Welke afzender moet je gebruiken bij e-mailmarketing?

Welke afzender moet je gebruiken bij e-mailmarketing?

De e-mails die je verstuurt hebben een afzender.

 

Maar niet ieder bedrijf stelt een unieke afzender in…

 

… waardoor de resultaten van e-mailmarketing tegenvallen.

 

De afzender is het verschil tussen het wel of niet openen van een e-mail.


Je moet hier dus goed over nadenken voordat je een e-mailmarketingcampagne start.

Iedere e-mailverzender heeft een naam

Wanneer iemand een e-mail ontvangt dan wordt er door de e-mailclient een naam van de verzender weergeven. Dit geldt voor zowel persoonlijke e-mails als e-mails die als onderdeel van e-mailmarketing worden verzonden. Door een afzender in te stellen, kunnen ontvangers van de e-mail exact zien met wie zij te maken hebben.

 

Nu hebben persoonlijke e-mailaccounts een naam voor de afzender. Maar bij de e-mails die voor e-mailmarketing worden verzonden worden vaak geen gerichte afzenders ingesteld.

 

Dit leidt ertoe dat de ontvanger geen enkel idee heeft wie de e-mail heeft verstuurd. Dit resulteert in het negeren van de e-mail. Vaak gooit de ontvanger de e-mail direct weg of voegt deze toe aan de SPAM-lijst. Bij e-mailmarketing wil je dit natuurlijk altijd voorkomen. Je wilt dat de e-mail goed aankomt en dat de ontvanger de e-mail opent.

Welke afzender moet je gebruiken?

Ieder bedrijf heeft behoefte aan een eigen naam. Bij nieuwsbrieven gebruiken bedrijven vaak ‘Nieuwsbrief’ zonder de naam van het bedrijf toe te voegen. Het gevolg is dat de ontvanger een inbox vol met afzenders ‘Nieuwsbrief’ heeft maar niet kan zien welk bedrijf deze nieuwsbrief heeft verzonden. Er moet dan op basis van het onderwerp en de omschrijving van de e-mail gekeken worden door wie de e-mail is verzonden.

 

Het is dus slim om niet voor deze afzender te kiezen, maar juist te zoeken naar een naam die direct aangeeft van wie de ontvanger een e-mail heeft gekregen. De bedrijfsnaam is een goede start, maar zorgt voor een zeer onpersoonlijke ervaring. Dit is voor bedrijven die een persoonlijke relatie met klanten willen hebben een belangrijk punt. Je kunt dan beter de naam van iemand van de marketingafdeling gebruiken en ‘van bedrijf X’ toevoegen. Je krijgt dan bijvoorbeeld als afzender ‘Frank van Blog4Leads’.


Maar niet ieder bedrijf wil een persoonlijke relatie met iedere klant aangaan. Voor grote bedrijven, waar de mails in bulk de deur uit gaan, kan de bedrijfsnaam zonder toevoeging een goede optie zijn.

De aard van de e-mail

Het is goed om bij de naam van de afzender rekening te houden met de aard van de e-mail. Als je een nieuwsbrief verstuurt dan kun je het beste ‘Nieuwsbrief van Blog4Leads’ gebruiken. Iedere keer dat de ontvanger de e-mail ziet zal de bedrijfsnaam zichtbaar zijn. Dit zorgt voor een betere herkenning van het bedrijf in de inbox van de ontvanger.

 

Maar voor e-mails die gericht zijn op kortingsacties of aanbiedingen kunnen bijvoorbeeld ‘Acties van Nuon’ of ‘Drie Dwaze Dagen’ als afzender worden ingesteld. Het is herkenbaar voor de ontvanger en geeft ook informatie over de inhoud van de e-mail.

 

Bij het versturen van een e-mailmarketingcampagne die erop gericht is dat mensen een e-mail terugsturen moet je juist weer een persoonlijke afzender instellen. De ontvanger communiceert graag met een persoon, en niet met een bedrijfsnaam. Dit verbetert het persoonlijk contact met de ontvanger en draagt bij aan een betere engagement met de e-mail.

De afzender is niet voldoende

Je moet ook verder kijken dan de naam van de afzender die je voor de e-mailmarketingcampagne instelt. Want ook het e-mailadres waarmee je communiceert heeft invloed op hoe ontvangers handelen.

 

Een e-mailcampagne met als afzender noreply@bedrijf.nl is niet handig. Als de ontvanger een vraag heeft over een aanbieding die in de e-mail wordt genoemd dan kan deze niet direct contact opnemen. Het gevolg is dat de klant de vraag niet stelt en er dus ook niks kan worden verkocht.

 

Gebruik daarom een communicatievriendelijk e-mailadres waarvan ontvangers weten dat zij een reactie krijgen. Stel als e-mailadres klantenservice@bedrijf.nl, hello@bedrijf.nl of frank@bedrijf.nl in zodat de ontvanger weet dat dit het juiste adres is om verder mee te communiceren.

Afzender instellen voor e-mailmarketing

Als je de naam van de afzender wilt aanpassen om zo te zorgen dat de ontvangers direct weten van wie zij de e-mail hebben ontvangen, dan moet je dit in de software die jij voor e-mailmarketing gebruikt aanpassen.

 

Er zijn inmiddels tientallen verschillende soorten software waar jij e-mailmarketing mee kunt uitvoeren, en ieder systeem hanteert andere instellingen. Het is daarom te uitgebreid om per systeem aan te geven hoe je de afzender instelt.

 

Over het algemeen wordt die via de profielpagina binnen de e-mailsoftware ingesteld. Software zoals Mailchimp, Aweber en MailPlus bieden deze optie wanneer je een e-mailcampagne opstelt. Maar er zijn ook systemen die de mogelijkheid bieden om bij iedere mailing die je verstuurt een andere afzender in te stellen.

 

Je kunt bij deze systemen eenvoudig een test opzetten om te kijken of het aanpassen van de afzendernaam en het e-mailadres een invloed heeft op de conversie die je uit de e-mailcampagne haalt. Kijk hier onder andere naar de open rate, maar houdt er altijd rekening mee dat de conversie nog steeds de belangrijkste metric van e-mailmarketing is.

Vergeet dus nooit een goede afzender in te stellen

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over het instellen van een afzender of inspiratie nodig om een goede afzender in te stellen? Plaats dan een reactie onder dit artikel.


Kun je tips geven als aanvulling op dit artikel? Laat het dan weten in de reacties.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips