Zo bepaal je het doel van de landingspagina

Zo bepaal je het doel van de landingspagina

Landingspagina’s zijn belangrijk.

Doelen stellen is belangrijk.

Een combinatie van beiden is nog belangrijker.

Dit maakt het verschil tussen een goede landingspagina met hoge conversie en een pagina die geen enkele bezoeker kan converteren.

 

Vandaag bespreken wij daarom hoe je het doel van een landingspagina bepaalt…

 

… en hoe je hier een goede landingspagina mee kunt opzetten.

1. Start altijd bij het gewenste resultaat

Je hebt altijd een bepaalde gedachte bij het maken van een landingspagina. Deze moet mensen omzetten naar een inschrijver, lead of klant.

Een eindresultaat kan bijvoorbeeld zijn:

  • 100 Nieuwe leads verzamelen in 3 maanden
  • 500 Inschrijvers voor de nieuwsbrief
  • 250 Downloads in 8 weken

Zet het eindresultaat daarom altijd centraal voordat je start met de landingspagina.

Want op basis van het resultaat kun je de landingspagina invullen om een doel te behalen.

2. Stel direct het doel op

Met het eindresultaat in gedachte kun je direct het doel van de landingspagina opstellen.

Aan bovenstaande eindresultaten kunnen de volgende doelen worden gekoppeld:

  • Resultaat: 100 Nieuwe leads verzamelen in 3 maandenDoel: Informatie van bezoekers verzamelen, zoals bedrijfsnaam en e-mailadres
  • Resultaat: 500 Inschrijvers voor de nieuwsbrief
    Doel: Gegevens van bezoekers verzamelen, zoals naam en e-mailadres
  • Resultaat: 250 Downloads in 8 weken
    Doel: Bezoekers doorsturen naar de downloadpagina

Het doel is van groot belang omdat dit aangeeft wat je op de landingspagina moet zetten.

Omdat een bezoeker niet zomaar het gewenste doel uitvoert moeten er elementen zoals headlines, afbeeldingen en video’s worden gebruikt.

En juist daarom is een doel van belang: het geeft de gelegenheid om uit te zoeken welke elementen je vervolgens op de landingspagina zet…

… en bovendien toont het je hoe je deze elementen op de juiste manier kunt invullen.

Een goede landingspagina bevalt allerlei elementen die bijdragen aan het einddoel. Denk bijvoorbeeld aan een headline die aanzet om in te schrijven voor een nieuwsbrief.

3. Kies de juiste landingspagina

Er zijn twee soorten landingspagina’s:

  1. Landingspagina’s die bezoekers moeten laten doorklikken naar een volgende pagina (bijvoorbeeld van productpagina naar winkelwagen)
  2. Landingspagina’s die bedoeld zijn voor leadgeneratie met opt-in incentives zoals whitepapers of kortingscodes.

Bedenk op basis van het doel hoe de landingspagina hieraan gaat bijdragen. Welke elementen gaan ervoor zorgen dat het doel wordt bereikt?

Je wilt verkopen of verzamelen

Op basis van de bezoeker die op de landingspagina komt wil je dat zij een bepaalde actie uitvoeren.

Wanneer mensen al ver in de verkoopfunnel zitten dan wil je dat zij iets kopen.

Voor leadgeneratie wil je informatie verzamelen.

Hiermee kom je al dichter bij het bepalen van het doel.

Je kunt zo al invullen welke informatie je bijvoorbeeld nodig hebt om de bezoeker te laten converteren om het uiteindelijke resultaat te behalen.

De landingspagina wordt ook op een andere manier opgezet.

Landingspagina’s die als doel hebben mensen door te sturen moeten een opvallende call-to-action voor de hyperlink bevatten.

Maar de pagina’s die gericht zijn op leadgeneratie moeten juist een opvallende call-to-action bij het invulveld bevatten.

De soort landingspagina die je gebruikt om het doel te bereiken is dus ook van grote invloed om dit doel daadwerkelijk te bereiken.

4. Weet wie er op de landingspagina komt

De bezoekers die op de pagina landen zullen vanuit allerlei bronnen komen. Je krijgt bezoekers uit de organische zoekresultaten van Google, via advertentie in Google en Social Media en vanuit e-mailcampagnes.

Al deze bezoekers moeten aansluiten bij het doel dat je wilt bereiken.

Om zeker te zijn dat dit echt gebeurt raden wij het volgende artikel aan: Zo zorg je voor de juiste bezoekers op jouw landingspagina

In het artikel leggen wij uit hoe je zorgt dat je uitsluitend de meest interessante bezoekers op de landingspagina krijgt.

Dit helpt om de conversie van de landingspagina zo hoog mogelijk te houden. Hoe meer interessante bezoekers hoe meer conversies en dus hoe hoger het conversiepercentage.

5. Vul de landingspagina in

Je weet welk doel je met de landingspagina wilt bereiken. Nu is het van belang om alle elementen op de landingspagina hier op aan te laten sluiten.

Bij een doorverwijspagina voor e-commerce zul je de bestel-knop als primaire element op de pagina plaatsen.

Daarbij schrijf je een omschrijving die de bezoeker aanzet om het product te kopen.

Maar op pagina’s met als doel leads te generen gebruik je talloze andere elementen. Een opvallende headline, een subheadline hieronder, en nog meer dan 10 andere elementen.

Het meest belangrijk blijft:
Alle elementen moeten iets toevoegen aan het pad richting het einddoel.

Dit geldt voor ieder woord dat op de pagina staat en iedere afbeelding die je hiernaast zet.

Maar ook elementen zoals de kleur en grootte van de Call-to-Action-knop zijn hierbij van invloed.

Het is niet zomaar dat er vaak duizenden euro’s worden geïnvesteerd in een nieuwe landingspagina. Het eindresultaat is veel geld waard.

Let ook op bewezen, psychologische invloeden op de landingspagina.

Verwerk bijvoorbeeld een afbeelding van een persoon die naar jouw Call-to-Action-knop kijkt.

Deze afbeeldingen trekken de blik van de bezoeker automatisch naar deze knop.

6. Behandel ieder element apart

Alle elementen op de landingspagina moeten apart een invulling krijgen. Je wilt lang genoeg nadenken over de invulling.

Denk bijvoorbeeld lang na over de headline: dit is vaak het eerste dat de bezoeker ziet.

Maak de headline niet te lang. Probeer in zo min mogelijk woorden zo veel mogelijk te zeggen.

Kijk bijvoorbeeld naar TravelBird.

 Landingspagina-doel en -elementen van TravelBird

Headline: Jouw ideale reis

Subheadline: zonder stress en gedoe

De headline is slechts 3 woorden lang maar specificeert direct het doel: TravelBird helpt de bezoeker de ideale reis vinden.

En ook de subheadline is weer kort. Het beschrijft direct de twee Unique Selling Points van de website: je vindt de reis zonder stress en gedoe.

Een ander element dat TravelBird goed invult is psychologie. De relaxte setting waar de vrouw zich in bevindt wekt het verlangen naar een vakantie op.

Maar dat is nog niet alles:

De blik van deze vrouw is op de headline gericht.

Als bezoeker wend je jouw blik naar het gezicht van deze vrouw. Vervolgens kijk je al snel in dezelfde richting als de vrouw: naar de headline.

Je ontkomt er dus niet aan om de 3 meest belangrijke woorden te lezen.

7. Meet alles met conversiedoelen

Als je Google Analytics of een landingspagina-tool gebruikt dan is het eenvoudig om conversiedoelen bij te houden.

Een conversiedoel is simpel:

Wanneer een bezoeker de gewenste actie uitvoert of de gewenste eindbestemming bezoekt is het conversiedoel bereikt.

Dit is bijvoorbeeld een bedankpagina die de bezoeker bereikt wanneer deze zich heeft ingeschreven.

Je moet altijd de conversie meten:

Hier verkrijg je veel data mee die je in de toekomst kunt gebruiken. Zo stel je altijd een goede landingspagina op omdat je weet wat werkt.

In het artikel Conversie meten op de landingspagina lees je hoe je dit instelt in Google Analytics en efficiënt kunt toepassen.

8. Splittest de landingspagina

Omdat je zeker wilt zijn dat je het doel uiteindelijk bereikt is het van belang om splittesting toe te passen.

Splittesting werkt als volgt:
Je stelt verschillende versies van één element of van de gehele landingspagina op.

Via software worden deze versies per bezoeker verschillend getoond.

Alle resultaten worden vervolgens bijgehouden. In de rapportage kun je dan bekijken welke versies de beste conversie hebben opgeleverd.

Je kunt splittesting bij vrijwel ieder element op de landingspagina toepassen. Lees ook: 20 dingen om te splittesten op de landingspagina.

9. Optimaliseer de pagina voor het doel

Je wilt een zo hoog mogelijke conversie behalen. Dat kan alleen wanneer je de pagina continu optimaliseert om zo het eindresultaat in de gewenste tijd te behalen.

Dankzij splittesting weet je welke versies het beste werken.

Optimaliseer de landingspagina’s daarom regelmatig op basis van de resultaten uit splittesting.

Sommige splittest-tools voeren deze versies automatisch door. Er wordt berekend welke versies de beste conversie behalen en deze worden steeds vaker getoond.

Maar bij andere tools moet je dit gewoon zelf handmatig instellen. Houd er dus rekening mee dat je regelmatig de resultaten moet bekijken en de landingspagina moet aanpassen.

Vragen over landingspagina’s en doelen?

Plaats in de reacties jouw vragen over het opstellen van doelen voor jouw landingspagina.

 

Heb je tips over het instellen van doelen? Dan kun je deze altijd delen in de reacties.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips