zullen openen. Dat niet alleen; sommige factoren zorgen voor een aanzienlijk hogere conversie.

 

Het is daarom van belang om bij iedere mailing een omschrijving toe te voegen. Je kunt dit inzetten om meer mensen producten of diensten te laten afnemen.

 

Maar hoe voeg je nu een omschrijving aan de e-mail toe, en hoe zet je deze maximaal in om een hogere conversie te behalen?

Omschrijving aan de e-mail toevoegen

De e-mailomschrijving wordt door de e-mailclients uit de e-mail gehaald. Over het algemeen worden hiervoor de eerste woorden van de e-mail gebruikt.

 

Kijk naar onderstaand voorbeeld:

Bekijk deze nieuwsbrief-e-mailomschrijving

Bovenaan de e-mail staat “Bekijk deze nieuwsbrief in uw browser”. Omdat dit in de HTML de eerste code van de e-mail is, zal de e-mailclient dit dus ook als omschrijving voor de e-mail gebruiken.

E-mailtitel en omschrijving bekijk deze nieuwsbrief

 

Je moet dus HTML-code aan de e-mail toevoegen om de omschrijving van de e-mail op te maken. En je moet zorgen dat deze HTML-code ook bovenaan de e-mail wordt weergeven.

 

Hier een voorbeeld van Cheaptickets.nl, die de e-mailomschrijving wel effectief inzet:

E-mailomschrijving en opmaak Cheaptickets

 

Zo ziet dit er in de inbox uit:
E-mailomschrijving Cheaptickets

Het is van belang om de e-mailomschrijving ook aan jouw eigen e-mailmarketingcampagnes toe te voegen. En dat is gelukkig erg eenvoudig.

 

Je maakt hoogstwaarschijnlijk gebruik van e-mailmarketingsoftware zoals MailPlus, MailChimp of Copernica.

 

Via deze tools is het gelukkig bijzonder eenvoudig om een goede omschrijving toe te voegen.

 

Sommige tools hebben een apart invulveld waar je de omschrijving aan kunt toevoegen. Maar er wordt vaker gebruikgemaakt van het veld met de inhoud van de e-mail.

 

Of je de e-mail nu via Drag-and-drop-elementen samenstelt of zelf HTML-codes gebruikt, het is mogelijk om de omschrijving aan te passen.

 

Ga naar het veld voor de inhoud van de e-mail. Bij veel e-mailsoftware wordt hier standaard al “Wordt de e-mail niet goed weergeven?” of “Bekijk de online versie” toegevoegd.

 

Verwijder dit element en plaats er zelf een geoptimaliseerde tekst. Het kan nodig zijn om via de HTML-code een extra opmaak toe te voegen, bijvoorbeeld door middel van <p>Jouw tekst</p>

 

Wanneer je toch toegang wilt geven tot een online versie van de e-mail dan kun je deze laten staan. Zorg er echter wel altijd voor dat dit niet het eerste HTML-element met tekst is in deze e-mail.

Wat is een goede e-mailomschrijving

Je moet de e-mailomschrijving zien als een tweede onderwerp die achter het eerste onderwerp staat. Het is dus slim om hier net zo lang over na te denken.

 

Daarbij moet je dit element, net als andere elementen in de e-mail, ook A/B-splittesten. Zo kun je uitzoeken welke combinaties van onderwerpen en omschrijvingen de beste resultaten opleveren.

 

De omschrijving kan aansluiten bij het onderwerp van de e-mail, maar kan ook als tweede oproep naar de ontvanger worden gebruikt.

 

Om uit te zoeken welke omschrijving nu de beste resultaten oplevert, is het handig om verschillende stages tussen commercieel en informatief te pakken.

 

Schrijf zeer commerciële omschrijvingen voor de e-mail en wissel dit af met zeer informatieve omschrijvingen. Pak ook verschillende stages tussen beiden, dus half commercieel en half informatief.

 

Hoe vaker je de omschrijving test hoe beter de omschrijving uiteindelijk zal worden. Het is, net als bij het onderwerp van een e-mail, zeer tijdrovend, maar kan ontzettend veel resultaat opleveren.

 

Let wel goed op: de omzet blijft de enige belangrijke KPI bij e-mailmarketing.

 

Richt de omschrijving dus niet op het verbeteren van de opens van de e-mail. Richt deze op het verbeteren van de omzet. Een hoog openratio kan een signaal zijn voor een hogere omzet, maar een hoog percentage moet niet het primaire doel zijn.

 

Want een hoge openratio kan nog steeds ontzettend weinig omzet opleveren als deze niet aansluit bij de e-mail, niet aansluit bij de landingspagina of niet aansluit bij het product of de dienst die je probeert te verkopen.

 

Hier enkele voorbeelden van omschrijvingen die helpen om effectief van de omschrijving gebruik te maken.

 

Cheaptickets

E-mailomschrijving Cheaptickets

De vliegticketwebsite voegt een aanbieding aan de omschrijving toe. Niet alleen vermelden zij goedkope reizen in het onderwerp van de e-mail, maar zij richten zich ook in de omschrijving op zeer goedkope reizen (Vanaf 1 euro naar Londen)

 

MS Mode

E-mailomschrijving MS Mode

De e-mail van MS Mode wordt door de omschrijving zeer persoonlijk. Personificatie van een e-mail is van groot belang. Daarbij is een speciale aanbieding aan de omschrijving toegevoegd, zodat je hier als ontvanger direct van op de hoogte bent.

 

Neckermann

E-mailomschrijving Neckermann

Reisbureau Neckermann gebruikt de omschrijving om een extra Call-to-Action toe te voegen. ‘Bekijk alle autovakanties en laat je verrassen’ geeft ontvangers een extra reden om de e-mail toch te openen.

 

Men at Work

E-mailomschrijving Men at Work

Kledingwinkel Men at Work zet de omschrijving in om een aanbieding aan de e-mail toe te voegen. Zij hebben er daarbij toch voor gekozen om te verwijzen naar de online versie van de e-mail, maar hebben dit niet als eerste HTML-tekstelement gebruikt.

 

Steps

E-mailomschrijving Steps

De omschrijving kan goed aansluiten bij het onderwerp van de e-mail. Steps toont hoe je dat doet. Daarbij vermelden zij in de omschrijving dat er een kortingscode aan de e-mail is toegevoegd; een element waar veel online shoppers graag gebruik van maken.

Optimaliseer beter dan 65% van de bedrijven

Gebruik bovenstaande tips en voorbeelden om jouw e-mailmarketingcampagnes aanzienlijk te onderscheiden van andere bedrijven. Zo haal je meer resultaat uit e-mailmarketing en kun je een nog hogere ROI behalen.

 

Heb je vragen over het beter optimaliseren van e-mailmarketing, naast het toevoegen van geoptimaliseerde omschrijvingen? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips