De juiste formaten voor Google Adwords gebruiken

De juiste formaten voor Google Adwords gebruiken

Het is zeker:

Het Google Adwords-Displaynetwerk is onmisbaar voor online advertising.

 

Maar om efficiënt te adverteren moeten advertenties voldoen aan enkele vereisten.

 

Je moet bijvoorbeeld letten op het formaat van iedere banner.

 

In dit artikel lees je daarom aan welke afmetingen je moet voldoen en welke afmetingen het meest interessant zijn.

Gebruik tekst- en afbeeldingen voor advertenties

Je kunt op twee manieren adverteren in het Display-netwerk:

  1. Door middel van tekstadvertenties

 

  1. Met afbeeldingen/flash-banners

 

Wij raden aan om beiden in te zetten voor de advertentiecampagnes.

 

Kijk:

Sommige websites tonen alleen maar tekstadvertenties terwijl andere websites juist alleen afbeeldingen/flash-banners tonen.

 

En dan zijn er ook websites die allebei tonen. Het is dus goed om beide soorten advertenties in te zetten. Dit vergroot de kans dat mensen de advertentie zien.

 

Bij tekstadvertenties ben je aan weinig gebonden. De advertenties moeten natuurlijk voldoen aan de eisen wat betreft lengte, maar daar blijft het bij.

 

Als je de titel korter houdt dan 25 tekens en de omschrijving korter houdt dan 70 tekens (twee keer 35) dan voldoe je overal aan.

 

Maar bij Adwords-banners spelen andere eisen.

Je moet aan deze eisen voldoen om efficiënt te adverteren met advertenties of retargeting-advertenties in Adwords.

 

We behandelen de eisen hieronder.

De afmetingen van Adwords-banners

Op websites die advertenties uit het Display-netwerk tonen kunnen ruim 20 afmetingen gebruikt worden.

 

Dat is alleen nog maar voor desktop. Voor mobile zijn er ook nog 8 verschillende afmetingen.

 

Het lijkt een verloren zaak om op iedere afmeting te adverteren.

 

Maar kijk:

Websites maken gebruik van specifieke afmetingen. Niet iedere website gebruikt de standaard (door Google aanbevolen) afmetingen.

 

Door ieder formaat te gebruiken, zowel op desktops als mobile, vergroot je de kans dat mensen jouw advertenties zien.

 

En dat niet alleen:

Voor advertenties waar weinig concurrenten zijn zul je veel minder betalen.

 

Je kunt hier dus veel goedkoper adverteren.

 

Maar het enige nadeel is:

De advertenties moeten voor iedere afmeting uniek worden aangemaakt.

 

En dat gaat veel tijd kosten.

 

Daarom is het slim om bij de banneradvertenties specifiek op de meest gebruikte afmetingen te richten. Dit houdt echter niet in dat de andere afmetingen niet interessant zullen zijn.

 

Maar voor deze afmetingen kun je het beste banners aanmaken omdat deze op de meeste websites staan.

 

Dit vergroot de kans dat jouw advertentie op andere websites wordt getoond.

 

Het enige nadeel is dat je hier te maken krijgt met een grotere concurrentie. Je betaalt daarom vaak meer per klik om bezoekers te bereiken.

  • Leaderboard voor mobiele apparaten

    Je wilt advertenties ook op mobiele apparaten tonen. Het formaat van de leaderboard voor mobiele apparaten is 320 x 50. Het heeft een kleine hoogte zodat deze niet direct het gehele scherm van het mobiele apparaat opneemt.

    - Er is daarnaast ook nog een grote mobiele banner van 320 x 100.

     

  • Leaderboard voor mobiele apparaten

    Je wilt advertenties ook op mobiele apparaten tonen. Het formaat van de leaderboard voor mobiele apparaten is 320 x 50. Het heeft een kleine hoogte zodat deze niet direct het gehele scherm van het mobiele apparaat opneemt.

    - Er is daarnaast ook nog een grote mobiele banner van 320 x 100.

     

  • Banner leaderboard

    De leaderboard is 728 x 90. Veel websites tonen deze boven- of onderaan de pagina. De banner leaderboard is lang maar biedt hierdoor aanzienlijke ruimte voor tekst. Je kunt deze dus goed inzetten om mensen via de banner te informeren over het product.

    - Daarnaast kun je een groot leaderboard met een formaat van 970 x 90 gebruiken.

  • Rechthoek banner (verticaal)

    De verticale rechthoek wordt over het algemeen in de zijbalk van de websites gebruikt. De afmetingen van deze rechthoek banner zijn 240 x 400.

    - Je kunt ook een grote rechthoek banner van 336 x 280 of een geïntegreerde rechthoek banner van 300 x 250 gebruiken.

  • Banner

    Dit is over het algemeen het meest gebruikte formaat op websites. De afmetingen zijn 468 x 60. De banner wordt, net als de leaderboard banner, vaak boven- en onderaan de pagina getoond.

  • Vierkante banner

    Je ziet deze banner vaak in de zijbalk en in de intro van pagina’s. Het formaat van de vierkante banner is 250×250.

    - Er is ook een kleiner vierkant van 200 x 200.

  • Skyscraper

    Het formaat van de Skyscraper is niets vergeleken met andere advertentieformaten (en er is zelfs nog een grotere). De Skyscraper is 120 x 600. Deze wordt over het algemeen in de zijbalk van websites gebruikt.

    - Er is ook een bredere Skyscraper-versie van 160 x 600.

  • Billboard

    Billboards vallen in het echt goed op, ook op websites zijn deze onmisbaar. Met een formaat van 970 x 250 zien bezoekers de banner al snel. Het billboard wordt over het algemeen onder de header getoond. Op sommige websites is het billboard een vervanger voor de header.

  • Halve pagina

    Deze advertentie wordt vaak in de intro van een artikel gebruikt. Met een formaat van 300 x 600 neemt deze (zoals de naam al doet vermoeden) de helft van de pagina in.

  • Staand

    Dit is de grootste verticale banner die op dit moment beschikbaar is. Met een formaat van 300 x 1500 zal geen enkele bezoeker jouw advertentie missen. Door de breedte van 300 pixels kan deze banner in de zijbalk en midden op pagina’s worden gebruikt.

De meest interessante banners om mee te adverteren zijn:

  1. Geïntegreerde rechthoek banner (300 x 250)
  2. Grote rechthoek (336 x 280)
  3. Leaderboard (728 x 90)
  4. Halve pagina (300 x 600)
  5. Grote mobiele banner (320 x 100)

Bron: Google

Deze bestandstypes kun je gebruiken

Je kunt de beeldadvertenties in verschillende bestandstypes uploaden.

 

Hieronder behandelen we ieder bestandstype apart en bespreken we de voor- en nadelen.

  • Niet-bewegend

    Dit is een stilstaande advertentie waarbij je gebruikmaakt van een simpele afbeelding.

    Niet-bewegende advertenties

     

    Deze kun je aanleveren in:

    • .JPEG
    • .JPG
    • .PNG
    • .GIF

     

    Het is hierbij van belang dat de afbeelding maximaal 150 kb is.

     

    Voordelen

    - Het kost weinig tijd en geld om te maken

    - Alle afmetingen zijn beschikbaar

    - Eenvoudig meerdere versies van te maken voor A/B-test

    - Het heeft een snelle laadtijd

     

    Nadelen

    - Beweegt niet dus valt minder op

     

  • Bewegende beeldadvertenties

    Deze banner bevat bewegende elementen van maximaal 30 seconden.

    Bewegende beeldadvertenties

     

    Je kunt deze aanleveren in .GIF

     

    Het is hierbij van belang dat de afbeelding maximaal 150 kb is.

     

    Voordelen

    - Alle afmetingen zijn beschikbaar

    - Veel informatie in korte tijd geven

    - Extra opvallend door bewegende beelden

    - Relatief eenvoudig te ontwerpen

     

    Nadelen

    - Begint al voordat de bezoeker op dat deel van de pagina is

  • HTML5-advertenties

    Dynamische advertenties die bewegen en weinig ruimte innemen.

    HTML5-advertenties

     

    Je levert de HTML 5-advertentie aan in een .ZIP-file. Deze file bevat de bestanden die je in de HTML5-advertentie wilt gebruiken:

    • .CSS
    • .JS
    • .HTML
    • .GIF
    • .PNG
    • .JPG
    • .JPEG

     

    De .ZIP-file mag maximaal 150 kb groot zijn.

     

    Voordelen

    - Alle bestanden worden snel geladen

    - Veel mogelijkheden met animaties

    - Alle afmetingen zijn beschikbaar

     

    Nadelen

    - Kost veel tijd en geld om te maken

  • Flash-advertenties

    Bewegende, interactieve advertentie gemaakt met Flash.

    Flash beeldadvertentie

     

    Je levert deze banner aan als .SWF-bestand.

     

    Het bestand moet 150 kb of kleiner zijn

     

    Voordelen

    - Veel mogelijkheden voor dynamiek

    - Tot 30 seconden lang animaties tonen

    - Geschikt voor alle afmetingen

     

    Nadelen

    - Kost veel tijd en geld om te maken

    - Werkt niet met de nieuwste Flash-versies

Plaats je vragen over Adwords-banners

Heb je vragen over de formaten van Adwords-advertenties of over Adwords in het algemeen? Plaats deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

Kun je aanvullende tips geven over advertenties? Dan horen wij het natuurlijk graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips