Tips voor de perfecte linkstructuur op jouw website

Tips voor de perfecte linkstructuur op jouw website

Google ziet graag dat websites logisch zijn, vooral wat betreft navigatie.

 

Hoe beter bezoekers kunnen navigeren, hoe groter de kans dat zij vinden wat zij zoeken.

 

Maar hoe doe je dit nu effectief als je honderden pagina’s hebt?

 

En wat kun je doen om alles zo logisch mogelijk te maken?

Begin met een basis

Je wilt uiteindelijk een website maken waarop tientallen, honderden of zelfs duizenden pagina’s staan. Om iedere pagina te vinden, moeten bezoekers natuurlijk wel op een duidelijke manier hier doorheen worden genavigeerd. Dit begint bij de basis: de homepagina.

 

Want vanaf de homepagina moeten bezoekers op nieuwe pagina’s terechtkomen. Vanuit deze nieuwe pagina’s kunnen zij weer verder doorklikken naar nog meer pagina’s. Je kunt een oneindig aantal pagina’s op de website zetten, want een logische linkstructuur zorgt voor een duidelijke navigatie.

 

Start dus eerst met het bedenken van de belangrijkste pagina’s. Want dit zijn de pagina’s die je vanaf de homepagina direct moet kunnen bereiken. Pagina’s met productcategorieën of diensten worden vaak als belangrijkste pagina beschouwd. Vanaf deze volgende pagina’s wordt daarbij ook weer naar nieuwe pagina’s verwezen.

 

Kijk bijvoorbeeld naar Bol.com, een webwinkel met tienduizenden producten. Ondanks dit gigantische aanbod, is navigeren op de website nog steeds logisch en eenvoudig.

 Linkstructuur van bol met categorieën

De categorieën zijn duidelijk ingedeeld. Onder iedere categorie vallen daarbij weer subcategorieën. Uiteindelijk valt ieder product onder een categorie en subcategorie. Als bezoeker kun je dus altijd op de juiste pagina uitkomen en de gewenste producten bekijken.

 Linkstructuur van bol met subcategorieën

Maar Bol.com linkt niet naar iedere subcategorie of naar ieder artikel vanaf de homepagina. En daar zijn twee redenen voor:

  • Het neemt te veel ruimte in beslag
  • Google houdt rekening met een duidelijke navigatie

 

En beide punten hebben een grote invloed op de omzet die Bol.com kan draaien. Want een te grote homepagina zal ertoe leiden dat bezoekers verward raken en de website verlaten. En een betere vindbaarheid in Google zal ertoe leiden dat Bol.com meer bezoekers kan aantrekken.

 

Ga dus zelf eerst na wat de basis voor jouw website is en hoe pagina’s kunnen worden gebruikt om te starten met een goede navigatie.

Ga direct door naar de eindpagina’s

Als je de basis en de homepagina eenmaal goed hebt staan, kun je kijken naar andere pagina’s die invloed hebben op de linkstructuur: de eindpagina’s. Dit zijn pagina’s voor individuele producten of diensten. En deze pagina’s moeten uiteindelijk onder een verzameling vallen waar soortgelijke producten en diensten staan opgenomen.

 

Ga dus voor iedere eindpagina na binnen welke verzameling dit valt. Dit kan bijvoorbeeld een productcategorie zoals LED-televisies zijn, welke vervolgens weer onder de categorie televisies valt. En televisies valt uiteindelijk weer onder de categorie elektronica. Door de individuele pagina’s te analyseren, kun je uitzoeken waar iedere pagina geplaatst moet worden.

Verbeter de navigatie

Uiteindelijk is het de bedoeling om bezoekers te helpen de juiste producten te vinden. Deze producten moeten zij helemaal vanaf de homepagina kunnen vinden, en door middel van logische kliks en verwijzingen moeten zij hier terechtkomen.

 

Denk daarom na over wat een bezoeker kan gebruiken om door jouw website te navigeren. Als een bezoeker een nieuwe LED-televisie van 32” zoekt, dan moet je de navigatie zo opzetten dat dit geen probleem is.

 

Bedenk hoe de navigatie kan worden opgezet om deze bezoekers te helpen. Dit begint bij de homepagina en gaat zo door naar iedere categorie, subcategorie en verdere subcategorieën

 

  1. Homepagina
  2. Elektronica
  3. Televisies
  4. LED-televisies
  5. LED-televisies 30”

 

In principe kan een bezoeker dus vanaf de homepagina binnen 4 kliks naar een overzichtspagina van 30” inch LED-televisies komen. Dit is een zeer kort navigatietraject, en kan daarbij ook bijzonder eenvoudig worden omgezet naar een duidelijke linkstructuur.

Zet de navigatie om naar de linkstructuur

Voor bezoekers draait alles om een duidelijke linkstructuur. Je kunt allerlei verschillende productcategorieën maken, maar als de bezoeker deze niet kan vinden dan zijn deze pagina’s niet waardevol.

 

De linkstructuur wordt opgezet op basis van de lijnen die binnen de navigatie zijn gebruikt. We gebruiken hier wederom het voorbeeld van de LED-televisies van 30”.

 

 

  • Het start bij de homepagina. Deze moet een link naar de belangrijkste pagina’s bevatten: elektronica, speelgoed, tuingereedschap en kleding.

 

 

  • Vervolgens vallen er onder de categorie ‘elektronica’ ook weer verschillende categorieën: televisies, DVD-spelers, spelcomputers en laptops.

 

 

  • Onder televisies vallen de categorieën: LED-televisies, LCD-televisies, HD-televisies, SMART-televisies.

 

 

  • Vervolgens vallen onder LED-televisies weer categorieën die aanduiden hoe groot de televisies zijn: 24”, 26”, 28” en 30”.

 

Op iedere productpagina moet dus weer worden doorverwezen naar de volgende pagina. Dit doe je door middel van links; vandaar de term linkstructuur. Een duidelijke structuur zal helpen iedere pagina op de gehele website vanuit één basis te kunnen bereiken: de homepagina.

 

Door duidelijke buttons te gebruiken, of met afbeeldingen naar productcategorieën te verwijzen, kun je ervoor zorgen dat iedere bezoeker exact vindt waarnaar deze zoekt. Of deze nu via Google op een categoriepagina landt of direct op de homepagina landt, een linkstructuur zal helpen ieder product in de webwinkel of iedere dienst op de website te vinden.

Creëer een natuurlijke flow

Bij de linkstructuur gaat het er dus om dat de flow van de website zo goed mogelijk is geoptimaliseerd. En dat is bijzonder belangrijk voor SEO. Want verwijzingen vanaf andere websites (backlinks) brengen een waarde met zich mee. Je wilt zorgen dat de waarde van deze verwijzingen met een natuurlijke flow van pagina naar pagina worden doorgegeven.

 

Als er veel verwijzingen naar de categoriepagina ‘televisie’ zijn, en deze pagina verwijst alleen maar door naar andere pagina’s over televisies, dan creëert dit een goede flow voor de waarde van deze links. De andere pagina’s over televisies zullen ook profiteren van de verwijzingen die naar de algemene categoriepagina zijn aangemaakt.

 

Door een natuurlijke flow op de website te creëren help je dus niet alleen bezoekers op de website zelf, maar help je ook jouw website beter in Google te laten verschijnen. Google werkt hard om iedere webpagina op jouw site te indexeren, en Google hanteert hierbij enkele richtlijnen. Onder deze richtlijnen valt een duidelijke linkstructuur.

 

Want een duidelijke linkstructuur helpt de vindbaarheid van de website te verbeteren, zodat gebruikers van Google eerder op de juiste website terechtkomen: jouw website.

 

Gebruiksvriendelijkheid is dus een belangrijk aspect binnen SEO waarvan je maximaal kunt profiteren. Zorg er dus voor dat de linkstructuur op de website helemaal in orde is, zodat je hiervan daadwerkelijk profiteert.

Plaats jouw vragen over linkstructuur

Heb je vragen over hoe je de linkstructuur op jouw website kunt verbeteren? Plaats deze dan in de reacties onder dit artikel. Wij beantwoorden jouw vraag graag.

 

Kun je zelf aanvullende tips geven om de linkstructuur op websites nog verder te verbeteren? Schrijf jouw tips als reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips