Wat maakt pay-per-click interessant bij affiliate marketing?

Wat maakt pay-per-click interessant bij affiliate marketing?

Je wilt affiliates goede beloningen bieden.

 
Maar ondertussen wil je niet teveel budget spenderen.

 

Het is daarom van belang het juiste model te vinden.


En pay-per-click (PPC) is een van de modellen die je hier kunt inzetten.

Het gebruik van PPC bij affiliate marketing

PPC wordt vaak op zeer gerichte manieren ingezet om meer bezoekers te krijgen. Door middel van speciale banners, welke affiliates op hun website plaatsen, en een speciale trackingcode, wordt bijgehouden hoeveel kliks er binnenkomen.

 

PPC wordt nog door weinig affiliate marketeers ingezet, omdat er allerlei praktijken zijn die ertoe leiden dat de kosten een stuk hoger liggen. Later in dit artikel lees je hier meer over.


Bij PPC worden vaak maar enkele centen per klik betaald. Het loont voor affiliates dus pas wanneer zij duizenden kliks op de banners kunnen genereren. Dit affiliatemodel wordt daarom vooral ingezet door grotere websites, omdat de kans op een klik hier aanzienlijk hoger ligt.

Je kent PPC al van Google

Dit model is natuurlijk ook bekend als je adverteert via Google. Google plaatst in de zoekresultaten advertenties bij zoekwoorden. Voor iedere klik die jouw advertentie genereert betaal je een bedrag aan Google.

 

Bij Google draait het vooral om de gerichte zoekwoorden die gebruikers hebben ingevoerd. Maar bij de websites van affiliates hoeft de pagina niet altijd relevant te zijn aan specifieke zoekwoorden. Het is daarom belangrijk dat je goed oplet waar de banners worden geplaatst. Zo kun je de kans op kliks vergroten en krijg je ook meer gerichte bezoekers.

Zorg met PPC voor meer affiliates

Het model is bijzonder aantrekkelijk voor affiliates. Bij andere modellen worden zij pas betaald wanneer een bezoeker een actie onderneemt, een lead wordt of iets koopt.

 

Doordat een klik helemaal vooraan de sales funnel zit, zullen hiermee dus ook meer interacties zijn. Dit betekent dat er ook meer conversies voor de affiliate zijn, omdat iedere klik uiteindelijk geld oplevert.

 

Een affiliate is bij PPC niet afhankelijk van de gemiddelde conversie die op de website wordt gedraaid. Bij modellen die per actie of per verkoop een vergoeding bieden geldt dit wel. Daar is de affiliate afhankelijk van de landingspagina en andere elementen.

 

Omdat affiliates liever niet afhankelijk zijn van de conversie die op een website wordt gedraaid, zullen meer affiliates ervoor kiezen om met PPC te werken. Je kunt voor PPC-campagnes dus veel meer affiliates werven.

 

Het is slim om iedere affiliate vooraf te filteren. Je kunt het programma niet zomaar voor iedereen openstellen, omdat de banners dan op allerlei verschillende websites zullen staan. Dit betekent dat er allerlei soorten bezoekers op de website landen; ook bezoekers die niet binnen jouw doelgroep vallen.

Geef misbruik met bots geen kans

Affiliaties worden betaald per klik, ongeacht of deze van een persoon of van een bot komt. En juist dat maakt het bij PPC bijzonder gemakkelijk om te frauderen. Want door middel van een script kunnen affiliates bijzonder gemakkelijk bots laten klikken.

 

Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk uit het marketingbudget halen. Dit is lastig wanneer er bots gebruikt worden om de statistieken iedere dag te manipuleren. Wanneer er veel bots op de advertenties klikken dan zul je ook veel meer moeten betalen om een conversie te behalen.

 

Dit is ook de reden dat PPC geen grote populariteit kent. In het verleden zijn PPC-programma’s te vaak misbruikt en hebben bedrijven hoge kosten moeten maken omdat affiliates gefraudeerd hebben.

 

Je kunt misbruik echter zo veel mogelijk voorkomen door goed te kijken aan wie je toegang geeft tot de banners en ander promotiemateriaal van het programma. Door niet interessante kandidaten te filteren kun je eerder voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt.

 

Sommige kandidaten hebben bijvoorbeeld websites waar allerlei soorten banners op staan. Deze banners hebben niet een directe relatie met jouw website waardoor de bezoekers die via de banner op jouw website komen ook minder snel een conversie zullen worden.

 

Voorkom daarom dat er van het PPC-model misbruik wordt gemaakt en houd strenge controles wanneer je affiliates toelaat. Controleer de affiliates ook regelmatig om bij te houden wat voor verkeer zij naar de website sturen. Je kunt affiliates die verkeer doorsturen dat slecht converteert dan direct uit het programma zetten.

Zet PPC in op basis van conversies

Je kunt PPC alleen effectief inzetten wanneer je weet wat voor conversies je op een specifieke pagina draait. Omdat iedere klik geld kost moet je proberen een zo hoog mogelijke conversie te draaien.

 

Het is dus belangrijk om te weten hoeveel bezoekers een banner gemiddeld moet opleveren voordat je een conversie hebt. Daarbij is de gemiddelde waarde van een conversie ook van belang, omdat dit aangeeft welke kosten je per conversie kunt maken.

 

De kosten per conversie en de hoeveelheid bezoekers per conversie zullen resulteren in een bedrag dat je per klik kunt betalen. Als een conversie maximaal 5 euro mag kosten en je een conversiepercentage van 3% hebt, dan mag een klik dus maximaal 15 cent kosten.

 

Houd hier rekening mee wanneer je een PPC-campagne gaat opzetten, omdat dit zal helpen de bedragen voor affiliates vast te stellen.

 

Naarmate je merkt dat iemand zeer hoog converterend verkeer doorstuurt, kun je de gemiddelde kosten per klik bij deze affiliate verhogen. Dit motiveert om zo goed mogelijk converterend verkeer door te sturen, omdat dit een stuk interessanter zal zijn voor een affiliate.

 

Daar kun je ook weer tegenover zetten dat slecht converterend verkeer van affiliates ook minder beloond zal worden. Wanneer een affiliate wel veel bezoekers doorstuurt maar er weinig conversies uit komen, dan moet je het bedrag per klik bij deze affiliate verlagen. Ligt de conversie zo laag dat het helemaal niet interessant is, dan kun je deze affiliate uit het programma zetten.

Plaats jouw advies voor PPC

Kun je aanvullend advies bedenken voor het opzetten van PPC-campagnes? Laat dit dan weten in de reacties onder dit artikel.

 

Heb je vragen over het opzetten van een PPC-campagne voor jouw website? Plaats dan een reactie onder dit artikel.