Gebruik je e-mailmarketing voor informatie of sales?

Gebruik je e-mailmarketing voor informatie of sales?

E-mails zorgen voor opens, kliks en conversies.

 

Dit werkt het meest effectief als je goede mails verstuurt…

 

… en dat kan alleen als je het juiste doel hiervoor hebt opgesteld.

 

Je kunt de mailings informatief opstellen of juist een commerciële tint geven.


Maar wat is nu de juiste keuze: moet de nadruk op sales liggen, of juist op informatie?

Begin altijd bij de doelgroep

Je wilt zeker zijn dat mensen zich inschrijven voor jouw e-maillijst, de inhoud interessant vinden, eventueel delen en actie ondernemen. En dat gebeurt alleen wanneer de inhoud ook echt aansluit bij de doelgroep. De basis voor e-mailmarketing moet daarom altijd bij de doelgroep liggen: als de inhoud niet aantrekt dan zal het – of het nu informatief of commercieel is – nooit resultaat opleveren.

 

Interesses van de doelgroep

Onderzoek daarom wat de doelgroep echt belangrijk vindt. Zijn zij op zoek naar de beste koopjes binnen een bepaalde markt of willen zij simpelweg meer leren over een onderwerp? Binnen de niche ‘kleding’ kun je twee kanten op: je kunt de mailings gebruiken om kledingtips te geven of om iedere week de beste aanbiedingen toe te sturen. De doelgroep geeft zelf aan waar zij het meest interesse in hebben, dus moeten de mailings hier perfect op aansluiten.

Voordelen van informatieve e-mailmarketing

De doelgroep is op zoek naar informatie, maar kan dit vaak alleen vinden via uitgebreide zoekopdrachten in Google (of soms zelfs helemaal niet vinden). Het is prettig om altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen binnen een specifieke niche. Binnen de niche ‘online marketing’ verandert ontzettend veel en komt dagelijks ook veel informatie online. Het is prettig als dit wekelijks in één overzicht kan worden toegestuurd zodat de doelgroep alles in korte tijd kan bekijken.

 

  • Informatie belangrijker dan sales

    Weinig bedrijven zien de voordelen van informatieve mailings. Je bent namelijk niet direct bezig met het genereren van omzet. Maar dat is juist exact de reden waarom mensen meer vertrouwen in jouw bedrijf zullen hebben. De doelgroep heeft door dat er bij jouw bedrijf geen intense drang is om altijd meer te verkopen. Het informeren van de doelgroep kan veel meer waarde bieden. En zo bied je uiteindelijk een basis van vertrouwen welke toch meer omzet op kan leveren.

     

  • Vergroot jouw autoriteit

    Het delen van informatie via mailings zorgt ervoor dat de doelgroep jouw bedrijf als autoriteit binnen de markt gaat zien. De content en informatie die je via de mailings deelt is interessant voor de doelgroep en helpt de doelgroep om beter te worden. Zo zal de doelgroep een sterke engagement met jouw bedrijf hebben. Dit leidt weer tot aanvullende voordelen.

  • Het belang van engagement

    Een sterke engagement kan er namelijk voor zorgen dat de doelgroep uiteindelijk toch producten en diensten afneemt. Wanneer je informatie over online marketing voor beginners publiceert, help je deze beginners meer omzet via internet te genereren. Op dit moment hebben zij niet voldoende budget om jouw producten of diensten te kopen, maar in de toekomst kunnen zij dankzij de tips juist wel voldoende budget hebben om aankopen te doen. Moz.com heeft deze strategie ingezet om wereldwijd miljoenen mensen te informeren over SEO, zodat zij uiteindelijk de tools van Moz kunnen betalen en deze ook afnemen.

    Informatieve E-mailmarketing van Moz

  • Vaak meer inschrijvers

    Het delen van informatie is daarbij ook een goede manier om meer inschrijvers voor de e-maillijst te krijgen. Niet iedereen zit erop te wachten om iedere dag een e-mail te ontvangen met aanbiedingen van jouw producten en diensten. Het is prettig om goede informatie te ontvangen die ook op eenvoudige wijze kan worden verwerkt. Content Curation (het verzamelen van informatieve content vanuit één markt) is daarom een goede manier om een e-maillijst op te bouwen. Je stuurt hierbij regelmatig een e-mail met de beste en nieuwste informatie vanuit een specifieke niche.

  • Sales op lange termijn

    De resultaten van informatieve mailings zullen op korte termijn wat betreft sales vaak niet veel opleveren. Het is hierbij juist van belang om het op de lange termijn te richten. Zodra de doelgroep doorheeft dat de kennis bij jouw bedrijf hoog ligt, zullen zij meer vertrouwen hebben. Wanneer jouw producten en diensten aansluiten bij wat de doelgroep op dat moment zoekt, is de kans groot dat zij bij jou komen. Zij zijn tenslotte al zeer bekend met jouw merk en hebben een hoge engagement.

Voordelen van salesgerichte e-mailmarketing

Het grootste voordeel van salesgerichte e-mailmarketing is natuurlijk: Sales. Je verkoopt producten en diensten vaak sneller wanneer je de doelgroep regelmatig benadert met aanbiedingen. Op deze manier kun je op korte termijn meer verkopen.

  • Triggers instellen

    Over het algemeen wordt de doelgroep met salesgerichte e-mails vaker benaderd. Deze e-mails kunnen namelijk op basis van triggers worden verstuurd: wanneer een ontvanger de e-mail opent, maar bijvoorbeeld niet op een link klikt, dan kan er enkele dagen later nogmaals een mail worden verstuurd. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat deze persoon toch een product zal kopen.

  • E-mails op basis van gedrag

    En deze triggers zijn voor nog veel meer acties in te stellen. Opent de ontvanger de e-mail bijvoorbeeld helemaal niet, dan kun je de e-mail enkele dagen met een ander onderwerp versturen. Maar ook acties op de website zelf kunnen als trigger dienen om nieuwe mailings te versturen. Bij salesgerichte e-mailmarketing wordt daarom veel gebruikgemaakt van Marketing Automation: geautomatiseerde marketingstrategieën die op basis van specifieke acties van een individu, en met behulp van lead scoring worden toegepast.

  • Opzetten en optimaliseren

    Het meest prettige aan marketing automation met e-mailmarketing is dat je het slechts één keer hoeft op te zetten en vervolgens alleen maar hoeft te optimaliseren. Je houdt bij welke salesgerichte e-mails het meeste resultaat opleveren en stelt op basis daarvan nieuwe triggers en mailings in. Dit resulteert na iedere optimalisatieronde in betere salesgerichte e-mails en kan daarom een grote invloed op de sales binnen jouw bedrijf hebben.

  • Leadproces versterken

    Je kunt salesgerichte e-mails meenemen in het proces van lead nurturing en het proces van lead qualification. Op basis van de ingestelde triggers waar de lead aan voldoet stuur je steeds weer nieuwe e-mails. Dit kunnen huidige aanbiedingen zijn van producten waar zij ooit interesse in hebben getoond, maar ook e-mails over nieuwe producten en diensten die recentelijk zijn gelanceerd.

  • Verstuur niet te vaak

    Salesgerichte e-mailmarketing is, als het met enige mate wordt toegepast, de juiste manier om meer sales binnen te halen. Je moet goed opletten dat je niet te vaak een e-mail uitstuurt. Wanneer de e-maillijst te vaak e-mails ontvangt, kan dit resulteren in een slechte mening over jouw bedrijf. Je legt de nadruk te sterk op sales en zorgt er zo voor dat de doelgroep zich uitschrijft en ook nooit een product afneemt. Probeer dus een middenweg te vinden tussen frequentie en triggers.

Wat is het juiste format voor jouw onderneming?

Kijk – zoals hierboven is aangegeven – eerst goed naar de doelgroep. Is deze doelgroep voornamelijk op zoek naar informatie of willen zij producten en diensten die hun leven eenvoudiger maken? Op basis van deze informatie kun je de aard van de mailings gaan opstellen.

 

Voer een test uit

Het is slim om te starten met een test van beiden. Test beide formats tegen elkaar en kijk welke resultaten deze opleveren. Let hierbij niet alleen op sales, wat natuurlijk de drijfveer voor jouw onderneming zal zijn, maar ook op de reacties die je van de ontvangers krijgt. Belangrijke metrics waar je rekening mee kunt houden zijn:

Informatieve mailings

  • Wat is het percentage kliks tegenover opens?
  • Hoe snel groeit de e-maillijst?
  • Mailt de doelgroep feedback op de mailings?
  • Is er engagement via Social Media of marktgerelateerde websites?
  • Kunnen de sales gekoppeld worden aan ontvangers?

 

Salesgerichte mailings

  • Wat zijn de salesresultaten op korte termijn?
  • Met welk percentage unsubscribers (uitschrijvers) heb je te maken?
  • Stijgt het webverkeer als gevolg van deze mailings?

Informatie en sales met elkaar combineren

Je kunt beide formats ook met elkaar combineren. Je verstuurt regelmatig een informatieve mailing, maar nog vaker een mailing gericht op sales. Het is hierbij van belang dat je vooraf, bij de e-mail opt-in, de mogelijkheid biedt aan te geven of de inschrijver ook daadwerkelijk salesgerichte e-mail wil ontvangen. Dit zal ervoor zorgen dat minder mensen zich uitschrijven, omdat zij weten dat er ook salesgerichte e-mails verstuurd worden.

 

Verstuur geen SPAM

Wanneer je Content Curation uitvoert, is het uiteraard niet de bedoeling dat je als onderdeel van deze content eigen landingspagina’s meestuurt om producten te verkopen. Maak een duidelijk onderscheid tussen de e-mails die puur voor informatie verstuurd worden en de salesgerichte e-mails. Zo weet de doelgroep waar zij op kunnen rekenen en worden zij niet ongewenst benaderd met advertenties voor jouw producten of diensten.

Wat is voor jou de juiste keuze?

Wil je e-mailmarketing inzetten voor jouw bedrijf maar ben je nog niet zeker wat het juiste format is? Laat een reactie achter en wij zullen jou hierbij helpen.


Heb je aanvullende tips voor het opzetten van effectieve e-mailmarketing? Post deze dan in de reacties onder dit blogbericht.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips