Zo kun je nieuwe affiliates voor affiliate marketing vinden via Google

Zo kun je nieuwe affiliates voor affiliate marketing vinden via Google

Nieuwe affiliates vinden is een uitdaging.

 

Maar gelukkig kan Google helpen…

 

… want Google bevat de nodige informatie die jou helpt affiliates te vinden.

 

En dat helpt om jouw affiliatecampagnes verder te laten groeien.

Zoek naar sites die Adsense gebruiken

Gebruik je op dit moment Google Adwords via het Display-netwerk? Dan kun je snel uitzoeken of er interessante mogelijkheden zijn om affiliates te vinden. Mocht je dit netwerk niet gebruiken, dan kun je hier onder een andere methode lezen om via Google Adsense toch affiliates te vinden.

 

Affiliates uit Adwords-data halen

De data die in Adwords verkrijgbaar is, biedt inzicht in de websites die jouw advertenties via het Display-netwerk hebben getoond. Bij iedere website wordt weergegeven met welke frequentie een advertentie wordt getoond en hoeveel kliks een dergelijke advertentie heeft opgeleverd.

 

De websites waarop jouw advertenties in het Display-netwerk van Adwords worden getoond kun je als volgt vinden:

1. Ga naar de betreffende advertentiecampagne en klik op de “+ Targeting”-knopWebsites uitsluiten of toevoegen binnen het Google Display Netwerk

2. Selecteer op de volgende pagina “Placements” en bekijk alle websites waarop jouw banners zijn getoond.

Websites uitsluiten of toevoegen binnen het Google Display Netwerk en een campagne maken

Je kunt deze data inzetten om uit te zoeken welke websites interessant zijn om als affiliatepartner in te zetten. Sommige van deze websites brengen interessant verkeer naar de website, maar je komt op deze websites niet bij iedere bezoeker voor. Er worden ook andere advertenties getoond.

 

Door middel van affiliatebanners kun je ervoor zorgen dat iedere bezoeker jouw banner zal zien. Je hoeft dus niet langer tegen concurrerende banners op te bieden.

 

Veel webmasters hebben bij Adsense redelijke onzekerheid hoeveel zij per maand verdienen. Tenslotte betalen kliks altijd een andere prijs, omdat de banners continu variëren. Door de webmaster te benaderen met de vraag of zij affiliatebanners willen tonen, kun je zorgen dat beide partijen er beter van worden.

 

Want wanneer je aan de affiliate aangeeft welke conversie jullie gemiddeld op de website behalen en welke inkomsten er voor de affiliate kunnen zijn, zal een affiliate snel overtuigd zijn om continu jullie banners te tonen.

 

Je kunt de webmaster vaak direct via de website benaderen. Zorg ervoor dat het voor de webmaster interessant en ook eenvoudig is om de huidige Adsense-banners te vervangen voor een affiliatebanner. De potentiële affiliate zal sneller akkoord gaan wanneer er een redelijk bedrag tegenover staat.

 

Affiliates vinden zonder Adwords-data

Zoek naar websites binnen jouw niche die Adsense gebruiken en die waarschijnlijk op dit moment advertenties van jouw concurrenten tonen. Je kunt deze websites onder andere vinden door een Google-zoekopdracht in te voeren, maar ook door op drukbezochte fora te kijken en uit te zoeken waarnaar leden van deze fora linken.

 

Deze methode zal meer tijd kosten om uit te zoeken welke websites nu echt interessant zijn, maar zal goede resultaten opleveren. Je kunt de webmasters direct via de website benaderen met de vraag of zij interesse hebben om uitsluitend jouw banners te tonen. Het is hierbij vanzelfsprekend van belang dat de webmaster voldoende inkomsten met deze banners kan genereren.

Onderzoek concurrenten om affiliates te vinden

Zoals beschreven in het eerdere artikel ‘Affiliates vinden via het affiliatenetwerk’ is het eenvoudig om affiliates te vinden door de banners van concurrenten op te zoeken. Dit kan in korte tijd een gigantische lijst met potentiële affiliates opleveren.

 

Je hebt allereerst toegang tot de affiliatebanners van de concurrenten nodig. Deze zijn vaak gewoon via een van de grotere affiliatenetwerken te vinden.

 

Zodra je een aantal banners hebt gevonden, voer je deze in bij de Reverse Image Search van Google. In deze zoekmachine worden de sites getoond die deze banners op dit moment gebruiken. Dit zijn dus allemaal websites die op dit moment jouw concurrenten promoten.

 Meer affiliates vinden met Google Image Search

Zorg ervoor dat je de verschillende afmetingen van banners gebruikt om zo veel mogelijk affiliates te vinden. Niet iedere affiliate gebruikt banners van 728 x 90 of 250 x 250. Wanneer concurrenten verschillende banners aanbieden dan is het slim om iedere banner door de Reverse Image Search te halen.

 

Stuur vervolgens een bericht naar de websites die op dit moment deze banners gebruiken en biedt hen een extra voordeel bovenop de banners die zij op dit moment gebruiken. Dit kan een bonusbedrag per klik of lead zijn, maar ook een bonusbedrag wanneer zij een X-aantal leads doorsturen.

 

Een bonus maakt het voor de affiliate eerder interessant om de banners te vervangen. Tenslotte zal het redelijk wat werk kosten om de banners te vervangen en is dezelfde vergoeding simpelweg niet voldoende om dit werk uit te voeren. Houd hier dus rekening mee.

Gebruik interessante zoekwoorden in Google

Dan is er nog de methode waar Google eigenlijk voor gemaakt is: gewoon direct via zoekwoorden zoeken naar affiliates.

 

Er zijn binnen jouw markt ongetwijfeld een groot aantal websites waar jouw doelgroep actief is. Deze websites gebruiken op dit moment al andere banners of Adsense en zijn dus geschikt om als affiliate voor jouw website te werken.

 

Je moet hierbij redelijk creatief zijn, omdat het tijd kost voordat je de juiste zoekwoorden hebt gevonden. Het is natuurlijk slim om met de hoofdzoekwoorden te starten, maar je kunt vaak meer resultaat behalen wanneer je ook talloze andere zoekwoorden meeneemt.

 

Probeer zo veel mogelijk zoekwoorden te verzamelen en voer deze zoekwoorden vervolgens één voor één in bij Google. Ga de websites langs die redelijk hoog in Google staan, omdat dit de websites zijn waar de doelgroep ook eerder zal eindigen.

 

Noteer alle websites die je via deze methode hebt gevonden. De kans is groot dat je ook websites tegenkomt die op dit moment jouw concurrentie promoten, maar die niet in de zoekresultaten van de Google Reverse Image Search voorkwamen. Dit kan onder andere komen door andere advertentieformaten of doordat zij de banner net hebben geplaatst.

 

Neem contact op met de webmasters achter deze website en start met een interessant voorstel. Beschrijf bijvoorbeeld dat jullie een hogere conversie draaien of dat jullie ook per klik betalen. Zo worden webmasters sneller overtuigd om een affiliate voor jouw website te worden.

Plaats jouw tips voor het vinden van affiliates

Kun je aanvullende tips bedenken om affiliates te vinden? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

 

Heb je vragen over het vinden van geschikte affiliates via Google? Laat dan een reactie onder dit artikel achter.