Zo krijg je meer recensies bij Google Mijn Bedrijf

Zo krijg je meer recensies bij Google Mijn Bedrijf

Je wilt zo hoog mogelijk in Google scoren.

 

Bij lokale vermeldingen zijn recensies van zeer groot belang.

 

Recensies zijn een van de 20 factoren die helpen hoger in Google te komen, maar het is lastig om iedere klant te overtuigen een recensie achter te laten.

 

In dit artikel lees je daarom enkele tips die helpen in korte tijd meer recensies te krijgen, en zo jouw positie in de lokale resultaten te verbeteren.

Het belang van recensies bij Google Mijn Bedrijf

Via mond-tot-mondreclame kunnen recensies van klanten nieuwe klanten aantrekken.

Online wordt de kracht van recensies alleen maar sterker.

Er zijn meerdere redenen om veel positieve recensies op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina te hebben.

  • Allereerst beïnvloeden de recensies jouw positie in de zoekresultaten. Google toont graag de beste resultaten. Dit is onder andere afhankelijk van meningen van vroegere klanten. Hoe meer positieve recensies je op de Mijn Bedrijf-pagina hebt staan, hoe hoger je uiteindelijk op de resultatenpagina eindigt. Je snapt dat het hebben van veel positieve recensies alleen al om deze reden meer klanten kan opleveren.

 

 

  • Wanneer je minimaal 5 recensies op de Mijn Bedrijf-pagina hebt gekregen, dan toont Google de score onder jouw Google-vermelding. Het is van belang om een hoge score te hebben. Dit maakt jouw bedrijf uniek tegenover andere bedrijven die in de top 7 zijn opgenomen. Een hoge score betekent voor veel Google-gebruikers dat jouw bedrijf het beste uit de top 7 is. Dit vergroot de kans dat zij voor jouw bedrijf kiezen.

 

  • Recensies voegen nog meer zoekwoorden aan jouw Google Mijn Bedrijf-pagina toe. Zoekwoorden zijn van belang om jouw online vindbaarheid te verbeteren. Wanneer klanten van een loodgietersbedrijf termen zoals “Overstroming”, “Lekkende waterleiding” of “Verstopt toilet” in de recensies gebruiken, dan zal de pagina beter vindbaar worden op deze termen. Potentiële lokale klanten die deze termen gebruiken zullen sneller bij jouw bedrijf terechtkomen.

Recensies krijgen na een aankoop

Wanneer klanten in de winkel een product hebben gekocht, dan kun je hen vragen om een recensie achter te laten.

 

Geef na de aankoop aan dat je het waardeert als zij via Google een online recensie achterlaten. Een groot aantal klanten zal aangeven dit te doen, maar de praktijk leert dat slechts een handvol ook echt een recensie plaatst.

 

Ondanks het lage conversiepercentage zul je op deze manier toch regelmatig nieuwe recensies op de pagina krijgen.

 

Het is hierbij van belang dat je de klanten een gebruiksvriendelijke manier geeft om deze recensies achter te laten.

Je kunt aangeven dat zij jouw bedrijf via Google moeten zoeken, maar dit kan ertoe leiden dat zij de Google Mijn Bedrijf-pagina niet vinden en dus ook geen recensie schrijven.

 

Het is daarom beter om hen vanaf de website direct naar de pagina te leiden. Verderop in dit artikel lees je hoe je een goede landingspagina opzet die zorgt voor 100% positieve recensies op de Mijn Bedrijf-pagina.

Laat een visitekaartje achter

Na een bezoek aan een klant laat je een visitekaartje achter.

 

Dit visitekaartje bevat niet alleen jouw contactgegevens, zoals telefoonnummer, website en e-mailadres, maar ook een QR-code en link naar de Google Mijn Bedrijf-pagina.

 

Bij iedere klant die je bezoekt laat je een visitekaartje achter. Geef bij iedere overhandiging aan dat je het waardeert als zij hier een recensie schrijven en hun ervaring delen.

 

Deze strategie is ook in winkels toepasbaar. Geef aan iedere klant die de winkel verlaat een visitekaartje mee en geef aan dat zij een recensie kunnen achterlaten.

 

Door een QR-code aan het visitekaartje toe te voegen verbeter je de gebruiksvriendelijkheid voor de klanten. Jouw klanten zullen zo sneller een recensie achterlaten.

 

Zij hoeven alleen de QR-code te scannen en worden direct doorverwezen naar de Google Mijn Bedrijf-pagina.

 

Je kunt gratis een QR-code aanmaken via QR Code Generator.

 

Het is slim om de klant eerst door te sturen naar een specifieke landingspagina op jouw website voordat zij op de Google Mijn Bedrijf-pagina komen, zoals onderaan dit artikel wordt beschreven.

Stuur achteraf een e-mail

Heb je het e-mailadres van jouw klanten? Dan kun je deze gebruiken om meer recensies op de Google Mijn Bedrijf-pagina te krijgen.

 

Stuur dezelfde dag nog een e-mail naar de klant met de vraag of zij hun ervaring online willen delen.

 

E-mails zijn ontzettend laagdrempelig, maar hebben een nadeel: de kans bestaat dat de klant de e-mail niet opent, de link niet aanklikt of geen recensie achterlaat.

 

Gelukkig is het redelijk eenvoudig om dit gehele proces te overzien en te automatiseren. Zo overtuig je een groot deel van de klanten om een recensie te schrijven.

 

Via e-mailsoftware zoals MailChimp stel je een dripcampagne in. Dit is een campagne die op basis van geopende e-mails en aangeklikte links acties uitvoert.

 

Je kunt hiermee een e-mail sturen…
– Op de dag dat je bij deze klant bent langs geweest.

- Wanneer de klant de eerste e-mail na enkele dagen nog niet heeft geopend.

- Indien de e-mail wel is geopend, maar de klant niet op de link heeft geklikt.

 

Zo hoef je zelf niet continu nieuwe e-mails te schrijven en te sturen, maar kun je toch op automatische wijze meer recensies krijgen.

 

Je zet een groot deel van de klanten aan om een recensie op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina achter te laten.

 

Zorg altijd dat er voldoende tijd tussen verzending van de e-mails zit. Je wilt geen overmatig aantal e-mails naar de klanten sturen. Dit kan tot irritatie leiden en ervoor zorgen dat zij geen recensie achterlaten en ook in de toekomst niet meer terugkeren.

 

Houd het daarom bij de drie e-mailberichten die hierboven worden genoemd en verdeel de berichten over enkele dagen.

 

Vergeet niet om achteraf handmatig een e-mail te versturen waarin je de klant bedankt voor het schrijven van een recensie.

Plaats een status op Social Media

Heb je al een groot aantal klanten als volger op Social Media als Twitter en Facebook? Dan kun je deze klanten overtuigen een recensie achter te laten.

 

Plaats regelmatig een status update waarin je klanten vraagt om hun ervaring met jouw bedrijf of in jouw winkel te delen.

 

Verwijs direct naar de Google Mijn Bedrijf-pagina of stel hiervoor een landingspagina op de website op (je leest hieronder hoe je deze maakt).

 

Klanten die jou op Social Media volgen kunnen in korte tijd resulteren in een groot aantal recensies.

 

Promoot jouw bericht

Het enige nadeel van Social Media is de beperkte zichtbaarheid van status updates. Daarom loont het om promotie voor deze berichten uit te voeren.

 

Je investeert enkele tientallen euro’s om meer zichtbaarheid voor het bericht te krijgen. Omdat dit al snel resulteert in meer recensies zal het op termijn veel meer klanten aantrekken.

 

Maak daarom gebruik van de berichtpromotie-functie op Facebook en stel een speciale Twitter-advertentie op.

 

Je kunt de zichtbaarheid van berichten specifiek richten op volgers die je op Facebook en Twitter hebt. Hiermee vergroot je de zichtbaarheid van jouw berichten en ben je verzekerd van meer recensies.

Stuur mensen eerst naar een landingspagina

Bij recensies die je op Google Mijn Bedrijf ontvangt wil je van één ding zeker zijn: het moeten positieve recensies zijn.

 

Omdat het eenvoudig is online een recensie achter te laten is de drempel voor het plaatsen van een slechte recensie ontzettend laag.

 

Wanneer een klant niet helemaal tevreden was over de dienstverlening of het product dan kan dit een grote impact op jouw score hebben.

 

Het is dus prettig als je dit zo veel mogelijk kunt voorkomen. Via een eenvoudig op te zetten strategie voorkom je dat ontevreden klanten jouw hoge score verpesten.

 

Dit doe je door middel van een Controle-pagina.

 

De Controle-pagina: De pagina die zorgt voor 100% tevredenheid

Met een Controle-pagina voorkom je dat ontevreden klanten hun mening uiten via Google Mijn Bedrijf.

 

Het werkt als volgt:
Je maakt een aparte pagina op jouw website aan waar jij alle klanten eerst naar doorstuurt.

 

Op de pagina staat bovenaan:
Hoe tevreden ben jij over jouw ervaring?

 

De bezoeker heeft twee opties:
“Ik ben zeer tevreden”
“Ik ben niet tevreden”

 

Nu komt het belangrijkste onderdeel:

Klanten die een tevreden ervaring hadden worden doorgestuurd naar de Google Mijn Bedrijf-pagina en kunnen hier direct een recensie achterlaten.

 

Maar klanten die niet tevreden worden doorgestuurd naar een aparte pagina op jouw website. Je stuurt deze bezoekers bijvoorbeeld door naar een contactformulier op jouw website.

 

Via dit contactformulier kunnen zij aangeven waarom zij niet tevreden zijn.

 

Dit biedt twee voordelen:
1. Je kunt de negatieve ervaring compenseren door de klant alsnog een positieve ervaring te bieden, bijvoorbeeld door een gratis product te versturen (en te zorgen dat zij uiteindelijk toch een positieve recensie schrijven)

  1. Je voorkomt dat de klant direct een negatieve recensie op de Google Mijn Bedrijf-pagina plaatst.

 

Dit is een van de meest eenvoudige manieren om negatieve recensies te omzeilen. Het neemt echter niet weg dat het van belang is klanten 100% tevreden te houden; uiteindelijk resulteert dat altijd in de beste recensies.

Krijg vandaag nog recensies

Pas bovenstaande strategieën toe en krijg vandaag nog positieve recensies op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina. Zo verbeter je jouw positie in de zoekresultaten en kun je meer klanten aantrekken.

En deze nieuwe klanten zorgen dankzij bovenstaande tips ook weer voor nieuwe recensies.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips