Zo meet je het resultaat van Google Adwords-campagnes

Zo meet je het resultaat van Google Adwords-campagnes

Adverteren zorgt voor meer klanten.

 

Maar adverteren via Adwords kost budget.

 

Het is daarom prettig om te meten welk resultaat jouw Google Adwords-budget oplevert.

 

En dat is gelukkig erg eenvoudig te berekenen.

 

In dit artikel lees je tips voor het meten van resultaten van Google Adwords-campagnes.

Zorg eerst dat je Adwords-resultaten goed meet

Of je nu adverteert via de zoekresultaten of Google Adwords remarketing gebruikt, je kunt pas goed de resultaten meten als je deze op de juiste manier hebt ingesteld.

 

De resultaten vanuit Adwords beginnen bij de conversie die je met de advertentie behaalt. Iedere advertentie heeft een andere conversie. Door de conversie te meten weet je welke advertenties wel en niet goed werken.

Google Analytics Conversie meten

Je kunt de conversie via Adwords zelf meten, maar dit geeft niet het juiste beeld. Want Adwords houdt alleen conversies bij die via de advertenties zijn binnengekomen. Als de bezoeker op woensdag via een advertentie op de website komt, maar pas donderdag na een bezoek via Social Media een product koopt, dan krijg je verkeerde data.

 

Het is daarom noodzakelijk om de conversie via Google Analytics te meten. Dit biedt een veel beter inzicht in de resultaten die je met de Adwords-advertenties behaalt. Je voorkomt dat data niet goed overeenkomt met de realiteit en bespaart in de toekomst ook nog marketingbudget. Het kan zijn dat goed werkende advertenties eigenlijk niet goed werken omdat de bezoekers via andere bronnen zijn gekomen.

Houd de kosten goed bij

Om de resultaten te meten moet je ook exact weten wat het heeft gekost om te adverteren. Gelukkig geeft Google een uitgebreid overzicht van de advertentiekosten per advertentiecampagne en per specifieke advertentie. Je kunt de kosten in één spreadsheet downloaden.

 

Het is niet slim om simpelweg naar de totale advertentiekosten in Adwords te kijken. Je wilt met het behaalde resultaat achterhalen welke advertenties je wel en niet moet blijven gebruiken. Door alleen naar het totale gespendeerde bedrag te kijken, en te kijken naar het totaal behaalde aantal conversies, krijg je een verkeerd beeld van de prestaties van advertentiecampagnes en advertenties.


Let er bij de kosten ook op dat de kans bestaat dat de kosten per klik de afgelopen tijd zijn gedaald of gestegen. In sommige markten staan de kosten per klik in Adwords niet vast en verschillen deze van dag op dag of week op week. Waar je eerst 50 cent per klik betaalt, kun je de volgende week 80 cent per klik betalen. Dit is vaak het gevolg van nieuwe adverteerders.

Meet over de juiste periode

Je kunt de resultaten alleen effectief meten als je zowel de conversies als de kosten over de juiste periode meet. Het is daarom belangrijk om de statistieken goed met elkaar te verbinden.

 

Kies een specifieke periode en kijk naar de resultaten die je binnen deze periode hebt behaald. Let goed op dat de data binnen deze periodes exact met elkaar overeenkomen, omdat je anders data vanuit verschillende periodes met elkaar vergelijkt.

 

Vergeet ook niet om over zowel korte als lange periodes te meten. De resultaten van één week zijn niet voldoende. Je wilt de resultaten van Adwords over periodes van meerdere weken of meerdere maanden meten. Daarbij kun je ook resultaten over een heel jaar meten.

Verbind kosten met conversies

Google Adwords biedt een goed inzicht in de kosten die je maakt en de conversies die je hier uiteindelijk uithaalt. Deze informatie geeft aan hoeveel kosten jij per conversie vanuit Adwords maakt.

 

Je kunt deze data gebruiken om de resultaten van individuele campagnes en advertenties te berekenen. Dit kun je op twee manieren doen:

  1. Alle gegevens downloaden in een spreadsheet
  2. De gegevens inkijken via de online versie van Adwords

 

Het is aan te raden dit via een spreadsheet te doen. Zo kun je de gegevens altijd bereiken en ook zelf formules toevoegen om de resultaten beter te analyseren. Daarbij sla je alle resultaten direct op binnen de spreadsheet, en ben je dus niet gebonden aan Adwords.

 

Alle verbindingen tussen kosten en conversies zullen vanuit Adwords naar een spreadsheet worden overgenomen. Je hebt dus dezelfde informatie die je ook binnen Adwords krijgt, maar het wordt op een meer gebruiksvriendelijke manier toegankelijk.

Je meet de resultaten per advertentiecampagne of advertentie. Je kunt bijvoorbeeld binnen één advertentiecampagne werken met tien verschillende advertenties, waarbij je voor iedere advertentie ook nog verschillende versies hebt. Indien je een zeer grote hoeveelheid advertenties hebt, dan is het beter om de resultaten per advertentie te meten. 

Omdat je de resultaten uiteindelijk wilt gebruiken om inzicht te krijgen in goed scorende en niet-scorende advertenties, is het goed om de spreadsheet-data efficiënt bij te houden. Omdat Google Adwords in één oogopslag per advertentie laat zien hoeveel conversies er zijn behaald, kun je de data effectief inzetten om niet-scorende advertenties te filteren.

 

Gebruik in Excel of andere spreadsheet-software een filterknop voor de kolom waarin de hoeveelheid conversies wordt genoemd.

Let goed op voordat je filtert: je wilt zeker zijn dat je uitsluitend advertenties verwijdert die een lage omzet genereren. Een lage conversie in Adwords betekent niet altijd dat de advertentie niet winstgevend is. Het kan zijn dat deze specifieke conversie een hoge waarde heeft, of dat klanten via deze advertentie gemiddeld langer een maandabonnement behouden.

Zodra je een goed beeld hebt van de conversies en de omzet die hiermee is gegenereerd, kun je de verschillende advertenties op basis van prestaties filteren. Bekijk welke advertenties weinig conversies en weinig omzet hebben opgeleverd.

 

Verwijder niet direct alle advertenties die weinig omzet opleveren. Er zijn verschillende redenen om advertenties niet te verwijderen:

 

  1. De advertenties staan nog niet lang online
  2. De hoeveelheid vertoningen ligt onder 1.0000
  3. De hoeveelheid kliks ligt onder 1.000

 

De laatste twee redenen zijn specifiek bedoeld om naar de lange termijn te kijken. Je kunt alleen van een advertentie zeggen dat deze niet goed converteert wanneer je voldoende data hebt. Een advertentie met 100 vertoningen of 100 kliks en 0 conversies is niet direct een advertentie die niet scoort – het is een advertentie die met weinig data nog niet scoort.

Boost je Adwords-campagnes direct

Op basis van de resultaten die je via Adwords hebt behaald kun je exact zien welke advertenties je moet verwijderen en welke je moet behouden. Verwijder eerst alle niet-scorende advertenties en kijk daarna naar advertenties die goed scoren.

 

Je wilt deze goed scorende advertenties ook weer verder inzetten om meer resultaat te halen. Wanneer je ziet dat één advertentie het zeer goed doet en veel conversie en omzet oplevert, dan kun je het budget voor deze advertentie verhogen. Als bepaalde formaten voor Adwords betere resultaten geven dan kun je deze sterker inzetten.

 

Daarbij kun je goed lopende advertenties vaker laten tonen. Als je 5 verschillende versies voor één zoekwoord hebt, waarvan één versie een zeer hoge conversie heeft en veel omzet oplevert, dan kun je deze versie vaker tonen. Stel in dat deze versie 50% van de vertoningen dekt en de andere 4 per stuk 12,5% dekken.

 

Zo kun je veel resultaat uit de Adwords-campagne halen, en ondertussen toch voldoende testen om te kijken welke andere versies van de advertenties hoge conversies zullen opleveren. Uiteindelijk zal dit resulteren in betere advertenties.

 

En betere advertenties hebben meerdere voordelen:

  • De kwaliteitsscore van jouw advertenties gaat omhoog
  • Jouw kosten per klik zullen lager zijn
  • De conversie zal hoog liggen
  • Je verslaat concurrenten op basis van prijs en prestaties.

 

En dit zal uiteindelijk weer verder helpen om meer resultaat uit jouw Adwords-campagnes te halen. Deze resultaten kun je dan ook weer meten om campagnes nog verder te optimaliseren.

Plaats jouw vragen over Adwords

Heb je vragen over Adwords, of zelf ook tips bij het meten van resultaten van Adwords-campagnes? Plaats dan een reactie onder dit artikel.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips