Zo kun je doelen instellen bij Google Adwords: 4 Tips

Zo kun je doelen instellen bij Google Adwords: 4 Tips

Google Adwords-campagnes kunnen al snel een groot deel van het marketingbudget opnemen.

 

Het is prettig om hier maximaal resultaat uit te halen…

 

… maar dit kan alleen als je Google Adwords effectief instelt.

 

Het instellen van doelen is hier een onderdeel van. Dit draagt bij aan een beter rendement.

 

In dit artikel vertellen wij je hoe je deze doelen instelt en geven wij enkele tips die zorgen voor meer resultaat.

Het belang van doelen instellen voor Google Adwords

Bij het opstellen van een advertentiecampagne in Google Adwords richt je specifiek op zoekwoorden die Google-gebruikers invoeren.

 

Maar nadat een bezoeker op de advertentie klikt heb je geen idee wat er gebeurt. En juist daar gaat het bij veel advertentiecampagnes mis.

 

Om de advertentiecampagne op termijn te kunnen verbeteren moet je weten welke resultaten de campagne oplevert.

 

En deze resultaten kun je alleen meten wanneer je doelen voor de advertentiecampagne instelt: zo kom je te weten wat de bezoeker na het klikken doet.

 

Via Google Adwords worden deze kliks gekoppeld aan de doelen. Zo analyseer je onder andere welke advertentiecampagnes de beste resultaten opleveren.

Tip 1: Stel doelen in via Google Analytics, niet Adwords

Laten we beginnen bij het meest belangrijke:

 

Je stelt doelen voor Adwords-advertentiecampagnes niet in via Adwords maar via Google Analytics.

 

De voornaamste reden is het tekort aan data dat Google Adwords je geeft.

Verschillen in data over interacties

Bij Adwords wordt uitsluitend gekeken naar de kliks op de website. Je hebt dus geen gegevens over de interactie van de bezoeker.

 

Sessieduur

Voor sommige bedrijven is het van belang om te meten hoe lang iemand op de webpagina blijft.

 

Dit speelt onder andere bij lange pagina’s: hoe verder een bezoeker op de pagina scrollt hoe langer de sessieduur.

 

Verschillende dagen

Google Adwords linkt doelen altijd aan de klik: een bezoeker die op maandag de advertentie aanklikt, maar op woensdag pas een product koopt, wordt gezien als een conversie op maandag. Het geeft dus valse data.

 

Google Analytics biedt een ander beeld: een bezoeker die maandag via Google Adwords op de website komt, maar op woensdag het product koopt, zal als conversie op woensdag gezien worden.

 

Verschillende bronnen

Een bezoeker die op maandag via een advertentie binnenkomt en op woensdag via Social Media de website bezoekt wordt in Google Adwords alleen als Adwords-bezoeker registreert.

 

Bij Google Analytics zie je dat de bezoeker eerst via Adwords op de website is gekomen en later in de week terugkeerde via Social Media.

Tip 2: Combineer Adwords en Analytics

Het is erg eenvoudig om Google Adwords en Google Analytics met elkaar te koppelen.

 

Ga naar jouw Google Analyics-dashboard en klik bovenin op “Beheerder”.

 

Je ziet nu drie kolommen. In de middelste kolom staat “Property” en wordt “Adwords Linking” als optie gegeven.

 

Klik op deze optie en verbind jouw Google Analyics-account met jouw Adwords-ID. Vanaf nu worden conversies uit Google Analytics overgezet naar Adwords.

 

Doelen instellen bij Google Analytics

Wij schreven eerder al een artikel over hoe je doelen in Google Analytics kunt instellen om zo alles bij te houden.

 Google Analytics Doelen Instellen

In het artikel lees je hoe je nieuwe doelen in Analytics aanmaakt en welke belangrijke elementen hier bij komen kijken.

 

Dankzij de koppeling met Google Adwords hoef je niets meer te doen. De conversies vanuit Google Analytics worden automatisch gesynchroniseerd met Google Adwords.

 

Vertraagde data

Een nadeel van deze koppeling is de vertraging van de dataweergave. Conversies vanuit Google Analytics worden pas na 24 tot 72 uur doorgevoerd in Google Adwords.

 

Het duurt dus erg lang voordat je kunt zien hoe goed een Adwords-advertentiecampagne op dat moment presteert.

 

Maar omdat de emeste advertentiecampagnes voor langer dan 72 uur actief zijn zal dit voor een groot aantal bedrijven tot weinig moeilijkheden leiden.

 

Vergeet niet om Google Adwords-doelen uit te schakelen

Wanneer je doelen via zowel Google Adwords als Analytics bijhoudt dan zul je dubbele conversies meten.

 

Schakel de doelen in Google Adwords daarom altijd uit. Zo voorkom je dat iedere conversie dubbel in het systeem staat en de campagneresultaten worden verstoord.

Tip 3: Adwords & Analytics; ook handig voor remarketing

Wil je verloren bezoekers terughalen naar jouw website? Dan is remarketing op dit moment de meest effectieve manier.

 Google Retargeting Adwords Display-netwerk

Bij remarketing toon je advertenties bij mensen die de website hebben verlaten.

Google Retargeting Adwords Dynamische advertenties 

Je kunt deze advertenties onder andere tonen op basis van:

  • Bepaalde pagina’s die de bezoeker bekijkt
  • Surfgedrag op de website
  • Demografische gegevens van bezoekers
  • Tijdstippen van het bezoek
  • Producten in winkelwagens

 

Wij hebben eerder al een artikel geschreven waarin je leest hoe je Google remarketing via Adwords en Analytics kunt instellen.

 

In het artikel leggen wij, net als in dit artikel, uit hoe je de twee platforms aan elkaar koppelt. Daarbij geven wij enkele tips en uitleg bij het opstellen van effectieve Remarketing-advertentiecampagnes.

Tip 4: Meet metrics zoals bounce rate en zoekopdrachten

Google Analytics geeft inzicht in allerlei gegevens van de bezoekers. Bij Google Adwords track je alleen de kliks van bezoekers, maar bij Analytics krijg je meer te zien.

Dankzij de combinatie van Adwords- en Analytics-gegevens kun je veel informatie krijgen. Je ziet bijvoorbeeld welke Adwords-Display-afmetingen het meeste resultaat opleveren. Eerder schreven wij al een artikel over de beste formaten voor het Adwords-Displaynetwerk.

  • Bounce rate

    Zo kun je onder andere de bounce rate van landingspagina’s bijhouden: hoeveel bezoekers verlaten de website direct vanaf de landingspagina?

     

    Je wilt weten hoe goed een advertentiecampagne presteert en of bezoekers op de website blijven.

     

    Door de bounce rate bij te houden weet je welke headlines en omschrijvingen het beste voor Adwords-advertentiecampagnes zullen werken.

     

    Je leert welke advertenties wel en niet werken en kan de campagnes zo steeds verder optimaliseren. Dit helpt vanaf begin af aan om het marketingbudget beter te besteden.

     

  • Sessieduur

    Door bij te houden hoe lang bezoekers op de webpagina en de website blijven kun je campagnes optimaliseren. Hoe langer de bezoeker blijft hangen hoe sterker de betrokkenheid.

     

    Zo houd je exact bij of mensen video’s op de landingspagina bekijken of veel informatie lezen, omdat dit invloed heeft op de sessieduur.

  • Producten in winkelwagen

    Als je via speciale tags bijhoudt welke producten bezoekers aan hun winkelwagen toevoegen dan kun je dit via Analytics inzien.

     

    Ieder product heeft een eigen tag en wordt doorgestuurd naar Analytics. Bij Google Adwords krijg je deze data nooit onder ogen.

     

    Zo weet je dankzij Analytics of bezoekers vanuit Adwords-campagnes specifieke producten kopen. Dit geldt niet alleen voor producten die je via de advertenties aanprijst.

     

    Je ziet hierdoor namelijk ook het verband met andere aankopen. De kans bestaat dat de bezoeker via een advertentie voor een iPhone binnenkomt maar uiteindelijk een iPad koopt.

     

    Dit geldt ook voor aanvullende producten, zoals telefoonhoesjes bij iPhone-toestellen.

  • Zoekopdrachten op de website

    Bezoekers die via Google Adwords op de website komen kunnen via jouw zoekformulier bepaalde zoekopdrachten op de website uitvoeren.

     

    In de data van Google Adwords zul je nooit kunnen terugzien welke zoekopdrachten deze bezoekers op jouw website gebruiken.

     

    Bij Google Analytics kun je deze informatie wel bijhouden, en kun je dus exact zien of er trends binnen het zoekgedrag op de website zijn bij gebruikers vanuit Adwords-campagnes.

Ga zelf aan de slag met doelen

Je weet nu voldoende om zelf eigen doelen in te stellen via Google Adwords en Google Analytics. Heb je aanvullende vragen naar aanleiding van dit artikel? Plaats dan een reactie.

 

Kun je zelf tips bedenken om doelen beter in te stellen? Dan horen wij het graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips