Meer resultaat met click-to-expand advertenties in Adwords

Meer resultaat met click-to-expand advertenties in Adwords

Je wilt met Adsense veel resultaat behalen.

 

Maar je bent op veel sites beperkt tot bepaalde advertentie-formaten.

 

Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch effectief te adverteren…


… zodat je meer resultaat behaalt met Adsense-advertenties.

Wat is een click-to-expand advertentie?

De normale advertentie-formaten in Adsense zijn vooraf opgesteld. Je kunt alleen op websites adverteren waar deze specifieke formaten als Adsense-kanaal worden gebruikt. Maar vaak is een advertentie veel groter dan het kleine advertentieblok.

 

Met click-to-expand kunnen kleine advertenties direct op de pagina omgezet worden naar paginagrote advertenties. Op het moment dat de bezoeker op de advertentie klikt, komt er een uitgebreide versie van de advertentie tevoorschijn. Vandaar de naam ‘Click-to-expand’ (klik om uit te breiden).

 

Op meer websites adverteren

De kleine advertenties kunnen hiermee nog steeds effectief worden ingezet om meer interessante leads en potentiële klanten te verzamelen. De click-to-expand advertenties bieden de mogelijkheid om op iedere websites met Adsense-advertenties te adverteren.

 

Betere advertenties

De click-to-expand advertentie zal de volledige pagina opnemen en de rondom de uitgevouwen advertenties bedekken met een grijs vlak. Dit resulteert in een meer opvallende advertentie en zal helpen om meer resultaat met de advertentie te behalen.

 

Kosten van click-to-expand

Je betaalt bij click-to-expand advertenties per klik of per impressie. Een klik wordt gezien als een bezoek aan de bestemmingspagina vanuit de advertentie. Je betaalt dus niet wanneer de bezoeker het advertentieblok aanklikt, de advertentie bekijkt en vervolgens niet doorklikt naar de bestemmingspagina. Een impressie wordt toegekend wanneer de bezoeker de normale, niet-uitgevouwen advertentie ziet.

 

De formaten van click-to-expand

Bij click-to-expand wordt het advertentieblok twee keer zo groot en als primair element op de pagina weergeven. De volgende advertentieformaten zijn geschikt voor click-to-expand advertenties. Achter ieder formaat is ook weergeven hoe groot de uitgebreide versie wordt.

 

  • 120×600 naar 240×600
  • 160×600 naar 320×600
  • 200×200 naar 400×200
  • 250×250 naar 500×250
  • 300×250 naar 600×250
  • 300×600 naar 600×600
  • 336×280 naar 672×280
  • 468×60 naar 468×180
  • 728×90 naar 728×270

 

De dikgedrukte advertentieformaten in dit overzicht worden het meest gebruikt op websites met Adsense-advertenties. Indien je geen tijd of budget hebt om voor ieder advertentieformaat een click-to-expand advertentie op te stellen, is het raadzaam om dit alleen voor deze advertentieformaten te doen.

Hoe zet je click-to-expand advertenties in?

Click-to-expand is vooral interessant wanneer je de bezoeker een unieke advertentie wilt tonen, maar niet direct per klik wilt betalen. Je verhoogt de interactie met advertenties en kunt hiermee meer resultaat met de advertentiecampagne behalen. Omdat je pas per klik betaalt op het moment dat de bezoeker de grote versie van de advertentie bekijkt, kun je de meest interessante doelgroep aantrekken.

 

Maar click-to-expand advertenties vereisen wel een hoger marketingbudget. Omdat je van ieder advertentieformaat ook een grotere versie moet laten ontwerpen, zul je meer geld investeren. Click-to-expand advertenties zijn daarom voornamelijk interessant voor bedrijven die bereid zijn een groot budget vrij te maken voor campagnes die voor langere tijd worden gebruikt.

 

Afbeeldingen, multimedia en video

Je kunt de media voor click-to-expand advertenties op verschillende manieren aanleveren. Het advertentieblok kan als HTML, Flash of afbeelding worden aangeleverd. Op het moment dat de bezoeker op het blok klikt, wordt de grote versie geladen.

Deze grote versie kan als stilstaande afbeelding worden getoond, maar ook als bewegend beeld. Dit biedt een unieke advertentie-ervaring voor de bezoeker, omdat deze de advertenties direct op de bezochte website kan bekijken. Dit is bijvoorbeeld interessant voor films die op een groot aantal websites trailers willen tonen, maar welke niet direct in de normale advertentieblokken zichtbaar hoeven te zijn.

 

Zet click-to-expand effectief in door stilstaande en bewegende afbeeldingen met elkaar te combineren. Gebruik stilstaande afbeeldingen om de bezoeker aan te zetten op de advertentie te klikken. De uitgevouwde advertentie zorgt voor een aanvullende aandacht van de bezoeker zodat deze uiteindelijk de bestemmingspagina zal bezoeken.

Is click-to-expand interessant voor jouw bedrijf?

Click-to-expand is vooral interessant wanneer je al wat meer ervaren bent met het inzetten van Adwords-advertenties en het Display-netwerk van Google Adsense. Je kunt de advertenties op dat moment effectief inzetten en ook de investeringskosten die het met zich meebrengt dekken. Dit vergroot de kans dat de advertenties winstgevend zijn.

 

Als je al lange tijd gebruikmaakt van het Display-netwerk dan zijn de click-to-expand advertenties een bijzonder interessant medium om als aanvulling in te zetten. Je kunt de advertenties testen tegenover de standaard advertentieblokken om uit te zoeken of deze inderdaad voor betere resultaten zorgen.

 

Zorg binnen de click-to-expand advertenties in ieder geval altijd dat het niet-uitgevouwen advertentieblok aanzet om hier op te klikken. Je wilt echter niet zo veel mogelijk kliks, maar juist kliks van mensen die het meest interessant zijn. Gebruik de eerste banner om aandacht te trekken en de meest interessante bezoekers van de website te bereiken.

 

Je kunt click-to-expand advertenties natuurlijk ook inzetten om via Google remarketing bezoekers terug te halen. In dat geval kunnen de advertenties een handig middel zijn om tegen lage kosten meer bezoekers terug te halen. Tenslotte betaal je minder geld per klik, maar kun je toch een groot aantal impressies krijgen.

Wat denk jij van de click-to-expand advertenties?

Laat in de reacties weten of click-to-expand advertenties inderdaad interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf en op welke manier jij deze wilt inzetten.


Heb je aanvullende tips voor het inzetten van click-to-expand advertenties? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips