Hoger in Google Mijn Bedrijf: 20 Beslissende factoren

Hoger in Google Mijn Bedrijf: 20 Beslissende factoren

Je wilt nieuwe klanten.

 

Maar je wilt niet teveel tijd investeren.

 

Via Google Mijn Bedrijf kun je snel meer lokale klanten bereiken.

 

Maar je moet dan wel bovenaan de zoekresultaten staan.

 

Vandaag leggen wij je uit hoe je dat doet. Dit doen wij aan de hand van een lijst met factoren die hier de meeste invloed op hebben.

 

Staat jouw bedrijf nog niet in Google Maps? Lees in dit artikel hoe je in 10 minuten jouw Google Mijn Bedrijf-pagina aanmaakt.

Hoger in Google Mijn Bedrijf betekent meer klanten

Iemand die een lokale zoekterm invult krijgt het volgende te zien:

 Google Places en Mijn Bedrijf-zoekresultaten (1)

Je wordt lokaal beter gevonden als je voldoet aan belangrijke factoren.

 

Het verschil tussen plek 3 en plek 1 kan soms van slechts één factor afhangen.

 

Maar het kan het verschil zijn tussen 100 en 300 bezoekers per maand. En dat kan leiden tot 200% meer klanten.

 

Wanneer je iedere factor zo goed mogelijk vervult zorg je dat je alle concurrenten achter je laat.

 

Je bent zo in korte tijd op iedere gewenste zoekterm de nummer 1 in de lijst met 7 bedrijven.

 

En nog belangrijker:

Iedereen die deze zoektermen invoert ziet jouw bedrijf als eerst, inclusief contactgegevens zoals adres en telefoonnummer.

 

Hieronder vind je de ultieme lijst van factoren die hier invloed op hebben, gesorteerd van meest belangrijk tot minst belangrijk.

 

Deze factoren zijn in 2014 onderzocht door Moz.com.

 

Sommige factoren zijn eenvoudig te beïnvloeden, zoals het toevoegen van de juiste categorieën.

 

Maar andere factoren, zoals het fysieke adres, zijn minder eenvoudig te optimaliseren.

 

Je hoeft niet te voldoen aan iedere factor uit dit overzicht. Zorg echter wel dat je aan iedere factor voldoet waar je aan kunt voldoen. Bij deze factoren geven we enkele tips die je direct kunt uitvoeren.

  • 1. Het fysieke adres in de stad

    Op basis van de locatie van de Google-gebruiker worden lokale zoekresultaten getoond. Het is van belang dat jouw locatie binnen de zoeklocatie van de gebruiker valt. Jouw vestigingsadres is dus van invloed op de vermelding binnen de top 7-resultaten van Google Mijn Bedrijf.

  • 2. De juiste categorieën

    Je geeft bij het instellen van de Google Mijn Bedrijf-pagina enkele categorieën aan die gerelateerd zijn aan jouw producten en diensten. Hoe sterker deze categorieën aansluiten bij de zoekterm van de Google-gebruiker hoe hoger jouw onderneming in de zoekresultaten zal staan.

     

    Pas de categorieën van jouw Google Mijn Bedrijf-pagina aan via de instellingen.

    Probeer hierbij altijd specifieke categorieën te gebruiken (Timmerbedrijf) in plaats van algemene categorieën (Werkbedrijf).

  • 3. Samenhang externe vermeldingen

    Externe vermeldingen op websites zoals de Gouden Gids en Yelp moeten met elkaar overeenkomen. Deze zijn waardeloos wanneer overal een andere straatnaam of ander huisnummer staat. Zorg daarom dat alle externe vermeldingen gebruikmaken van dezelfde structuur. Schrijf de postcode bijvoorbeeld altijd aan elkaar of uit elkaar en per website anders.

     

    Zoek naar websites die jouw bedrijf vermelden. Dit kun je doen door jouw bedrijfsnaam in Google in te voeren. Controleer bij iedere vermelding of dezelfde opmaak wordt gebruikt. Mail naar de websites die de gegevens niet juist vermelden om dit aan te laten passen.

  • 4. Kwaliteit van externe vermeldingen

    Je kunt jouw bedrijf bij 100 verschillende bedrijvenregisters toevoegen, maar het is de kwaliteit van deze registers die de positie in de zoekresultaten beïnvloedt. Hoe hoger de kwaliteit en autoriteit hoe beter de positie in de top 7.

     

    Meld je altijd aan bij Gouden Gids, Telefoongids en Yelp. Deze websites hebben een hoge autoriteit.

  • 5. Adresgegevens op de website

    De adresgegevens in Google Mijn Bedrijf moeten exact overeenkomen met de adresgegevens die in de HTML-code op de website staan. Dit geldt niet alleen voor woonplaats en telefoonnummer, maar ook voor de straatnaam en het huisnummer.

     

    Wijzig de adresgegevens op de website of in Google Mijn Bedrijf wanneer deze niet met elkaar overeenkomen. Let op spelling, hoofdletters, telefoonnummer en eventuele toevoegingen aan het huisnummer.

  • 6. Product of dienst in de bedrijfsnaam

    Een loodgietersbedrijf met de naam “van Haren” zal minder hoog in de top 7 voorkomen dan een loodgietersbedrijf met de naam “Loodgietersbedrijf van Haren”.

     

    Verwerk altijd producten of diensten die je levert in de bedrijfsnaam om zo hoger op deze term te staan. Maar voorkom dat je hier teveel zoektermen gebruikt. Dit wordt door Google afgestraft met een lagere positie.

  • 7. Autoriteit van de website

    Hoe sterker de autoriteit van de bedrijfswebsite hoe beter de positie in de top 7. De autoriteit wordt onder andere bepaald door externe websites die naar de website verwijzen en de leeftijd van de domeinnaam.

  • 8. Afstand tussen bedrijf en zoeker

    Hoe dichter de zoeker bij het bedrijfsadres staat hoe hoger het bedrijf in de top 7 voorkomt. Bij iemand die op de hoek van de straat staat zal het bedrijf hoger in de zoekresultaten staan dan bij iemand die er 15 kilometer van verwijderd is.

  • 9. Geverifieerde Mijn Bedrijf-pagina

    Google heeft een verificatieproces voor alle Mijn Bedrijf-pagina’s. Je moet de pagina verifiëren met een code die je op het vestigingsadres ontvangt. Deze code ontvang je binnen twee weken nadat de onderneming bij Google Mijn Bedrijf is aangemeld.

  • 10. Afstand tussen bedrijf en centrum

    Hoe dichter het bedrijf bij het centrumpunt van de stad is gevestigd hoe hoger deze in de top 7-lijst zal staan. Bedrijven die zich in het centrum bevinden staan daarom over het algemeen hoger in de zoekresultaten dan bedrijven die in de buitenwijken zijn gevestigd. Dit kan verschillen wanneer de zoeker zich in de buitenwijk bevindt.

  • 11. Aantal externe vermeldingen

    Sta je in de Gouden Gids, Telefoongids en andere bedrijvenregisters? Door in meerdere bedrijvenregisters opgenomen te worden zul je steeds hoger in de zoekresultaten komen. Des te meer externe vermeldingen des te hoger de onderneming in de top 7 zal staan.


    Meld je aan bij Gouden Gids, Telefoongids, Online Bedrijvengids, Bedrijfstelefoongids, Reclame voor Bedrijven en Yelp.

  • 12. Naam van de stad in de bedrijfsnaam

    Als een zoeker de term “Loodgietersbedrijf Rotterdam” invult dan staat het bedrijf “Loodgietersbedrijf van Haren” lager in de zoekresultaten dan “Loodgietersbedrijf van Haren Rotterdam”. Door de stad toe te voegen bied je Google een beter inzicht in de locatie en zul je hoger worden vermeld.

     

    Verwerk de stad waar het bedrijf is gevestigd als Google Mijn Bedrijf-paginatitel. Voeg hier ook de naam van de wijk toe om zo ook zeer lokale klanten te bereiken.

  • 13. Aantal recensies met tekst

    Klanten kunnen een recensie over jouw onderneming schrijven. Zij geven een waardering van 1 tot 5 sterren en plaatsen hier eventueel een tekstuele recensie bij. Hoe meer recensies met tekst je hebt hoe hoger de website in de top 7-lijst zal staan.

     

    Vraag klanten of zij na een aankoop of bestelling online een recensie op de Google Mijn Bedrijf-pagina willen plaatsen. Bied eventueel een korting op de volgende bestelling om dit extra te stimuleren.

  • 14. Kwaliteit van inkomende links naar website

    Andere websites linken naar jouw website. Bedrijven waar je mee samenwerkt, websites van goede doelen die je sponsort, beurzen waar je hebt gesproken, en meer. De kwaliteit van de domeinen en webpagina’s die naar jouw website verwijzen worden als criterium meegenomen bij de lokale top 7-resultaten in Google. Hoe hoger de kwaliteit van de inkomende links hoe sterker de kans dat je een goede positie in deze lijst inneemt.

  • 15. Locatiezoekwoord of zoekwoordintentie

    Wanneer iemand zoekt op “Auto laten repareren Rotterdam” dan zal een bedrijf met de titel “Autoreparatie van Haren Rotterdam” hoger in Google staan dan een autobedrijf met de naam “van Haren Rotterdam” of “van Haren”.

     

    Vermeld in de bedrijfstitel de locatie en een beschrijving van het bedrijf.

  • 16. Kwaliteit van vermeldingen in media

    Je geeft interviews bij kranten, wordt genoemd in blogartikelen en verschijnt in de media. Hoe hoger de autoriteit van de websites waar je via deze manieren wordt genoemd, hoe groter de kans dat je een hogere vermelding in Google krijgt.

     

    Probeer bij iedere mediavermelding een verwijzing naar de website te krijgen om zo de positie te verbeteren. Mail deze mediabedrijven na plaatsing wanneer zij geen vermelding naar jouw website hebben toegevoegd om zo toch nog een verwijzing te krijgen.

  • 17. Middelpunt binnen de straal van andere bedrijven

    Wanneer bedrijven binnen een bepaalde markt allen op specifieke locatie zitten dan stelt Google een centraal punt op. Denk bijvoorbeeld aan strandtenten: deze zitten altijd bij het strand. Bedrijven die dicht bij dit middelpunt liggen zullen een hogere vermelding krijgen dan bedrijven die hierbuiten gevestigd zijn.

  • 18. Kwaliteit van de links richting de landingspagina

    De zoekopdrachten in Google worden gekoppeld aan specifieke landingspagina’s op jouw website. Wanneer iemand zoekt naar “Lekkende waterleiding Rotterdam” dan zullen zij sneller op een pagina over lekkende waterleidingen komen dan op een pagina die over loodgieters gaat. De hoeveelheid externe verwijzingen en de kwaliteit hiervan hebben een positieve invloed op de positie in de lokale top 7.

  • 19. Doorklik-ratio in Google zoekresultaten

    Hoe vaker Google-gebruikers doorklikken naar jouw vermelding in de top 7 hoe beter jouw positie. Google kijkt hierbij naar data van alle zoekers. Wanneer een groot deel van de zoekers naar één specifiek resultaat gaat dan heeft dit tot gevolg dat dit resultaat een betere positie krijgt.

  • 20. Lokaal netnummer van de telefoon

    Bedrijven die een 010-nummer gebruiken zullen in Rotterdam een hogere vermelding krijgen dan bedrijven die een 0800-nummer gebruiken. 010-nummers bieden betere duidelijkheid dat het bedrijf inderdaad in deze stad is gevestigd. Gebruik daarom altijd een lokaal telefoonnummer voor de Google Mijn Bedrijf-pagina.

     

    Gebruik geen 0800- of 06-nummer op de website.

Optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf-pagina

Voer bovenstaande factoren door op jouw website en Mijn Bedrijf-pagina en kom in korte tijd hoger in de resultaten van jouw concurrenten.

 

Heb je vragen over Google Mijn Bedrijf of over deze factoren? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips