25 Onmisbare Optimalisatietips voor Google Shopping

25 Onmisbare Optimalisatietips voor Google Shopping

Op deze pagina geef ik je 25 tips voor het optimaliseren van Google Shopping-campagnes om betere resultaten te halen, minder advertentiebudget te spenderen en op te vallen tussen de andere advertenties op de pagina.

 

Een goede Google Shopping-campagne begint bij de juiste instellingen en gaat verder met optimalisatie. Hoe sterker de campagne inspeelt op de resultaten die tot nu toe zijn gemeten hoe beter de uiteindelijke optimalisatie kan worden opgesteld.

Specificeren met Custom Labels

Binnen Google Shopping en de datafeed heb je zelf de mogelijkheid om Custom Labels in te stellen. Deze kun je vervolgens in Google Shopping-campagnes als productfilter ingeven om hier specifiek op te adverteren.

Hieronder vind je 3 handige tips om deze efficiënt te gebruiken.

1 Stel seizoensgebondende filters in

Door productadvertenties seizoensgebonden te maken kun je ervoor zorgen dat deze uitsluitend tijdens de interessante seizoenen getoond worden. Het is vaak niet interessant om op zomerkleding te adverteren tijdens de wintermaanden. Je kunt de advertenties daarom seizoensgebonden maken en voorkomen dat je tijdens deze maanden geld uitgeeft aan advertenties.

Je kunt binnen de datafeed van de webwinkel instellen dat bepaalde advertenties maar tijdens bepaalde maanden getoond worden. Via Custom Labels maak je hier een unieke kolomtitel voor genaamd seasons. Vervolgens kun je de seizoenen Winter, Spring, Summer en Fall ingeven.

2 Stel uitverkoop in

Bezig met een uitverkoop binnen de webwinkel? Dan kun je de producten die onder de uitverkoop vallen specifiek aangeven in Google Shopping. Je kunt op basis van dit gegeven onder andere instellen dat de advertenties op deze producten een hogere CPC mogen hebben omdat je hier zo snel mogelijk vanaf wilt.

3 Stel marges in

De winst die je per product maakt kan van invloed zijn op het bod dat je hiervoor wilt uitbrengen. Door alle producten onder te verdelen in “Lage Marge” en “Hoge Marge” kun je op bepaalde producten een hogere limiet instellen. Het kan interessant zijn om op de producten waar je een hoge marge op draait een hoger dagelijkse limiet in te stellen omdat je hier meer kliks op kunt ontvangen.

Instellingen optimaliseren

4 Vul uitgesloten zoekwoorden in

De advertenties die in Google Shopping worden getoond zijn gebaseerd op de termen die binnen de zoekopdracht zijn gebruikt. Je wordt dus op een groot aantal termen weergeven zolang de titel of omschrijving van het product hier aan voldoet. Maar wanneer er zoektermen gebruikt worden die niet relevant zijn voor jouw producten dan wil je hier niet bij verschijnen.

Voorbeeld: Als een webwinkel tweedehands iPads verkoopt dan willen zij niet verschijnen op “Nieuwe iPad kopen”

Adwords uitgesloten zoekwoorden

Adwords uitgesloten zoekwoorden

Je kunt in Adwords uitgesloten zoekwoorden invullen. Ga hiervoor naar de desbetreffende Adwords-campagne, klik op het tabblad “Zoekwoorden”, scroll naar beneden en klik op “Uitsluitingszoekwoorden”. Je kunt deze op advertentiegroepniveau en campagneniveau instellen.

5 Maak gebruik van kleine advertentiegroepen

In plaats van alle producten in één advertentiegroep te plaatsen is het meer conversiegericht en bovendien ook goedkoper om met veel kleine advertentiegroepen te werken. Hierdoor krijg je betere bidopties omdat je per groep een maximaal bod en budget kunt instellen. Iedere advertentiegroep kan ook op specifieke metrics worden ingesteld met behulp van de filters.

Als je met kleine advertentiegroepen werkt heb je de gehele Google Shopping-campagne beter in handen en zijn er veel meer mogelijkheden tot optimalisatie.

6 Zorg voor automatische datafeeds.

De datafeeds die je naar de Google-database stuurt moeten regelmatig worden geüpdatet. Je kunt daarom automatische datafeeds instellen om ervoor te zorgen dat Google altijd de laatste informatie over het assortiment heeft.

Voor een groot aantal soorten webwinkelsoftware zijn er automatische feeds beschikbaar. Wanneer je niet met een webwinkelsoftware werkt dan is het raadzaam om de hulp van een programmeur in te schakelen om samen naar de mogelijkheden van automatische datafeeds te kijken.

7 Gebruik kleur, maat, geslacht en andere kolommen

Hoe gedetailleerder je de producten binnen het assortiment specificeert hoe beter dit zal aansluiten bij de advertenties die binnen Google Shopping worden getoond. Je kunt allerlei verschillende kolommen toevoegen die helpen het aanbod beter aan te laten sluiten bij wat er in de zoekopdracht wordt gevraagd.

Zo kun je kleur, maat, geslacht en andere kolommen invullen. De kans is hierdoor groter dat je getoond wordt bij zoektermen zoals “Rode jas kopen”, “Schoenen voor jongens” en “Small t-shirt”.

Segmentatie toepassen

8 Segmenteer de best verkopende producten

Als je op bepaalde producten een hoge conversie hebt dan is het slim om deze producten actiever te adverteren. Je kunt op basis van de prestaties binnen de webwinkel uitzoeken bij welke advertenties je een hoger maximaal bod en dagelijks limiet kunt instellen.

Voeg een kolom aan de datafeed toe met een custom label zoals conversion. Je kunt dan met eigen gegevens vanuit Google Analytics, de webwinkel en omzetstatistieken bij producten aangeven wat hun conversie is: laag, normaal of hoog.
Vervolgens segmenteer je deze producten door een filter binnen Google Shopping toe te voegen. Stel hier vervolgens in dat producten binnen de categorie high onder conversion een hoger maximaal bod mogen hebben.

9 Segmenteer op basis van locatie (minder bieden)

Je kunt binnen Google Adwords en Analytics bijhouden waar de meeste bezoekers vandaan komen. Dit is in Nederland bijvoorbeeld relevant voor bezoekers binnen en buiten de Randstad. Op basis van deze locaties kun je instellen dat je meer of juist minder wilt bieden op advertenties die getoond worden aan bezoekers in specifieke locaties.

Bieden per locatie

Bieden per locatie

Dit is ook interessant voor webwinkels die internationaal actief zijn. Zo kun je het maximale bod op advertenties die in Duitsland getoond worden verlagen met 20% en advertenties in Frankrijk verhogen met 10%.

Om dit in te stellen ga je naar de instellingen van de advertentiecampagne en selecteer je het tabblad locaties. Je kunt vanuit dit tabblad nieuwe locaties toevoegen en per locatie aangeven wat het procentuele verschil in het maximale bod mag zijn.

Instellen per locatie

Instellen per locatie

10 Segmenteer op basis van tijden

Het is op bepaalde dagen en rond bepaalde tijden interessanter om te adverteren in Google Shopping. Als je merkt dat bezoekers vooral in het weekend een bestelling voor bepaalde producten plaatsen dan is het effectief om tijdens deze dagen een hoger advertentiebod in te stellen.

Bieden met tijd

Bieden met tijd

Je kunt daarbij ook instellingen op basis van tijd ingeven. Als er meer mensen van 08:00 tot 11:00 bestellen dan wil je op deze momenten meer opvallen in de zoekmachine en kan het maximale bod verhoogd worden.

Deze data en tijden stel je via de instellingen van een advertentiecampagne in. Klik vervolgens op het tabblad Advertentieplanning

Instellen per datum

Instellen per datum

11 Segmenteer op basis van mobiele gebruikers

Nog niet iedereen bestelt direct vanaf hun mobiele telefoon of tablet. Deze apparaten worden voornamelijk gebruikt om onderzoek te doen naar producten die men later via de computer gaat kopen. Het kan daarom effectiever voor het advertentiebudget zijn om de kosten per klik voor mobiele apparaten te verlagen.

Bieden per apparaat

Bieden per apparaat

Deze instelling vind je bij het tabblad instellingen van de betreffende advertentiecampagne. Vervolgens klik je op het tabblad apparaten en kun je instellen dat je voor mobiele gebruikers met een volledige browser een lager bod wilt instellen. Het is op dit moment niet mogelijk om dit voor tablets te doen.

Instellen per apparaat

Instellen per apparaat

Tekst van advertenties optimaliseren

12 Voeg altijd merknamen toe

Als de producten in de datafeed onder een merk vallen dan is het goed om de merknaam in de datafeed toe te voegen. Je kunt dit met brand als kolomtitel toevoegen en vervolgens per product aangeven van welk merk het product is. Dit zal ertoe leiden dat de advertentie vaker in Google Shopping wordt getoond wanneer de zoekterm gericht is op deze merknaam.

13 Gebruik de omschrijving om te verkopen

Iedere Google Shopping-advertentie krijgt een omschrijving. Deze stel je per advertentiegroep in. Je kunt deze omschrijving gebruiken om de zoeker te overtuigen naar jouw website te gaan. Omschrijvingen als “Voor 24:00 besteld, morgen in huis”, “Snelste levering van Nederland” of “Beste kwaliteit en garantie” zullen helpen om meer mensen door te laten klikken naar jouw webwinkel.

Opvallen in Google Shopping

14 Goedkopere producten op niet specifieke keywords

Je kunt adverteren op algemene producttermen en hierbij gebruik maken van goedkopere producten. Als iemand op zoek is naar nieuwe autobanden dan worden er allerlei advertenties van autobanden getoond. Wanneer je hier als webwinkel met een goedkoper model tussenstaat dan is de kans groot dat de zoeker uiteindelijk voor jouw webwinkel zal gaan.

Probeer maximaal gebruik van deze tip te maken door per categorie een goedkoop product toe te voegen. Kies echter niet een product dat veel lager geprijsd is. Dit kan bij de zoeker tot de gedachte leiden dat het niet een juiste advertentie is, het product niet voldoet aan de kwaliteit of dat het met opzet te laag geprijsd is.

15 Zorg voor ratings op de pagina

Binnen de Google Shopping-advertenties worden net als bij andere Adwords-advertenties scores getoond. De scores worden gebaseerd op recensies van andere websites of van de klanten die deze recensies hebben achtergelaten.

De recensies zorgen ervoor dat de advertentie een stuk opvallender is in vergelijking met andere advertenties binnen hetzelfde Google Shopping-blok. Dit kan voor meer kliks gaan zorgen en hierdoor ook meer verkopen opleveren.

16 Schrijf je alvast in voor Google Trusted Stores

In Amerika is Google Trusted Stores inmiddels al ver doorgedrongen maar in Nederland moet Google het nieuwe programma nog gaan lanceren. Onder Trusted Stores vallen de webwinkels die volledig voldoen aan de belangrijkste richtlijnen die Google voor webwinkels heeft opgesteld. Het is lichtelijk vergelijkbaar met het Thuiswinkel-keurmerk.

Bij de webwinkels die onder Google Trusted Stores vallen wordt in Google Shopping-blokken een opvallend icoon geplaatst. Als je als een van de weinige webwinkels een dergelijk icoon bij de domeinnaam hebt staan dan is de kans groot dat zoekers voor jouw advertentie gaan in plaats van de advertentie van een van de concurrenten.

Meld je alvast aan via http://www.google.com/trustedstores/

17 Vergeet niet de aanbiedingsprijs te vermelden

Als een product tijdelijk in de aanbieding is dan is het slim om dit aan de datafeed toe te voegen. De tag sale_price zorgt ervoor dat Google kan zien dat het om een aanbieding gaat. Je kunt met de tag sale_price_effective_date aangeven binnen welke periode deze aanbieding geldig zal zijn.

De advertenties die in de aanbieding zijn vallen beter op in de Google Shopping-advertenties. Hieronder komt een klein prijsicoon met de aanbiedingsprijs.

Afbeeldingen laten opvallen

18 Hoge kwaliteit afbeeldingen

De kwaliteit van de afbeeldingen die je voor Google Shopping-advertenties gebruikt zijn van invloed op de hoeveelheid kliks die je hiermee ontvangt. Als de producten goed zichtbaar zijn in de advertenties dan zullen bezoekers hier sneller op klikken.

Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen van goede kwaliteit zijn en dat deze goed worden verkleind. Wanneer er veel witte ruimte rondom een product aanwezig is of het product niet zichtbaar is op de afbeelding dan is de kans kleiner dat iemand vanuit Google op de website terecht zal komen.

19 Gebruik afbeeldingen met extra’s

Zijn er producten waar je extra’s bij levert in de vorm van een multipack? Dan kun je de afbeeldingen voor deze producten opvallend maken door deze extra’s in de afbeelding te tonen. Dit maakt de afbeelding uniek tegenover de standaardafbeeldingen die de concurrenten binnen Google Shopping vaak gebruiken en vergroot de kans dat de zoeker vanuit Google naar jouw website komt.

OTTO en Wehkamp gebruiken in onderstaande advertentie een afbeelding met extra’s en onderscheiden zich hiermee van de afbeeldingen die concurrenten hiervoor gebruiken.

Afbeelding met extra

20 Verander de afbeeldingen

Om Google Shopping-campagnes maximaal te optimaliseren is het belangrijk om de afbeeldingen binnen de advertenties te optimaliseren. Net als het gebruik van extra’s in de afbeelding is het slim om eigen foto’s voor de advertenties te gebruiken.

Een groot aantal adverteerders maakt binnen Google Shopping gebruik van de standaardafbeeldingen die door de producent van de producten wordt geleverd. Door eigen modellen in de desbetreffende kledingartikelen te gebruiken en unieke productafbeeldingen te kiezen val je beter op tussen de andere advertenties en kun je meer kliks naar de producten krijgen.

Concurrentieonderzoek uitvoeren

21 Kijk naar prijzen van concurrenten

Voor iedere advertentie die je binnen Google Shopping opzet is het belangrijk dat je weet welke prijzen de concurrenten hanteren. Als de prijs voor het product bij jouw webwinkel aanzienlijk hoger ligt dan de prijs van concurrenten dan is de kans klein dat de zoekterm kliks zal gaan opleveren.

Je kunt op basis van de prijzen van concurrenten kijken of je de eigen prijzen kunt verlagen of pogingen doen om de advertentie opvallender te maken (zie het kopje afbeeldingen hierboven). Dit helpt uiteindelijk om toch veel kliks te krijgen terwijl je de prijzen niet hoeft te verlagen.

22 Houd bij hoe goed je het doet

Je kunt binnen Google Shopping bijhouden hoe goed jouw advertenties presteren tegenover de advertenties van concurrenten. Het systeem dat Google hiervoor heeft opgezet voldoet nog niet helemaal aan alle wensen (soms is de informatie niet correct). Toch kan het een goed beeld geven van de prestaties binnen de Google Shopping-veiling.

Landingspagina’s optimaliseren

23 Kijk verder dan alleen advertenties (landingspagina optimaliseren)

Het opzetten van Google-advertenties is slechts de eerste stap van het uiteindelijke verkoopproces. Zorg daarom altijd dat de landingspagina ook zo veel mogelijk geoptimaliseerd is voor de bezoeker. Verbind de juiste landingspagina’s aan de Google Shopping-campagnes en test hoe goed de landingspagina’s het doen.

Hoe beter de landingspagina’s zullen presteren hoe hoger het advertentiebudget voor nieuwe Google Shopping-campagnes zal zijn.

24 Gebruik unieke landingspagina’s voor categorieën

Je kunt voor zoektermen die specifiek op categorieën gericht zijn speciale landingspagina’s aanmaken. Het is beter om een pagina over autobanden te tonen bij de zoekterm “autobanden” dan een specifieke productpagina voor autobanden van een bepaald merk. Zo vergroot je de kans dat iemand vanuit Google doorklikt naar de website en een van de modellen autobanden bestelt.

Verder optimaliseren met gegevens

25 Resultaten meten in Google Analytics

Uiteindelijk zijn de resultaten het meest belangrijk. Als je weet hoe bepaalde advertentiecampagnes presteren dan kun je besluiten hier meer advertentiebudget voor vrij te maken of om juist niet langer op bepaalde producten of categorieën te adverteren.

Meet via Google Analytics hoe hoog de conversie van Google-Shopping-bezoekers is en welke omzet/winst je hieruit hebt behaald. Je kunt voor Google Shopping speciale URL-tracking instellen zodat je deze in Google Analytics kunt analyseren.

Dit stel je in bij de advertentiecampagne in Google Adwords. Ga naar de instellingen en scroll naar de onderkant van de pagina. Vul hier een speciale toevoeging voor de URL in waarmee je kunt vaststellen dat het gaat om verkeer dat via Google Shopping op de website terechtkwam. Gebruik een parameter en trackingsjabloon om de beste inzichten te krijgen.

URL-tracking

URL-tracking

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips