Dit zijn de juiste afmetingen voor Facebook-advertenties

Dit zijn de juiste afmetingen voor Facebook-advertenties

Adverteren op Facebook kan veel resultaat opleveren.

 

Er zijn allerlei mogelijkheden om op Facebook te adverteren,

 

zoals het instellen van specifieke doelgroepen en retargeting op Facebook.

 

Maar dan moeten de advertenties wel goed worden ingesteld.

 

En dat kan alleen met de juiste afmetingen.

Om deze reden gebruik je de juiste afmetingen voor Facebook-advertenties

Bij iedere Facebook-advertentie moet een afbeelding worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de advertentie beter opvalt en dat Facebook-gebruikers dus ook sneller op de advertentie klikken.

 

Het instellen van een afbeelding is redelijk eenvoudig. Je kunt vrijwel iedere afbeelding bij een Facebook-advertentie instellen, maar het gaat er juist om dat je de juiste afmetingen gebruikt. Facebook stelt de afbeelding automatisch bij wanneer je niet de exacte afmetingen van afbeeldingen gebruikt. En juist dit kan een probleem veroorzaken.

 

Want afbeeldingen die niet voldoen aan de afmetingen worden geknipt. Dit betekent dat een deel van de afbeelding niet in de advertentie getoond wordt. Je kunt de afbeelding zelf slepen om in te stellen waar geknipt moet worden, maar dit betekent nog steeds dat een deel ervan wegvalt.

 

Om zeker te zijn dat alle onderdelen van een afbeelding in de advertentie worden getoond moet deze vooraf worden opgemaakt. Je kunt het beste zelf vooraf onderdelen van de afbeelding verwijderen, zodat Facebook dit niet automatisch doet. Zo blijven de belangrijkste onderdelen van een afbeelding altijd zichtbaar.

 

In dit artikel vermelden we onder andere de afmetingen voor advertenties voor:

  • Pagina likes
  • Conversiegerichte advertenties
  • Evenementgerelateerde advertenties
  • App-installaties
  • Desktop en mobiel

Waarom 600 x 600 als standaard is ingesteld

Facebook geeft bij het opstellen van advertenties aan dat de standaard afmetingen liggen bij 600 x 600. Dit geldt niet alleen voor de advertenties op desktops maar ook voor advertenties op tablets en smartphones.

 

Maar deze afmetingen bieden niet altijd de scherpte die je voor een advertentie wilt. Het kan zelfs zijn dat jouw advertentiebanner kleiner is dan 600 x 600 en de advertentie eventueel vergroot moet worden om deze goed zichtbaar te maken.

 

Het is daarom, ondanks de richtlijn van 600 x 600, nog steeds van belang dat de exacte afmetingen van de Facebook-advertenties worden aangehouden. Zo weet je zeker dat de belangrijkste elementen van een afbeelding in de advertentie zullen terugkomen.

 

600 x 600 betekent wel dat de afbeelding op ieder medium goed en scherp kan worden weergegeven. Maar het houdt geen rekening met specifieke elementen in een advertentie die bijvoorbeeld extra moeten opvallen.

De afmetingen van Facebook-advertenties

Bij de afmetingen van advertenties wordt gesproken over de afmetingen van de afbeelding en van de vertoning. Hier zit een verschil in. De vertoning is kleiner dan de afbeelding, maar het is met betrekking tot de scherpte van foto’s beter om de ratio van de vertoning aan te houden.

 

Facebook biedt de volgende advertentiemogelijkheden en hanteert daarbij de volgende afmetingen.

 

Newsfeed Desktop


  • Vind-ik-leuk-advertenties

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 444 pixels

    Afmetingen vertoning: 470 x 246 pixels

  • Conversiegerichte advertenties

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 470 x 246 pixels

     Facebook advertentie afmeting newsfeed groot

  • Meerdere producten-advertenties

    Afmetingen afbeelding: 600 x 600 pixels

    Afmetingen vertoning: 200 x 200 pixels

     Facebook advertentie afmeting multiple product ads

  • Rechterzijkolom

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 254 x 133 pixels

     Facebook advertentie afmeting sidebar

  • App-installaties

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 470 x 426 pixels

  • Evenementen

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 444 pixels

    Afmetingen vertoning: 470 x 174 pixels

  • Aanbiedingen

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 470 x 246 pixels


 

Newsfeed Mobiel


  • Conversiegerichte advertenties

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 560 x 292 pixels

    Facebook advertentie afmeting mobile conversie

  • Meerdere producten-advertenties

    Afmetingen afbeelding: 600 x 600 pixels

    Afmetingen vertoning: 470 x 470 pixels

  • App-installaties

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 560 x 293 pixels

  • Evenementen

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 444 pixels

    Afmetingen vertoning: 560 x 208 pixels

  • Aanbiedingen

    Afmetingen afbeelding: 1200 x 628 pixels

    Afmetingen vertoning: 50 x 292 pixels


De ultieme lijst met afmetingen

Wil je een nog duidelijker voorbeeld van de afmetingen van Facebook-advertenties? In onderstaande infographic worden alle afmetingen weergeven en kun je eenvoudig zien welke afmetingen je per advertentie moet gebruiken. Zo wordt adverteren op Facebook nog eenvoudiger.

Master Guide: All Facebook Image Dimensions and Ad Specs [2015]
Courtesy of: JonLoomer.com

Plaats jouw vragen over Facebook-advertenties

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag over Facebook-advertenties of het optimaliseren van afbeeldingen? Plaats dan een reacties onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips