De Ultieme Handleiding Voor Google Shopping

De Ultieme Handleiding Voor Google Shopping

In deze uitgebreide handleiding voor Google Shopping lees je alles over het advertentieplatform.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een advertentieplatform van Google dat zoekwoorden met betrekking tot producten linkt met webwinkels die deze producten verkopen.  Wanneer iemand zoekt op een specifiek product dan worden er diverse productpagina’s in het Google Shopping-blok getoond.

Het verschil met Google Shopping en normale Adwords-advertenties zit in de grootte, tekst en afbeeldingen. De normale Adwords-advertenties maken gebruik van een titel, domeinnaam en omschrijving. Maar bij Google Shopping kun je afbeeldingen, prijzen, titels, omschrijvingen en de domeinnaam gebruiken.

Daarnaast heeft Google ook een platform voor Google Shopping ingericht. Wanneer je hier producten invult dan krijg je direct een vergelijkingsoverzicht van alle verkopers te zien. Je kunt vervolgens vergelijken op prijs, verzending en of het gaat om een nieuw artikel (iPhone 6 tegenover iPhone).

Hieronder gaan we verder in op het opzetten van Google Shopping.

Aanmelden bij Google Shopping

Wanneer je een webwinkel wilt toevoegen aan de advertenties in Google Shopping dan moet je de website hier eerst voor aanmelden. Je kunt je via het Google Merchant Center aanmelden. Je vult hier de belangrijkste data over de webwinkel in:

- Land waar het gevestigd is

- Bedrijfsnaam

- Domeinnaam (met http:// of https://)

- Contactpersonen

Algemene voorwaarden

Wanneer je een website bij Google Shopping wilt aanmelden dan moet je akkoord gaan met de algemene voorwaarden die Google binnen het Shopping-platform hanteert. Hier staat in uitgebreide taal dat je:

  1. Altijd moet voldoen aan de richtlijnen
  2. Akkoord gaat dat Google de website bezoekt
  3. Toezicht houdt op inhoud die door derden is toegevoegd
  4. Toestemming geeft dat Google afbeeldingen gebruikt

 

Nadat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden van het Google Merchant Center word je doorgestuurd naar het dashboard.

Website verifiëren

Het is slim om de website na aanmelding direct te verifiëren. De advertenties die je gaat aanmaken zullen niet in de zoekresultaten voorkomen totdat je de website hebt geverifieerd.

 

In het menu links staat het tabblad “Instellingen”. Ga vervolgens naar “Algemeen” en klik onderaan de pagina op “Instellingen bewerken”. Onder de kop Wat is uw website? kun je de website claimen.

Koppelen met Adwords

Zodra Google Shopping is opgezet is de volgende stap deze te koppelen met Google Adwords. De koppeling stel je eenvoudig in via de instellingen van Google Merchant center. Er wordt onderscheid gemaakt tussen accounts met hetzelfde ID en accounts met een ander ID.

Adwords instellen

> Ga naar de Instellingen

> Klik in het menu op Adwords

Hetzelfde ID

> Klik op `Account koppelen´

Ander ID

> Klik op ´Ander account koppelen´

> Vul het Klant-ID van Adwords in

> Sla het Klant-ID op

Na de koppeling met Adwords kun je doorgaan met het opstellen van een eerste Google Shopping-campagne.

Je vult de informatie op deze pagina in en maakt automatisch een Shopping-campagne in Adwords aan. De volgende stap is om via het Merchant center de eerste gegevens uit te werken.

Verzendmethodes instellen

Om maximaal gebruik te kunnen maken van Google Shopping is het van belang om alle instellingen te gebruiken. Je kunt onder andere instellen hoe lang de verzending duurt, wat de verzendkosten per bestelling zijn en met welke pakketdienst het geleverd wordt.

Ga in Google Merchant Center naar de instellingen en klik in de menubalk op Verzending. Let altijd goed op dat er Nederland is ingevuld. Google stelt standaard de Verenigde Staten in en als je alle informatie eerst bij de Verenigde Staten invult dan zul je dit uiteindelijk nogmaals moeten doen bij Nederland.

Verzendinstellingen

Wanneer je naar meerdere landen bezorgt, bijvoorbeeld binnen Europa, dan kun je per land instellen wat de verzendkosten zullen zijn.

Klik op +Verzendmethode en vul alle belangrijke gegevens in. Je hebt verschillende opties:
Eén tarief – Deze instelling gebruik je als de verzendkosten voor alle bestellingen hetzelfde zijn. Dit stel je in wanneer er bij iedere bestelling altijd €1,95 aan verzendkosten wordt berekend.

Tarieftabel – Je kunt hiermee de tarieven per kilogram of bestelbedrag invullen. Je gebruikt dit wanneer bestellingen boven 10kg hogere verzendkosten hebben of bestellingen boven €50 gratis worden bezorgd.

Regels – Een uitgebreidere vorm van de tarieftabel waarmee je alle voorwaarden kunt invullen: verzendkosten op basis van gewicht, totale bestelprijs en specifieke verzendlabels die je binnen de webwinkel gebruikt.

Je kunt de tarieftabellen ook met andere accounts delen. Wanneer je de webwinkel en Google Shopping met meerdere mensen onderhoudt of meerdere accounts voor verschillende webwinkels gebruikt dan is het eenvoudig deze te kopiëren naar andere accounts.

Gebruikers toevoegen

Ben je niet de enige binnen het bedrijf die overal Google Shopping gaat of huur je ook een extern internetbureau in dat onderhoud uitvoert? Dan kun je via de instellingen binnen Google Merchant meerdere gebruikers toevoegen en een rol toewijzen.

Je vult het e-mailadres van deze persoon in en geeft vervolgens aan welke toegang zij krijgen: Standaardtoegang of Beheerderstoegang. Het verschil zit in de mogelijkheden. Alleen accounts met Beheerderstoegang mogen nieuwe gebruikers toevoegen. Beide rollen bieden gewoon volledige toegang tot het toevoegen, aanpassen en verwijderen van instellingen.

In 4 stappen een Google Shopping Feed maken

Je kunt voor Google Shopping het beste een feed instellen. Dit houdt in dat producten van de webwinkel automatisch aan Google Shopping worden toegevoegd. Je kunt beperkingen instellen wanneer je bepaalde artikelen of categorieën niet wilt toevoegen.

Wanneer iemand via Google zoekt naar producten die overeenkomen met producten in jouw productfeed dan zullen deze worden meegenomen in het overzicht (en worden deze afhankelijk van het ingestelde bod ook getoond in de zoekresultaten).

Hieronder leg ik in 4 eenvoudige stappen uit hoe je een productfeed kunt opstellen.

Stap 1. Stel de feed zorgvuldig op met kolommen

De kans is groot dat het webwinkelsysteem dat jij gebruikt de mogelijkheid biedt om de feed te downloaden. Je downloadt dan in één keer een lijst met alle gegevens van de producten en deze worden in een spreadsheet met verschillende kolommen weergeven.

 

Als je de spreadsheet gedownload hebt dan kun je deze vervolgens importeren. Het is hierbij van belang dat de kolomtitels overeenkomen met de termen die Google zelf ook gebruikt. Ik zet deze hieronder voor jou in een overzicht.

Wanneer je binnen de webwinkel een automatische feed gebruikt (bijvoorbeeld door middel van een plug-in via WooCommerce of Magento) dan kun je direct doorgaan naar stap 2.

Je kunt binnen de productfeed kolommen gebruiken om informatie over de producten toe te voegen. Er zijn 8 verplichte kolommen, 5 kolommen die soms verplicht zijn en een groot aantal optionele en extra kolommen.

Let op: Voor de kolomtitels wordt Engels gebruikt omdat dit binnen Google de meest voorkomende taal is. Het is ook mogelijk om de termen in het Nederlands op te stellen maar dit is vanwege het eventueel later ontvangen van technische hulp niet aan te raden.

Zo ziet een feed van een enkel product er uit:

<entry>

<title>iPhone 6 los toestel</title>

<id>988890</id>

<link href=”http://www.telefoonwinkel.nl/apple/iphone6” /> <description>Het nieuwste toestel van Apple</description>

<updated>2017-08-12T09:33:18Z</updated>

<g:image_link>http://telefoonwinkel.nl/apple/iphone6.jpeg</g:image_link>  <g:price>549</g:price>

<g:condition>new</g:condition>

<g:availability>in stock</g: availability >

</entry>

Je hoeft deze feed gelukkig niet zelf zo op te zetten maar kunt via spreadsheets een gigantische lijst opmaken. Deze upload je vervolgens via Google Merchant Center naar de Google database zodat alle producten in de spreadsheet omgezet worden naar feeds.

Altijd verplichte kolommen

  1. id 988890                
  2. title iPhone 6 toestel (Gebruik altijd het zoekwoord hierin)
  3. description ‘Het iPhone 6-toestel: Het nieuwste iPhone-model van Apple’ (Probeer meerdere zoekwoorden erin te verwerken)
  4. price €549
  5. link http://telefoonwinkel.nl/apple/iphone6
  6. image link http://telefoonwinkel.nl/apple/iphone6.jpeg
  7. condition new/used
  8. availability in stock/out of stock

 

Bijna altijd verplichte kolommen

  1. identifier exists TRUE (dit is niet een uniek product-id)
  2. mpn - productnummer dat de producent gebruikt
  3. gtin - internationaal productnummer (EAN/UPC/JAN)
  4. brand - bijv. Apple
  5. google product category - bijv. ‘Kleding en accessoires > Kleding’

 

Optionele kolommen

  • Availability date: Tot wanneer het product verkrijgbaar is.
  • Additional image link: Nog meer afbeeldingen van het product, bijvoorbeeld vanaf de achterkant genomen.
  • Adwords redirect: Mogelijkheid om URL in te vullen waarmee kan worden bijgehouden of bezoekers via Adwords vanuit Google Shopping komen (Aanrader!)
  • Sale price: Wanneer een product in de aanbieding is dan kun je de aanbiedingsprijs in deze kolom aangeven.
  • Sale price effective date: De datum waarop de aanbiedingsprijs verloopt en de sale price niet meer geldig is.
  • Expiration date: Producten die na verloop van tijd uit het assortiment verdwijnen kunnen hiermee worden aangegeven. Bijv. “01-01-2016″ voor producten die op 1 januari 2016 uit het assortiment verdwijnen.

 

Kolommen voor kleding

  • Size: Maat van het product (bijv. Maat 36 of S/M/L/XL)
  • Size type: Soort maat die je hanteert (Getallen zoals Maat 36 of letters zoals S of M)
  • Color: Geeft aan welke kleur het product is, zoals rood/geel/groen (je geeft verschillende kleuren aan met “/”)
  • Gender: Het geslacht waar de kleding geschikt voor is. Bijv. dames(kleding)
  • Age group: De leeftijdsgroep waar de kleding geschikt voor is. Bijv. 8 tot 10 jaar
  • Multipack: Als er meerdere producten binnen één verzameling vallen.

 

Kolommen voor verzending

Deze hoef je niet in te stellen wanneer je al verzendinstellingen via Google Merchant Center hebt ingesteld.

  • Shipping – De verzendkosten voor dit product
  • Shipping weight – Het gewicht van het product

Stap 2. Productfeed uploaden

Nu je een overzichtelijke spreadsheet hebt opgesteld kan deze worden geüpload naar de database van Google. Dit doe je via het Google Merchant Center.

 

Zodra je de website hebt geclaimd kun je beginnen met het toevoegen van productfeeds waarmee Google automatisch de producten op jouw website toevoegt aan Google Shopping.

 

Ga naar het dashboard van Google Merchant Center en klik in de linkerbalk op “Feeds”.

> Klik op “+ Datafeed”

> Vul de algemene informatie in

AdWords instellingen nieuwe campagne

 

> Selecteer de uploadmethode

Gegevensfeeds stap 2

 

> Rond het af

Hieronder zie je per methode hoe je dat doet.

 

Google Spreadsheets

Gegevensfeeds Google Spreadsheets

 

Automatische feed

Automatische feeds

 

Zelf toevoegen

Gegevensfeeds zelf uploaden

Stap 3. Wachten tot Google het getest heeft

Nadat de productfeed is ingestuurd start Google direct met een test. Het systeem gaat de volledige feed langs en kijkt of er ergens fouten voorkomen. Dit bespaart ontzettend veel tijd omdat je het zo zelf niet helemaal hoeft na te kijken.

 

Enkele uren nadat je de productfeed hebt toegevoegd kun je kijken of er fouten in voorkomen. Je kunt in de menubalk aan de linkerkant van het Google Merchant Center-dashboard op producten klikken. Vervolgens wordt er weergeven wat de feed over de verschillende producten zegt.

 

Op basis van de vinkjes en kruisjes in de tabel kun je achterhalen of de informatie binnen de feed goed is ingevuld. Wanneer er in één kolom alleen maar kruisjes staan dan is de kans groot dat de kolomtitel verkeerd is ingevuld of niet overeenkomt met de term die Google hiervoor gebruikt. Het kan ook gebeuren dat je per product een term hebt ingevuld die niet door Google kan worden gelezen.

Stap 4. Productfeed automatisch laten updaten

Als je een assortiment hebt dat flink verandert dan is het slim om deze regelmatig te uploaden. Veel systemen voor webwinkels houden bijvoorbeeld de voorraad bij en kunnen deze direct in de feed verwerken.

Binnen de Google Merchant Center kun je instellen dat de feed dagelijks, wekelijks of maandelijks moet worden geüpdatet. Als je met automatische feeds werkt dan zullen de Google Shopping-gegevens altijd up-to-date zijn. Zo voorkom je dat bezoekers producten bestellen die inmiddels al zijn uitverkocht of ingaan op aanbiedingsprijzen die recentelijk zijn verlopen.

Google Shopping-advertenties via Adwords instellen

Nu de feed online staat is het tijd om de Adwords-advertenties voor de feed aan te maken. Eerder heb je al kunnen lezen welke stappen je moet doorlopen om het Google Merchant Center te koppelen aan Google Adwords. Nu is het tijd om dieper in te gaan op het creëren van de advertenties voor Google Shopping.

Ga naar Adwords.Google.com en klik op het tabblad ‘Campagnes’. Vanaf hier ga je een nieuwe campagne opstellen die zich richt op de datafeed die je net hebt ingesteld.

 

Google Shopping opzetten in Adwords 1

Google Shopping opzetten in Adwords

 

Klik op “+ Campagne” en kies de optie om een Shopping-campagne toe te voegen.

Google Shopping opzetten in Adwords 2

Je wordt nu doorgestuurd naar een pagina waar je de volgende informatie kunt invullen:
Campagnenaam: De naam die je de campagne wilt geven, bijvoorbeeld Webwinkel-Shopping

Type advertentie: Deze staat standaard op Shopping

Laad instellingen van: Je kunt ook instellingen van eerder opgezette Shopping-campagnes laden

Verkoper-ID: Het Adwords-ID van de verkoper

Land van verkoop: De landen waarin je de Google Shopping-advertenties wilt laten tonen

Geavanceerde Shopping-instellingen

Google Shopping opzetten in Adwords 3 Geavanceerd

Google Shopping opzetten in Adwords

 

Campagneprioriteit

Wanneer er voor dezelfde producten meerdere campagnes worden opgesteld dan kan met het prioriteitsysteem worden aangegeven welke campagne het belangrijkst is. Je hebt hierbij de keuze uit Laag, Normaal en Hoog: hoe hoger de prioriteit hoe eerder deze betreffende campagne gebruikt zal worden.

 

Als basis neemt Google de volledige datafeed mee in de campagne. Het kan echter voorkomen dat er bepaalde producten of categorieën zijn die je niet wilt laten meenemen in deze campagne. Hier kun je op basis van de kolomtitels instellen welke producten/categorieën dit zijn.

 

Op de afbeelding hieronder zie je instellingen voor tweedehands iPads:

Google Shopping opzetten in Adwords 4 iPad

  • Merk: Apple
  • Staat: Gebruikt
  • 1e Categorie: Elektronica
  • 2e Categorie: Computers
  • 3e Categorie: Tabletcomputers

 

Deze campagne zal dus uitsluitend tweedehands iPads aan Google Shopping toevoegen.

 

Lokale voorraad

Als je voor fysieke winkels wilt adverteren dan kun je op basis van de lokale voorraad advertenties tonen. Wanneer er in de fysieke winkel rondom de locatie van de zoeker nog iPads aanwezig zijn dan zal dit op basis van dit gegeven meegenomen worden in de campagne.

 

Netwerken: Geef op in welke advertentienetwerken je de campagne wilt tonen. Je kunt deze uitsluitend in Google-zoekresultaten (incl. Google Shopping) tonen of ook laten meenemen in Display-netwerken.

 

Apparaten: Je kunt instellen of de advertenties alleen op desktops of mobiel/tablets getoond worden of dat deze overal zichtbaar zijn. Deze staat standaard op ‘alles’ omdat je later in de campagne per advertentie aangeeft of deze wel of niet geschikt zijn voor mobile/tablets.

 

Locaties: Je kunt hiermee aangeven op welke locaties je de advertenties wel en niet wilt laten zien. Je zoekt hierbij op landen of steden en kunt aangeven of je deze wilt toevoegen of juist uitsluiten. Het is niet nodig om alle landen/steden waar je niet wilt adverteren uit te sluiten. In dat geval kun je selecteren dat je specifiek in Nederland wilt adverteren.

Geavanceerde locatieopties

Google Shopping opzetten in Adwords 5 Locatieopties

Locatieopties

 

Targeten: Hiermee geef je aan of je alleen aan de mensen in de gekozen locatie advertenties wilt tonen of de mensen die naar deze locatie zoeken (of allebei). Dit kun je gebruiken om bijvoorbeeld te adverteren op “Tweedehands iPad Rotterdam” zodat iedereen vanuit heel Nederland jouw advertentie zal zien. Dit is niet voor iedere Shopping-campagne relevant

 

Uitsluiten: De advertenties kunnen ook getoond worden aan mensen die vanuit andere delen in het land “Tweedehands iPad Den Haag” zoeken wanneer je de locatie “Den Haag” hebt uitgesloten.

Bied-strategie instellen

Google Shopping opzetten in Adwords 6 Biedopties

Biedopties

 

Je hebt bij bieden via Adwords 2 opties: basisopties en geavanceerde opties.

Basisopties

Hiermee stel je uitsluitend de maximale CPC (Cost-per-Click) voor de advertentie in. Als je bijvoorbeeld niet meer dan €2 per klik wilt bieden dan kun je dat hiermee instellen.

 

Geavanceerde opties

Google Shopping opzetten in Adwords 7 Geavanceerde Biedopties

Geavanceerde Biedopties

 

Verbeterde CPC inschakelen: Hiermee kun je op basis van conversies instellen wat voor bod je wilt instellen. Je moet eerst instellen dat Google Adwords de conversies bijhoudt.

 

Flexibele biedstrategie: deze strategie is gebaseerd op de optimalisatie van het bieden. Wanneer er prestatiedoelen voor specifieke campagnes worden opgezet dan kun je met deze optie zorgen dat deze doelen zullen worden behaald. Je hebt hiermee meer aanpassingsmogelijkheden en dus een flexibelere strategie.

 

Bieden

Standaardbod: Vul in wat je als standaardbedrag voor CPC wilt bieden om de advertentie te weergeven.

 

Budget: Het maximale budget dat je op een dag wilt spenderen aan deze advertentiecampagne.

 

Weergavesnelheid

Hoe snel de advertenties worden weergeven in vergelijking met de tijdstippen op de dag. Als je verwacht dat je in de ochtend weinig zult verkopen (omdat mensen bijvoorbeeld pas in de avond een beslissing maken om te kopen) dan kun je hiermee voorkomen dat het klikbudget al gespendeerd is voordat de middag bereikt is en het evenredig over de gehele dag spenderen.

Geavanceerde campagne-instellingen

Tijd & Datum

Google Shopping opzetten in Adwords 8 Tijden instellen

Tijden instellen

 

Dieper ingaand op het voorkomen dat het advertentiebudget al in de middag op is kun je bij de geavanceerde instelling ook nog instellen dat je de advertentie maar op specifieke tijden gedurende de dag wilt tonen of slechts in verschillende periodes wilt gebruiken.

 

URL-tracking

Als je specifieke parameters voor de advertenties wilt instellen dan kun je deze bij geavanceerde instellingen invullen. Hiermee voeg je bijvoorbeeld tracking-URLs toe die aangeven dat het gaat om een Adwords-campagne zodat je die met externe software beter kunt analyseren.

Inhoud van de advertenties

Nadat je de volledige Google-advertentiecampagne hebt opgesteld kun je de individuele advertenties gaan opstellen.

De Google Shopping-advertenties hebben 4 standaardvelden:

  1. Titel (Productnaam)
  2. Prijs (In euro’s)
  3. Website-URL
  4. Omschrijving

 

Op de volgende pagina stel je de advertentiegroep in en geef je aan welke omschrijving er bij de advertentie wordt geplaatst. Deze omschrijving is pas zichtbaar wanneer de zoeker de muis op de advertentie houdt.

Google Shopping opzetten in Adwords 9 Google Shopping resultaten

 

Je kunt vanuit de advertentiecampagne allerlei verschillende advertentiegroepen instellen. Hier stel je meerdere omschrijvingen in zodat je op basis daarvan kunt testen welke de meeste kliks en conversies zal opleveren.

Google Shopping opzetten in Adwords 10 Advertentietekst

Advertentietekst

Veelgestelde vragen over Google Shopping

Wat zijn de kosten voor Google Shopping?

Bij Google Shopping betaal je via advertentiebudget. Het is volledig afhankelijk van de concurrentie op de zoekterm hoeveel Google Shopping zal kosten. Omdat je zelf kunt instellen wat het maximale bod per keer zal zijn zul je nooit meer betalen dan je vooraf wilt.

Je kunt daarbij ook voorkomen dat de kosten van Google Shopping jouw normale budget overstijgen. Omdat je een maximaal budget per dag kunt instellen bestaat er geen risico dat je plotseling veel meer geld uitgeeft dan je vooraf van plan was. Het is altijd slim om met maximale bedragen te werken om problemen te voorkomen.

Welke keywords gebruik je?

Omdat Google op basis van jouw datafeed een koppeling maakt met de zoekwoorden die de zoeker in Google invult is het belangrijk om deze zo veel mogelijk te laten aansluiten bij interessante zoekwoorden.

 

Voer daarom voor belangrijke producten een zoekwoordonderzoek uit via Google Adwords en andere keyword-software. Zo zie je exact waar mensen op zoeken en kun je hier op inspelen.

 

Als je alleen richt op “iPhone 6″ en niet op “iPhone 6 los toestel” dan is de kans aanwezig dat je niet getoond wordt bij de tweede term. Je kunt de hoeveelheid advertentievertoningen (en hiermee hoogstwaarschijnlijk ook de conversies) dus verbeteren door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Hoe kun je linken met Google Analytics?

Je kunt de resultaten van Google Shopping-advertenties eenvoudig analyseren via Google Analytics. Je moet de twee Google-diensten Analytics en Adwords hiervoor eerst met elkaar koppelen.

 

Ga naar Analytics.Google.com en klik op “Beheerder”. Je ziet nu 3 lijsten waarin je de bij de middelste de Adwords-links kunt instellen. Als je hier op klikt dan is het Adwords-ID vaak al ingesteld en hoef je dus alleen op “Doorgaan” kunt klikken.

Google Analytics en Adwords

Het duurt maximaal 24 uur voordat de koppeling tussen Adwords en Analytics tot stand is gekomen en je de resultaten van Google Shopping-advertenties kunt meten in Google Analytics. Wanneer je gebruik maakt van URL-tracking dan kun je dit al eerder zien.

Google Shopping optimaliseren

Nu Google Shopping helemaal geïntegreerd is met jouw webwinkel kun je als vervolg nog allerlei optimalisaties doorvoeren. Hiermee verhoog je de conversies en kun je het advertentiebudget verlagen.

Lees nu het artikel 25 Onmisbare Optimalisatietips voor Google Shopping

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips