5 Regels voor de Call-to-Action op de landingspagina

5 Regels voor de Call-to-Action op de landingspagina

In dit artikel bekijken wij een van de meest belangrijke factoren van de landingspagina:

De Call-to-action.

 

Dit is het element dat de grootste invloed heeft op de conversie op landingspagina’s.

Om een goede Call-to-action te schrijven moet je op een aantal regels letten.

 

We geven je daarom: 5 doorslaggevende regels voor de Call-to-Action op landingspagina’s.

 

Daarbij gebruiken wij enkele voorbeelden van succesvolle en aantrekkelijke Call-to-action-knoppen.

Waarom een Call-to-Action niet mag missen

Op iedere landingspagina moet een Call-to-Action staan. Of deze nu doorverwijst naar een andere pagina, bezoekers hiermee een formulier verzenden of iets toevoegen aan de winkelwagen: deze mag simpelweg niet missen.

 

Als de Call-to-Action mist dan is het voor de bezoeker onbekend wat zij hierna moeten doen. De kans is groot dat zij de website verlaten en dus geen aankoop doen of gegevens invullen.

 

Gelukkig is de Call-to-Action gemakkelijk te schrijven. Sterker nog, het is een van de meest eenvoudige dingen op de landingspagina om te splittesten.

Regel 1: Begin de Call-to-Action met een werkwoord in gebiedende wijs

De Call-to-Action-knop heet niet voor niets “Call to Action”; het is een oproep aan de bezoeker om actie te ondernemen.

 

Gebruik daarom altijd een gebiedende wijs waarmee je de bezoeker aanzet.

Enkele suggesties die je kunt gebruiken:

  • “Koop… (dit product)”
  • “Vraag… (een brochure aan)”
  • “Ontvang…(meer informatie)”
  • “Stuur… (mij een e-mail)”
  • “Download… (de nieuwste versie)”

 

Dit biedt twee voordelen: 1) de bezoeker weet precies wat deze moet doen en 2) de bezoeker weet wat er gebeurt nadat zij de knop aanklikken.

 

Hieronder een voorbeeld van Startup Foundation voor de Slack-Community #Startup:

Call-to-action StartupFoundation

Door middel van de Call-to-Action “Apply to Join” zet de landingspagina de bezoeker niet alleen aan om op de knop te drukken, maar wordt ook direct aangegeven wat de bezoeker hier kan verwachten.

 

Probeer dit ook op deze wijze op de eigen landingspagina te verwerken.

Regel 2: “Klik hier” werkt niet, dus gebruik deze niet

Hoe vaak zie je op webpagina’s, in e-mails en andere online promotie de term “Klik hier”? De kans is groot dat je hier meerdere keren per dag mee in aanraking komt.

 

Maar hoe vaak klik je nu echt “hier”? Als de Call-to-Action echt goed is geschreven dan snapt de bezoeker vanzelf dat zij inderdaad “hier” moeten klikken.

 

Gebruik daarom nooit “Klik Hier” als Call-to-Action. Dit zorgt niet alleen voor een ontzettend lage conversie, maar het weerhoudt jou ook om een andere Call-to-Action te gebruiken.

 

De andere Call-to-Action-regels op deze pagina kunnen alleen worden toegepast wanneer je geen gebruik maakt van “Klik hier”.

Regel 3: Zet een USP in de Call-to-Action

Je moet de Unique Selling Points al regelmatig op de landingspagina neerzetten.

 

De Call-to-Action is een van de plekken op de landingspagina waar je deze ook kunt toepassen.

 

Wanneer de bezoeker de Call-to-Action ziet dan wordt in één keer duidelijk welk voordeel zij hebben.

 

Gebruik USPs zoals:

  • “Begin met besparen”
  • “Krijg 20% korting op jouw bestelling”
  • “Ontvang iedere week de beste kortingscodes”
  • “Bespaar tijd bij het boekhouden”

 

In onderstaand voorbeeld van Calendar42 zie je hoe je dit op de landingspagina kunt toepassen.

Call-to-Action Calendar42

Een van de USPs van Calendar42 is dat bedrijven het 30 dagen gratis kunnen gebruiken. Het is dus goed dat dit binnen de Call-to-Action als extra overtuiging wordt gebruikt.

Regel 4: Test, test & test

Een Call-to-Action-knop is eenvoudig te splittesten. Je kunt meerdere versies bedenken en via software zoals Optimizely uitzoeken welke het beste werkt.

 

Het draait bij splittesting niet om het veranderen van een enkel woord. Het is beter om uit te zoeken welke zinnen de hoogste conversie opleveren. Dit geldt net als bij de headline en subheadline ook voor de Call-to-Action.

 

Meet de conversie op de landingspagina via Analytics of vanuit Optimizely. Zo krijg je een duidelijk beeld van de prestaties van individuele Call-to-Action-knoppen.

 

Wij schreven eerder een artikel waarin wordt aangegeven waar je nu echt op moet letten als je de conversie op de landingspagina wilt meten.

 

Het draait bij testen niet om het aantal inschrijvingen op de landingspagina; het draait om de omzet die je via deze Call-to-Action genereert.

Twee verschillende situaties met 1.000 bezoekers
De landingspagina heeft een conversie van 10%, maar slechts 2 bezoekers kopen uiteindelijk het product.

of

De landingspagina heeft een conversie van 3%, waarvan 15 bezoekers uiteindelijk het product kopen.

 

De eerste situatie heeft een hogere conversie op de landingspagina, maar resulteert in minder klanten. Conversies geven dus niet altijd het juiste beeld.


Het is daarom van belang om speciale software te gebruiken die verder gaat dan de standaard splittests. Zo heb je een duidelijk beeld van het verschil bij de versies die je test en de gewenste conversies.

Regel 5: Gebruik een opvallende kleur

De Call-to-Action op de hoofdpagina van Blog4Leads is oranje. Van alle elementen die je op de pagina ziet is oranje het meest opvallend.

Er is met opzet gekozen voor de kleur oranje. Doordat deze kleur uit de pagina springt zullen bezoekers deze sneller zien.

 

Zorg dus altijd voor een opvallende kleur op de landingspagina. Dit maakt het verschil tussen vrijwel geen conversies en een goed conversiepercentage.

 

Wanneer de Call-to-Action gewoon wegvalt in de landingspagina dan zullen bezoekers deze helemaal niet zien.

 

Zij zullen langs de knop kijken en worden geen conversie.

 

De Call-to-Action wordt vaak opvallend gemaakt door deze te laten opvallen tegenover de witte achtergrond van de landingspagina.

 

Op de website van MessageBird wordt een andere strategie toegepast. De achtergrond van de pagina is blauw en de Call-to-Action-knop is zwart.

 Call-to-Action MessageBird

Zo valt de knop veel beter op en ziet iedere bezoeker de Call-to-Action.

 

Kies daarom op basis van de achtergrond van dat onderdeel van de landingspagina welke kleur het beste opvalt.

 

Voor iedere landingspagina is een andere kleur het beste. Er is geen magische kleur die altijd zorgt voor de hoogte conversie.

 

Het is ook hierbij dus van belang dat je voldoende gebruik maakt van splittesting. Zo kun je uitzoeken welke kleur of kleuren resulteren in de hoogste conversie en de meeste klanten.

Stel je eigen Call-to-Action op

Gebruik bovenstaande regels en voorbeelden om jouw eigen knop invulling te geven.

 

Heb je vragen over het opstellen van een Call-to-Action? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips