Hogere conversie door afbeeldingen op de landingspagina

Hogere conversie door afbeeldingen op de landingspagina

Je hebt hard gewerkt aan de call-to-action op de landingspagina.

 

Je ontvangt inmiddels bijna alleen maar zeer interessante bezoekers op de landingspagina.

 

Maar toch ligt de conversie nog niet zo hoog als je wilt…

 

… en daar kunnen afbeeldingen eenvoudig verandering in brengen.

Een foto zegt meer dan duizend woorden

Dit is natuurlijk een cliché gezegde, maar het gezegde geldt ook op de landingspagina. Je kunt veel woorden op de landingspagina gebruiken. Dit is onder andere voordelig voor SEO, maar voor een hogere conversie is het beter om je te richten op afbeeldingen. Want de belangrijke informatie die de bezoeker moet weten is zo in korte tijd te geven.

 

Maar afbeeldingen kunnen voor meerdere redenen worden gebruikt:

  • Visuele neuromarketing voor hogere conversie
  • Snelle informatie als verkoopstimulatie
  • Herkenning van bekende elementen
  • Meer aandacht voor de Call-to-Action

 

Ieder punt wordt hieronder besproken, zodat jij het op de juiste wijze kan doorvoeren op jouw landingspagina.

Hogere conversie dankzij visuele neuromarketing

De headline op de onderstaande foto, van Travelbird.nl, valt extra op. Dit is niet alleen door de redelijk lege achtergrond, maar ook dankzij de vrouw die naar de headline kijkt. Mensen worden getriggerd door de kijkrichting van andere mensen. We kijken vaak als eerst naar de ogen van een andere persoon, en hebben in zeer korte tijd door in welke richting deze persoon kijkt. Het gevolg is dat wij ook ook in deze richting kijken.

Kijkrichting in de afbeelding op de landingspagina van TravelBird

Waar mensen naar kijken is van grote invloed op waar wij zelf naar kijken. Kijk maar eens naar het voorbeeld van HumanFactors. Meer mensen kijken naar het product wanneer de vrouw in de advertentie ook naar het product kijkt. Dit is een klassiek (en vaak ook het go-to) voorbeeld voor het succes van visuele neuromarketing in advertenties.

 

Kijkrichting op landingspagina

Dit element kan ook op de landingspagina worden doorgevoerd. Je kunt bezoekers aansporen naar een bepaald element te kijken door een afbeelding van een persoon te gebruiken. Op de afbeelding kijkt de persoon precies in de richting van de Call-to-Action-knop. Deze knop moet natuurlijk opvallen op basis van elementen zoals kleur, maar de mate waarop deze opvalt kan verder worden versterkt door de kijkrichting.

 

Foto’s van stockfoto-websites

Je kunt hiervoor foto’s gebruiken van stockfoto-websites. Let er echter wel op dat je niet de standaard foto’s gebruikt, van doktoren en telemarketeers die een specifieke richting in kijken. Probeer foto’s van hoge kwaliteit te gebruiken die bovendien ook overeenkomen met de gemiddelde persoon uit jouw doelgroep. Landingspagina’s voor producten voor mannen van 40-50 jaar moeten dus ook een afbeelding van een man van 40 tot 50 jaar bevatten.

 

Stel filters in

Het kan daarom even duren voordat je een geschikte foto vindt. Gebruik bij de filters op de stockfoto-website eerst de elementen gebaseerd op de persoon die binnen de doelgroep valt. Op basis daarvan krijg je vaak enkele honderden resultaten. Ga vervolgens de hele lijst door totdat je een stockfoto hebt gevonden van iemand die naar de gewenste hoek kijkt. Je moet de afbeelding eventueel spiegelen om het gewenste resultaat te krijgen; namelijk dat deze persoon recht naar de Call-to-Action-knop kijkt.

 

Emotie op de foto

Let ook goed op de emotie van de persoon op de foto. Je wilt de bezoeker het gevoel geven dat zij dankzij jouw product blij worden of er zelfverzekerd uitzien. Dit gevoel kun je perfect creëren door iemand te gebruiken die dit ook echt uitstraalt.

 

Samenvatting van belangrijke elementen

Gebruik een goede foto van een persoon welke kijkt naar het element dat je zo veel mogelijk wilt laten opvallen op de landingspagina. Let hierbij op dat de foto:

  • Aansluit bij de doelgroep die je wilt aanspreken
  • Geen afleidingen bevat
  • De juiste emotie uitstraalt
  • Eventueel ook wijst naar dit element

Bied bezoekers snel informatie

Het verwoorden van alle verkooppunten en informatie over jouw product of dienst kost veel tijd. Niet alleen het schrijven van al deze content zal veel tijd kosten, maar bezoekers zijn ook meer tijd kwijt om alles te lezen.

 

Het is van belang om de bezoeker in zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk belangrijke informatie te geven. Dit verkleint de kans dat de bezoeker de website vroegtijdig verlaat omdat zij geen idee hebben wat het product doet of wat de dienst inhoudt. Om dit te voorkomen kun je afbeeldingen inzetten. Deze afbeeldingen vatten alle belangrijke informatie samen zodat de bezoeker in één oogopslag weet wat deze moet weten.

 

Informatie visualiseren

Je kunt bijvoorbeeld foto’s gebruiken van de software die je aanbiedt, of afbeeldingen inzetten om het eindresultaat voor de gebruiker te weergeven. Visualisatie van informatie is een onmisbare toevoeging op de landingspagina. Teveel tekst stoot bezoekers af en zal erin resulteren dat de conversie op de landingspagina erg laag ligt.

 

Het werkt al bij vakanties

Foto’s van prachtige goudgele stranden met lichtblauw water zullen bij bezoekers een duidelijker beeld schetsen dan 6 alinea’s over hoe mooi het daar is. Je kunt alles nog zo mooi verwoorden, maar in dat geval zal een foto een veel beter beeld geven. Maak daarom effectief gebruik van afbeeldingen en schrap te lange alinea’s op de landingspagina.

 

Laat belangrijke informatie staan

Dit houdt niet in dat je belangrijke informatie op de landingspagina moet schrappen, maar dat je te uitgebreide informatie beter in een afbeelding kunt verwerken. Dit element draagt bij aan een betere gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers en zal vaak ook helpen om een hogere conversie op de landingspagina te krijgen.

Laat bezoekers elementen herkennen

Herkenning is een belangrijk onderdeel voor het vastpakken van aandacht. Je kunt afbeeldingen op de landingspagina op verschillende manieren inzetten om herkenning op te wekken. Denk hierbij onder andere aan het gebruik van logo’s van bedrijven die binnen deze markt bekend zijn. Zo zien bezoekers exact wie er ook gebruikmaken van jouw diensten en producten, en kunnen zij door deze herkenning eventueel sneller omgezet worden naar een conversie.

 

Bekende gezichten

Niet alleen logo’s kunnen hiervoor worden ingezet, want ook gezichten van bekende personen kunnen herkenning opwekken. Je ziet op steeds meer landingspagina’s dat gezichten van herkenbare mensen worden ingezet om meer vertrouwen op de landingspagina uit te stralen.

 

Foto’s bij testimonials

Tim Ferriss review op landingspagina Highrish

Kijk bijvoorbeeld naar de landingspagina van Highrise. Hier wordt een foto van Tim Ferriss, de auteur van boeken zoals 4 Hour Work Week en 4 Hour Body, naast een testimonial gezet. De doelgroep herkent het gezicht en legt hierdoor een connectie met deze persoon. Als deze connectie positief is, dan zal er vaak ook een positieve connectie met het merk zijn (dit kan ook averechts werken als er een negatieve connectie met deze persoon is).

Op QuickSprout zet Neil Patel foto’s van klanten in om de aandacht te pakken. De banners naast de blogberichten bevatten niet alleen testimonials, maar ook het gezicht van de klant waar hij deze resultaten voor heeft behaald.

Visuele elementen op de landingspagina van QuickSprout

Probeer jouw landingspagina daarom te voorzien van elementen die herkenbaar zullen zijn voor jouw doelgroep. Herkenbare logo’s zullen helpen het vertrouwen te versterken en de conversie te verhogen.

Leg de nadruk op de Call-to-Action

Hoe beter de Call-to-Action opvalt hoe sneller mensen hier iets mee zullen doen. Je kunt visuele elementen rondom de Call-to-action-knop inzetten om hier meer aandacht naartoe te trekken. Hier zijn afbeeldingen het ideale medium voor. Want, zoals hierboven al werd beschreven, kunnen foto’s van personen voor extra aandacht zorgen. Maar dat is niet het enige element dat hierbij werkt.

 

Verwijzingen naar de Call-to-Action

Want ook afbeeldingen van pijlen of andere verwijzingen resulteren in meer aandacht. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaand voorbeeld van MoneyBird. Hier wordt een pijl ingezet om de Call-to-Action beter te laten opvallen.

Landingspagina MoneyBird met afbeeldingen 

Bezoekers die op de landingspagina komen krijgen eerst de afbeeldingen te zien van hoe MoneyBird werkt. Vanuit deze afbeeldingen wordt de aandacht dankzij de pijl naar de Call-to-Action-knop getrokken. De blik van de bezoeker gaat dus als een aaneensluiting van processen naar de Call-to-Action-knop. En dit zal er op deze landingspagina in resulteren dat er meer conversies plaatsvinden dan wanneer deze pijl niet wordt gebruikt, of de ogen niet dankzij de vloeiende beweging bij de knop zouden eindigen.

Hoe ga jij afbeeldingen inzetten?

Laat in de reacties weten hoe jij afbeeldingen op de landingspagina wilt inzetten om de conversie op jouw landingspagina te verbeteren.


Heb je vragen over het inzetten van afbeeldingen op de landingspagina? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips