Zo kies je de juiste volgorde voor de landingspagina

Zo kies je de juiste volgorde voor de landingspagina

De wens van iedereen:

Zo veel mogelijk bezoekers van de landingspagina omzetten naar klant.

 

En met de juiste strategie is dat ook mogelijk.

 

Vandaag vertellen wij je hoe je dit kunt beïnvloeden:

 

We bekijken wat de juiste volgorde voor een landingspagina is.

Kijk eerst naar andere voorbeelden

De landingspagina is van grote invloed op het aantal klanten dat je via de website aantrekt.

 

Bijna iedere website gebruikt specifieke landingspagina’s om een hoge conversie te behalen.

 

Deze pagina’s zijn gericht op een bepaalde doelgroep of advertentiecampagne.

 

Het beste is:

 

Een groot aantal websites heeft daarom al een mooie basis gelegd die je kunt gebruiken om jouw eigen landingspagina op te zetten.

 

Het is daarom slim om te kijken naar voorbeelden binnen jouw markt en naar voorbeelden van grote partijen in de online markt.

 

Websites die al jaren bezig zijn hebben door middel van splittesting uitgevonden wat het beste werkt.

 

Kijk bijvoorbeeld naar Amazon. Hier wordt ieder aspect van de landingspagina keer op keer getest om een zo hoog mogelijke conversie te behalen.

Volgorde landingspagina Amazon

 

Je kunt veel van andere websites leren.

 

En het voordeel is:

Jij kunt miljoenen euro’s besparen omdat zij al het werk al voor jou hebben gedaan.

 

Apple investeert tienduizenden euro’s om een landingspagina van nieuwe producten te maken.

 

Kijk:

 

de landingspagina voor de Apple Watch is een zeer goed voorbeeld. Ieder element op deze pagina wordt maximaal gebruikt om:

  1. Aandacht te trekken
  2. Interesse te wekken
  3. Desire op te wekken
  4. Actie te laten ondernemen

 

Volgorde landingspagina Apple Watch

 

Het AIDA-model dus, je kent het vast al.

 

Dit is de volgorde van emoties die een bezoeker op de landingspagina moet voelen.

 

Het werkt zo:

Hoe verder de bezoeker op de pagina is hoe dichter deze bij het punt van actie moet komen.

 

Maar om de bezoeker bij het punt van actie (de Call-to-Action) te laten komen moet je eerst Desire (Verlangen) opwekken.

 

En voordat er verlangen ontstaat moet er interesse zijn.

 

Maar interesse creëer je alleen als je direct de aandacht trekt. Als je de aandacht niet kunt trekken dan verlaat de bezoeker direct weer de landingspagina.

 

Maar hoe zet je het model van Apple nu om in een eigen landingspagina? En op welke manier moet je dit implementeren?

1. Trek de aandacht van de bezoeker

Het eerste dat een bezoeker op de landingspagina ziet is de headline.

 

Je moet deze opvallend maken.

 

Maar nog belangrijker:

De headline moet direct de aandacht trekken.

 

Door te kijken naar voorbeelden van headlines van grote websites kun je eenvoudig een eigen, unieke headline bedenken.

 

Je wilt dat de bezoeker van de headline naar de subheadline gaat.

 

En vanaf de subheadline moet de bezoeker weer door naar het volgende onderdeel van de landingspagina.

 

Zowel de headline als de subheadline moeten daarom pakkend zijn.

 

Deze kunnen:

  1. Het product of de dienst in één zin samenvatten
  2. Het eindresultaat van het product of de dienst beschrijven
  3. Voordelen van het product of de dienst vermelden

 

Het meest belangrijk is:

De headline en subheadline moeten relatief kort zijn.

 

Je kunt hier geen hele alinea’s plaatsen. Deze schrikken lezers af waardoor zij de website verlaten.

 

Kijk voor de subheadline naar voorbeelden van grote websites.

 

Je wilt mensen aanzetten om vanuit de aandacht verder te lezen om zo interesse te wekken.

2. Wek direct interesse

Je kunt op allerlei manieren interesse wekken:

1. Met cijfers en data

  1. Uitgebreide intro
  2. Features van het product of de dienst

 

Bij interesse draait alles om het creëren van een emotie die ertoe aanzet om de landingspagina verder te bekijken.

 

Dit moet dus het verschil maken tussen het feit of de bezoeker de website verlaat of blijft en verder naar beneden scrollt.

 

Beschrijf belangrijke onderdelen van de markt in het algemeen, zoals “70% van de marketeers spendeert dit jaar meer aan social ads”

 

Of beschrijf features van jouw eigen product/dienst:

  • Gebruikers kunnen 20% tijd besparen bij de administratie
  • 95% van onze gebruikers bespaart op rijkosten
  • De enige laptop met een accuduur van 20 uur

 

Vanuit het deel dat interesse moet wekken gaat de bezoeker door naar het deel waar je het verlangen opwekt.

 

Laat de punten die je als interesse-triggers gebruikt dus ook goed aansluit bij de punten die verlangen moeten opwekken.

 

Als een van de verlangen-triggers is:
“Bij ons bespaar je altijd 40% op jouw leasekosten”

 

Dan kan een interesse-trigger zijn:

  1. “80% Van de Nederlanders betaalt teveel voor zakelijk lease”

of

  1. “80% Van de Nederlanders kan minder betalen voor zakelijke lease”

3. Zorg voor verlangen

Mensen moeten het product of de dienst willen kopen.

 

Kijk:

als bezoekers niet voldoende worden overtuigd om zonder dit product te leven dan zullen zij de website gewoon weer verlaten.

 

Je verkoopt dan dus ook niets want je verliest een mogelijkheid om een verkoop te sluiten.

 

Vanuit de interesse-triggers moet verlangen worden opgebouwd.

 

Je moet voordeel na voordeel beschrijven om het verlangen steeds verder op te wekken:

 

  • “Boekhouden in 30 minuten per maand”
  • “Je eigen boekhouder voor 1 euro per dag”
  • “Meest gemakkelijke boekhoudprogramma”

 

Maar dat is niet alles:

 

je moet ook bewijs leveren dat het product of de dienst goed is.

 

Plaats in dit gedeelte van de landingspagina bijvoorbeeld recensies van gebruikers.

 

Laat meerdere gebruikers hun meningen delen en het product of de dienst een score geven.

 

Je kunt de gebruikers op meerdere manieren selecteren. Het meest belangrijke is om gebruikers vanuit de gerichte doelgroep te gebruiken.

 

Op B2B-websites zie je vaak bekende bedrijven op de landingspagina. De logo’s van deze bedrijven wekken direct herkenning op.

 

En iedere bezoeker denkt:

Als deze bedrijven het product goed vinden dan moet het wel goed zijn.

 

Deze vorm van Social Proof biedt snel duidelijkheid aan bezoekers en wekt direct verlangen op.

 

Want kijk:

Er worden vaak logo’s van succesvolle, groeiende bedrijven gebruikt.

 

En als niet-gebruiker krijg je op dat moment het gevoel van “om net zo succesvol te worden moet ik dit ook gebruiken”.

 

Dit is ook de reden dat veel bedrijven bekende Nederlanders in hun offline advertentiecampagnes gebruiken.

4. Zet aan tot actie

Maar als het verlangen bij de gebruiker is opgewekt dan ben je nog niet klaar.

Want je moet bedenken:

Bezoekers gaan niet vanuit zichzelf naar een contactpagina.

 

Je moet de landingspagina dus aanvullen met een onderdeel waarin je hen actie kunt laten ondernemen.

 

Bezoekers lopen anders tegen een dood punt aan en:

1) Verlaten de website zonder actie te ondernemen

 

2) Verlaten de website en zoeken in Google naar een vergelijkbaar product

 

3) Ga naar een concurrent waarvan zij weten dat zij dit al aanbieden en kopen het daar

 

Om te voorkomen dat je bezoekers kwijtraakt plaats je altijd een Call-to-Action onderaan de landingspagina.

 

En de manier waarop je deze Call-to-Action beschrijft bepaalt wat voor succes je hiermee kunt behalen.

 

Enkele tips tot het aanzetten van actie met de Call-to-Action:

  • Beschrijf het als een taak (Gebruik niet “Contact opnemen” maar “Neem Contact Op”
  • Maak de Call-to-Action opvallend (Gebruik kleuren die verschillen van de rest van de pagina)
  • Zorg dat het eenvoudig kan worden aangeklikt (Grote, opvallende knop in plaats van een kleine, moeilijk te bereiken knop)
  • Zet een invulformulier op de landingspagina (Laat bezoekers niet doorklikken als dit niet nodig is)
  • Omschrijf de Call-to-Action (Zet boven de knop nog een reden om voor jouw product of dienst te kiezen)

5. Optimaliseer de landingspagina steeds verder

De volgorde van een landingspagina is nooit perfect. Het AIDA-model is een goede basis om te beginnen.

 

Maar kijk:
Je weet pas welke volgorde van elementen het beste werkt als je dit regelmatig test.

 

Door te splittesten kun je uitzoeken welke volgorde het beste werkt.

 

Er zijn ontzettend veel onderdelen op de landingspagina die je kunt splittesten. In deze lijst vind je al 20 dingen.

 

Splittesting biedt twee belangrijke inzichten:

1) Je kunt exact zien wat werkt op de landingspagina

2) Je kunt exact zien wat niet werkt op de landingspagina

 

Deze inzichten brengen je steeds dichter bij het opstellen van de beste landingspagina.

 

Je optimaliseert ieder element vervolgens om de beste resultaten te behalen.

 

Als je merkt dat een bepaalde headline zorgt voor 20% meer inschrijvingen, dan wil je deze headline het liefst altijd gebruiken.

 

Maar je komt hier pas achter als je de headline tegenover andere headlines test.

 

Naarmate je steeds meer optimaliseert zullen de resultaten ook steeds verder verbeteren.

 

Je kunt niet iedere bezoeker overtuigen om actie te ondernemen, maar dat hoeft ook niet.

 

Want kijk:

Je wilt ook niet iedere bezoeker actie laten ondernemen. Je wilt alleen dat de meest interessante bezoekers actie ondernemen.

 

Het gaat niet om iedere bezoeker. Het gaat juist om bezoekers die jij zelf interessant vindt en die klant worden en dit op lange termijn ook zullen blijven.

 

Daarom is het ook belangrijk dat je zorgt voor de juiste bezoekers op de landingspagina.

 

Uiteindelijk leidt dit tot de hoogste conversie, wat het doel van de landingspagina ook is.

Deel je vragen of tips in de reacties

Heb je vragen over de landingspagina of het AIDA-model? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

 

Kun je aanvullende tips op dit artikel geven? Dan horen wij het natuurlijk graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips