Data gebruiken om te onderzoeken welke incentive het beste werkt

Data gebruiken om te onderzoeken welke incentive het beste werkt

Leadgeneratie is een belangrijk onderdeel van online marketing.

 

Je wilt natuurlijk graag de beste leads genereren.

 

En dat doe je onder andere door incentives te gebruiken

 

… want deze helpen om bezoekers naar leads om te zetten.

 

Het is hierbij wel van belang dat je uitzoekt welke incentive de beste resultaten oplevert.

Meet de data als volgt

Iedere soort incentive die je op de website gebruikt levert een bepaald resultaat op. De ene incentive levert honderden leads op, terwijl de andere incentive er maar tien oplevert. Alle data van deze incentives geeft inzicht in hoe goed deze presteren.

 

Je moet de data van incentives eerst meten op basis van de hoeveelheid weergaven, downloads en de interactie hiermee. Wanneer een landingspagina 10.000 bezoekers heeft, maar er slechts 10 leads uit zijn gekomen, dan is het belangrijk om te kijken hoe je de leadconversie op deze landingspagina kunt verhogen.

 

Andere data die bij de incentives speelt is de contactinformatie die je hierbij krijgt. Een incentive kan bijzonder goed lopen omdat je hier alleen een e-mailadres vraagt, terwijl een andere incentive minder goed loopt omdat er eerst 10 verschillende velden moeten worden ingevuld.

 

De data van de incentives is over het algemeen te meten via de software die je voor de opt-in gebruikt. Mocht je hier geen software voor gebruiken, dan is het vaak nodig om handmatig en met behulp van Google Analytics te kijken hoeveel bezoekers een incentive heeft aangetrokken en hoeveel leads de incentive uiteindelijk heeft opgeleverd.

Verzamel alle data, ook van offline

Houd er bij het verzamelen van data rekening mee dat ook echt alle data die je van leads hebt wordt verzameld. Je neemt bijvoorbeeld contact op met leads en verzamelt hier nieuwe data. En het is juist de data die uit deze contactmomenten komt die het gewenste inzicht in de resultaten geeft.

 

Het is hierbij onder andere belangrijk dat je kijkt naar de hoeveelheid telefoongesprekken die door een incentive tot stand zijn gekomen of de hoeveelheid e-mails met betrekking tot sales die zijn verstuurd.

 

Kijk hierbij niet alleen naar de startfase van het traject, maar kijk ook naar de soort leads die de incentives opleveren. Niet iedere lead is gelijk en ook niet iedere incentive is gelijk. Sommige incentives leveren veel leads op, maar de kwaliteit van deze leads is bijvoorbeeld heel laag.

 

De kwaliteit van leads volgt vaak uit de e-mails die je naar leads stuurt als onderdeel van lead nurturing. Door middel van lead scoring kun je bepalen wanneer leads wel van de juiste kwaliteit zijn, zodat je op het juiste moment hiermee contact kunt opnemen.

 

De contactmomenten met leads bieden daarbij een goed inzicht in de kwaliteit hiervan. Bij leadkwalificatie kijk je wanneer het juiste moment is aangebroken om contact met een lead op te nemen. Wanneer een incentive weinig gekwalificeerde leads oplevert dan kan dit erop wijzen dat het niet een juist incentive is om voor deze doelgroep te gebruiken.

Zoek altijd uit wat de kwaliteit van leads is

De kwaliteit van leads kan op allerlei manieren worden gemeten. Je moet bijvoorbeeld uitzoeken of een lead wel echt binnen de door jou gewenste doelgroep valt. Voldoen zij bijvoorbeeld aan het profiel waar jouw huidige klanten wel aan voldoen?

 

Dergelijke informatie komt, zoals hierboven al beschreven, uit trajecten zoals lead nurturing en lead scoring. Daarbij hebben dus ook de contactmomenten die je met leads hebt invloed op de kwaliteit. Maar er is nog een andere factor die hierbij van belang is: de betrokkenheid bij de incentive.

 

Want een lead die wel een incentive aanvraagt maar deze vervolgens niet bekijkt is vaak niet een interessante lead. De leads die lange tijd met een incentive bezig zijn zullen juist weer wel interessant zijn, zolang de incentive aansluit bij de dienst of het product dat je hen probeert te verkopen.

 

Het is daarom goed om te kijken wat de betrokkenheid bij incentives is. Je kunt hier bijvoorbeeld een tool zoals Attach.io voor gebruiken. Je zet documenten online, zoals een PDF of presentatie, en stuurt deze naar leads. Vervolgens kun je zien hoeveel pagina’s de lead bekijkt of hoeveel slides van de presentatie er worden bekeken.

Attach io gebruiken om incentives te verbeteren

Op basis van de informatie die je in Attach.io ziet kun je op de juiste tijdstippen contact opnemen met leads. Je kunt direct een e-mail sturen of telefonisch contact opnemen, zodat de inhoud van de incentive nog vers in het geheugen zit.

 

Maar daarbij is er nog de belangrijkste factor bij leadgeneratie en incentives: de hoeveelheid conversies die het oplevert.

Let altijd op de conversies

Conversies zijn altijd de belangrijkste metric die je moet meten. Dit geldt voor landingspagina’s, voor advertenties en ook voor e-mailmarketing.

 

De conversies die je via een incentive binnenhaalt zullen exact aangeven hoe goed de kwaliteit van de incentive is. Als je merkt dat een incentive weinig leads oplevert, maar wel voor de hoogste conversie zorgt, dan is het natuurlijk slim om vaker soortgelijke incentives te publiceren.

 

Gericht op conversies letten is daarom een onmisbare factor. Houd van iedere incentive bij hoeveel conversies het oplevert en houd ook rekening met de kwaliteit van conversies.

 

Het kan om een eenmalige conversie gaan, zoals een aankoop, maar ook om een conversie met continuïteit, zoals een maandelijks abonnement. Bij de conversies die tot de laatste groep behoren moet je goed opletten. Je wilt tenslotte conversies aantrekken die voor langere tijd blijven en die dus ook echt maand na maand het abonnement blijven afnemen.

 

Door de kwaliteit van de conversies te koppelen aan de incentives, wordt duidelijk welke incentives nu echt interessant zijn voor het uitbreiden van jouw klantenbestand. Zo kan een whitepaper ontzettend veel leads opleveren, maar nooit tot een conversie met continuïteit leiden. Dan is een webinar die weinig leads oplevert maar toch zorgt voor veel conversies aanzienlijk interessanter.

 

Zodra je hebt vastgesteld wat voor soort incentive hiertoe heeft geleid en wat het onderwerp van deze incentive is, kun je kijken hoe dit kan helpen om in de toekomst vaker soortgelijke incentives te publiceren.

Gebruik deze data voor de toekomst

Want alle data die in dit artikel is beschreven zal aangeven wat je in de toekomst moet doen om meer conversies te krijgen. Je moet alle data daarom goed analyseren en kijken welke strategie je hier aan kunt verbinden.

 

Incentives die de meeste conversies met continuïteit opleveren zijn natuurlijk het meest interessant, maar ook incentives die voor eenmalige conversies zorgen kunnen interessant zijn. Hierbij is het slim om te kijken wat je kunt doen om te zorgen dat de eenmalige conversies omgezet worden naar conversies met continuïteit.

 

Naarmate je meer incentives publiceert en de data steeds verder bestudeert zul je de strategie omtrent het publiceren van nieuwe incentives steeds verder optimaliseren. Dit helpt om betere leads vanaf de websites te genereren zodat je de meeste tijd kunt steken in het communiceren met leads die ook echt een conversie zullen worden.

Plaats tips voor het optimaliseren van incentives

Kun je aanvullend advies geven voor het analyseren van de data en het optimaliseren van incentives? Plaats dan een reactie onder dit artikel.


Heb je naar aanleiding van dit artikel aanvullende vragen over het analyseren van data van incentives? Laat dan een reactie onder dit artikel achter.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips