Achterhalen of leads soortgelijke producten gebruiken

Achterhalen of leads soortgelijke producten gebruiken

Je wilt leads omzetten naar klant.

 

Maar niet iedere lead is klaar om klant te worden, bijvoorbeeld omdat zij al soortgelijke producten gebruiken.

 

Het is daarom van belang om uit te zoeken of zij dit doen…

 

… en welk alternatief voor jouw product zij dan gebruiken.

Weet wie jouw concurrenten zijn

Om klanten een goed product of goede dienst te leveren, is het van belang om te weten welke alternatieven er voor jouw product of dienst zijn. Je kunt veel van concurrenten leren; van marketing tot het optimaliseren van jouw product of dienst.

 

Op basis van jouw concurrenten en de alternatieven voor wat jij aanbiedt, krijg je veel informatie over klanten die al soortgelijke oplossingen hebben gevonden. Klanten die op dit moment al een alternatief gebruiken zijn interessant voor jouw bedrijf, omdat je zeker bent dat zij weten hoe jouw niche werkt en er problemen zijn die zij opgelost willen hebben.

 

Zoek daarom uit welke concurrenten jij hebt binnen de markt en welke alternatieven er voor jouw product of dienst er zijn.

 

Voorbeeld

Exact Software is een platform waarmee je eenvoudig de administratie van jouw bedrijf kunt bijhouden. Een alternatief voor enkele mogelijkheden binnen dit platform is Moneybird: hiermee kun je eenvoudig boekhouden.

 

Leads van Exact Software gebruiken op dit moment wellicht al MoneyBird. Het is dus interessant om te kijken of zij deze leads om kunnen zetten naar gebruikers van hun eigen platform, en welke strategieën ingezet kunnen worden. Met een goede marketingstrategie is het mogelijk om een groot deel van de Moneybird-gebruikers om te zetten naar klant van Exact Software.

 

Indirecte concurrenten

Bekijk alle alternatieven binnen dezelfde niche. Het kan zijn dat bepaalde producten of diensten niet direct een alternatief zijn, maar er indirect toch voor zorgen dat leads geen klant bij jou worden. Ondernemingen die voor boekhouding nog steeds Excel gebruiken zijn nog steeds interessante klanten voor Exact Software, maar Excel wordt waarschijnlijk niet direct als concurrent gezien.

 

Maak het aantrekkelijker

Bedenk dus goed wat jouw doelgroep en leads bezighoudt. Op basis van de alternatieven en concurrenten kun jij jouw product of dienst uitbreiden. Je maakt het bijvoorbeeld sneller, gemakkelijker of gebruiksvriendelijker om de boekhouding uit te voeren. Dit vergroot de kans dat leads overstappen naar jouw platform.

Vraag leads wat zij gebruiken

Op basis van de concurrenten en alternatieven die je hebt verzameld, kun je een enquête opstellen en leads vragen deze in te vullen. Je stuurt leads een korte vragenlijst, of maakt een poll aan, waarin je vraagt hoe zij op dit moment het probleem oplossen. In de vragenlijst staan de concurrenten en alternatieven opgesomd, zodat de leads direct de juiste optie kunnen selecteren.

 

SurveyMonkey

Gebruik SurveyMonkey om snel een kleine vragenlijst samen te stellen. Met SurveyMonkey kun je in een handomdraai goede vragenlijsten samenstellen. SurveyMonkey is gratis voor vragenlijsten met maximaal 10 vragen en 100 reacties.

Leads ondervragen met SurveyMonkey

Door middel van aanvullende vragen kun je meer leren over hoe de lead het alternatief op dit moment gebruikt. Dit biedt een duidelijk inzicht in de manier waarop jij deze leads in de toekomst kunt overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen.

 

Stel vragen zoals:

  • Hoe heb je dit alternatief in het verleden gevonden?
  • Heb je destijds verschillende oplossingen vergeleken?
  • Wat is de reden dat je juist voor deze oplossing hebt gekozen?
  • Waarom maak je nog steeds gebruik van deze oplossing?

 

Veel informatie

Deze korte vragenlijst resulteert in zeer waardevolle informatie over jouw huidige en toekomstige leads. Bovendien kun jij jouw marketing aanzienlijk verbeteren op basis van de de antwoorden op vraag 1.

 

Betere landingspagina’s

Antwoorden op vragen 3 en 4 bieden inzicht in de belangrijke punten die op de landingspagina moeten worden doorgevoerd. Wanneer leads telkens dezelfde factoren aangeven, zoals tijdsbesparing, gebruiksvriendelijkheid of prijs, kunnen jouw landingspagina’s betere unieke verkooppunten bevatten. Dit is een goede manier om de conversie te verhogen.

Analyseer de website van de lead

Bied je online tools of diensten voor websites aan? Dan kan het interessant zijn om de website van de lead te bekijken en uit te zoeken of zij op dit moment al een alternatief gebruiken. Zo zie je ook direct hoe jouw tool of dienst aan kan sluiten bij de business van deze lead.

 

Gebruik hiervoor BuiltWith

Je gebruikt hiervoor de tool BuiltWith. Deze tool bekijkt de broncode van de website en achterhaalt welke software er op de website draait. Zo kun je zien wie er gebruikmaakt van alternatieven, of juist nog helemaal geen gebruikmaakt van soortgelijke tools.

Achterhalen wat leads gebruiken met BuiltWith

Deze website gebruikt de tools HubSpot, Google Analytics en Share-a-holic om informatie van bezoekers bij te houden en te analyseren. Als je een alternatief of add-on voor deze tools hebt dan is dit dus een interessante lead.

 

Omgekeerd zoeken

Je kunt BuiltWith ook gebruiken om te achterhalen welke bedrijven gebruikmaken van een specifieke tool. Je vult de naam van de concurrent in en krijgt vervolgens een lijst met websites die hier gebruik van maken. Om toegang te krijgen tot een lange lijst zul je een Pro-abonnement moeten afnemen. Het is dan onder andere mogelijk om alle .nl-domeinen die van specifieke software of tools gebruikmaken te exporteren. Zo kun je in één keer een groot aantal potentiële leads verzamelen.

Deel jouw aanvullende tips

Heb je zelf een goede methode waarmee je achterhaalt welke producten of diensten leads op dit moment gebruiken? Deel deze dan in de reacties onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips