Op juiste wijze SEO-resultaten meten met Google Webmaster Tools

Op juiste wijze SEO-resultaten meten met Google Webmaster Tools

Je wilt graag hoger in Google komen,

 

maar SEO-resultaten meten blijft een lastig onderdeel.

 

Want hoe weet je nu of je stijgt in Google,

 

en nog belangrijker:

 

hoe weet je of SEO meer bezoekers oplevert?

 

Gelukkig biedt Google Webmaster Tools de oplossing.

Meet SEO altijd met Google Webmaster Tools

Iedere pagina op jouw website heeft een bepaalde positie in Google op zoekwoorden waarvoor jij optimaliseert. Hoe hoger je in Google op deze termen staat, hoe groter de kans dat je meer bezoekers aantrekt. Het is dus erg waardevol om op de juiste zoekwoorden een hoge positie te hebben.

 

De positie van een webpagina bij een zoekwoord verandert regelmatig. Concurrenten halen jouw website in, je raakt verwijzingen naar specifieke pagina’s kwijt of de lay-out van de website verandert.

 

Het is dus zaak om de SEO-resultaten effectief te meten. Zo weet je altijd wanneer bepaalde veranderingen ertoe leiden dat je lager in Google komt te staan. Google Webmaster Tools geeft deze informatie en biedt daarbij nog veel meer.

 

Je kunt naast Google Webmaster Tools nog allerlei andere tools gebruiken om de posities in Google bij te houden. Gebruik in ieder geval altijd Google Webmaster Tools om op lange termijn duidelijke resultaten te krijgen.

Gebruik Google Webmaster Tools effectief

De positie van iedere pagina wordt binnen Google Webmaster Tools bijgehouden. Hier wordt bijvoorbeeld bij specifieke zoekwoorden gekeken op welke positie jij bij de zoeker stond. Dit kun je filteren op de zoekwoorden die het meest interessant zijn voor jouw website.

 

In onderstaand voorbeeld zie je de positie van een pagina op het zoekwoord ‘handleiding YouTube’. Google geeft aan dat de positie van deze pagina gemiddeld 6,0 is. Dit houdt in dat de zoekers in de geselecteerde periode de pagina gemiddeld op plek 6 zagen toen zij deze zoekopdracht invoerden.

SEO en Google Webmaster Tools

Je kunt deze gegevens zeer eenvoudig bekijken. Volg de volgende stappen:

  1. Ga naar het dashboard van Google Webmaster Tools
  2. Klik in de zijbalk aan de linkerkant op zoekverkeer
  3. Klik op de eerste link: zoekanalyse

 

Selecteer op deze pagina vervolgens een specifiek zoekwoord of gebruik de zoekfunctie om zoekwoorden te vinden. Houd er ook rekening mee dat je bovenin op positie klikt. Dit zorgt ervoor dat alleen de statistieken en grafieken met betrekking tot de positie in Google worden getoond.

 

Vervolgens komt er een grafiek in beeld en wordt er een gemiddelde positie aangegeven. Het gaat hier om de positie van de pagina die het hoogst in Google staat op dit zoekwoord. Wanneer je meerdere pagina’s van één zoekwoord hebt geoptimaliseerd, maar de tweede pagina staat veel lager in Google, dan wordt deze niet meegenomen in deze data.

Gebruik de data voor lange termijn

De verschillen zullen van dag tot dag niet significant zijn. Je moet de data in Google Webmaster Tools gebruiken om de data over een langere periode te meten. Met uitgebreide data kun je een beter beeld krijgen hoe de positie in Google over de duur van enkele maanden is veranderd.

 

Zo kun je met deze data bijvoorbeeld meten of SEO-campagnes met betrekking tot het verkrijgen van links, of PR-campagnes met het doel meer naamsbekendheid te genereren, een sterke invloed hebben gehad op de posities die de website in Google heeft. Dit kun je gericht meten bij zoekwoorden die je zelf het meest interessant vindt.

 

Maar je kunt de data nog voor meer belangrijke aspecten van SEO-campagnes gebruiken.

Meet vertoningen in Webmaster Tools

De data die Google met de Keyword Tool geeft is niet altijd even up-to-date. Niet alleen loopt de data altijd een maand achter, maar de data geeft niet alle belangrijke aspecten weer. Een zoekterm kan 100 zoekopdrachten per maand hebben, maar de zoekopdrachten hier omheen kunnen nog voor 800 extra zoekopdrachten en dus meer bezoekers zorgen.

 

Door middel van vertoningen kun je achterhalen hoe goed pagina’s geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoektermen. Daarbij meet je ook hoeveel extra zoektermen er rond de hoofdterm zijn. Je kunt de pagina vervolgens verder optimaliseren door deze termen mee te nemen of nieuwe pagina’s aanmaken die specifiek op deze woorden zijn gericht.

 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan synoniemen van het hoofdzoekwoord. Op het hoofdzoekwoord wordt 500 keer per maand gezocht, maar naar het synoniem wellicht ook 400 keer. Omdat je de pagina echter niet maximaal hebt geoptimaliseerd voor het synoniem, is de kans klein dat Google-gebruikers deze hoog in Google zien staan.

 

Daarom zijn vertoningen een belangrijk onderdeel van jouw SEO-campagnes. Je kunt hiermee exact zien welke termen men gebruikt om potentieel bij jouw website terecht te komen. De vertoningen worden per pagina weergegeven, zodat je exact kunt zien welke termen het meest interessant zullen zijn.

 

Kijk naar de afbeelding hier onder. In eerste instantie is de pagina geoptimaliseerd voor het zoekwoord ‘Google Shopping’. Maar Google-gebruikers krijgen deze pagina ook als resultaat bij andere zoekopdrachten te zien. Een onderdeel van SEO voor deze pagina moet daarom zijn om deze verschillende zoektermen erin te verwerken wanneer deze ook echt relevant zijn voor deze pagina.

 SEO Google Webmaster Tools vertoningen

En mocht een term niet relevant zijn voor deze pagina, maar wel gerichte bezoekers naar de website trekken, dan is het mogelijk om hiervoor een nieuwe pagina aan te maken. Zo optimaliseer je de content op de website nog beter, omdat je zoekers helpt een pagina te vinden die maximaal relevant is aan hun zoekopdracht.

Optimaliseer beter dankzij deze data

Je kunt alle data die je via Google Webmaster Tools krijgt gebruiken in SEO-campagnes. Het is niet alleen geschikt om de verandering van posities in Google bij te houden en nieuwe zoekwoorden te ontdekken; je kunt ook meten hoe goed metaomschrijvingen werken.

 

Want binnen Google Webmaster Tools kun je exact meten hoeveel kliks bepaalde zoektermen opleveren. En door dit op lange termijn te meten, en ondertussen de metaomschrijvingen aan te passen, kun je kijken wat de beste resultaten oplevert.
Je wilt natuurlijk een zo hoog mogelijke conversie behalen. Dus door metaomschrijvingen te testen kun je uitzoeken wat er nu echt toe leidt dat er een hogere conversie is. Dit meet je niet alleen aan de hoeveelheid kliks, maar ook via Google Analytics.

 

De hoeveelheid kliks naar de website zegt weinig over het succes van de conversies. Er kunnen dankzij een nieuwe metaomschrijving 1000 nieuwe bezoekers per maand binnenkomen op een zoekwoord, maar als dit tot geen enkele conversie leidt dan is de metaomschrijving niet geschikt. Komen er echter 200 bezoekers binnen en leidt dit tot 20 conversies, dan betekent dit dat je op de goede weg bent.

 

Houd de kliks in Google Webmaster Tools daarom goed bij, maar houd er ook rekening mee dat dit niet de metric is die je moet meten. Toch biedt de data een goed beeld van de kwaliteit van metaomschrijvingen en de potentie die het optimaliseren van deze omschrijvingen kan hebben.

 SEO Google Webmaster Tools aantal kliks

Een verandering in de metaomschrijving kan er zomaar toe leiden dat jouw gewenste bezoekers voortaan wel op jouw resultaat klikken. De inhoud van de metaomschrijving bepaalt al snel of iemand uiteindelijk naar jouw website doorklikt. Maak hiervan dus ook maximaal gebruik.

Stel jouw vragen over Google Webmaster Tools

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over Google Webmaster Tools? Stel deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

Kun je aanvullende tips bedenken om de vindbaarheid van websites met SEO te verbeteren en Google Webmaster Tools hiervoor te gebruiken? Dan horen wij het uiteraard graag.

Online marketing tips die jou helpen groeien

Online marketing tips die jou helpen groeien

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week tips die helpen om meer leads te genereren en klanten aan te trekken.

Je ontvangt iedere week nieuwe tips