Op juiste wijze metaomschrijvingen schrijven zodat mensen ook echt zullen klikken

Op juiste wijze metaomschrijvingen schrijven zodat mensen ook echt zullen klikken

De metaomschrijving is belangrijk voor SEO.

 

Het maakt een gigantisch verschil…

 

… want het trekt potentiële bezoekers aan tot klikken.

 

Er zijn diverse tactieken die helpen om betere metaomschrijvingen te schrijven.

Zorg voor een duidelijke call to action

Het doel van de metaomschrijving is om potentiële bezoekers om te zetten tot daadwerkelijke bezoekers. Je moet in de metaomschrijving daarom woorden gebruiken die ertoe zullen leiden dat een Google-gebruiker eerder jouw website in de zoekresultaten aanklikt.

 

Dit begint natuurlijk bij een goede call-to-action: je moet de bezoeker aanzetten een actie te ondernemen. Omdat de metaomschrijving redelijk lang kan zijn, heb je voldoende ruimte om de bezoeker te overtuigen.

Metaomschrijvingen schrijven met call-to-action

Verwerk in de metaomschrijving daarom woorden die aanzetten tot klikken. Voor blogartikelen gebruik je bijvoorbeeld “Lees hoe…” en voor producten in webwinkels kun je “Bestel direct…” gebruiken. Zo zet je een groot aantal potentiële bezoekers om en stijgt het aantal bezoekers aanzienlijk.

Maak de metaomschrijving conversiegericht

Maar nog belangrijker dan een goede call-to-action is de eindbestemming voor de bezoeker. Je wilt dat de bezoeker uiteindelijk een actie op de site gaat uitvoeren, dus moet dit ook in de metaomschrijving duidelijk worden gemaakt.

 

Je kunt de metaomschrijving voor iedere soort bezoeker interessant maken, maar dan ontvang je ook allerlei verschillende bezoekers. Het is daarom beter om aan de conversie te denken. Zo komen er alleen bezoekers op de website die potentieel een conversie kunnen worden.

 

In de metaomschrijving moeten daarom woorden staan die zeer gericht zijn op de bezoeker die een conversie wordt. Een pagina over tweedehands bedrijfsbussen moet geen bezoekers die op zoek zijn naar tweedehands auto’s aantrekken.

 

Het is dus belangrijk om te zorgen dat je de doelgroep zo goed mogelijk met de metaomschrijving aanspreekt. Zo kun je de meest interessante bezoekers direct vanuit de zoekresultaten filteren en ervoor zorgen dat de pagina aanzienlijk meer conversies zal opleveren.

Houd het korter dan 150-160 tekens

Google hanteert een maximale lengte bij de metaomschrijving. Deze lengte ligt op 155 tekens, maar is ook gedeeltelijk afhankelijk van de letters die je gebruikt. Brede letters nemen meer ruimte in, dus hierdoor zal de metaomschrijving ook iets korter zijn.

Metaomschrijvingen schrijven met de juiste lengte

Het is dus belangrijk dat de metaomschrijving onder de 155 tekens blijft. Dit is inclusief spaties, dus je hebt ongeveer 20 tot 30 woorden om potentiële bezoekers te overtuigen om jouw website te bezoeken.

 

Je moet ook een of meerdere woorden gebruiken voor de zoekwoorden…

Gebruik zoekwoorden om beter op te vallen

Want zoekwoorden in metaomschrijvingen helpen om aanzienlijk beter op te vallen. Het gebruik van zoekwoorden in metaomschrijvingen heeft geen effect op de positie in Google, maar heeft wel effect op de kans dat iemand doorklikt. En juist het aantal mensen dat doorklikt (Click-through-rate) heeft wel invloed op de positie in Google-resultaten.

 

Wanneer iemand naar een specifiek zoekwoord zoekt dan zal dit zoekwoord in de metaomschrijving dikgedrukt staan. Het is hierdoor een stuk opvallender, omdat de potentiële bezoeker het zoekwoord als herkenningspunt heeft.

Metaomschrijvingen schrijven met zoekwoorden

De kans is daarom groter dat zij doorklikken, omdat zij op basis van de metaomschrijving zeker weten dat deze pagina inderdaad overeenkomt met het zoekwoord dat zij in Google hebben gebruikt.

Maak het extreem relevant aan wat er op de pagina staat

Het is bij de metaomschrijving belangrijk om het relevant te houden aan de pagina waar de bezoeker terechtkomt. Je wilt bezoekers niet verleiden met woorden die helemaal niet overeenkomen met wat er eigenlijk op de website staat.

 

Zorg er dus ook voor dat je bij een metaomschrijving exact beschrijft wat de potentiële bezoeker zal aantreffen wanneer zij vanuit Google doorklikken. Zo kun je voorkomen dat de bezoekers eerder de website verlaten.

 

En juist dit laatste heeft een grote invloed op jouw positie in Google. De Bounce Rate (het aantal bezoekers dat de website direct verlaat) en de sessieduur (hoe lang een bezoeker op de website is) worden waarschijnlijk door Google meegeteld bij het positioneren van websites in de zoekresultaten.

 Metaomschrijvingen schrijven om nieuwsgierigheid op te wekken

Hoe zwaar deze data telt is niet duidelijk, omdat Google niet open is over de manier waarop zij specifieke factoren gebruiken om websites in de zoekresultaten te tonen.

Wek nieuwsgierigheid op

De potentiële bezoeker moet in de metaomschrijving ook via nieuwsgierigheid worden aangespoord om de website te bezoeken. Je moet dus een klein beetje informatie in de metaomschrijving verwerken, zodat de bezoeker nieuwsgierig wordt en toch doorklikt.

 

Er zijn allerlei manieren om nieuwsgierigheid op te wekken. Het belangrijkste in de metaomschrijving: duidelijke woorden gebruiken die ertoe kunnen leiden dat iemand zal doorklikken.

 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan zinnen zoals “Lees hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen eerder op jouw website klikken vanuit de Google-zoekresultaten”. De Google-gebruiker weet exact wat er achter de pagina staat, wordt via een call-to-action aangespoord te klikken en wordt nieuwsgierig gemaakt.

Plaats jouw tips voor het schrijven van een goede metaomschrijving

Kun je nog aanvullende tips bedenken om een goede metaomschrijving te schrijven? Plaats jouw tips dan in een reactie onder dit artikel.

 

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag over het schrijven van een metaomschrijving? Laat dan een reactie onder dit artikel achter.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips