Zo onderzoek je wie er naar jouw concurrenten linkt

Zo onderzoek je wie er naar jouw concurrenten linkt

De positie van webpagina’s in Google wordt bepaald door de SEO op en rondom jouw website.

 

Maar ook de SEO van andere websites bepaalt de positie.

 

Want hoe sterker de SEO van concurrenten is geoptimaliseerd, hoe groter de kans dat zij in Google boven jouw website staan.

 

Het is dus zaak uit te zoeken wie er naar de concurrentie linkt.

 

Want dit kan er uiteindelijk in resulteren dat zij ook naar jou gaan linken.

Zoek eerst uit waaruit de concurrentie bestaat

Je hebt concurrentie op verschillende niveau’s. Er is concurrentie op producten die je aanbiedt, marketingkanalen die je inzet en binnen SEO. De concurrentie binnen SEO is niet altijd gelijk aan de concurrenten die jij standaard als concurrent ziet binnen de markt waarin je actief bent.

 

Binnen Google kunnen op specifieke termen namelijk allerlei resultaten voorkomen, waaronder ook websites zoals Wikipedia of YouTube. Maar ook websites van particulieren, zonder winstoogmerk, moeten als concurrent worden beschouwd.

 

Het is dus zaak om eerst uit te zoeken wie nu echt de concurrenten zijn. Ga dit na door te kijken naar de belangrijkste zoektermen waarop jij je de komende tijd wilt gaan richten. Houd onder andere rekening met de hoofdtermen waarop je wilt concurreren, maar neem ook minder belangrijke termen mee. Zo krijg je een breed beeld van de totale concurrentie die binnen SEO speelt.

 

Voer een zoekterm in bij Google en ga de topresultaten na. Bekijk op welke zoekwoorden de websites zich richten en let op de website van iedere concurrent. Je kunt zo ook direct meer inspiratie opdoen voor aanvullende zoektermen voor jouw website.

Concurrentieonderzoek uitvoeren in Google voor SEO

Noteer de topresultaten per belangrijke zoekterm. Kopieer hierbij de exacte link naar de landingspagina die bij deze resultaten wordt getoond, omdat dit de pagina is die je gaat gebruiken om het linkonderzoek bij een concurrent uit te voeren.

Gebruik deze tools om te onderzoeken

Je kunt het onderzoeken van concurrenten gemakkelijker maken door tools te gebruiken. De volgende tools zullen je helpen om een duidelijk beeld te krijgen van jouw concurrenten en de strategie die zij toepassen om meer links naar hun webpagina’s te krijgen.

 

OpenSiteExplorer van MOZ

MOZ is gespecialiseerd in SEO en de belangrijke metrics die hier omheen spelen. Je kunt met OpenSiteExplorer, een tool van MOZ, onderzoeken welke websites naar jouw concurrenten verwijzen.

 Concurrentieonderzoek SEO met OpenSiteExplorer van MOZ

Je kunt hiervoor een PRO-abonnement van MOZ afnemen (€97 per maand), maar ook de gratis versie biedt voldoende inzicht in de links. Het is hierbij wel van belang dat je een account bij MOZ aanmaakt, omdat er dan geen limiet van 3 webpagina’s per dag is.

 

Vul de webpagina van de concurrent in bij OpenSiteExplorer en analyseer de data die je van de tool krijgt. Je krijgt allerlei soorten data te zien, zoals de links die naar de website verwijzen, vanaf welk domein dit is, de score van dit domein en de score van de webpagina die naar de webpagina van jouw concurrent verwijst.


Je ziet onder deze alinea een voorbeeld van een artikel waar meerdere malen naar wordt gelinkt. Door dit artikel in OpenSiteExplorer in te voeren, krijg je direct te zien welke pagina’s naar de pagina van deze concurrent verwijzen.

 

Concurrentieonderzoek SEO kijken naar de backlinks

De database van OpenSiteExplorer wordt iedere 30 dagen bijgewerkt. De meest recente links worden daarom niet direct binnen deze tool weergegeven. Het kan zijn dat een concurrent recentelijk een nieuwe pagina heeft gelanceerd en links heeft gekregen. Doordat de database nog niet bijgewerkt is, zullen deze links niet worden getoond.

 

Voor nieuwe webpagina’s kun je daarom beter de volgende tool gebruiken.

 

Ahrefs Links

De tool Ahrefs vindt de backlinks van websites eerder. De database van deze tool wordt bijna real time bijgewerkt. Links worden niet binnen 30 dagen, maar vaak nog dezelfde dag in de database opgenomen. Dit is dus een ideale tool om in zeer korte tijd te onderzoeken hoe de nieuwste webpagina’s van concurrenten het doen.

 Concurrentieonderzoek SEO met Ahrefs

Je kunt Ahrefs elke dag met een limiet gebruiken. Het is daarom raadzaam een betaald abonnement te nemen, omdat je zo in veel kortere tijd nog steeds heel veel informatie van de concurrenten kunt krijgen.

 

Daarbij krijg je bij een gratis account ook maar zeer beperkte informatie van Ahrefs; per webpagina worden er maximaal 5 resultaten getoond. Om het concurrentieonderzoek uit te voeren en echt inzicht in alle data te krijgen, voldoet het kleinste abonnement van €79 per maand al.

 

Voer ook hier weer de webpagina’s in die je eerder hebt verzameld en analyseer op welke manier de concurrent nieuwe verwijzingen naar de website krijgt.

Voer het linkonderzoek uit

Bekijk nu iedere link individueel om uit te zoeken van wat voor websites deze links komen. Je kunt onder andere uitzoeken hoe zij deze link gekregen hebben. Een van de links die naar deze webpagina wijst komt bijvoorbeeld van een blogartikel. Dit artikel verwijst vanwege de informatie naar deze pagina.

 

Maar andere links komen bijvoorbeeld weer van fora, social media, partnerwebsites en nog talloze andere bronnen. Het is mogelijk om in korte tijd uit te zoeken wat voor links de concurrent aan het verzamelen is en hoe zij hier aan komen. Wanneer een concurrent bijvoorbeeld veel links heeft vanuit blogartikelen, dan bestaat de kans dat zij veel aan gastblogging doen.

 

Je kunt dit voor iedere webpagina die je vanuit jouw eerdere onderzoek hebt verzameld toepassen. Zo krijg je in zeer korte tijd inzicht in de manier waarop concurrenten hun eigen SEO-strategieën opzetten en hoe zij ervoor zorgen dat zij zo hoog mogelijk in Google staan.

Kijk ook naar links naar het domein

Je wilt uitzoeken hoe het komt dat de webpagina van de concurrent zo hoog in Google staat. Een onderdeel daarvan is door te kijken hoe goed het domein het in Google doet. Onderzoek daarom ook de links die naar het domein van de concurrent verwijzen, en kijk dus niet alleen naar de links die alleen naar specifieke webpagina’s wijzen.

 

Omdat de waarde van het domein, en de links die hier naar verwijzen, ook invloed hebben op de positie van de concurrent in de zoekresultaten, wil je ook een duidelijk beeld van het domein als geheel krijgen.

 

Vul de domeinnamen van de concurrentie daarom ook in bij MOZ en Ahrefs. Zoek zo uit hoeveel links zij naar hun website hebben, waar deze links vandaan komen en welke invloed links hebben op de positie die de concurrent in Google heeft.

Noteer alle interessante links

Het doel van het concurrentieonderzoek is om uit te zoeken op welke manieren jouw concurrenten ervoor zorgen dat de SEO van hun website volledig in orde is. Het is dus van belang om alle interessante links van de concurrenten te noteren; zo kun je dezelfde tactieken toepassen en een betere positie in Google verkrijgen.

 

Onderzoek daarom iedere link die naar de belangrijkste webpagina’s van de concurrent verwijst. Let niet alleen op de links die vanaf andere websites komen, maar kijk ook naar links die vanaf de website zelf komen. Zo krijg je een perfect beeld van de totale samenhang van de links die deze concurrent heeft.

 

De links van de concurrenten bieden een goede inspiratie voor jouw eigen SEO-strategie. Wanneer concurrenten veel gebruikmaken van gastblogs, dan is dit een zeer interessante manier om binnen deze markt promotie uit te voeren. Het is dus slim zelf ook hiermee te starten. En je kunt hiermee starten door dezelfde websites een e-mail te sturen; het is al gebleken dat zij dergelijke content interessant vinden en bereid zijn naar websites te linken.

 

Maar links die vanaf fora komen kunnen juist weer inzicht geven in een andere strategie: het beantwoorden van vragen. Wanneer een concurrent veel links van fora heeft, dan is de kans groot dat zij hiervoor zelf promotie hebben uitgevoerd. Je kunt de doelgroep zelf ook beter bereiken door deze promotie via fora uit te voeren.

 

Iedere soort link geeft waardevolle informatie die je uiteindelijk zelf bijzonder eenvoudig op de eigen website zult kunnen toepassen.

Plaats jouw ideeën voor een SEO-concurrentieonderzoek 

Heb je zelf aanvullende ideeën om het concurrentieonderzoek op het gebied van SEO te verbeteren? Plaats deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

Heb je vragen over, of hulp nodig bij, het onderzoeken van jouw concurrent? Dan kun je onder dit artikel een reactie plaatsen.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips