Zo Zorg je Voor de Juiste Bezoekers op Jouw Landingspagina

Zo Zorg je Voor de Juiste Bezoekers op Jouw Landingspagina

Op de landingspagina bezoekers omgezet naar leads of klanten. De verwachtingen van deze bezoeker zijn essentieel voor het slagingspercentage en de conversie van de landingspagina. Het is van belang om de juiste bezoekers aan de landingspagina te koppelen.

 

Je kunt de bezoekers via allerlei media op de website krijgen: e-mail, SEO, advertenties, Social Media en nog veel meer. Ieder kanaal vereist een andere strategie en landingspagina. Beiden moeten aansluiten bij de doelgroep, de verwachtingen en het doel van de landingspagina.

 

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je ervoor zorgt dat de landingspagina uitsluitend de juiste bezoekers trekt en bij de meest interessante bezoekers voor een hoge conversie zorgt.

 

Handige artikelen die hierbij helpen:
20 Bronnen die helpen een betere landingspagina te maken

Het doel van de landingspagina

Het is allereerst belangrijk om op te stellen wat het doel van de landingspagina is. Op basis van deze informatie kun je beter vaststellen wat de meest interessante bezoekers zullen zijn.

Een landingspagina kan verschillende doelen hebben:

  1. Ë-mailadressen en andere gegevens verzamelen
  2. Offertes laten aanvragen
  3. Producten of diensten verkopen

Het doel is vaak eenvoudig vast te stellen maar vereist een goed vooronderzoek. Verzekeraars hebben vooral als doel om informatiebrochures te verzenden of te zorgen dat een bezoeker direct vanaf de landingspagina een verzekering afsluit. Met deze informatie kan beter worden vastgesteld wat voor soort bezoeker je hier op wilt laten landen.

Geef het doel van de landingspagina een primaire rol in het opzetten van de landingspagina. Uiteindelijk moet alles op de landingspagina om dit doel draaien: van de paragrafen met tekst tot de Call-to-Action-knoppen.

Afhankelijk van het doel kan er een schets van de meest interessante bezoeker worden opgesteld.

Gewenste bezoekers op de landingspagina

Nu je het doel van de landingspagina hebt vastgesteld is het tijd om uit te zoeken wat de ideale bezoeker op de pagina is. Banken die hypotheken voor starters aanbieden zijn het meest gebaat bij bezoekers die voldoen aan het profiel van starters: jong, op zoek naar een woning, recentelijk afgestuurd, nieuw in het bedrijfsleven; allemaal kenmerken die aansluiten bij de gewenste bezoeker.

In dit voorbeeld moeten de banken de landingspagina dus volledig voor deze doelgroep opstellen. Maar nog belangrijker is dat zij exact weten wie hun meest ideale bezoeker is. Gepensioneerden, 40+-ers en middelbare scholieren zijn niet interessant voor de banken en hoeven met deze landingspagina niet bereikt te worden.

Stel jezelf daarom de vraag: welk profiel sluit aan bij de landingspagina? Dit wordt ook wel een persona genoemd. In deze persona staan belangrijke kenmerken over de bezoeker. Als je auto’s verkoopt dan wil je bezoekers die toe zijn aan een nieuwe auto. Hieronder vallen mensen die recentelijk het rijbewijs hebben gehaald, maar ook ouders van gezinnen die gaan uitbreiden.

Door een persona voor de landingspagina te creëren kun je met een betere insteek aan de landingspagina werken. Als je geen persona maakt dan weet je te weinig over de ideale bezoeker en is het moeilijk om deze via de juiste kanalen te bereiken.

Zo ziet de persona voor een kinderfiets er uit:
Een man of vrouw die 5 jaar geleden een (klein)kind of neefje/nichtje heeft gekregen. De leeftijd ligt hiermee minimaal op 20 jaar. Leeft minimaal van een modaal inkomen. Woonplaats en opleiding zijn niet van belang. Deze persoon kan de website via desktop of mobiel/tablet bereiken.

Voor een kinderfiets is geen diepe analyse nodig. Omdat er een groot aantal mensen is dat de kinderfiets kan kopen zijn er geen zeer specifieke kenmerken.

Hier zijn enkele vragen die je kunt stellen om de persona zorgvuldig op te stellen:

  • Demografische gegevens

- Het geslacht van de bezoeker

- De leeftijd van de bezoeker

- Woonplaats van de bezoeker

  • Carrière

- Het inkomen van de bezoeker

- De opleiding van de bezoeker

- Hoe lang werkt de bezoeker al?

  • Systeem

- Gebruik de bezoeker desktop/mobile?

- Welk besturingssysteem gebruikt de bezoeker?

- Computerkennis van de bezoeker

Met deze vragen kan een duidelijker profiel van de bezoeker worden geschetst. Als je weet dat de gewenste bezoeker een man van 20-40 uit Rotterdam is dan kun je het kanaal waarmee je deze persoon gaat bereiken hier perfect op laten aansluiten.

De vragen met betrekking tot het systeem zijn vooral belangrijk voor de technische kant van de landingspagina. Als je weet dat de bezoekers ook vanaf mobiele apparaten kunnen komen dan is het belangrijk om de landingspagina hier op de juiste wijze voor op te stellen.

Kanaal om bezoekers te bereiken

Met een schets van de meest ideale bezoeker is het eenvoudiger om vast te stellen wat de juiste kanalen zijn om deze bezoekers te bereiken. Er zijn talloze verschillende kanalen die je kunt gebruiken om mensen te bereiken en op de website te krijgen.

Op basis van de schets kan worden vastgesteld wat het meest ideale kanaal is. We halen het voorbeeld van de hypotheek voor starters er weer bij. De banken zullen meer baat hebben bij bezoekers die vanuit Google via zoektermen zoals ‘hypotheek voor starters’ komen dan bezoekers die via een nieuwsbericht op Facebook de landingspagina bereiken.

Ditzelfde geldt voor jouw landingspagina. Je kunt een advertentie op een algemene website plaatsen waardoor er een groep bezoekers met diverse kenmerken op de website komt: kinderen, jongeren, studenten, starters, senioren en meer. Maar als het product op de landingspagina alleen geschikt is voor starters dan is een groot deel van deze bezoekers dus ongewenst.

Het gebruik van het juiste kanaal is vooral belangrijk om de juiste resultaten te meten. Als de landingspagina 100 willekeurige bezoekers trekt waarvan er 10 overeenkomen met jouw ideale bezoeker en er 1 een product koopt dan heb je een conversiepercentage van 1%. Maar als je uitsluitend de ideale bezoekers naar de landingspagina trekt dan is het conversieprecentage 10%.

Ongewenste bezoekers verstoren dus de resultaatmetingen.

Hieronder een kleine uitleg per soort kanaal

Sociale Media

De meeste mensen zitten op Sociale Media om de tijd te doden: in de bus, thuis op de bank of op vakantie. De gemiddelde gebruiker op Facebook en Twitter is er dus niet op ingesteld om producten te kopen. Zij kijken vaak alleen maar rond voor informatie totdat zij weer iets anders gaan doen.

E-mail

Je kunt met e-mail zeer specifiek de doelgroep bereiken. Mensen checken hun e-mail steeds vaker onderweg waardoor het niet altijd een juist medium is om producten te verkopen. Maar voor zakelijke klanten is het juist interessant omdat deze hun e-mail vaak achter het bureau lezen en zo rustig beslissingen zonder afleidingen kunnen nemen.

Zoekresultaten

Bezoekers die via zoekresultaten op de website terechtkomen zijn specifiek op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Afhankelijk van het zoekwoord kun je dit kanaal dus maximaal inzetten en de landingspagina optimaliseren voor de bezoekers die specifieke zoektermen gebruiken.

Zo willen banken graag bezoekers die zoeken naar ‘hypotheek voor starters’ omdat dit voor hen zeer interessante bezoekers zullen zijn.

Google-Advertenties

Je kunt advertenties via Google zeer specifiek op zoektermen richten, maar ook via het Display-netwerk (Adsense) van Google is het mogelijk om bezoekers te benaderen.

De bezoekers die vanuit de zoekresultaten komen zijn vaak het meest specifiek omdat zij een bepaalde zoekterm hebben gebruikt. Daarbij benader je hen via de titel en omschrijving van de advertentie zodat je precies kunt vertellen wat zij op de landingspagina zullen zien.

Schep de juiste verwachtingen

De toon waarop je de ideale bezoeker via het kanaal aanspreekt heeft invloed op de verwachtingen van deze bezoeker. Je kunt op internet gebruikmaken van tekst en afbeeldingen om bezoekers naar de website te leiden.

Vooral tekst heeft een grote invloed. Je moet in het proces dat de ideale bezoeker voor het daadwerkelijke doormaakt de juiste woorden en intonatie gebruiken. Als je een advertentie gebruikt met ‘De beste hypotheek voor starters’ dan moet de landingspagina overeenkomen met deze claim.

Hetzelfde geldt voor kinderfietsen. ‘Het grootste assortiment kinderfietsen’ schept de verwachting dat de bezoeker op een pagina komt met tientallen of honderden verschillende kinderfietsen.

Het eerste contact is dus een oproep om de landingspagina te bezoeken. Binnen deze oproep kun je steekwoorden en pakkende teksten gebruiken om interesse te wekken om door te klikken. Let wel op: het is niet de bedoeling om zo veel mogelijk mensen door te laten klikken. Het is juist de bedoeling om zo veel mogelijk ideale bezoekers te laten doorklikken.

Als je adverteert voor een landingspagina met als doel huizen te verkopen dan wil je geen bezoekers die op zoek zijn naar een huurhuis. Schep daarom ook geen verkeerde verwachtingen in de oproep. Dit zal ongewenste bezoekers opleveren en de resultatenmeting negatief beïnvloeden.

Stel de landingspagina op

Je weet nu:

  • Het doel van de landingspagina
  • Wat de ideale bezoeker is
  • Waar je deze bezoeker kunt bereiken
  • Hoe je de juiste verwachtingen schept

Het is nu tijd om de landingspagina op te zetten. Let ook hier op de ideale bezoeker. Omdat je deze bezoekers graag wilt omzetten naar klant is het van belang om hen op de juiste manier aan te spreken (jij of u), eventueel jargon te gebruiken en de inhoud bij de persona te laten aansluiten.

Hoe meer ideale bezoekers je op een landingspagina krijgt hoe groter de kans dat zij omgezet worden naar klant. Stel dus nooit als doel zo veel mogelijk bezoekers op de pagina te krijgen maar houdt één doel aan: het ontvangen van zo veel mogelijk ideale bezoekers.

Ik raad aan het artikel ‘De perfecte landingspagina voor SEO, Adwords of Social Media maken‘ te lezen voordat je start met het aanmaken van een nieuwe landingspagina.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips