Data verzamelen vooraf aan lead nurturing, zo werkt het

Data verzamelen vooraf aan lead nurturing, zo werkt het

Je hebt leads genereerd, maar dan?

Bij de opt-in krijg je niet altijd voldoende informatie. Vaak blijft het beperkt tot een e-mailadres, bedrijfsnaam en wat aanvullende informatie.

 

Er zijn simpele strategieën om in korte tijd veel informatie te verzamelen voorafgaand aan het lead nurturing-proces.

 

Wij delen vandaag enkele strategieën die je hierbij zullen helpen, waaronder hoe je met enkel het e-mailadres in 10 minuten alles over een lead en een bedrijf te weten kunt komen.

Analyseer altijd de eerste gegevens

Voor leadgeneratie verzamel je altijd standaard een aantal gegevens.

De opt-in die je voor leadgeneratie hebt gebruikt zal vaak het volgende opleveren:

  • Een e-mailadres
  • (Bedrijfs)naam van de lead

Maar op dat moment mis je nog ontzettend veel informatie over de lead. Je kunt de opt-in daarentegen ook weer niet te lang maken.

Informatie over het bedrijf is bijzonder waardevol. Je wilt weten met wat voor bedrijf je te maken hebt.

En nog belangrijker:

Je wilt weten of de lead wel de juiste persoon binnen het bedrijf is.

Dit voorkomt dat je veel tijd in de lead steekt maar vervolgens geen resultaat behaalt.

Analyseer daarom altijd de eerste data die je van de lead hebt. Vul het e-mailadres in bij FullContact.

Data verzamelen met FullContact

FullContact is een online tool die inzicht geeft in allerlei informatie over het e-mailadres en de persoon die hier achter zit.

Het zoekt naar de sociale profielen van het contact en helpt zo om een goed beeld te krijgen wie deze persoon is.

Je kunt op basis van deze informatie kijken welke rol deze persoon in het bedrijf heeft. Zo kun je direct achterhalen of je wel de juiste persoon binnen het bedrijf hebt aangetrokken.

FullContact is onder andere verkrijgbaar voor Gmail, Outlook en iOS. Je kunt dus op vrijwel ieder platform informatie over de nieuwe lead verzamelen.

Zie direct de bedrijfsinformatie

De online tool biedt ook informatie over het bedrijf waar de lead werkt. Op basis van de domeinnaam in het e-mailadres zie je:

  • Voor welk bedrijf de lead werkt
  • Hoeveel werknemers het bedrijf heeft
  • Wanneer het bedrijf is gestart

Zie hier een voorbeeld van de gegevens die FullContact over Meetup.com biedt:

Data verzamelen van Meetup met FullContact

Je ziet direct dat het bedrijf 150 medewerkers heeft, waar het gevestigd is en in welk jaar het is gestart.

Hier nog een voorbeeld, ditmaal van TransIP, een Nederlands hostingbedrijf.

Data verzamelen van TransIP met FullContact

In één oogopslag zie je dat TransIP:

  • In 2003 is gestart
  • 30 Medewerkers heeft
  • Gevestigd is in Leiden

En als je op “TransIP” klikt ga je direct door naar de website.

FullContact is dus echt onmisbaar als je meer wilt leren over de nieuwe lead. Bovendien is de tool kosteloos te gebruiken.

Maar de tool biedt niet alle inzichten

Wanneer de lead het zakelijke e-mailadres niet gebruikt voor de sociale profiel dan kun je hier weinig informatie mee achterhalen.

Het is op dat moment nodig om handmatig onderzoek uit te voeren.

Voer de naam van de lead in bij Google en plaats hier de bedrijfsnaam achter. Vaak kom je terecht op een persoonlijke pagina op de bedrijfswebsite.

Maar je kunt in Google ook de sociale profielen van deze persoon zien. Vaak worden er bij deze zoekopdracht resultaten van Facebook, Google+ en LinkedIn getoond.

Van daaruit kun je direct zien wat de rol van deze persoon is. Dit kost maximaal tien minuten om uit te zoeken, maar biedt gigantisch veel informatie.

Bekijk altijd de bedrijfswebsite

Nadat je meer informatie over de lead zelf hebt gevonden is het van belang om naar de bedrijfswebsite te kijken.

Zoek uit welke diensten en producten het bedrijf verkoopt. Op basis van deze informatie kun je uitzoeken binnen welke markt zij actief zijn.

Je kunt met deze informatie direct zien op welke manier dit bedrijf aansluit bij de voorwaarden die je opstelt voor gewenste klanten.

En het beste is:

Je hebt direct alle contactgegevens van het bedrijf.

Op deze manier kun je veel invulvelden in de opt-in overslaan.

Op basis van een e-mailadres kun je eerst met FullContact aanvullende informatie vinden.

En zodra je de bedrijfswebsite hebt gevonden breid je het profiel van de lead steeds verder uit.

Je hoeft bij de opt-in in principe dus alleen maar een veld voor het e-mailadres en de naam te gebruiken.

Gegevens zoals:

  • Het telefoonnummer;
  • Adres;
  • Rol van de lead binnen het bedrijf;
  • Markt waar het bedrijf actief is;
  • Producten en diensten die het bedrijf levert…

… zijn volledig handmatig te achterhalen.

Gebruik lead nurturing voor meer data

Het lead nurture-proces draait om het continu updaten van de lead. Je stuurt relevante content, vraagt deel te nemen aan onderzoeken en zendt aanbiedingen via e-mail.

Het is een goed proces om meer data over de lead te krijgen.

En het beste is:

Deze informatie verzamel je over het algemeen volledig op de automatische piloot.

Er komt dus weinig handmatig werk bij kijken. En dat is bijzonder efficiënt.

Je kunt met lead nurturing een duidelijk profiel van de lead schetsen. Op basis van het gedrag dat de lead bij e-mails en content toont kun je steeds meer leren.

  • Zoek de algemene interesse uit

    Als de bezoeker via Google op een blogartikel over ziekteverzuim landt dan weet je dat hier de interesse ligt.

    Enkele weken later komt de bezoeker weer op de website en downloadt een whitepaper over het verlagen van ziekteverzuim.

    Je weet de algemene interesse van de bezoeker nu zeker: ziekteverzuim.

    En op basis daarvan kun je relevante content blijven toesturen en op maat aanbiedingen maken.

    Als je producten of diensten aanbiedt die helpen bij het verlagen van ziekteverzuim dan stuur je hier regelmatig content over.

    Deze content geef je in het begin weg in ruil voor het e-mailadres. Maar naarmate de lead meer informatie wil ontvangen stel je hier andere voorwaarden bij op.

  • Vraag aanvullende informatie

    Je stuurt een e-mail over een nieuwe whitepaper. De lead kan deze alleen downloaden als deze aanvullende informatie over het bedrijf invult.

    Vraag naar de bedrijfsnaam, het aantal medewerkers en eventuele problemen omtrent ziekteverzuim.

    Omdat je de e-mailcampagnes volledig kunt automatiseren verzamel je zo automatisch steeds meer informatie.

    Het profiel van de lead wordt steeds duidelijker.

    Naarmate je steeds meer informatie toestuurt kun je ook steeds meer gegevens verzamelen.

  • Stel een goed proces op

    Het kost in het begin veel tijd om dit helemaal vanaf de basis op te stellen. Je moet hier een goed proces voor uitzetten.

    Maar zodra het proces eenmaal is opgezet zal lead nurturing binnen korte tijd en op automatische wijze alle informatie geven die je nodig hebt.

  • Gebruik lead scoring

    Als je deze gegevens combineert met lead scoring dan kun je hier nog meer resultaat uit halen. Hierbij geef je de lead punten op basis van surfgedrag op de website.

    Download de lead bijvoorbeeld een nieuwe whitepaper dan krijgt deze punten. Bezoekt de lead Pagina X en Y dan komen er meer punten bij.

    Op een gegeven moment heeft de lead voldoende punten behaalt om interessant genoeg te zijn om eventueel klant te worden.

    We spreken dan van leadkwalificatie. Het is op dat moment interessant om de lead door te sturen naar het salesteam.

    Eerder schreven we al wat je moet weten over leadkwalificatie.

Combineer automatisering met maatwerk

Om zeker te zijn dat je de juiste gegevens van een lead verzamelt kun je de strategieën het beste met elkaar combineren.

Automatisering heeft als nadeel dat je nooit zeker weet of de data wel klopt. Het kan zijn dat de lead verkeerde informatie invult.

Of dit nu expres is of niet, het verstoort de gegevens in de database.

Handmatig gegevens opzoeken heeft weer als nadeel dat het veel tijd kan gaan kosten. De kosten kunnen al snel hoog oplopen.

Daarbij bestaat de kans dat je bij handmatig onderzoek tegen een muur aanloopt.

Als er met behulp van het e-mailadres weinig gegevens te achterhalen zijn dan kom je niet verder.

Daarom is een combinatie van automatisch en handmatig onderzoek perfect.

Je kunt zonder grote tijdsinvestering veel gegevens verzamelen. En gegevens die je niet via automatisering kunt achterhalen kun je altijd handmatig opzoeken.

Dit helpt om in korte tijd veel gegevens over de lead te verzamelen. En dankzij leadkwalificatie stuur je de lead altijd op het juiste moment naar het salesteam.

Heb je vragen over leadgeneratie?

Je kunt onder dit artikel een reactie plaatsen met vragen over leadgeneratie. Wij zullen je vraag beantwoorden.

 

Wanneer je tips over lead nurturing of leadgeneratie hebt dan kun je deze uiteraard ook hieronder plaatsen.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips