Wat NIET te Doen Bij Twitter Marketing

Wat NIET te Doen Bij Twitter Marketing

Twitter Marketing groeit ieder jaar sterk door. Nu er meer dan 10 manieren zijn om op Twitter te adverteren is het voor steeds meer bedrijven een interessant marketingplatform.

 

Het gevolg is een gigantische hoeveelheid adverteerders die proberen zo veel mogelijk rendement uit hun Twitter Marketing-strategieën te halen. Omdat de gratis mogelijkheden voor reclame op Twitter zeer laagdrempelig zijn is vrijwel ieder bedrijf tegenwoordig aanwezig.

 

Maar als bedrijf moet er een unieke strategie opgezet worden die het Twitter-account onderscheidt van andere accounts en bedrijven. Er is veel binnen Twitter Marketing dat je goed moet doen, maar ook voldoende dat je helemaal NIET moet doen. In dit artikel ga ik hier verder op in.

Je niet onderscheiden

Niet onderscheiden Twitter MarketingTwitter is een groot platform waar bedrijven vanuit de hele wereld allerlei berichten en advertenties de wereld in sturen. Normale Twitter-gebruikers zouden het liefst de gehele dag zo min mogelijk advertenties zien. Vaak zijn advertenties storend en voornamelijk commercieel-getint.

Als je net als alle andere Tweetende bedrijven standaardberichten de wereld in gaat sturen dan zal Twitter Marketing nooit een rendabel marketingmiddel binnen de marketingstrategie worden. Je kunt er op rekenen dat de Return-on-Investment (ROI) op deze wijze zeer laag zal liggen: het kost veel tijd maar levert niets op.

Onderscheid je als bedrijf daarom goed op Twitter: plaats grappige berichten, deel informatieve content van de eigen blog en probeer relaties met Twitter-gebruikers aan te gaan. Dit draagt allemaal bij aan een beter resultaat uit de Twitter Marketing. Vergeet ook vooral het volgende punt niet te vermijden.

Alleen adverterende tweets plaatsen

Het lijkt logisch om uitsluitend promotionele berichten op Twitter te plaatsen. Echter is dit geen juiste manier om je als bedrijf te onderscheiden van de duizenden andere bedrijven die een plekje op de timeline van de Twitter-volgers willen bemachtigen. Bovendien is dit een slechte manier om nieuwe volgers te krijgen en de huidige volgers te behouden.

Advertentie-tweets bestaan vaak uit een grote “KOOP ONS PRODUCT NU”-tekst en een link naar de desbetreffende pagina op de website. Het gevolg is dat iedere Twitter-gebruiker de tweet negeert en er dus helemaal geen enkele gebruiker naar de website gaat.

Probeer een verhouding van 1 op 10 aan te houden bij commerciële tweets. Voor elke 9 ‘normale’ tweets plaats je een tweet die een product aanprijst.

Wat zijn dan normale tweets?

  1. Informatieve content binnen de markt
  2. Persoonlijke reacties op andere Twitteraars
  3. Retweets van gebeurtenissen in de markt
  4. Tweets met daarin eigen content
  5. Gebeurtenissen binnen het eigen bedrijf

Varieer tussen de verschillende soorten tweets en verander een commercieel getint Twitter-profiel in een profiel dat bezoekers naar de website trekt, veel volgers krijgt en ook een goede reputatie op Twitter krijgt.

Reacties en berichten negeren

Andere Twitter-gebruikers kunnen eenvoudig reageren op tweets. Zij Retweeten de berichten of reageren met een eigen bericht. Op dat moment wordt het gesprek met deze gebruiker geopend. De berichten kunnen verschillende redenen hebben: de gebruiker heeft een vraag, een klacht of wil gewoon helpen bij het promoten van jouw tweets.

Het negeren van deze reacties en berichten is een gemiste kans. Wanneer iemand reageert dan is dit een ideaal moment om de eigen reputatie te verbeteren. Deze persoon kan op het punt staan een van de producten te kopen en heeft wellicht vragen of is op zoek naar meer informatie binnen de markt waar jouw bedrijf actief is.

Door te reageren toon je dat het bedrijf verder gaat dan de commerciële berichten. Het is bovendien voor de gebruiker zeer prettig als deze een reactie krijgt. Probeer ook binnen een korte tijd te reageren. De meeste gebruikers verwachten dat de reactie binnen enkele uren volgt. Een reactie die een week op zich laat wachten geeft een slecht beeld van het bedrijf: mensen gaan ervan uit dat de service altijd zo lang op zich laat wachten.

Te weinig informatie invullen

LeegBedrijfsProfiel   LeegBedrijfsPro    TwitterHet Twitter-profiel is een reflectie op de details in het eigen bedrijf. Probeer het profiel daarom volledig in te vullen en gebruik de meest recente gegevens. Vul de website in, wie het profiel onderhoudt, wat jullie bedrijf onderscheidt van anderen en wat jullie op Twitter te bieden hebben.

Met een uitgebreid profiel kun je andere Twitter-gebruikers beter overtuigen om het profiel te volgen. Als het profiel geen foto heeft, een omslagfoto mist, geen beschrijving heeft en er uitziet alsof deze in enkele seconden is opgezet dan zal niemand het account willen volgen.

Gebruik het bedrijfslogo als profielfoto, noem de website in de bio, vul aanvullende informatie in de bio in en volg enkele accounts binnen de eigen markt. Zo heb je een profiel dat anderen graag willen volgen.

Geen promotie inzetten

Infographic Twitter MarketingTwitter Marketing heeft een betaald platform. Met promoted tweets, trends, accounts, video’s, apps en andere promotiemogelijkheden kun je een groot aantal Twitter-gebruikers aanspreken. Als bedrijf is dit een uitgestoken kans om een mooi plekje op de timeline van deze gebruikers te bemachtigen.

Maar als je als bedrijf geen promotie op Twitter uitvoert dan is er weinig te winnen. Stel daarom een strategie op die bijdraagt aan het vergroten van de naamsbekendheid op Twitter met als doel om meer leads te genereren.

Door middel van de speciale Lead Generation-card kun je advertenties op Twitter plaatsen met een opvallende Call-to-Action-knop. Twitter-gebruikers kunnen vervolgens direct op deze advertentie reageren door op deze knop te klikken.

Gratis adverteren op Twitter is prettig maar het biedt geen grote mogelijkheden als er geen uitgebreide strategie achter zit. Betaalde Twitter Marketing is vooral voor bedrijven die recentelijk Twitter aan hun marketingstrategie hebben toegevoegd. De hoeveelheid volgers is op dat moment laag maar dankzij de verschillende advertentiemogelijkheden kan het sociale platform als ideale aanvulling op de leadgeneratie worden toegevoegd.

Geen retargeting gebruiken

Alle bezoekers die op de bedrijfswebsite komen kunnen worden gevolgd als zij ingelogd zijn op Twitter. Zodra zij de website bezoeken wordt er in de database van Twitter opgeslagen dat zij de website bezocht hebben. Hier moet je een speciale pixel voor installeren zodat Twitter dit kan doorvoeren.

Deze bezoekers kunnen nu gebruikt worden voor een Retargeting-campagne. Dit houdt in dat jij specifiek op deze gebruikers kunt adverteren. De accounts worden toegevoegd aan de lijst met gebruikers waar jij naar kan adverteren.

Als een Twitter-gebruiker de website bezoekt en hierna naar Twitter gaat dan is de kans groot dat een advertentie hun aandacht direct zal pakken. Als zij op het punt stonden de bestelling af te ronden dan kun je via Retargeting een advertentie op de timeline van de gebruiker tonen met “Plaats nu je bestelling en je hebt deze morgen in huis” of een soortgelijke boodschap.

Als je op dit moment wel bezig bent met Twitter Marketing maar nog geen retargeting inzet dan is dit hét moment om hiermee te starten. Een groot aantal bezoekers die je uiteindelijk in een lead wilt omzetten maken inmiddels gebruik van Twitter. Deze leads verdwijnen voor altijd van de website. Maar als je Twitter Retargeting inzet kun je ervoor zorgen dat deze snel weer terugkomen.

Huidige klanten en leads achterwege laten

Twitter Ads Promoted TrendsJe kunt Twitter Marketing ook voor huidige klanten en leads inzetten. Twitter heeft een systeem opgezet waarmee je direct op specifieke e-mailadressen kunt targetten. Je uploadt de CRM-lijst van het bedrijf en Twitter linkt de e-mailadressen aan de desbetreffende accounts. Vervolgens kun je gerichte advertenties naar deze groep gebruikers sturen.

Zo kun je de klanten op de hoogte houden van nieuwe producten die je op de website hebt gezet zodat zij weer zullen terugkeren. Dit is een ideaal middel om onderscheid te maken tussen e-mailmarketing en Twitter Marketing. Teveel e-mails leiden tot ergernis bij de ontvanger maar wanneer je dit kunt combineren met Twitter Marketing verlaag je de hoeveelheid e-mails die je verstuurt.

Deze vorm van Twitter Marketing stimuleert ook de hoeveelheid leads die worden omgezet naar klanten. Je kunt de e-mailadressen van alle leads importeren naar Twitter en vervolgens op maat advertenties aan deze gebruikers tonen. Als je binnen het bedrijf werkt met leadscoring (hoe verder de lead in het proces zit hoe hoger deze scoort) dan kun je Twitter Marketing inzetten om de juiste advertenties te tonen.

Pak Twitter Marketing altijd goed aan

Nu je weet wat je NIET moet doen bij Twitter Marketing is het gemakkelijk om je te focussen op de stappen die je wel moet zetten. Volg bovenstaande tips op zodat je opvalt binnen de eigen markt. Alleen al het opvolgen van de tips in dit artikel zal een groot onderscheid maken tussen jouw bedrijf en de andere bedrijven in dezelfde markt.

 

Door de snelle groei van Twitter en haar marketingmogelijkheden is het een perfect platform voor bedrijven die internet willen inzetten voor leadgeneratie. Omdat het pas sinds enkele jaren mogelijk is om vrijwel iedere gebruiker een op maat advertentie te tonen groeien bedrijven sterk met Twitter Marketing.

 

Werk daarom met het marketingteam samen om een goede Twitter Marketing-strategie op te zetten. Met een sterke strategie wordt Twitter Marketing zo rendabel mogelijk. Je behaalt de beste resultaten als je samen met anderen bespreekt wat voor berichten er worden geplaatst, welk budget er vrijgemaakt wordt om te adverteren en bij welke gebruikers er geadverteerd wordt.

 

Juist dit laatste draagt bij aan een betere structuur voor de leadgeneratie en versterkt hiermee de kans dat standaardleads kunnen worden omgezet naar kwalitatieve leads en vervolgens worden omgezet naar klant.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips