Google Places-/Mijn Bedrijf-pagina: in 10 minuten aanmelden

Google Places-/Mijn Bedrijf-pagina: in 10 minuten aanmelden

Je weet het vast al:

 

Lokale klanten zijn onmisbaar voor een succesvolle business.

 

Er zijn in de buurt duizenden mensen op zoek naar diensten en producten die jij aanbiedt. En dan vooral via Google Mijn Bedrijf.

 

Maar helaas:

 

Zij komen op dit moment bij jouw concurrent terecht.

 

Wij vertellen je in dit artikel daarom hoe jij je aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf om ook lokaal meer klanten binnen te halen.

Google Mijn Bedrijf is echt onmisbaar

Het komt je vast bekend voor:

 

Je typt in Google bijvoorbeeld “Loodgieter Rotterdam” in.

 

Vervolgens krijg je een lijst te zien met loodgieters in de buurt. Daarbij zie je aan de rechterkant ook een map waar deze loodgieters zich bevinden.

Google Places en Mijn Bedrijf-zoekresultaten

Deze bedrijven zijn allemaal aangemeld bij Google Places/Google Mijn Bedrijf.

 

Je ziet alleen bedrijven in deze lijst die aangemeld zijn bij Google Mijn Bedrijf. Google heeft sommige bedrijven zelf toegevoegd, maar de meeste bedrijven moeten zich handmatig aanmelden.

 

Je snapt:

Als je niet in deze zoekresultaten staat dan gaan alle Google-gebruikers naar jouw concurrent.

 

En dat wil je natuurlijk graag voorkomen. Het is prettig als deze allemaal naar jou toekomen.

Je denkt wellicht: “Maar kan ik mijn bedrijf op Google Maps aanmelden?”

Dat is niet zo moeilijk als je denkt.

 

Het mooiste is:

 

Het kost weinig tijd om dit te doen. En je kunt alles van jouw concurrenten afkijken (daarover later in dit artikel meer).

 

En daarbij is Google Mijn Bedrijf helemaal gratis. Je hoeft dus nergens voor te betalen maar kunt toch keer op keer bovenaan in de zoekresultaten komen.

 

Met slechts 10 minuten tijd kun jij hier ook staan. Lees daarom verder op welke manier je dit zo snel mogelijk kunt doen.

Zet je bedrijf op Google Places

Ga eerst naar Google Mijn Bedrijf

 

Klik vervolgens op de grote, blauwe knop om het aanmeldingsproces te starten.

Google Mijn Bedrijf aanmelden

Je wordt doorgestuurd naar een zoekveld. Hier kun je jouw adres invoeren om te kijken of je al in Google Mijn Bedrijf staat.

 

Let op:

Als je al in Google bent opgenomen hoef je geen nieuwe pagina aan te maken. Je wordt dan alleen gevraagd om de informatie te updaten.

 

Je krijgt in beide gevallen het volgende scherm te zien:

 

Hierin schrijf je alle informatie over jouw bedrijf. Begin met het invullen van jouw bedrijfsnaam.

 

Tip:

Gebruik in jouw bedrijfsnaam een zoekwoord.

 

Probeer hierbij extra zoekwoorden te gebruiken, zoals “Loodgietersbedrijf van Haren” in plaats van “van Haren”.

 

Het zoekwoord vergroot de kans dat jouw bedrijf bij deze zoektermen in de Google-resultaten verschijnt.

 

Dit houdt echter niet in dat je allerlei zoekwoorden in de bedrijfsnaam moet verwerken. Houd het slechts bij één zoekwoord.

 

Google straft misbruik af. Als je dit probeert te manipuleren dan loop je direct het risico dat jouw bedrijf juist niet in de resultaten zal voorkomen.

 

Er wordt ook gevraagd om een categorie in te vullen. Google hanteert hierbij enkele algemene categorieën.

 

Probeer een overkoepelende categorie uit te zoeken.

 

Dit is belangrijk:

Omdat de categorie aangeeft wat voor bedrijf je bent, heeft dit een invloed op de zichtbaarheid van jouw Google-vermelding.

 

Een doe-het-zelf-winkel kan beter “doe-het-zelf” als categorie aangeven dan “winkel” in het algemeen.

 

Wanneer mensen zoeken naar “doe-het-zelf-winkel” is de kans groter dat de vermelding hoog in Google staat.

Verifiëer over twee weken jouw onderneming

Nu komt een belangrijk onderdeel.

 

Kijk:

Google wil zeker weten dat jij de persoon bent die over het bedrijf gaat.

 

Zo wordt voorkomen dat iemand anders onder jouw naam in Google staat.

 

Google stuurt daarom altijd een speciale code naar het adres dat je hebt opgegeven. Deze code voer je bij Google in om te verifiëren dat jij inderdaad op dat adres bent gevestigd.

 

Maar het kost één tot twee weken voordat de code op het adres wordt bezorgd. Deze wordt gewoon via de post gestuurd en komt dus in de brievenbus binnen.

 

Je zult dus na maximaal twee weken een kleine kaart van Google ontvangen. In deze kaart staat de verificatiecode.

 

Maar let op:

Jouw Google-vermelding is niet openbaar totdat jij de verificatiecode invoert.

 

En wanneer je de verificatie niet binnen 30 dagen na ontvangen uitvoert dan vervalt de aanvraag.

 

Zorg er dus voor dat je het profiel op tijd verifieert.

Verbeter je Google Mijn Bedrijf-pagina direct

Ondanks dat je Google-vermelding nog niet online staat, kun je alvast wat informatie doorvoeren.

 

Het is van belang om de Mijn Bedrijf-pagina volledig te optimaliseren. Dit vergroot de kans dat je gevonden wordt door lokale klanten.

 Google Mijn Bedrijf-pagina

Bedenk daarom eerst op welke termen jij gevonden wilt worden.

 

Dit kunnen zowel producten als diensten zijn.

 

Voor een loodgieter gebruik je termen zoals:

  • Loodgieter Rotterdam
  • Kapotte waterleiding Rotterdam
  • Overstroming Rotterdam

 

De loodgieter komt dan niet alleen voor bij zoekopdrachten zoals”Loodgieter” maar ook bij zoekopdrachten zoals “kapotte waterleiding” en “overstroming”.

 

Als je de volgende stappen doorloopt verbeter je de vindbaarheid van jouw Google Mijn Bedrijf-pagina aanzienlijk:

  • 1. Voeg jouw website toe

    Als je de website aan het profiel toevoegt dan help je Google te begrijpen welk bedrijf je bent. Daarbij kunnen Google-gebruikers direct vanuit Google doorklikken naar jouw website.

  • 2. Voeg geoptimaliseerde foto’s toe

    Door zoekwoorden in de bestandsnaam van jouw afbeeldingen te gebruiken verbeter je de vindbaarheid. Noem een afbeelding niet “DSC0001″ maar “Loodgieter Rotterdam”. Je mag maximaal 5 foto’s uploaden dus maak hier maximaal gebruik van. Noem de foto’s ook “Overstroming in Rotterdam”, “Kapotte waterleiding Rotterdam”, enzovoorts.

  • 3. Schrijf een korte introductie

    Bezoekers van jouw Google-pagina moeten in één keer kunnen zien of jij een geschikt bedrijf voor hun probleem of wensen bent. Schrijf een korte introductie over jouw bedrijf en probeer hier specifieke zoekwoorden in te verwerken. Gebruik dus niet alleen “loodgieter”, maar ook “overstroming” en “kapotte waterleiding”. Zo kan Google goed zien waar deze pagina over gaat en welke andere termen relevant zijn.

  • 4. Voeg openingstijden toe

    Google houdt binnen de zoekresultaten rekening met openingstijden. Als iemand om 20:00 een loodgieter zoekt dan worden er vaak alleen loodgieters getoond die nog open zijn. Stel daarom altijd openingstijden in om zo beter gevonden te worden.

  • 5. Stel een profielfoto in

    Je kunt het bedrijfslogo als profielfoto gebruiken. Verander de naam van het bedrijfslogo van “Logo” naar “Loodgieter Rotterdam” om de vindbaarheid nog verder te verbeteren.

  • 6.  Laat jouw website hierbij aansluiten

    De Google Mijn Bedrijf-pagina is niet het enige dat invloed heeft op de vindbaarheid van jouw bedrijf. Jouw website heeft hier ook een flinke invloed op. Hieronder vind je daarom een overzichtelijke handleiding voor het verbeteren van de vindbaarheid in Google Mijn Bedrijf.

Optimaliseer jouw website voor betere vindbaarheid

Google kijkt bij Mijn Bedrijf ook naar factoren die op jouw website staan. Hoe beter jouw website aansluit bij het specifieke zoekwoord hoe groter de kans dat jij in de resultaten staat.

 

Het is daarom belangrijk om jouw hoofdpagina of landingspagina in ieder geval te laten voldoen aan de volgende factoren.

 

  1. Zoekwoord en vestigingsplaats in de paginatitel
  2. Adresgegevens op de pagina
  3. Product of dienst in de website-URL
  4. Vestigingsplaats in H1- en H2-koppen
  5. Specifieke zoekwoord in de website-URL
  6. Korte laadtijd van de website (lees hier hoe je de snelheid van de website verbetert)

Kom hoger in Google dankzij recensies

(Je moet de Google Mijn Bedrijf-pagina eerst verifiëren voordat je recensies kunt krijgen).

 

Klanten geven altijd graag hun mening over producten en diensten.

 

Je kunt deze meningen als beoordelingen gebruiken om hoger in Google te komen.

 

Google houdt binnen de zoekresultaten rekening met de hoeveelheid beoordelingen die mensen geven.

 

En het prettige is:

 

Deze beoordelingen kun je eenvoudig krijgen.

 

De kans is namelijk groot dat je al een aantal klanten hebt die graag een recensie willen schrijven.

 

Vraag huidige klanten of zij een recensie willen achterlaten. Zij hebben hier alleen een Google-account voor nodig.

 

Daarbij kun je iedere nieuwe klant vragen of zij ook een recensie willen achterlaten. Dit vergroot de vindbaarheid nog verder.

 

En het beste is:

Als klanten bepaalde zoekwoorden in de recensies gebruiken dan verbeter je de vindbaarheid van jouw Google-vermelding.

 

Vraag klanten daarom om te beschrijven op welke manier jij hen geholpen hebt.

 

Een perfecte recensie voor een loodgieter zou zijn:

Wij hadden plotseling last van een overstroming en zochten online naar een loodgieter. Binnen 2 uur geholpen. Wat een geweldige service!

Word beter gevonden dankzij vermeldingen op andere websites

Er zijn een groot aantal bedrijvenregisters op het internet. Van de Gouden Gids tot registers die zich op specifieke markten richten.

 

Je wordt beter gevonden naarmate jouw bedrijf in meer van deze registers vernoemd wordt. Het is dus van belang om een aantal registers op te zoeken.

 

Houd het volgende in de gaten:

 

Bij iedere vermelding moeten de adresgegevens goed overeenkomen met de adresgegevens op de Google Mijn Bedrijf-pagina.

 

Als je het adres verkeerd typt dan zal dit niet meetellen in het aantal vermeldingen.

 

Meld jouw bedrijf onder andere aan bij:

 

 

Maak ook gebruik van marktspecifieke bedrijvengidsen.

Zo kunnen bouwbedrijven zich aanmelden bij CoBouw en vakmannen zich aanmelden bij Werkspot.

 

Zoek in Google naar “Register Loodgieter”, “Alle loodgieters” of “Loodgieters Nederland” om nog meer marktspecifieke registers te vinden.

 

En zoek daarbij ook naar lokale registers met deze zoekopdrachten:

“Bedrijven in Rotterdam”

“Bedrijvenregister Rotterdam”

“Bedrijf aanmelden” Rotterdam

“Bedrijf inschrijven” Rotterdam

 

Laat anderen het werk voor je doen

Het is prettig als je zo veel mogelijk tijd kunt besparen.

 

En dat kan:

 

De kans is namelijk groot dat jouw lokale concurrenten het werk al voor je gedaan hebben.

 

Deze bedrijven worden vaak al op andere websites genoemd. Dit kun jij gebruiken om zelf nog meer vermeldingen te krijgen.

 

Het werkt als volgt:

 

Je kopieert het adres van één concurrent en kopieert dit vervolgens naar Google.

 

Vergeet niet om er aanhalingstekens om te zetten: zo krijg je alleen resultaten die exact overeenkomen met jouw zoekopdracht.

 

Kijk naar het voorbeeld hieronder:

Google Mijn Bedrijf vermeldingen

 

Maar liefst 71 resultaten met maar één zoekopdracht.

 

Ga alle resultaten langs en kijk bij welke websites jij je ook kunt aanmelden.

 

Vul het contactformulier op de website in (en vergeet niet om de juiste adresgegevens te gebruiken).

 

Dit zal in korte tijd al meerdere nieuwe vermeldingen opleveren. Maak hier dus maximaal gebruik van en versla de concurrentie met het werk dat zij zelf hebben gedaan.

Vragen over Google Mijn Bedrijf of Google Places?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over Google Mijn Bedrijf? Plaats deze dan in de reacties onder dit artikel.


Heb je aanvullende tips? Dan horen wij dit natuurlijk ook graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips